Auteur Topic: Avonturen op e-Bay  (gelezen 23422 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #25 Gepost op: 18 mei 2019, 20:54:13 »
Ik kon het niet laten...

BR 52
Nog een variatie op mijn twee 50-ers: een Oorlogsloc van de bouwserie 52. De BR 52 werd in grote aantallen tijdens de 2e wereldoorlog gebouwd en was gebaseerd op de BR 50. Er moest vooral veel en snel geleverd kunnen worden, dus werd de BR50 zoveel mogelijk "uitgekleed". Sowieso ging er veel aan leidingen af, brons en messing werd weggelaten of vervangen door staal, en de drijfstang was een standaard U-profiel met een lager eraan gelast. Ze werden gebouwd voor een levensduur van 5 jaar (kort voor een locomotief), maar omdat er zoveel van gebouwd zijn rijdt er zelfs nu nog een respectabel aantal rond bij diverse museumbanen.




Deze 52 2222 is van Liliput en had nog wel wat aandacht nodig: liep slecht, stroomopname matig, slipte, liep erg snel uit de rails en de trappetjes naar het machinistenhuis lagen er los bij. Maar ja, voor een gunstige prijs mag je ook een uitdaging verwachten... Dus op en af wat aan zitten friemelen, onder meer oliën, anti-slip banden vervangen, eindeloos aan de stroomafnemers buigen, de veer van het loopwiel bijgebogen en zo meer. Nu rijdt de loc heel goed, ook zeer langzaam. Al blijft-ie gevoelig voor ontsporen. Gisteravond de trappetjes gerepareerd en weer gemonteerd: deze moesten schuivend onder het machinistenhuis worden bevestigd, zodat ze kunnen wijken in krappe bogen.

BR 66
Van de BR 66 zijn 2 exemplaren gebouwd als test-locs. Ze voldeden goed, maar werden rechts ingehaald door de diesels, en daarom is de BR 66 niet in productie gegaan. De 2 test locs zijn uiteindelijk als passagierslocs ingezet. De locs waren uitgerust met "Wendezug" faciliteiten, en dat was een aanleiding om er een aan te schaffen: deze loc kan mooi in een van de trek-duw treinen.




Dit, enigszins getateerde (jaren '70), exemplaar van PIKO kwam vandaag binnen. Volgens de verkoper een "smooth runner", maar dat was niet meteen zo. Wielen schoongemaakt (dikke laag aanslag: een wonder dat de loc meteen al reed), tanden in het vet en olie op de assen en nu loopt de loc, zeker gezien de leeftijd, meer dan behoorlijk. De aandrijving is wel hoorbaar, maar valt mee bij lagere snelheden.
Gelukkig zat de handleiding er bij, want openmaken was niet zo voor de hand liggend. Ik dacht zelfs dat de kap er niet goed op zat: deze zat los. Maar dat blijkt zo te horen: het onderstel is een vernuftig knik-raamwerk dat onder de bovenbouw door in de bogen kan buigen...
Zodra de loc goed liep, meteen de beugelkoppelingen verbouwd tot een soort van NEM schacht (net als bij de stuurwagon) en Profi koppelingen er in gezet.

De locs rijden nu goed (genoeg); eens kijken of er nog geluid in gaat binnenkort.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #26 Gepost op: 18 mei 2019, 22:48:23 »
Weer prachtige exemplaren heb je daar aangeschaft Rob. Je hebt zo bij elkaar een behoorlijk locopark bij elkaar gespaard. Veel plezier er mee man.

Ik heb wel een klein dingetje. Niets met de locs te maken hoor. Ik kijk langs de loc ;D Er zitten aan je Preisertjes van die lelijke plaatjes waar ze op staan. Kan je die er niet af halen? Ik denk dat het een stuk mooier is.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #27 Gepost op: 18 mei 2019, 22:56:17 »
Dank je Pierre. Het locpark is inderdaad redelijk omvangrijk aan het worden...

Ik heb wel een klein dingetje. Niets met de locs te maken hoor. Ik kijk langs de loc ;D Er zitten aan je Preisertjes van die lelijke plaatjes waar ze op staan. Kan je die er niet af halen? Ik denk dat het een stuk mooier is.
Jij ziet ook alles, hè...
De Fallertjes (Preissertjes met voetje) zijn nog even 'los' opgesteld (nou ja, 'even' op geologische tijdschaal: ze staan er al een paar jaar). Ik ben er nog niet aan toe gekomen ze definitief een plek te geven. Voordeel is dat je ze voorlopig kan neerzetten zonder te plakken  8)

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #28 Gepost op: 19 mei 2019, 11:43:43 »
Voordeel is dat je ze voorlopig kan neerzetten zonder te plakken  8)

Da's zonder meer een voordeel  ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2019, 14:46:37 »
Nu de BR 52 goed rijdt en voorzien is van geluid, rest nog het laatste klusje: de beugelhaak-koppelingen vervangen door Profi koppelingen.
Aan de voorkant komt een soort van NEM-schacht die wat naar buiten toe uitloopt, zodat de steek-koppeling nog enigszins heen en weer kan bewegen. Tenminste, dat was het idee en dit is de uitvoering van een stukje messing dat is bewerkt met keukenschaar en punttangetje.






