Auteur Topic: Loc Pilot 4.0 stress.  (gelezen 32995 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #25 Gepost op: 17 april 2011, 16:34:17 »
Piet,

Die optie van een Nem 652 kabel erin prakken had ik mij ook al voorgenomen.
Ook hier heb ik er een flinke partij van liggen dus waarom ook even niet.
Maar vandaag heb ik er even de balen van dus dat wordt niet eerder dan morgen.

Een nieuwe dag met nieuwe kansen. :'(

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #26 Gepost op: 17 april 2011, 17:45:39 »
Ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #27 Gepost op: 17 april 2011, 19:20:52 »
Gullie worden op de hoogte gehouden, komt goed. ;)

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #28 Gepost op: 20 april 2011, 20:11:58 »
Na een paar dagen drukte weer eens verder gegaan met de LoPi v4.0.
Diverse instellingen van behulpzame mede hobbyisten toegezonden gekregen maar het mocht allemaal niet baten.

Het blijkt dat de LoPi zijn werk goed doet met andere motoren zoals Faullhaber, Maxxon enz. Dus de groep 2 railers hebben geluk, maar ja daar hebben wij niets aan met onze om te bouwen M?rklin locs met de ouder motoren i.c.m. de Esu (Hamo) magneten.
Via het Esu forum vele berichten gelezen dat men niet te spreken is over de LoPi v4.0 Decoder, lees diverse landen en werelddelen.

Op grond daarvan laat ik de LoPi even voor wat hij is, en wanneer de Beta versie lijkende decoder een goede firmware krijgt, pak ik de draad met LoPi weer op (heb er nog 15 liggen  :()
Heb inmiddels een paar Zimo's en Kuehn's besteld om daarmee mijn priv? locs om te bouwen.

Wordt beslist vervolgd.

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #29 Gepost op: 20 april 2011, 20:26:38 »
Beste Riny,

Even voor de duidelijkheid: Deze ellende geldt alleen voor de digitale rijders en niet voor de analoge rijders?

Je reactie zie ik gaarne tegemoet.

Met vriendelijke groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #30 Gepost op: 20 april 2011, 21:46:05 »
Beste Johan,

Een analoge lok heeft geen digitale decoder, dus ja, de ellende geldt alleen voor digitale rijders en dan alleen nog die rijders die deze specifieke decoders (lees vertalers van de digitale signalen) willen gebruiken.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #31 Gepost op: 20 april 2011, 22:05:01 »
Even voor de duidelijkheid: Deze ellende geldt alleen voor de digitale rijders en niet voor de analoge rijders?

Johan,

Ik begrijp wat je bedoeld.
Zal morgen de probleem loc in de analoge modus te laten rijden en kijken wat de decoder t.o.v. de motor dan doet.
Mogelijk dat het analoog rijden via de decoder wel goed zou kunnen werken zodat je verder kunt gaan met je ombouw projecten.

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #32 Gepost op: 20 april 2011, 22:57:18 »
en analoge lok heeft geen digitale decoder, dus ja, de ellende geldt alleen voor digitale rijders
Kijk uit he met zo'n uitspraak.
Er zijn loks in de handel die wel degelijk op een analoge baan rijden met een decoder.
De decoder vervangt dan het relais.
Ik heb er zo een, die lekker rond huppelt zowel digitaal als analoog.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #33 Gepost op: 21 april 2011, 09:20:42 »
Er zijn loks in de handel die wel degelijk op een analoga baan rijden met een decoder.
De decoder vervangt dan het relais.

En op deze manier en met deze doelstelling bouwt Johan zijn locs om met Digital Multiprotocol- decoders.
(Even voor de duidelijkheid)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #34 Gepost op: 21 april 2011, 22:25:22 »
O.K., mijn antwoord was te simpel, zou de decoder veel invloed kunnen hebben op het rijgedrag, ik kan me voorstellen dat de analoge stroom rechtstreeks, zonder verdere bewerking, naar het powergedeelte wordt gestuurd.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #35 Gepost op: 22 april 2011, 08:43:17 »
Anne,

De meeste decoders, welke multiprotocol zijn, kunnen de schakelspanning (24V) ruim verwerken.
Er wordt dan ook met een analoge standaard trafo gewerkt.
Voordeel is, om analoog te rijden met MP decoders, dat de bekende "bokkensprong", veroorzaakt door het schakel relais, hiermee weg is.
Dit is vergelijkbaar met de elektronische omschakeling welke in de "oudere" M?rklin locs zitten/zaten.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #36 Gepost op: 22 april 2011, 22:08:31 »
Beste Riny,

Is met dit antwoord de vraag van Johan beantwoord met: geen problemen met de V 4.0 en analoog rijden?

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #37 Gepost op: 22 april 2011, 22:42:34 »
Is met dit antwoord de vraag van Johan beantwoord met: geen problemen met de V 4.0 en analoog rijden?

