Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130606 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #375 Gepost op: 2 oktober 2018, 22:18:02 »
Ziet er weer gelikt uit, Tom.
Om jaloers op te worden.  ;)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #376 Gepost op: 3 oktober 2018, 22:22:37 »
Jaloers worden moet je niet doen, gewoon lekker je eigen ding doen en af en toe eens wat uitproberen, doe ik ook.
De rest komt vanzelf  :D

Iedere dag een beetje stempelen dan kom ik er wel, inmiddels al een aardig stukje landweg met klinkertje gelegd wat naar de houtopslag loopt. Het belast wel erg mijn schouders maar daar gaan ze a.s. vrijdag hopelijk wat aan doen bij de pijnpoli. Als dat niks wordt dan ben ik bang dat er toch een nieuwe linker schouder in moet, rechts kan niet meer, bot is daar te dun en er is kans dat dan het bot afbreekt en mijn rechter arm er voor Jan met de korte achternaam bij zal hangen. Afwachten dus want na zo'n operatie ben ik wel even uit de roulatie en zal er weinig tot niets geknutseld en gefrutseld worden.  :-(

Maar ik heb goede hoop op de pijnpoli en daarom lekker iedere dag af en toe een paar keer een half uurtje stempelen en verven.
Het straatje ligt er al aardig bij en de houtopslag zal binnenkort vastgelijmd worden nadat het nodig hout is gestapeld in de opslag.









Er moet ook wat hout tussen de railstaven komen als een simpel stukje overweg.
Dit is even een proef stukje, moet nog verlijmd en pas geschuurd worden maar dat is weer iets voor morgen.



Ook een houtwagonnetje aangepakt, beetje vermolmd en verweerd, kwam op dat idee na mijn bezoek aan het Smalspoormuseum.
Binnenkant ziet er nog niet uit maar er komt later wat houtlading in en dan zie je van de binnenkant niet veel meer terug. Kan ook nog proberen om er groeven van de planken in te krassen maar dan moet ik wel eerst een speciaal stukje gereedschap opzoeken wat ik ooit eens van mijn tandarts had gekregen, iets met zo'n lekker scherp haakje.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #377 Gepost op: 4 oktober 2018, 11:44:48 »
Mooi Tom,
Dat straatje maak je van gips neem ik aan.
Dat gips wordt eerst voor gekleurd?
Gr. Ben

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #378 Gepost op: 4 oktober 2018, 12:02:13 »
Ben, dank je maar straatje maak ik van Dassklei.
Eerst de ondergrond dun insmeren met houtlijm, klei dun uitrollen.
Tip, ik neem een vlak stuk multiplex, lijm daar 2 roerhoutjes evenwijdig aan elkaar op en daar tussen lijm ik een velletje bakpapier. Dan stukje klei afsnijden en tussen de roerhoutjes beetje uitdrukken. Vervolgens velletje bakpapier er overheen leggen en met een stuk rond buis de boel uitrollen. Je krijgt dan een hele mooie dunne plak klei. Voorzichtig met een plamuur of lang paletmes van het plankje halen en op het met houtlijm ingesmeerde stukje baan leggen.
Met een oud kwastje zonder haren als stempel de steentjes er in ponsen.
Daarna met verdunde zwarte verf als de klei droog is het straatje afwerken en als dat droog is naar keuze met verf of poeders afwerken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #379 Gepost op: 4 oktober 2018, 12:44:13 »
Tom ik kijk al heellang  naar je kunsten heb veel ontzag.
IK zal dat niet kunnen denk ik. Dank voor je reactie blijf je volgen.
Gr Ben

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #380 Gepost op: 4 oktober 2018, 12:57:18 »
Ben ik zeg altijd, het geen kwestie van kunnen maar van doen.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #381 Gepost op: 4 oktober 2018, 14:00:33 »
Weer een prachtig stukje stempelwerk dat straatje Tom. Klasse. Ennuh ... rustig aan hè. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #382 Gepost op: 4 oktober 2018, 17:36:37 »
Vandaag was weer eens zo'n geluksdag.
Vorige week dacht ik dat er een stuk kies o.i.d. in een koekje bij de koffie zat.
Later kwam ik tot de ontdekking dat het een kroon van mij was.
Gister zo als gewoonlijk iedere woensdag weer op hetzelfde adres koffie gedronken en wat bleek, ze hadden mijn kroon netjes ingepakt bewaard om op te sturen naar Appie Heijn. Gelukkig was dat nog niet gebeurt en heb ik gelijk de smoelensmid gebeld.
Vanmorgen langs geweest en een kwartiertje later stond ik alweer buiten met mijn eigen ouwe kroon netjes weer terug gezet. Dat scheelt al gauw vier tot vijfhonderd eurootjes.

