Foto- en videoalbum, wensen, aanwinsten en diverse links > Nieuwe aanwinsten

Avonturen op e-Bay

(1/14) > >>

Rob:
Ik weet het, rijdend materieel kopen via e-Bay brengt zo wat risiko's met zich mee, maar ik kon het niet laten. Vanochtend arriveerde eerst een uit Duitsland afkomstige "schwer verstaubte" BR50 uit een vitrine. Toen ik die net had opgeknapt (zie het draadje http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3152.0), kwam DHL aan de deur met een "German class 91 tank locomotive" uit Engeland die ik al een week eerder had gekocht.



De BR50 was, naar verwachting wat werk, maar is nu een goede en nette loc.

De BR91 was wat spannender, al na 30 cm rijden kwam er rook uit de machinekamer! Loc opengemaakt, en eigenlijk zag alles er erg nieuw uit. Even rijden zonder kap: flinke vonken rond de koolborstels.
Naar mijn idee had deze loc nog nooit gereden, dus eerst maar eens proberen de koolborstel te laten inslijten. Eerst een paar rondjes vooruit bij lage spanning, en de vonken waren inderdaad weg. Daarna de rijspanning opgevoerd en uiteindelijk reed de loc bij elke snelheid vonkenvrij. Vervolgens hetzelfde riedeltje achteruit.
Kap er weer op en rijden... Alleen de loc 'hinkt'. Op een bepaalde stand van de wielen wordt de loc aan een kant letterlijk 2 mm opgetild. Het probleem zit in het voorste drijfwiel aan de rechterkant, maar ik kan niets ontdekken.

Balen.

Later, tijdens de afwas, bedenk ik me dat deze loc heel lang (altijd?) stil heeft gestaan. Misschien zit er een aangekoekte vetklont op de as! Dus beetje olie op de as, rijden, en op de 'hink' stand het wiel met enig kracht, voorzichtig naar boven gedrukt. Dat lijkt te helpen. Nog een beetje heen en weer rijden en weer de as wiebelen.

Nu rijdt-ie helemaal top. Een erg stil locje, met redelijke trekkracht voor het formaat en rijdt mooi langzaam.




Het grappige is dat deze loc bedoelt was als alternatief voor mijn 25 jaar oude BR64. Die wiebelt ook (een beetje). Toen ik met mijn (destijds nog kleine) kinderen met de trein bezig was, is die vol gas de bocht uit gevlogen en 1 meter naar beneden gevallen... En de kromme achteras krijg ik niet meer goed.
Het leek er even op dat de wiebelaar werd vervangen door een hinkepoot  :o

Afijn. Eind goed, al goed zullen we maar zeggen.

Rob

Pierre:
Mooi spul Rob en ... de mankementen mooi opgelost. Met deze locjes ga je een hoop plezier beleven. :)

Rob:
Dank je Pierre. Ben er ook erg mee in m'n sas.

bellejt:
als ik zo een loc heb dan spuit ik eerst wat TEC 7 cleaner op de tandwielen.Ff laten inwerken ,afnemen met wattestokjes en een drupje olie.

Rob:
Ik heb eens gezocht naar de 'kleinste loc met tender van de DB'. Dat blijkt de BR24 te zijn. Nu zou die 1:87 net kort genoeg zijn om op mijn draaischijf in het eindstation Klütz te passen. Dat leek me wel leuk
Afgelopen weekend een bod gedaan op e-bay op een jaren 70 exemplaar van Fleischmann die er ongebruikt uit zag.

Vandaag werd-ie geleverd: inderdaad als nieuw. Dus eerst maar eens wat gesmeerd (want waarschijnlijk 40 jaar stilgestaan) en ingereden. En hij past wel erg precies op de draaischijf:




De loc keren kan niet: deze segmentdraaischijf draait niet helemaal rond. Maar kolen bunkeren en de loc omrijden kan wel.

Nu nog even andere koppelingen er opzetten. En natuurlijk (niet even) geluid inbouwen...

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie