Auteur Topic: Avonturen op e-Bay  (gelezen 3003 keer)

Offline Robvd

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2019, 20:54:13 »
Ik kon het niet laten...

BR 52
Nog een variatie op mijn twee 50-ers: een Oorlogsloc van de bouwserie 52. De BR 52 werd in grote aantallen tijdens de 2e wereldoorlog gebouwd en was gebaseerd op de BR 50. Er moest vooral veel en snel geleverd kunnen worden, dus werd de BR50 zoveel mogelijk "uitgekleed". Sowieso ging er veel aan leidingen af, brons en messing werd weggelaten of vervangen door staal, en de drijfstang was een standaard U-profiel met een lager eraan gelast. Ze werden gebouwd voor een levensduur van 5 jaar (kort voor een locomotief), maar omdat er zoveel van gebouwd zijn rijdt er zelfs nu nog een respectabel aantal rond bij diverse museumbanen.

Deze 52 2222 is van Liliput en had nog wel wat aandacht nodig: liep slecht, stroomopname matig, slipte, liep erg snel uit de rails en de trappetjes naar het machinistenhuis lagen er los bij. Maar ja, voor een gunstige prijs mag je ook een uitdaging verwachten... Dus op en af wat aan zitten friemelen, onder meer oliën, anti-slip banden vervangen, eindeloos aan de stroomafnemers buigen, de veer van het loopwiel bijgebogen en zo meer. Nu rijdt de loc heel goed, ook zeer langzaam. Al blijft-ie gevoelig voor ontsporen. Gisteravond de trappetjes gerepareerd en weer gemonteerd: deze moesten schuivend onder het machinistenhuis worden bevestigd, zodat ze kunnen wijken in krappe bogen.

BR 66
Van de BR 66 zijn 2 exemplaren gebouwd als test-locs. Ze voldeden goed, maar werden rechts ingehaald door de diesels, en daarom is de BR 66 niet in productie gegaan. De 2 test locs zijn uiteindelijk als passagierslocs ingezet. De locs waren uitgerust met "Wendezug" faciliteiten, en dat was een aanleiding om er een aan te schaffen: deze loc kan mooi in een van de trek-duw treinen.

Dit, enigszins getateerde (jaren '70), exemplaar van PIKO kwam vandaag binnen. Volgens de verkoper een "smooth runner", maar dat was niet meteen zo. Wielen schoongemaakt (dikke laag aanslag: een wonder dat de loc meteen al reed), tanden in het vet en olie op de assen en nu loopt de loc, zeker gezien de leeftijd, meer dan behoorlijk. De aandrijving is wel hoorbaar, maar valt mee bij lagere snelheden.
Gelukkig zat de handleiding er bij, want openmaken was niet zo voor de hand liggend. Ik dacht zelfs dat de kap er niet goed op zat: deze zat los. Maar dat blijkt zo te horen: het onderstel is een vernuftig knik-raamwerk dat onder de bovenbouw door in de bogen kan buigen...
Zodra de loc goed liep, meteen de beugelkoppelingen verbouwd tot een soort van NEM schacht (net als bij de stuurwagon) en Profi koppelingen er in gezet.

De locs rijden nu goed (genoeg); eens kijken of er nog geluid in gaat binnenkort.

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles op de modulebaan.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #26 Gepost op: 18 mei 2019, 22:48:23 »
Weer prachtige exemplaren heb je daar aangeschaft Rob. Je hebt zo bij elkaar een behoorlijk locopark bij elkaar gespaard. Veel plezier er mee man.

Ik heb wel een klein dingetje. Niets met de locs te maken hoor. Ik kijk langs de loc ;D Er zitten aan je Preisertjes van die lelijke plaatjes waar ze op staan. Kan je die er niet af halen? Ik denk dat het een stuk mooier is.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Robvd

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2019, 22:56:17 »
Dank je Pierre. Het locpark is inderdaad redelijk omvangrijk aan het worden...

