Nog even verder op de Amerikaanse toer.
Mijn interesse voor wat "ongewone" locomotieven bracht mij ook naar een Heisler stoomlocomotief. Deze heeft een centrale cardanas en twee of 3 aangedreven draaistellen. Ze zijn blijkbaar erg populair, want ook de oude Rivarossi modellen gaan voor goud geld weg. Uiteindelijk vond ik een betaalbaar exemplaar zonder motor en koppelingen "voor de knutselaar".

Ook de bel ontbreekt, maar voor de rest lijkt alles er te zijn. in hetzelfde kavel zat ook deze Sperry Rail Service spoor inspectie wagen. Bonus, zeg maar.

Ook voor de knutselaar. Hij rijdt erg schokkerig. Een deel van de aandrijving is een snaar. Ik dacht dat het daar aan zou liggen, maar een nadere inspectie heeft laten zien dat de kunststof tandwieltjes op de aangedreven assen zijn gebroken. Wordt dus nog een projectje.
En met de verzendkosten betaald kon ik bij dezelfde handelaar ook nog een Southern Pacific GS-4 van Bachmann bemachtigen. In de kleuren van de American Freedom Train van midden jaren 70.

Na enig onderzoek was deze American Freedom Train een super patriottisch gebeuren. Daarmee dacht ik 'm zelf in een andere kleur te verven, maar bij nader inzien heeft dit kleurenschema ook wel iets. Hoe dan ook: na wat onderhoud loopt deze loc nu heel netjes.
Ik was toch ook wel benieuwd of die Heisler loc wel compleet en werkend zou zijn als er een motor in zit. Dus maar "even" aan de knutsel.
^ Er is ruimte genoeg voor een klokanker motortje en een motorsteun uit styreen en messing
^ Na montage van de motor even testen. Hij rijdt!
^ De motor past precies in de cabine
^ Alles weer gemonteerd en de loc lijkt compleet. Ook de aandrijving en sturing van de cilinders werkt.De Heisler rijdt nu, maar er moet nog wel wat aan gebeuren. De aandrijving maakt verschrikkelijk veel herrie dat ik niet weg krijg met wat afstellen van de afstand tussen de tandwielen. Ik denk dat de afstand, vorm en/of diepte van de tanden van het motor tandwiel niet goed passen op de Rivarossi aandrijving. Zo op het oog is het wel goed, maar het oor zegt wat anders. Ik heb ook een Fleischmann rondsel geprobeerd, maar hetzelfde schurende resultaat. Eens kijken hoe ik er achter kom wat een goed tandwiel zou zijn.
Verder natuurlijk nog koppelingen monteren en het licht nog brandend krijgen. Kortom: gerustgesteld dat alles aan deze loc in principe werkt, maar nog wel een projectje om het goed te krijgen...
Rob