Simpele constructie en het werkt ook nog goed (soms zit ik uren te pielen, maar dit keer lukte het zowaar meteen). De koppeling veert zelfs enigszins terug naar de middenstand. De afstand lijkt ook vrij goed. Deze is nog wat aan te passen door een extra gaatje te boren voor het boutje waarmee de koppelstang vast zit aan het frame van de loop-as.




Dan een likje verf over het messing en klaar.




(oeps, ik zie nu ook op de foto waarom de linker koplamp het niet doet: daar ontbreekt wat, zo te zien...)
Voor de achterkant heb ik al een pen-koppeling aangepast zodat die met de bevestigingsschroef van de tenderbehuizing kan worden vastgezet. Op zich is de hoogte en afstand goed, maar ik moet nog iets verzinnen zodat de koppeling kan draaien en de sneeuwschuivers weer teruggezet kunnen worden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #30 Gepost op: 23 augustus 2019, 21:11:45 »
Ik loop al enige tijd rond met het idee van een module met een klein locomotief depot en een grote draaischijf. Die draaischijven zijn nogal aan de prijs, ook 2e hands. Uiteindelijk kon ik een niet getest Fleischmann exemplaar op de kop tikken, waar ook zichtbaar een en ander aan ontbrak. Vandaag kwam-ie binnen.




Er zat geen schakelaar bij, dus ik moest even op zoek hoe de draden aan te sluiten. Even testen met een gewone gelijkstroom trafo en zowaar draait de brug beide kanten op en stopt precies bij elke (mogelijke) spooraansluiting. Dus mechanisch goed, al is de motor (en vertraging) wat luidruchtig. Da's in ieder geval niet verkeerd.
De ontbrekende onderdelen (zoals het machinehuis), zoek of maak ik er nog wel bij. In plaats van de schakelaar maak ik iets anders om de draaischijf te laten draaien. Misschien nog wel iets slims met een Arduino om makkelijk naar het gewenste spoor te draaien.
Het is een flinke draaischijf, zelfs de grootste loc past er op.




Ik ben al wat aan het tekenen geslagen om een depot op maximaal 244 x 61 cm te proppen, die als module aansluit op de andere modulen van mijn baan.
Maar daarover later meer in een ander draadje.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #31 Gepost op: 23 augustus 2019, 21:44:31 »
Mooie aankoop Rob. Daar kan je een hoop leuke dingen mee doen. Ik heb dezelfde en ook incompleet en defect gekocht. Het luidruchtige van de motor is normaal. Dat doen ze allemaal. Als je de schijf gaat inbouwen is het raadzaam een geluiddempende (bij mij ligt hij op piepschuim) ondergrond te gebruiken. Als je hem zo op het hout legt is het geluid niet om aan te horen (klankkast). Succes man ... ik ben zeer benieuwd naar je plannen. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #32 Gepost op: 24 augustus 2019, 19:10:55 »
Ah! Dank voor de geluidsdemp-tip, Pierre.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #33 Gepost op: 26 augustus 2019, 12:30:18 »
Rob, ik heb ooit toen ik mijn draaischijf nog had een motor van SB modelbau er in geplaatst.

werkt stukken beter.

https://www.sb-modellbau.com/index.php?page=gruppe&path=/00000289/00000261
Groet Mies

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #34 Gepost op: 26 augustus 2019, 22:46:29 »
Dank voor de tip, Mies.
Tis nog wel een aardige investering zo'n klokanker motortje, zie ik :o. Vervangen kan altijd nog  :)
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #35 Gepost op: 2 april 2020, 16:08:59 »
Komt zojuist binnen uit het VK: De V188 van Lima.




Een dubbel-loc. Nu werken mijn hersens misschien een beetje raar, maar de aanleiding was dat ik er achter ben gekomen dat het MP3 spelertje in mijn geluidsmodules ook stereo geluid kan weergeven door de speaker(s) iets anders aan te sluiten. Wat dat te maken heeft met deze locomotief, volgt in een ander draadje.