Beste Anne,

Dit is geen bevestigend antwoord, ook dit zal ik uit moeten testen om een betrouwbaar antwoord te kunnen geven.
Vertrouwen is even weg in de v4.0, de v3.0 daar durf ik mijn handen voor in het vuur te steken maar Esu levert deze v3.0 niet meer uit.
Dus wanneer ze nog leverbaar zijn vanuit een "oude" voorraad,.......Advies: direct kopen.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #38 Gepost op: 22 juli 2011, 14:16:52 »
Waarschijnlijk heeft Esu geluisterd naar zijn klanten.

Vandaag de versie 4.2.0 (v4.x software voor de locprogrammer) ge?nstalleerd.
De testloc, welke echt goed jitterde, op de rollenbank geplaatst en de nieuwe firmware voor de LoPi v4.0 naar de decoder geinstalleerd.
Moet toegeven dat het een hele verbetering is i.c.m. de Esu (Hamo) magneet.
Het jitteren is nauwelijks nog zichtbaar maar mogelijk weg te krijgen d.m.v. de CV's nog eens na te lopen.

De betrouwbaarste manier om de firmware in de decoder te brengen is als volgt.

Plaats de loc op een rollenbank, welke is aangesloten aan de locprogrammer, en lees de decoder in.
Verander niets en schrijf vervolgens de ingelezen data weer terug naar de decoder, de nieuwe firmware wordt hiermee overgebracht naar decoder.

Vervolgens kan men uiteraard de loc weer inlezen en zo nodig de CV's aanpassen.

Mijn persoonlijke mening, een hele vooruitgang.

Verdere mogelijk resultaten zullen volgen.

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #39 Gepost op: 22 juli 2011, 18:06:23 »
Dit is dus alleen mogeliujk als je een decoder programmer hebt?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #40 Gepost op: 22 juli 2011, 18:52:24 »
Klopt, bij nagenoeg de meeste decoders zal men via software en hardware van een betreffend merk verbinding van buitenaf moeten maken om de firmware te installeren.

Zo heeft Uhlenbrock, Tams, M?rklin, Esu, Lenz, Kuehn en mogelijke andere een programmer in hun programma.
Alleen worden deze niet vaak gepromoot en komen deze zelden voor in catalogi.
Ze zijn er wel.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #41 Gepost op: 22 juli 2011, 18:58:45 »
Riny,

Weet jij of er al een goed werkende driver is voor de lokprogrammer i.c.m. windows 7
Degene die ik van het net heb werkt niet.
Als ik nu wat met de decoders wil doen via de lokprogrammer moet ik de laptop met vista erbij pakken.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #42 Gepost op: 22 juli 2011, 19:06:35 »
Beste Kees,

Het zit hem niet echt in de driver maar in de converterkabel serieel -> Usb (chipset).
Dus dit wordt een nieuwe kabel kopen met de ondersteunende software.

Esu USB naar Serial DB9 (art. Nummer: 51952)
Volledig compatible met USB 1.1 en 2.0

51952 Cable USB-A 2.0 FTDI on RS232, 1.80m for Lokprogrammer 2011
Supports MS Windows 2000/XP/Vista/Windows 7 en mac.

Te bestellen bij alle ESU producten Dealers

Zelf heb ik deze al liggen en getest, werkt als een speer onder alle Windows- versies.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #43 Gepost op: 24 juli 2011, 12:08:32 »
Riny,
even een stomme vraag(al bestaan deze niet volgens jou)
Er zit nu ook al een usb naar RS232 kabel aan. Werkt prima met lokprogrammer/windows vista
Zit er in de door jou genoemde kabel dan een stukje electronica of zo dat nodig is voor de communicatie lokprogrammer/windows 7

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #44 Gepost op: 24 juli 2011, 12:18:37 »
Beste Kees,

Beslist geen stomme vraag wanneer je met een dergelijke vraag zit en daar zekerheid in wilt hebben.
Betreffende je vraag, ja.
Hier zit een minuscule chip in en met de bijbehorende driver werkt deze perfect.

Zelf werk ik niet Windows 7 maar nog steeds met XP Pro SP3.
Wel heb ik deze kabel met de Esu Lokprogrammer uitgetest op de laptop ?n PC van mijn dochter waar dus wel Windows 7 ultimate op ge?nstalleerd is want ik wilde daar zekerheid in hebben dat het goed functioneert.
Het werkt dus als een trein.

Hopelijk is dit antwoord je bevestiging en kun je er iets mee.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #45 Gepost op: 24 juli 2011, 13:33:34 »
Riny,
bedankt voor je snelle reactie, nu snap ik e.e.a. tenminste.
Zal deze week zo'n kabel aanschaffen, het is toch wel lastig om steeds een derde laptop erbij te slepen als
je wat met de lokprogrammer wilt doen.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #46 Gepost op: 24 juli 2011, 16:13:26 »
bij mijn vorige week aangeschafte locprogrammer zit een kleine cd bij met drivers voor win7.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #47 Gepost op: 24 juli 2011, 16:38:21 »
Beste Johnny,

Dat kan kloppen want de nu uitgeleverde Lokprogrammers krijgen nu standaard de nieuwe serieel -> Usb kabels mee.