Auteur Topic: Fleischmann BR50 vervanging  (gelezen 6544 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Fleischmann BR50 vervanging
« Gepost op: 7 maart 2018, 14:27:08 »
Mijn eerste stoomloc was de Fleischmann BR50. Ik denk dat ik die als 10 of 12 jarig jongetje heb gekregen voor mijn verjaardag, of zo. Dus deze loc is minstens 42 jaar oud en heeft vele rondjes gedraaid. Laatst nog koolborstels en tandwielen vervangen, maar nu wil hij bijna niet meer rijden. De wielen zijn aardig versleten (het nikkel is er af en het messing komt al door) en ik denk dat de stroomafnemers ook wel 'op' zijn: alleen in een krappe bocht een kant op rijdt de loc nog.
Waarschijnlijk mede gevoed door de vlaag van nostalgie na het bericht dat Fleischmann H0 als merk stopt, heb ik een gokje gewaagd met een "schwer verstaubt Vitrinenmodel" van eenzelfde loc op e-Bay. De prijs viel hierdoor mee. Vandaag kwam de loc binnen.

Linksachter de vermoeide loc en rechtsvoor de verstofte nieuwe aanwinst




Mijn idee was: zelfs als de kap van de nieuwe lok niet meer te redden is, kan ik altijd de kap van mijn oude loc gebruiken. Die mist een paar trappetjes, maar is verder nog goed.
De kap is inderdaad voorzien van een mooie laag vastgekoekt stof.




Maar aan de onderkant is de loc duidelijk in betere staat (boven mijn oude loc, waar het koper op de voorste en achterste wielen te zien is).



Tijd voor groot onderhoud...
De kap (ketel en machinistenhuis) heb ik er af gehaald en voorzichtig schoongemaakt met een zachte kwast gedoopt in een lauwwarm afwassopje. Terwijl dat ligt te drogen, het technische onderhoud gedaan.

Ook de kap van de tender gaat er af en krijgt een sopje. Dan blijkt dat er in de nieuwe loc een blok lood ontbreekt, maar verder ziet alles er goed uit. Alles even goed smeren en daarna gaat het loden gewicht van de oude naar de nieuwe loc.




De loc is nog voorzien van haak koppelingen. Aan de achterkant is deze makkelijk te wisselen met een profi-koppeling. Aan de voorkant heb ik op de oude loc al eens een nieuwe koppeling gefröbeld, dus die zet ik ook over.




Ondertussen is de kap heel mooi opgedroogd, deze ziet er nu bijna 'nagelneu' uit. Dus ik hou de nieuwe kap op deze loc.




Nu het machinistenhuis goed is te bereiken, zet ik er meteen maar een Märklin(!) machinist en stoker in.




De hele boel kan weer in elkaar. Tijd voor een rij-test (mijn oude BR50 staat op de achtergrond)




Vervolgens de loc maar eens ingereden op mijn baantje, tien rondjes vooruit (c.a. 100m), en 10 rondjes achteruit. Daarna de loc omgedraait (om het ijsbaan-effect te voorkomen) en nog een paar rondjes voor- en achteruit. Dan kan de loc in gebruik worden genomen.




De loc rijdt netjes en stiller dan mijn oude loc.
Nu had ik als tiener als eens bedacht dat ik wel een dubbelspan kon maken als mijn loc aan het eind van zijn latijn zou zijn. Soms blijft een idee tientallen jaren liggen. Nu is de motor nog vrij goed, dus misschien ga ik nog eens iets verzinnen met een stroomvoerende koppeling, zodat de oude loc zijn stroom krijgt van de nieuwe.




Beetje veel loc voor een nevenbaan, maar leuk is het wel. Het idee gaat nog even in de ijskast...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #1 Gepost op: 7 maart 2018, 14:54:53 »
Leuk!

... dat ik wel een dubbelspan kon maken als mijn loc aan het eind van zijn latijn zou zijn. ... Nu is de motor nog vrij goed, dus misschien ga ik nog eens iets verzinnen met een stroomvoerende koppeling, zodat de oude loc zijn stroom krijgt van de nieuwe.

Stroomvoerende koppelingen zijn zeker een optie.  Die zijn er in voldoende verschillende soorten en maten. Nadeel is wel dat je dan aan een zijde van elke lok een koppeling hebt die nergens anders op past, dus dubbeltractie wordt dan algauw een verplichting.

