Auteur Topic: Loc Pilot 4.0 stress.  (gelezen 32989 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Loc Pilot 4.0 stress.
« Gepost op: 14 april 2011, 09:29:24 »
Nu heb ik toch al heel wat locomotieven omgebouwd met de LoPi V3 en de laatste tijd de LoPi V4.0 maar heb met 1 decoders toch wat moeite.
Mogelijk is er iemand die hier tussendoor ook wel eens mee bezig is en mee zou willen denken voor de oplossing.

Onder het Motorola II protocol (14 stappen) jerkt de loc op stap 6, in DCC op stap 14 (28 stappen) in de overige stappen perfect gedrag zowel ook in het afremmen en optrekken.
Heb hier al wat uren ingestoken om via mijn locprogrammer de CV's (het probleem) opgelost te krijgen maar weinig resultaat.

De betreffende loc is grondig schoongemaakt als ook de wielen (ultrasoon reiniging), ruim voldoende massa van het chassis.
Motor aangepast met Esu (Hamo) magneet en de overige onderdelen uiteraard ook via ultrasoon reiniging schoongemaakt.
Dus de loc verkeerd in principe in nieuw staat waaronder, nieuwe antislipbandjes, nieuwe koolborstels, nieuwe sleper, enz.
Het betref een kleine schijfcollector motor (SFCM).

Wie heeft hier mogelijk een idee over?
Ik hoor het graag.

Heb de vraag ook gesteld op het Esu forum en wanneer zij met een oplossing komen zal ik dit hier omschrijven/melden zodat wij er allemaal iets mee kunnen.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #1 Gepost op: 14 april 2011, 10:14:53 »
Beste Riny,

Ik lees bij de "buren" ook het ??n en ander over de 4.0 en ook wat over een update, verder kun je op MMII de Esu decoders ook op 28 stappen aansturen, als je de juiste centrale hebt, wellicht ook op 27 stappen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2011, 11:45:41 »
Beste Anne,

Dank voor je reactie en meedenken.

Zoals je kunt zien in mijn onderschrift heb ik nogal wat centrales tot mijn beschikking en heb deze dus ook gebruikt om te testen en uit te sluiten dat het aan A: de centrales, B: verschillende protocollen en rijstappen zou kunnen liggen.
Dit was dus niet het geval.

Zelf heb ik een vermoeden dat het is de laatste software-update van de Esu locprogrammer zou kunnen zitten (V4.1.4) en de nieuwe firmware, welke gelijk in de decoder wordt weggeschreven.
Iedere verandering is niet altijd een verbetering zoals nu waarschijnlijk blijkt.

Mocht ik er niet uitkomen dan wacht ik de volgende software en firmware updates af welke in Mei volledig zou moeten zijn.
Eens kijken of er dan een verschil optreedt.

Maar we blijven zoeken naar een oplossing voor deze loc (lees decoder)


Jan

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #3 Gepost op: 14 april 2011, 17:13:50 »
In het boekje wat erbij geleverd wordt, staat een tabel welke CV's veranderd moeten worden bij het gebruik van bepaalde magneten in combinatie met het MM formaat
Als je deze invoerd en de 14 stappen aanhoud is je probleem opgelost (het zit dus niet in de software van de lokprogrammer)

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #4 Gepost op: 14 april 2011, 17:33:16 »
Zelf heb ik een vermoeden dat het is de laatste software-update van de Esu locprogrammer zou kunnen zitten (V4.1.4) en de nieuwe firmware, welke gelijk in de decoder wordt weggeschreven.
Iedere verandering is niet altijd een verbetering zoals nu waarschijnlijk blijkt.
Nee dat kun je wel stellen, als het zo is.
Een beetje jammer he dat die versie van de programmer zonder dat jij daar opdracht voor geeft zelf dingen gaat zitten veranderen.
Niet zo leuk.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #5 Gepost op: 14 april 2011, 18:19:48 »
Beste Jan,

Bedankt voor je reactie.
De CV's waar jij op doelt (begin 53 t/m 55), heb ik al met diverse CV- waardes aangepast middels de Engelse handleiding die wat uitgebreider is.
Ook bezig geweest met K-slow en K.