Nu ben ik wat terughoudend met Lima modellen, maar dit is een erg mooie loc die solide aanvoelt. De eerste rij-indrukken zijn ook heel aardig. Nu is dit een later model met, als het goed is (ik heb nog niet onder de kap gekeken), een vliegwiel aan de motor. Dit model heeft bedrijfsnummer v188-001 en het oudere model heeft nummer v188-002.
Op de foto van ebay zag ik al dat er onderdelen aan deze loc ontbraken, maar de "Zurüstteile" waren ook op ebay te koop. Die had ik al eerder ontvangen.

De geschiedenis van deze loc is dubieus: ontworpen als 'Wehrmachtslokomotive' om spoorwegkanonnen te trekken en van stroom te voorzien als ze opgesteld waren om te schieten. De loc is dan ook diesel-elektrisch opgebouwd (in tegenstelling tot veel andere Duitse diesel-hydraulische locomotieven), zodat de generatoren ook de stroom leveren voor het rijden.

Hoe dan ook: Een robuuste verschijning, deze dubbel-loc. Nog wel even wat verfwerk van de vorige eigenaar ongedaan maken, onderhoudsbeurtje, koppelingen vervangen en aanbrengen, alle ontbrekende onderdelen er op, en dan nog geluid er in.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #36 Gepost op: 2 april 2020, 17:18:47 »
Mooie loc. Jij bent voorlopig weer onder de pannen Rob. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat. Voorin en achterin een luidsprekertje misschien? ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #37 Gepost op: 2 april 2020, 17:40:09 »
Dank je, Pierre.

Voorin en achterin een luidsprekertje misschien? ::)
Zou zo maar eens kunnen  :-X
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #38 Gepost op: 2 april 2020, 20:04:57 »
Beste Rob,

Gefeliciteerd met deze mooie loc! En succes met de ombouw.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #39 Gepost op: 3 april 2020, 14:41:53 »
Lima en Jouef hadden vroeger geen beste naam. Ik geloof dat HEMA ook een keer een setje van een van deze merken heeft uitgebracht. Maar Lima heeft de laatste decennia kwalitatief een behoorlijke inhaalslag gemaakt en ziet het spul er mooi uit.
Succes met dit project.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #40 Gepost op: 3 april 2020, 20:06:34 »
Hoi Wim,

Maar Lima heeft de laatste decennia kwalitatief een behoorlijke inhaalslag gemaakt ziet het spul er mooi uit.

Ik heb de loc open gemaakt en inderdaad een heel redelijke bouwkwaliteit, dubbele vliegwielen en aandrijving met wormwiel.
Ook de lak en detaillering is gewoonweg goed.
Maar als je, zoals ik, ouder materiaal koopt, is het goed om te weten waar de kwaliteitsslag is gemaakt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #41 Gepost op: 19 juni 2020, 00:20:42 »
Tsja als je een koopje tegenkomt....



De BR52 met condensatie-tender van Piko.
Ik heb een fascinatie voor de 50-ers en de afgeleiden (zal het met leeftijd te maken hebben?) en zo'n condensatie-tender vind ik dan weer een interessant fenomeen.
Omdat de stoom moet worden teruggewonnen, ontsnapt deze niet via de rookkamer door de schoorsteen. Om toch voldoende trek te hebben om het vuur aan te wakkeren, drijft de gebruikte stoom een turbine aan, voordat deze in de tender wordt gecondenseerd. Deze turbine blaast dan de rookgassen door de schoorsteen naar buiten.




Hmm, geluidstechnisch ook weer eens wat anders. Een zuiger-stoomloc zónder de bekende slagen, maar meer het gierende geluid van een turbine. Maar dat is voor later.

Ondertussen is er een reparatie gedaan aan het achterste draaistel van de tender (waar ook de aandrijving zit), waar een as los zat.
Deze loc heeft nog "koffiemolen" motortechniek, maar rijdt erg soepel, krachtig en langzaam (maar produceert daarbij wel wat geluid). Misschien klinkt het wel een beetje als de turbine bij de schoorsteen ?  8)

Maar goed, eerst nog wat andere zaken: de achterste as met drijfwielen kan te ver heen-en-weer schuiven en loopt dan vast op de stangen/leidingen naast de wielen. Verder moet achter de koppeling worden vervangen en aan de voorkant een koppeling worden gemaakt. Er zit ook licht in de loc, maar dat werkt niet.
Dus nog wat klusjes en wat te overwegen, maar dat doet niets af aan de verschijning...




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #42 Gepost op: 19 juni 2020, 13:54:39 »
Ik vind het een prachtige loc Rob. Je weet ... ik heb wat met stoomtreinen. 8) Veel plezier met de loc maar ook met opknappen en van geluid voorzien.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #43 Gepost op: 19 juni 2020, 15:57:57 »
Thanks, Pierre
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #44 Gepost op: 20 juni 2020, 08:57:47 »
Mooie loc deze heb ik ook al een tijdje op de baan .

