Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130635 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #300 Gepost op: 31 augustus 2018, 19:35:49 »
Mooi zo'n bouwbeschrijving.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #301 Gepost op: 2 september 2018, 14:07:33 »
Volgende fase is het afplakken van de waterlijn en de scheepshuid boven de waterlijn in de verf te zetten.
2 kleuren mengen geeft een mooier beeld dan de kleur uit 1 potje. Ben nog steeds bezig met de enamel verf van Humbrol, verdunnen met terpentine en aanbrengen met een nieuwe platte kwast.

Provisorische standaard gemaakt voor het schilderwerk.





ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #302 Gepost op: 2 september 2018, 22:54:47 »
Vandaag de romp 3 keer geschilderd, de markeerband heeft het goed gedaan, de waterlijn ziet er aardig strak uit, ben er wel tevreden over.
Verschansing aan de binnenkant wit geverfd, moet nog wel wat retoucheren aan de steunen van de verschansing, beetje wit aan tippen.





Stuurhuisje staat ook al in de teakkleur, reddingsboeien en kachelpijp worden later nog geverfd.
Gaat al een beetje op op een scheepje lijken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #303 Gepost op: 2 september 2018, 23:16:09 »
Ha ... dat ziet er buitengewoon lekker uit Tom. Knap bootje aan het worden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #304 Gepost op: 3 september 2018, 01:21:39 »
Ja, gaat wel wat worden. Maar de kwaliteit valt me een beetje tegen.
Veel details zijn nauwelijks zichtbaar, ik denk dat de mal zijn beste tijd heeft gehad.
Tevens moeten sommige delen pas gemaakt worden, zo moest ik aan de onderkant van de stuurhut wanden iets weg slijpen om ze op het dek goed te laten passen. Maar ja het is niet anders.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #305 Gepost op: 3 september 2018, 01:40:50 »
Slijpen of niet ... volgens mij gaat dat helemaal lukken. Leer mij Tom kennen. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #306 Gepost op: 3 september 2018, 09:52:35 »
Strakke waterlijn: die is heel goed gelukt.
Uit mijn RC boten tijd weet ik nog hoe lastig het is om de waterlijn strak te krijgen (= even hoog op alle rondingen van de romp én geen rafels bij de overgang).
Goed werk, Tom.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #307 Gepost op: 3 september 2018, 09:57:56 »
Ja Rob, het was jaren geleden zeker een hele toer om een strakke waterlijn te krijgen.
Ik gebruikte toen altijd tape wat ook geschikt was om op kalkpapier te gebruiken maar nu brengt o.a. Tamya maskeertape in diverse breedtes en dat werkt veel makkelijker. Hecht ook goed alhoewel ik altijd nog wel even een gummetje langs de waterlijn haal voor een betere hechting.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #308 Gepost op: 3 september 2018, 13:17:06 »
Wordt een fantastisch mooi schip.
Maar het lijkt me wel lastig om die losse onderdelen netjes te schilderen. En dan bedoel ik bijvoorbeeld die reddingsboeien en die pijpen aan de zijkant van die stuurhut.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #309 Gepost op: 3 september 2018, 14:20:15 »
Niet alleen voor ver af:







maar ook voor dichtbij :o







Gelukkig zie je op een foto nog wat herstel puntjes, als alles droog is die nog beetje bijwerken en weg retoucheren.
@Wim Corduwener dat werd vroeger in de fotografie ook wel toegepast, met een zacht potlood 2B of 3B de zwart-wit foto vergrotingen beetje bijwerken want een miniscuul klein stofje werd dan op een 50x60 in eens een wit vlekje.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Mark van Groeningen

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 41
  • Thanked: 1 times
  • Geslacht: Man
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #310 Gepost op: 3 september 2018, 16:42:34 »
het ziet er echt al heel mooi uit .
maar vraag me wel af , ziet het er niet al te goed uit ,voor een boot dat nog aan de waal licht nog in aan bouw zijnde .? 
of ja is hij natuurlijk zo goed als klaar ,  bijna oplevering .?
erg mooi bezig  ..  top..