Aan de baan niet veel gedaan, eerst beetje de boel opgeruimd en wat groen geplant. Had nog wat druivenplantjes staan van de vorige baan liggen en die op een stukje voor privé gebruik geplant.







Langs het spoor ook wat groen aangebracht.



Telefooncel moet nog wat ingebouwd worden, vond het daar wel aardig staan.



Morgen naar de pijnpoli, hoop dat ze wat voor me kunnen betekenen, van mijn part met wietolie of cocaïne-zalf als het maar helpt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #383 Gepost op: 4 oktober 2018, 20:33:27 »
Tom, zoals gewoonlijk ziet het er weer top uit.

Veel sterkte morgen en een spoedig herstel gewenst.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #384 Gepost op: 16 oktober 2018, 23:14:49 »
Op advies van de geneesheer uit de pijnpoli moet ik eigenlijk een beetje rustig aan doen.
Dan ga je op een stoel zitten en plannen maken.

Als je plannen maakt wil je ze ook uitvoeren en gaat het kriebelen in de vingers.
Paar dagen beetje bij beetje de achterkant voorzien van wat xps plaatjes.

Snijden ging redelijk, rustig aan insnijden en dan breken.
De boel een beetje opbouwen zoals ik het in gedachte heb, achter het klooster komt nog een stuk met druivenranken.

De rivier moet een beetje in het niet verdwijnen, tussen wat rotsen en glooiende bergdelen verdwijnt de rivier uit het zicht. Dat is tenminste uiteindelijk de bedoeling.
Verder een oude mijn-ingang gemaakt in het verlengde van de houtopslag. Dat moet nog voorzien gaan worden van een afsluitbaar hek zodat er geen jonge voetballertjes de mijn kunnen ingaan en het risico lopen om te verdwalen.  ;)



Er moet nog een oud stukje rail in komen en de wagon zal ook nog wel wat te verduren krijgen om er oud en iets gesloopt uit te gaan zien (kijk wel een beetje hoe ik er zelf uit zie.  :-)) en verder komt er natuurlijk nog het nodige aan ongerept groenwerk.



Het smeren met de Sculptamod gaat minder lekker, de schouder word te veel belast. Dat zal nog wel een beetje last gaan geven.
Zelfs een locje is er bij gaan liggen.



Klein overzicht van wat er nu is.



Van de week ook de treintjes weer eens een uur rondjes laten rijden, gaat wel wat beter maar de haperingen op de wissels is er nog steeds.
Zal eens kijken of het mogelijk is om er een wagon achter te hangen met stroomafnemende wieltjes die dan aan het locje gekoppeld kunnen worden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #385 Gepost op: 17 oktober 2018, 08:45:56 »
Zoals gewoonlijk mooie muren en rotsen.
Dat idee om vanuit wagonnetjes ook rijspanning naar de loc te sturen, vind ik en hele leuke oplossing.
Wellicht ook bruikbaar bij mij. Bedank voor het idee.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #386 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:40:13 »
Rot man ... dat het zo slecht gaat met je schouder. :( Het wordt zo langzamerhand meer Holzpijn dan Holzstein. Wat niet wegneemt dat het stukje baan wat je al klaar hebt er waanzinnig uitziet. Een beetje rustiger aan maar Tom. 'Tis niet anders. Succes.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #387 Gepost op: 17 oktober 2018, 10:30:08 »
Hoi Tom,
Goed dat de ideeën nog stromen, maar jammer dat de schouder nit mee wil doen. Rustig aan en kijken of je eerst dingen kan doen die de schouder niet belasten.
Verder, wederom, prima uitvoering.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #388 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:13:27 »
Vandaag eerst natuurlijk onze wekelijkse stadswandeling afsluiten met een heerlijk bakkie koffie bij de Stadsbranderij.
Daarna verder met het stukje scenery van de oude verlaten Mijn.
Zag het in mijn gedachte al een beetje vorm krijgen en de eerste delen staan nu te wachten tot de lijm droog is.
De Mijn is deels ingestort en vandaar dat deze ook afgesloten is, dat vraagt best om wat bewerking waar ik me weer lekker op kan uitleven. Er was ook nog een houten keermuur alleen is daar door een vallend stuk gesteente een deel van het hout afgebroken.
Ook de kolenwagon heeft een flinke opduvel te verduren gehad en was niet meer te gebruiken.