De condens tender met draaiende fans is zeker wat anders op de baan
Het idee kwam uit de scheepvaart waar altijd de stoom al via een condensator ging en ze daarom ver konden varen zonder zoet water in te nemen ,de loc kon 1200 km komen zonder bij te tanken wat al een dikke verbetering was toen die tijd ,,ook de Russen waren al toen met condensator tenders aan het rijden ,,
Een mooie stuk techniek deze loc .
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #45 Gepost op: 4 juli 2020, 17:02:42 »
Tsja voor een prikkie een Piko BR41 voor de knutselaar.




Zo op het eerste gezicht ziet de lok er goed uit, maar het machinistenhuis zit aan de stokerzijde niet goed  op het onderstel en om een of andere reden heeft de losse tender een messing tong gekregen  ???




Die tong was een raadsel: een poging tot een 3-rail sleper?
Maar ik denk dat het een poging is om de loc met tender te verbinden. De oorspronkelijke (geleidende) koppeling zit te ver naar binnen. Sowieso zit deze loc raar samengebouwd: de voorloop- en sleep-as lijken ondersteboven gemonteerd. Zelfs de koppeling aan de voorkant zit op z'n kop.




Blijkbaar had de vorige eigenaar niet zo veel sjoege van de techniek, dus misschien hoeft er niet zoveel geknutseld te worden. Eerst maar eens alles losgehaald wat niet goed zit of niet vast zit.




Dan de boel weer in elkaar gezet, maar nu zoals het zou moeten. Ook de koppeling voorop omgedraaid en de lampen er weer op. De tender heeft een NEM schacht, dus ook meteen de koppeling vervangen met een profi koppeling.




Tussen loc en tender is de koppeling ook weer goed.




En dan maar meteen een testrit.




Deze loc loopt mooi en stil.

Hè? Voor de knutselaar en dan in een uurtje al klaar  >:(
Gelukkig is er nog wel wat aan te friemelen  ;)


Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #46 Gepost op: 4 juli 2020, 19:10:04 »
Mooi gedaan!
Wel mooi ook van deze loc is dat de aandrijving in de tender zit. Veel meer fabrikanten zouden dat moeten doen. Hierdoor zit er in het machinistenhuis niet zo’n lelijke knol van de motor.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #47 Gepost op: 4 juli 2020, 20:49:36 »
Mooi .. mooi. Goed gedaan man. En een prachtige loc rijker .... bofkont ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #48 Gepost op: 4 juli 2020, 21:55:49 »
Bedankt mannen.
Tsja, ik probeer m'n verzamelwoede wat te beteugelen, maar dat gaat zo niet lukken  ;D
Maar ben er wel blij mee.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Avonturen op e-Bay
« Reactie #49 Gepost op: 7 augustus 2020, 18:04:49 »
De BR 41 heeft toch nog een staartje gekregen... Verborgen achter het drijfwerk was de koppelstang aan de stokerzijde gebroken. Daar kwam ik achter toen de wielen in bogen vastliepen.




Dus ik dacht dat even te lijmen met wat secondenlijm. Opletten natuurlijk dat er geen lijm tussen de draaipunten komt.
Dat gebeurde toch, en bij het gangbaar maken van de drijfstang, brak die in 3 stukken  :(

Maar niet getreurd: op de site van Piko kun je gewoon onderdelen bestellen. Niet van deze versie, maar in de loop van de jaren is er weinig wezenlijks aan het model veranderd, dus ook de nieuwere onderdelen passen nog (zo bleek).




Omdat ik niet wist of ook de pennetjes die de wielen in gaan moesten worden vervangen, heb ik die er bij besteld. Maar dat was niet nodig.

En zo was ik op zoek naar een andere loc waar ik wat mee kon pielen, en liep tegen deze Gützold/Piko BR 86 aan, waarvan een van de stangen van de besturing los was.




Het lager voor deze stang bij het wiel is afgebroken. Mijn redenering: Deze pen in het wiel waar de stang in vast klikt is vast universeel. En dan zou de BR41 pen ook moeten passen.
Zowaar...



 
Weer een loc voor een prikkie. Grappig er zit nog een handleiding / garantiebewijs bij dat is afgetekend op 8 november 1977(!).
Het lijkt er op dat deze loc nog nooit gereden heeft. Maar met een paar drupjes olie loopt-ie bijzonder soepel en met de wormwiel aandrijving ook erg stil. Dus wat friemelen met een nieuwe motor is vooralsnog niet nodig....
Verlichting heeft de loc niet, dus daar is nog wat te fröbelen :)

Om gebruik te maken van Kombiversand, ook meteen wat gesloten en veevervoer wagons er bij gekocht.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...