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e. De weg naar de top is zwaar.
« Reactie #311 Gepost op: 3 september 2018, 17:12:45 »
...dat werd vroeger in de fotografie ook wel toegepast, met een zacht potlood 2B of 3B de zwart-wit foto vergrotingen beetje bijwerken want een miniscuul klein stofje werd dan op een 50x60 in eens een wit vlekje.  :D
Tsja, ik ben pas veel later fotojournalist geworden en dus van de generatie Adobe Photoshop. Ik heb eigenlijk nooit in de donkere kamer hoeven staan.  ::)
Maar in de modelbouw accentueer ik wel vaak met een scherp geslepen potlood of een fineliner.
Wordt een mooi schip.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #312 Gepost op: 3 september 2018, 20:27:46 »
Mark, het scheepje zal zeker nog wel wat verwering krijgen maar niet te veel.
Iets wat oud is kan er nog best goed uit zien door goed onderhoud, voorbeeld zit hier op de bank naast me.  :D :P
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #313 Gepost op: 3 september 2018, 21:15:47 »
Zoals zovelen al hebben gezegd, dit wordt een zeer mooi bootje.
Maar kun een foto maken van die tape wat je bedoeld?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #314 Gepost op: 3 september 2018, 22:34:00 »
Nog even het dek geverfd en het dak van het stuurhuis.
Verder wat puntjes bijgewerkt die aandacht nodig hadden.
Dek was wel een dingetje.





Zal morgen foto maken van de tape voor Mark.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #315 Gepost op: 4 september 2018, 21:37:54 »
Vandaag niet veel energie. Moeders had een dag eerder een behandeling ondergaan in de pijnpoli, heet ook met recht pijnpoli. Heel de nacht lopen spoken vanwege pijnscheuten in haar voet. Geen oog dicht gedaan.

Dan maar een standaard maken want het scheepje zal ook wel eens niet op de baan staan en dan zet ik het wel ergens neer.
Dan is een zo'n standaard wel fijner dan een bonk schuim en ook wat eleganter.

Morgen weer een nieuwe dag.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #316 Gepost op: 5 september 2018, 21:14:39 »
Voor alles is een oplossing, toch Tom.
Inderdaad een mooiere oplossing dan een blok schuim.

Als het me lukt ga ik eens in Dordrecht naar die modelspoorwinkel.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #317 Gepost op: 5 september 2018, 21:54:01 »
Na een flinke nachtrust wat huishoudelijke activiteiten en dan weer verder met de Krabbencutter.
Wat een gepriegel en wat een gezoek, helaas ontbreekt een behoorlijke tekening en ook een eenvoudig spantenplan om een steuntje te maken zou ook geen overbodige luxe zijn.

Het dak eerst maar eens aanpakken, jammer dat de hekjes niet kloppen, de positielampen en het heklicht staan gewoon in de weg en aan de hekjes hadden ook wel wat langere pootjes mogen zitten om de boel mee vast te zetten.





Een schoorsteen welke karakteristiek is voor dit model was niet goed uit de dikke onderlaag Resin te halen, deze kan dus in de kliko. Kijk wel of ik iets zelf kan bakken.



Gelukkig is het meeste wel ok. Na wat gepiel met de achtermast besloten om deze te verstevigen met messing draad i.p.v, de ABS buisjes, die buigen al door als je er naar kijkt. De mast zelf wel van ABS gemaakt maar opgevuld met een messing draadje van 1,2mm.





De kont is nu ook wit.



Even met de standaard op de werf gezet, natuurlijk komt er later geen standaard onder maar stophout en wat er nodig is om de boel te stabiliseren en uit het water te slepen maar ook weer te water kunnen laten.



Hoop niet dat ik vannacht van die mast ga dromen want het was wel een dingetje, alles pas maken en vast lijmen. Nu nog wat kleine dingetjes er aan plakken, radar en toplichten en daarna het geheel een lik verf geven.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #318 Gepost op: 5 september 2018, 22:17:20 »
Klusje, Tom.
Maar het beeld van het bootje op de helling is erg mooi. Goede verhoudingen, ook.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #319 Gepost op: 6 september 2018, 09:05:29 »
Als ik het zo lees (en je bent een behoorlijk ervaren modelbouwer) dan heb je er nog een behoorlijke kluif werk aan. Ik heb al eens vaker gelezen dat die kitjes van Artitec nogal wat bijwerkingen hebben. En dan heb ik over de onderdelen die lastig uit de gietvormen te halen zijn en kromgetrokken onderdelen.
Uiteindelijk gaat het om het resultaat, maar ik kan me zo voorstellen dat er meer makkelijke wegen zijn.