Later komt er natuurlijk ook nog wel wat onkruid tussen want dat zal ook best wel groeien tussen al de rotzooi.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #389 Gepost op: 18 oktober 2018, 09:12:28 »
En rails, komt er nog wel rails te liggen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #390 Gepost op: 18 oktober 2018, 09:29:18 »
Heel klein  stukje @Wim Corduwener
De oude rails is in het kader van de oud ijzer prijs opgeruimd en verkocht aan de ijzerboer.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #391 Gepost op: 18 oktober 2018, 13:55:28 »
Met een beetje gras hier, een likje verf daar en wat ander gedoe begint het er al een beetje op te lijken al zeg ik het zelf  ;)

Toegang afgesloten, ook waarschuwingsboren opgehangen. aan het hek hangt nog beetje scheef, daar is vast al eens iemand overheen geklommen.

Nu dit voorlopig even lekker laten drogen, daarna denk ik nog een wash er over van zwart om de kleuren beetje te temperen en dan verder met onkruid en een enkel klein struikgewasje.





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #392 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:23:07 »
Mooi ... mooi. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #393 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:40:51 »
Leuk tafereel!
Mooi hoor, inderdaad nog even een wash nodig.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #394 Gepost op: 25 oktober 2018, 14:49:58 »
Nu bezig met een ander project, de wijngaarde bij het klooster.
Muurtjes plaatsen, landschap vorm geven, trap maken tussen het gesteente enz. enz. en natuurlijk de wijnranken zelf.
Daar heb ik nog wel een klein voorraadje van, die kunnen goed als voorbeeld dienen.
Nu even de eerste bouw laten drogen.







Snoeihout uit de tuin even geplaatst voor de hoogte van de te maken bomen, overigens vind ik dit skelet ook nog niet zo verkeerd, zal eens kijken of daar ook een boom van te maken valt. Hoogte vind ik ook wel acceptabel.
De boel rustig laten drogen en dan verder met wat Sculptamold om het landschap verder af te werken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #395 Gepost op: 25 oktober 2018, 23:23:00 »
Vanavond nog wat kleine details aangebracht, afwatering hoort ook op een modelbaan.
Als het heeft geregend dan is het belangrijk om het water af te kunnen voeren, daar weten wij natuurlijk alles van. ;)
Via putten en riolering wordt het hemelwater afgevoerd.











De afvoer zal net boven de waterspiegel uit gaan komen. Het water staat momenteel ook hier erg laag  :-) binnenkort zal het water hoger komen te staan.

De ketting onder de garnalenkotter was wat grof, nu een nieuwe geplaatst, is meer op schaal.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #396 Gepost op: 26 oktober 2018, 10:36:06 »
Mooi gemaakt Tom ... zo met dat half gezonken bootje. Geweldig. ;) Ga je de boel  binnenkort laten onderlopen?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #397 Gepost op: 26 oktober 2018, 10:44:26 »
@Pierre , dank je. Nee voorlopig blijft het water nog laag, eerst de hele rivier afwerken.
Inmiddels mag er ook wel weer een nieuwe laag verf overheen.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #398 Gepost op: 26 oktober 2018, 21:30:56 »
mooi.  hoor
vraag waar van heb je de afvoer put , gemaakt .
een erg mooi afwerking ding . 
en ja dat bootje   ha ha mooi verzonnen 

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e Holzstein Kloster Weinhaus
« Reactie #399 Gepost op: 26 oktober 2018, 21:43:11 »
Nee, die heb ik niet zelf gemaakt hoor, dat is een setje ets werk wat ik eens op de beurs in Dortmund heb gekocht. In NL is het o.a. hier te verkrijgen PUTDEKSELS
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0