Auteur Topic: Draaischijf Heljan  (gelezen 2622 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Draaischijf Heljan
« Gepost op: 26 februari 2018, 07:42:18 »
Hallo allemaal,

Om andere draadjes niet te vervuilen heb ik een apart draadje aangemaakt voor de bouw van een draaischijf van Con-Cor / Heljan.
Het is een bouwpakket met handaandrijving.





Voor het samenstellen heb ik eerst alles lichtgrijs gespoten met primer van de action.
Aan de onderzijde een houten plaat met een gat voor de aandrijving.



Er komt een stappenmotor met directe aandrijving en op de as komen twee sleepcontacten voor de rijstroom naar de rails.



Besturing van de stappenmotor m.b.v. Arduino en het programma van Rob.

Nu het probleem, er zit een minimale speling in de stappenmotor. Dit zorgt ervoor dat de brug niet altijd exact op dezelfde plaats stopt. Speling op de aansluitende sporen is 1-2 mm.

Wie heeft ervaring of een mogelijke oplossing?
Aandrijving met een vertragingsbak?
Of een riemaandrijving?
Hebben meer tandwielen niet meer speling?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Draaischijf Heljan
« Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2018, 10:46:28 »
Hoi Mark,

In het Arduino programmaatje zit een correctie voor de speling op de as. Het idee is dat de stappenmotor altijd iets verder draait dan de exacte draaiing zonder speling. Een heel klein beetje wrijving op de brug, zorgt ervoor dat deze niet meer verschuift als de brug stil staat en dat de speling altijd maximaal en consistent is (de wrijving moet wel klein zijn, anders trekt de motor het niet).

Het aantal stappen speling (slack) stel je hier in:

#define slack               9          // steps of slack in stepper motor axel from middle

Als de brug steeds te ver door draait, dan moet de speling correctie lager; niet ver genoeg: hoger.
Zodra je altijd op hetzelfde punt uitkomt, kun je de stappen per spoor goed instellen in deze reeks:

int track[]        {-9, -185, -454, -624}; // positions for 4 turntable tracks (motor steps from 0)
(al zijn dat er bij jou 6)

Het is wel even pielen, maar misschien is dit voldoende.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Draaischijf Heljan
« Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2018, 10:53:31 »
PS.
Het is wel van belang dat de brug goed vast zit aan de as. Ik heb een tijdje gehad dat de brug stroef kon bewegen op de as en dat gaf hele rare effecten bij het uitlijnen (en uren pielen met correcties die het soms wel en soms niet deden).
Als de brug goed vast zit is de enige speling de vertraging tussen de stappenmotor en de as: de stappenmotor die je gebruikt heeft al een vertraging van 1 op (bijna) 64.
Als de wrijving te hoog is, kun je eventueel de spanning op de stappenmotor nog verhogen. Bij mij draait deze op 7V ipv de 5V. Daarmee is de motor net wat krachtiger en minder gevoelig voor wisselende belasting met verschillende locs, en zonder loc, op de brug.
(Ik heb de boel werkend gemaakt en getest op 5V, en draai nu op 7V bij normaal gebruik)

Overigens: de constructie ziet er degelijk en stabiel uit, hoor. Top!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Draaischijf Heljan
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2018, 22:24:41 »
Hee Mark,

Lukt het nog met de speling correcties?

Als je nog een mechanische oplossing zoekt, dan heb je een zo groot mogelijk tandwiel nodig onder de brug. Er zit immers altijd een beetje speling tussen de tanden. Als je tandwiel een doorsnede heeft van 2 cm en de brug 20cm lang is, dan is 0,2 mm op de tanden 2 mm bij de sporen. Met een tandwiel van 10cm is dat nog maar 0,4 mm.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Draaischijf Heljan
« Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2018, 09:16:52 »
Ha Rob,

De aandrijving had idd te veel speling.
Daarom een groot tandwiel op de as van de brug en een klein op de stappenmotor.
Dit werkt al beter, maar ik moet het programma nog herschrijven.

Heb ik meteen een vraag, mag ik bij INT TRACK heel veel stappen zetten?
Of is er ergens een max aan gebonden?
Als ik nu veel hoger ga, geeft hij een foutmelding.





Daarbij stotterde de draaischijf alsof hij ergens klemt.
Dit zal zeker bekeken moeten worden.
Wellicht als de snelheid verhoogd wordt, wat makkelijk kan, dat het is verholpen.
Maar enige speling zal er altijd blijven. :(

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Draaischijf Heljan
« Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2018, 11:06:16 »
Hoi Mark,

Als het goed is kan de INT track ruim 32.000 stappen (van -32,767 to +32,768) definiƫren. Dat is meestal ruim voldoende.
Als dat niet genoeg is kun je deze reeks als long ipv int definiƫren.
Welke foutmelding krijg je?

En een gelijkmatige, lichte wrijving (heel klein beetje klemmen overal) kan je helpen om met de speling om te gaan (zie bij berichtjes hiervoor).

En de draaisnelheid: ik heb ook met uitproberen gezocht naar de laagste snelheid waarbij de brug nog soepel draait.

Hopelijk hebben je neefjes nog een bettje geduld (en jij ook).

Succes verder.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...