Ik heb wel een klein dingetje. Niets met de locs te maken hoor. Ik kijk langs de loc ;D Er zitten aan je Preisertjes van die lelijke plaatjes waar ze op staan. Kan je die er niet af halen? Ik denk dat het een stuk mooier is.
Jij ziet ook alles, hè...
De Fallertjes (Preissertjes met voetje) zijn nog even 'los' opgesteld (nou ja, 'even' op geologische tijdschaal: ze staan er al een paar jaar). Ik ben er nog niet aan toe gekomen ze definitief een plek te geven. Voordeel is dat je ze voorlopig kan neerzetten zonder te plakken  8)

Rob

Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #28 Gepost op: 19 mei 2019, 11:43:43 »
Voordeel is dat je ze voorlopig kan neerzetten zonder te plakken  8)

Da's zonder meer een voordeel  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Robvd

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2019, 14:46:37 »
Nu de BR 52 goed rijdt en voorzien is van geluid, rest nog het laatste klusje: de beugelhaak-koppelingen vervangen door Profi koppelingen.
Aan de voorkant komt een soort van NEM-schacht die wat naar buiten toe uitloopt, zodat de steek-koppeling nog enigszins heen en weer kan bewegen. Tenminste, dat was het idee en dit is de uitvoering van een stukje messing dat is bewerkt met keukenschaar en punttangetje.

Simpele constructie en het werkt ook nog goed (soms zit ik uren te pielen, maar dit keer lukte het zowaar meteen). De koppeling veert zelfs enigszins terug naar de middenstand. De afstand lijkt ook vrij goed. Deze is nog wat aan te passen door een extra gaatje te boren voor het boutje waarmee de koppelstang vast zit aan het frame van de loop-as.

Dan een likje verf over het messing en klaar.

(oeps, ik zie nu ook op de foto waarom de linker koplamp het niet doet: daar ontbreekt wat, zo te zien...)
Voor de achterkant heb ik al een pen-koppeling aangepast zodat die met de bevestigingsschroef van de tenderbehuizing kan worden vastgezet. Op zich is de hoogte en afstand goed, maar ik moet nog iets verzinnen zodat de koppeling kan draaien en de sneeuwschuivers weer teruggezet kunnen worden.

Rob

Offline Robvd

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #30 Gepost op: 23 augustus 2019, 21:11:45 »
Ik loop al enige tijd rond met het idee van een module met een klein locomotief depot en een grote draaischijf. Die draaischijven zijn nogal aan de prijs, ook 2e hands. Uiteindelijk kon ik een niet getest Fleischmann exemplaar op de kop tikken, waar ook zichtbaar een en ander aan ontbrak. Vandaag kwam-ie binnen.

Er zat geen schakelaar bij, dus ik moest even op zoek hoe de draden aan te sluiten. Even testen met een gewone gelijkstroom trafo en zowaar draait de brug beide kanten op en stopt precies bij elke (mogelijke) spooraansluiting. Dus mechanisch goed, al is de motor (en vertraging) wat luidruchtig. Da's in ieder geval niet verkeerd.
De ontbrekende onderdelen (zoals het machinehuis), zoek of maak ik er nog wel bij. In plaats van de schakelaar maak ik iets anders om de draaischijf te laten draaien. Misschien nog wel iets slims met een Arduino om makkelijk naar het gewenste spoor te draaien.
Het is een flinke draaischijf, zelfs de grootste loc past er op.

Ik ben al wat aan het tekenen geslagen om een depot op maximaal 244 x 61 cm te proppen, die als module aansluit op de andere modulen van mijn baan.
Maar daarover later meer in een ander draadje.

Rob

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #31 Gepost op: 23 augustus 2019, 21:44:31 »
Mooie aankoop Rob. Daar kan je een hoop leuke dingen mee doen. Ik heb dezelfde en ook incompleet en defect gekocht. Het luidruchtige van de motor is normaal. Dat doen ze allemaal. Als je de schijf gaat inbouwen is het raadzaam een geluiddempende (bij mij ligt hij op piepschuim) ondergrond te gebruiken. Als je hem zo op het hout legt is het geluid niet om aan te horen (klankkast). Succes man ... ik ben zeer benieuwd naar je plannen. ;)
Groet Pierre.

Offline Robvd

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #32 Gepost op: 24 augustus 2019, 19:10:55 »
Ah! Dank voor de geluidsdemp-tip, Pierre.

Offline Michel Bikkel

• Rangeerder
« Reactie #33 Gepost op: 26 augustus 2019, 12:30:18 »
Rob, ik heb ooit toen ik mijn draaischijf nog had een motor van SB modelbau er in geplaatst.

werkt stukken beter.

https://www.sb-modellbau.com/index.php?page=gruppe&path=/00000289/00000261
Groet Mies

Offline Robvd

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #34 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:46:29 »
Dank voor de tip, Mies.
Tis nog wel een aardige investering zo'n klokanker motortje, zie ik :o. Vervangen kan altijd nog  :)
Rob