Deze reply kreeg van Wolfie (Amerikaanse Esu inmporteur en TD).

there is an undocumented procedure available:

* Write the value "0" in CV 54.
* Put the loco in question with clean wheels without any cars on a very clean piece of straight track, it should be at least 1.5m (5 feet) long.
* The loco must be selected on one throttle of the ECoS (or any digital controller), set the speed to "0".
* Press the F1-Key.
* The loco will make a jump. The decoder will measure the motor and automatically re-write the CV's 53, 54, 55, 56

Also there is a new decoder firmware 8991 with LokProgrammer software 4.1.4.

If you want a really nice running loco, install the M?rklin High Efficiency Propulsion 5 Pole motor.


Alleen ben ik het met het laatste niet echt eens (M?rklinmotoren zijn compleet veel te duur).
Met de Esu magneten moet dat ook gewoon goed werken net als met de voorgaande 52610.

Ik ga morgen eens de stappen van Wolfie uitproberen en kijken wat dat geeft.
Ik zal hier de resultaten bekend maken.

Edit Riny: P.s. Eventueel voor de belangstellende heb ik het Engelse deel vertaald (NL) weergeven in Antwoord #11.


Jan

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #6 Gepost op: 14 april 2011, 18:36:39 »
Je dient ook in het motormanagement de tabel numeriek in te vullen dit in verband met de verschillende amperages van verschillende centrales

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #7 Gepost op: 14 april 2011, 19:23:15 »
Jan,

Ik zal daar ook nog eens kijken, dacht dat ik daar ook bezig was geweest maar dat kan ook net zo goed niet gedaan zijn.
Morgen eens verder gaan met uitvogelen.
Wel vreemd dat de andere LoPi V4.0 versies (+/- 10 stuks) dit probleem niet hadden met de SFC-Motoren.
Vandaar dat ik de gedachten had, de nieuwe firmware, welke automatisch naar de decoder wordt gestuurd tijdens het wegschrijven van aanpassingen.


Een beetje jammer h? dat die versie van de programmer zonder dat jij daar opdracht voor geeft zelf dingen gaat zitten veranderen.

Mee eens, het wordt je maar door je strot geduwd.
Maar zoals aangegeven door Jan, hoeft dat dus niet de oorzaak te zijn dus ik hou alle opties open.
En zoals aangegeven, morgen eens verder puzzelen.

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #8 Gepost op: 14 april 2011, 20:34:02 »
En zoals aangegeven, morgen eens verder puzzelen.
Ben heel benieuwd, want ik was van plan om mijn rollend materieel ook met zo'n 'ding' uit te rusten.
Dus zal jouw vorderingen met meer dan gewone belangstelling volgen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2011, 20:42:00 »
Ik ga jullie daar zeker van op de hoogte houden, en dit wordt zeker opgelost, links of rechtsom.
Blijkt er een kinderziekte te zitten in de firmware dan kan het even duren voordat deze eruit zijn gehaald door Esu.
Eerst maar eens verder puzzelen en zoeken naar een oplossing.
Opgeven kan altijd nog en dat staat bij mij niet in mijn boekje, ik ga door tot het gaatje.

Wanneer het mij te lang gaat duren stap ik voorlopig over op Kuehn en/of Zimo decoders totdat de LoPi V4.0 (54610) zonder noodzakelijk toverstokje werkt net als de LoPi V3.0 (52610) destijds.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #10 Gepost op: 14 april 2011, 21:29:22 »
Ik heb ??n stelregel: ik ga niet hobbyen met decoders en CV's voordat mijn baan afgebouwd is, anders komt hij gewoon niet af door het tijdrovende gebeuren met decoders en CV's, dit verhaal sterkt mijn stelregel.