Nog een vraag: komt je schip straks horizontaal op de helling te liggen of zo schuin als de helling?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #320 Gepost op: 6 september 2018, 10:17:51 »

Nog een vraag: komt je schip straks horizontaal op de helling te liggen of zo schuin als de helling?

Nog geen idee, vind schuin wel wat hebben maar dat lijkt me voor de mannen die er op moeten werken geen pretje.
Denk dat er ook nog een lasser op komt die af en toe het laslicht laat zien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #321 Gepost op: 6 september 2018, 10:23:20 »
Ik weet hoeveel werk het is om deze scheepjes te bewerken en ik vind hem prachtig worden Tom. Ook de kleuren zijn prima gekozen. Top man. ;)

Ik heb nog wel een klein vraagje. ::)
Op de laatste foto is goed te zien dat je damwandje niet verticaal staat maar gewoon met de helling mee. Het was me op andere foto's niet eerder opgevallen. Heb je dit bewust zo gedaan?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #322 Gepost op: 6 september 2018, 13:22:12 »
Nee hoor Pierre, de damwandjes staan echt wel recht, dit is een beetje vertekend beeld, komt denk ik omdat ik de camera beetje vanuit een schuine hoek heb gebruikt. Moet ze wel af en toe beetje corrigeren want even er tegenaan stoten vervormd het gelijk. Zoekt nog steeds naar een oplossing om ze van messing te maken maar dan kom ik op 0,14mm en dat zal niet veel sterker zijn. Gewoon steeds opletten er niet tegenaan te stoten.  ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #323 Gepost op: 6 september 2018, 19:36:08 »
Het is een leuk onderwerp maar wel erg veel gepriegel.

Kachelpijp op het dak getracht na te maken maar werd te grof, dunner materiaal geprobeerd en gelijk nieuw woordenboek bedacht.
Dan maar een gewoon kachelpijpje op het dak gezet, hekjes er afgehaald, komt wat anders voor maar heb niet de juiste dikte in huis.



Achtermast verder bewerkt, in de verf gezet, vast gelijmd, radar en nog wat lampekes geplaatst. Touwtje aan geknoopt, in het geëtste beslag zaten ook draadspanners, die mag iemand anders gebruiken, is geen doen of ik moet dunnere touwtjes gebruiken en dat is dan weer geen gezicht. Touwtje moet nog behandeld worden met verdunde houtlijm. Ook de kookpot met kachelpijp om de krabben te koken en een uitlaatpijpje van de motor geplaatst.



Begin van de voorste mast, even kijken of de maat goed is, is ook weer een holle buis van ABS, helaas past er geen messingdraad in, zal nog eens kijken of er passend bloemistendraad in past.



Tot slot nog een overzichtje gemaakt.



Straks kijken naar afscheid van Sneijdertje, hoop nog wat mooie acties van hem te zien.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Holzstein in h0e
« Reactie #324 Gepost op: 6 september 2018, 20:29:26 »
Nee hoor Pierre, de damwandjes staan echt wel recht, dit is een beetje vertekend beeld, komt denk ik omdat ik de camera beetje vanuit een schuine hoek heb gebruikt. Moet ze wel af en toe beetje corrigeren want even er tegenaan stoten vervormd het gelijk. Zoekt nog steeds naar een oplossing om ze van messing te maken maar dan kom ik op 0,14mm en dat zal niet veel sterker zijn. Gewoon steeds opletten er niet tegenaan te stoten.  ;)

Pfff ... ik schrok al een beetje. Het zou zonde zijn als je ze er weer moet uithalen. Ze zien er buitengewoon voortreffelijk uit.

Heb je wel eens geprobeerd materiaal van een bier/frisdrank blikje te gebruiken. Zeker de aluminium blikjes daar heb ik goede ervaringen mee maar blik is ook goed te doen. Gewoon met een oude (of nieuwe) schaar te knippen.

Het bootje horizontaal ziet er een stuk beter uit Tom. Het laatste overzicht plaatje is gewoon een euhe ..... plaatje. Mooi werk! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/