Auteur Topic: Holzstein in h0e Holzstein Kloster, snijden, passen, plakken en smeren.  (gelezen 130079 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #150 Gepost op: 27 juni 2018, 21:08:04 »
Weer een knap stukje werk en inderdaad water maken blijft een moeilijk punt.
@iTom er komt toch nog een laag kunsthars als water?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #151 Gepost op: 27 juni 2018, 21:23:07 »
Vraagje hoe rijd dat smalspoor een beetje, ik zag dat een locje van roco was.
Dit ivm een mogelijke kolenmijn.

Ik heb ook twee van deze Roco mannekes rijden Mark. Ze rijden (analoog) prima ... ook in de kolenmijn. ;)


FILMPJE KOLENTREINTJE
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #152 Gepost op: 27 juni 2018, 22:44:01 »
@Pierre , denk dat er een foutje in de url van het filmpje zit.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #153 Gepost op: 27 juni 2018, 22:49:08 »
Deze is het denk ik



Foutje gevonden bedankt
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #154 Gepost op: 27 juni 2018, 22:49:46 »
Bedankt voor die autobanden, kan ik toch even aanmeren tzt.

Btw. ik zie het filmpje gewoon (?)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #155 Gepost op: 27 juni 2018, 22:52:16 »
Dan denk ik dat ik in mijn nieuwe laptop eens wat dieper moet gaan zoeken. Zie wel meer vreemde zaken.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #156 Gepost op: 28 juni 2018, 16:19:30 »
Bedankt voor de info en die kolenmijnlade is precies wat ik ook voor ogen heb om te maken.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #157 Gepost op: 28 juni 2018, 16:21:24 »
Mark, dan zou ik het zeker analoog houden.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #158 Gepost op: 28 juni 2018, 16:48:34 »
Mark, dan zou ik het zeker analoog houden.

En dat zegt Tom?!? :o

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #159 Gepost op: 28 juni 2018, 17:08:01 »
Als het altijd dezelfde en de enige lok is die op het baantje rijdt, kun je de rails voeden vanuit oranje en grijs van de decoder (zwart en rood natuurlijk aansluiten op de railaansluitingen van de centrale). Dan is de lok toch "digitaal" aan te sturen maar blijft hij analoog. Het is tevens de eenvoudigste manier om de baan met een PWM signaal te voeden, wat leidt tot betere stroomafname en gewoonlijk betere rij-eigenschappen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #160 Gepost op: 28 juni 2018, 17:29:36 »
Dirk en wat is een PWM signaal en kan dat met de DR5000
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #161 Gepost op: 28 juni 2018, 17:31:47 »
Mark, dan zou ik het zeker analoog houden.

En dat zegt Tom?!? :o

Ja, gek hè. Schrok er ook zelf van.  :o :o
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #162 Gepost op: 29 juni 2018, 09:22:48 »
PWM is pulsbreedtemodulatie of variabele pulsbreedte principe. In plaats van de trein op bijvoorbeeld de halve spanning te laten rijden, geef je de trein de helft van de tijd de maximale spanning - de puls - en de andere helft van de tijd geef je de trein geen spanning. Met andere woorden, het is heel snel aan- en uitschakelen (tot een paar duizend keer per seconde) van de spanning. De "echte" spanning is hoger naarmate de puls langer duurt en tijd tussen de pulsen korter wordt.

PWM is voor elektromotoren erg fijn, want die hebben vaak de maximale spanning nodig om lekker te draaien, maar dan zou de lok altijd op topsnelheid rijden. Nu krijgt de motor wel telkens die maximale spanning, en toch kun je de snelheid regelen naar wens.

De betere analoge snelheidsregelaars (waaronder de in modelbouwkringen bekende Weistra) en alle decoderuitgangen werken met PWM.

Dirk ... en kan dat met de DR5000

Jazeker. Het kan met elke DCC centrale: je sluit zwart en rood van de decoder aan op de railaansluitingen van de centrale. Het betreffende spoor krijgt dan een locnummer, net alsof de decoder in de loc zit.
En zoals gezegd, oranje en grijs op de rails van het veldspoor/mijnspoor/...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #163 Gepost op: 1 juli 2018, 19:36:28 »

Dirk ... en kan dat met de DR5000

Jazeker. Het kan met elke DCC centrale: je sluit zwart en rood van de decoder aan op de railaansluitingen van de centrale. Het betreffende spoor krijgt dan een locnummer, net alsof de decoder in de loc zit.
En zoals gezegd, oranje en grijs op de rails van het veldspoor/mijnspoor/...