In plaats van stroomvoerende koppelingen gebruik ik ook wel losse draadjes met kleine stekkers, die van 2 tot 12 polig verkrijgbaar zijn voor een habbekrats. Als je het onbedrade deel aan de goede loc maakt, kun je deze nog als losse loc laten rijden.

Derde mogelijkheid is natuurlijk dat je van de lok een dummy maakt door de tender ongeveer leeg te halen.

Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #2 Gepost op: 7 maart 2018, 15:54:17 »
Hoi Dirk,

Dank voor het advies. Ik denk in eerste instantie aan kleine stekkertjes met een draad.

Maar wie schetst mijn verbazing!
Zit ik nog even aan de oude loc te rommelen, om te zien hoe die stroomafnemers er nu bij staan, blijkt dat het een soort koolborstels zijn. En terwijl ik zit te rommelen valt er wat prut tussen uit. En nou rijdt-ie weer!
Deze locs zijn blijkbaar gebouwd om eeuwig mee te gaan.

Dus de oude loc ook maar even een sopje gegeven en weer in elkaar gezet.
Dubbeltractie hoeft in ieder geval niet met een loze loc   :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #3 Gepost op: 7 maart 2018, 16:41:30 »
Mooi setje heb je daar rondrijden.
Nu het machinistenhuis goed is te bereiken, zet ik er meteen maar een Märklin(!) machinist en stoker in.
Aanvankelijk was ik me aan het afvragen of je daar nou wel zo verstandig aan deed, maar als die loc ook prima rijdt met Märklín-mannetjes, wie ben ik dan om daar wat van te vinden.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #4 Gepost op: 8 maart 2018, 09:44:20 »
Märklin mannetjes zijn natuurlijk erg goed in het midden houden...  ;)

Mooi dat hij weer rijdt, Rob! En mijn ervaring met het oude Fl* spul is inderdaad dat het met af en toe een beetje onderhoud, erg lang mee gaat.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #5 Gepost op: 8 maart 2018, 17:49:42 »
Märklin mannetjes zijn natuurlijk erg goed in het midden houden...  ;)
Ik heb wel eens als bijschrift bij een Märklín-spoorder gelezen:
"Ik heb een slepende ziekte met pukkels". Er is bijna niets zo leuk als zelfspot.  :D

Citaat
Mooi dat hij weer rijdt, Rob! En mijn ervaring met het oude Fl* spul is inderdaad dat het met af en toe een beetje onderhoud, erg lang mee gaat.
Op dit forum mogen we gewoon man en paard noemen: Fl* heet dan gewoon Fleischmann.  ;)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2018, 20:36:47 »
Tja, Fl*, 't is meer luiheid. Al die namen zijn zo lang en soms moet je ze zo vaak typen. Ik heb ze ook vaak GFN genoemd, maar niet iedereen herkende daar de Gebroeders Fleischmann te Nürnberg in :)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2018, 18:28:34 »
Citaat van: Wim Corduwener
Citaat van: Dirk T
Märklin mannetjes zijn natuurlijk erg goed in het midden houden...  ;)
Ik heb wel eens als bijschrift bij een Märklín-spoorder gelezen:
"Ik heb een slepende ziekte met pukkels". Er is bijna niets zo leuk als zelfspot.

Hihihi, die moet ik proberen te gaan onthouden.  ;D ;D
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2019, 10:16:40 »
Die andere loc is ook wel weer gangbaar te maken! Stuur eens een mail naar stoombr38. Hij heeft echt alle Fleischmann HO onderdelen op voorraad. Maar let wel dat deze originele onderdelen erg kostbaar zijn!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2019, 10:27:17 »
Hoi Stoomlokkie,

Dank voor de tip. Er is naast de nostalgische (gevoel), ook een economische afweging (kosten). Maar de oude BR50 rijdt ondertussen weer met kuiptender en open machinistenhuis (daar had de DB 2 exemplaren van). Zie bericht http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3211.msg54754#msg54754 en verder.


Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Stoomlokkie

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 58
  • Thanked: 1 times
Re: Fleischmann BR50 vervanging
« Reactie #10 Gepost op: 2 februari 2019, 18:13:36 »
Beste Rob,
Fijn dat de BR 50 het weer doet. Ook ik laat me leiden door nostalgische gevoelens. Daar wou ik juist een analoge Fleischmann stoomloc. Deze is inmiddels digitaal en van een schakelbare rookgenerator voorzien.
vr gr Andre