Dirk,  dit snap ik niet helemaal. Ik sluit de railspanning (rood en zwart) aan op de baan.
Dan zeg je geef het betreffende spoor een locnummer, maar hoe dan, er zijn natuurlijk meerdere sporen en hoe geef ik die dan een adres.
Met oranje en grijs neem ik aan dat dat de kleuren zijn die naar de decoder gaan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #164 Gepost op: 1 juli 2018, 22:24:35 »
Tom, dit werkt volgens mij alleen als je maar 1 spoor hebt. anders moet je elk spoor voorzien van een decoder.
Groet Mies

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.344
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #165 Gepost op: 1 juli 2018, 22:47:44 »
Precies wat Michel zegt:

Als het altijd dezelfde en de enige lok is die op het baantje rijdt, ...

Het is dus een oplossing die bedoeld is voor de situatie dat je naast de "hoofdbaan" ook een apart spoor hebt, bijvoorbeeld een veldspoor of een kolenmijnspoor.
Op dat aparte spoor rijdt maar één lok, altijd dezelfde.
En in die lok heb je geen ruimte voor een decoder, of je wilt de loc analoog houden.
Maar je wilt dat veldspoor wel digitaal aansturen vanuit je centrale.
In dat geval kun je doen wat ik beschrijf.

Voor een "gewone" baan is dit niet geschikt. Maar voor een (smal-)spoor los van de hoofdbaan kan dit goed werken.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #166 Gepost op: 1 juli 2018, 23:55:51 »
Ok Dirk, nu begrijp ik het maar dat is bij mij niet van toepassing, er rijden momenteel 2 lokjes, een derde ligt klaar om gedigitaliseerd te worden en er komen t.z.t. denk ik nog 2 loks bij voor goederen en personenvervoer
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #167 Gepost op: 2 juli 2018, 23:58:01 »
Afgelopen zaterdag naar Houten geweest, nog even bijgepraat met Arend en verder nog vele bekende en onbekende tegen gekomen. Het was erg warm en wat ik zocht was er niet.
Uiteindelijk toch wel een dekschuit gevonden waarvan ik denk dat deze goed voor de steiger smoelt.
Het is een waterlijn model maar ik ga er wel nog een deel onderschip bij maken wat later zichtbaar zal zijn als het water in de haven staat.



Verder nog wat rond gekeken, niet in de bakken onder de tafels want dan kom ik niet meer overeind en het was er ook te warm voor.
In een donker hoekje zag ik wel iets wat ik ook zocht, een houtopslag, de prijs 1 euro.
Deze maar mee naar huis genomen, kan altijd nog in de kliko voor die prijs.





De boel maar eens aanpakken, eerst opzoek naar materiaal om golfplaten van te maken, jawel, daar gebruik ik een plaatje van de botervloot voor.



Plaatje met staafjes messing 1mm ga ik gebruiken om de golfplaten mee te maken.



Plaatje folie vast gezet over de messing staafjes.



Met een priem trek ik zo de profielen in het folie.



En zo ziet het er dan uit.



Vervolgens smeer ik 1 kant in met houtlijm voor de stevigheid.



Daarna insmeren met verschillende kleuren verf.







Dan de plaatjes snijden en op de betreffende plek vast lijmen met UHU hart









De laatste foto's zijn geflitst en de kleur is nog niet helemaal naar mijn zin.
Morgen weer een dag, kleur aanpassen en dan fotootje maken met daglicht.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #168 Gepost op: 3 juli 2018, 09:47:56 »
Nou @iTom dat is een mooi golfplaten dak en een leuk schuurtje. Mocht je geïnteresseerd zijn, ik heb ook nog precies zo'n houtopslag staan. Mocht je dit bouwwerk willen verlengen, dan kan ik 'm opsturen. Als ik weer thuis ben maak ik wel even een foto.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Schotter und Stein im h0e
« Reactie #169 Gepost op: 3 juli 2018, 12:29:10 »
@Wim Corduwener , dank je voor het aanbod maar ik heb aan dit bouwsel genoeg, er is geen plaats genoeg om het te verlengen.
Moet ook nog wat zooi omheen aangebracht worden en dan is de plek waar het gaat komen vol.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e
« Reactie #170 Gepost op: 3 juli 2018, 13:30:13 »
Nu foto in het daglicht, die vervelende spiegelreflex altijd met zijn automatische flits, te groot, te lomp en te zwaar. Gebruik hem zelden maar gisteravond was de accu van mijn Nikon J1 leeg en dan doetieutniet. Ja, ik weet het die automatische flits kan ook uit maar dan moest ik dat weer allemaal uitzoeken, had ik geen zin in na die spectaculaire wedstrijd van Japan-België.

Bij daglicht en op zijn zo goed als zekere plaats en gelijk een flinke bos hout voor de deur.







Bodemplaat is inmiddels ook verwijdert anders kom ik niet uit met de ballast hoogte van de rails.
Zit te denken aan stelconplaten als bodembedekking of anders fijn zand met hier en daar een plukje gras.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e
« Reactie #171 Gepost op: 4 juli 2018, 17:29:25 »
Afgelopen zaterdag kreeg ik het advies om de kikkers(bolders) op de steiger te verwijderen en kleine bolders lager te plaatsen.
Niet helemaal duidelijk voor mij maar na wat meer uitleg en nog een beetje gegoogled kwam ik er achter wat er werd bedoeld. Zo Zie je maar weer, ook op een beurs ontvang je nog adviezen van kritisch kijkers  :thumbup:

Ze zitten volgens mij nu op de juiste plaats, waren eigen steunen voor de railing van een schip maar zo kunnen ze ook gebruikt worden.



Verder vandaag niet veel gedaan, beetje opgeruimd en nog een timer aangelegd, niet echt spannend maar wel nuttig.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e
« Reactie #172 Gepost op: 4 juli 2018, 17:43:44 »
Technisch gezien kan ik me bij deze oplossing wel wat voorstellen. Je kunt nu in elk geval je Artitec-dekschuit vastleggen. Maar op het houten dek heb je ze nu weggehaald en persoonlijk vond ik ze daar niet misplaatst.


Ter vergelijking: mijn kademuur is een stuk lager en mijn dukdalven relatief hoog. Schippers kunnen aan die palen hun touwtjes wel vastmaken. Toch overweeg ik om ook tussen die dukdalven, op de kademuur nog extra bolders te maken, zoals jij dat eerst ook had.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.305
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e
« Reactie #173 Gepost op: 4 juli 2018, 19:56:39 »
Heb ook nog even getwijfeld maar de steiger is te hoog om aan te leggen voor schepen.
Overweeg nog wel om er nog een aantal bij te zetten en dan een rij hoger zoals op deze remming.



Jouw kade is een stuk lager en dan is het wel handig om tussen de meerpalen een bolder te maken, je hebt trouwens kikkers genoeg  :D ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.842
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Holz, Schotter und Stein im h0e
« Reactie #174 Gepost op: 4 juli 2018, 20:49:54 »
Jouw kade is een stuk lager en dan is het wel handig om tussen de meerpalen een bolder te maken, je hebt trouwens kikkers genoeg  :D ;)
Kikkers zéker genoeg. Bovendien heeft @Michel Bikkel me ook nog een doos vol prachtig spul gestuurd! Meer dan genoeg om een schip in H0 en in 1:48 op te tuigen.

Die rij hoger lijkt me een strak plan.
Je kunt daarvoor ook kleine spijkertjes gebruiken of spelden en die dan wit schilderen.
Als ik weer thuis ben ga ik ook eens beginnen met de kademuur van mijn 1:48-diorama. De kans is groot dat je jouw ideeën terug gaat zien in mijn kademuur. En dan heb ik het in het bijzonder over jouw dukdalven met die kruisverbanden. Ik vind die bijzonder geslaagd.

Trouwens, hoe bevalt jouw overstap van drie- naar tweerail en dan óók nog de overstap naar smalspoor?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)