Ik vind overigens de huidige M?rklin MFX decoder (ontwikkeld zonder ESU) een stuk minder als de M?rklin/ESU MFX decoder, ik kom steeds meer tot de conclusie dat de instelbare optrek- en afremvertraging wel werkt, maar op het moment dat er een stapje meer of minder snelheid gegeven wordt (MMII op 27 stappen) toch een schokje te zien is, ook als de optrekvertraging op maximaal staat, is 16 sekonden.

Het laatste wat ik meemaakte is dat het volumeniveau wel aanspreekbaar is met een MS, maar dat het volume niet regelbaar is, het niveau staat in het MS op 0%, maar het volume blijft op 100%.

Groet, Anne W

Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #11 Gepost op: 15 april 2011, 12:47:49 »
Heb even voor diegene die het makkelijker vinden het Engelse deel, van Antwoord #5, vertaald naar het Nederlands.

Er is een niet-gedocumenteerde procedure beschikbaar:

* Schrijf de waarde '0' in CV 54.
* Zet de loco in kwestie met schone wielen zonder wagons of rijtuigen op een zeer schoon stuk van rechte rails, deze moet ten minste 1,5 m lang zijn.
* De loc moet worden geselecteerd op een rij-regelaar van de ECoS (of elke digitale controller), zet de snelheid op "0".
* Druk op de F1-toets.
* De loco zal een sprong maken. De decoder zal meten de motor en automatisch herschrijven de CV's 53, 54, 55, 56

Ook is er een nieuwe firmware 8991 decoder met LokProgrammer software 4.1.4.

Als u wilt dat een loc werkelijk een vloeiend rijgedrag heeft, installeer dan de z.g. M?rklin hoog vermogen 5 Polige motor.


(het zit dus niet in de software van de lokprogrammer)

Jan,

Nog even iets duidelijker weergeven van het geen ik bedoelde.
Mogelijk heb ik dat verkeerd weergegeven.

Ik bedoel niet de software update van versie 4.1.4. zelf, maar de firmware voor de decoder update, welke via V4.1.4. automatisch in de decoder wordt weggeschreven.
Dit is het verschil, dus tussen software en firmware.

Verder heb ik alle opties gehad welke het programma bied, zelf het uitproberen om de motor op 20Khz te zetten i.p.v. 40Khz.
Geloof het of niet, ik heb zowel de NL, DE als Eng. handleidingen door gelezen en de aangegeven optie, welke er worden weergegeven, uitgeprobeerd.
Ik ga in de loop van deze dag even het bovenstaande uitproberen en laat even weten wat de resultaten zijn (of niet zijn).



Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2011, 17:29:54 »
De bovenstaande truc uitgeprobeerd maar geeft geen verbetering.

Ik begin een vermoeden te krijgen dat het in de decoder zelf zit.
Dacht even te resetten maar dan hangt gelijk de software of laptop. >:(

Er dient zich ook weer een ander probleem aan, de loc gaat pas rijden wanneer de aandrijving even heen en weer wordt gehaald en vervolgens weer terug op de rails of rollenbank wordt gezet.
Nodig motoronderdelen vervangen maar geeft geen verbetering.

Heb de backup van de decoder maar teruggezet om hem weer in de "oude" instellingen te krijgen maar het beschreven probleem blijft.
Conclusie,............. de loc gaat weer even uit elkaar en ik zal het complete motorblok, excl. schild en collector, nogmaals in de ultrasoon reiniger plaatsen.

Soms zit het mee en meestal zit het tegen, maar opgelost zal het worden. >:(

Wanneer, na demontage, het probleem blijft, even een andere LoPi 4.0 erin en wanneer deze dan wel een goed rijgedrag geeft gaat de betreffende (probleem) decoder terug onder garantie. :'(

Wordt vervolgd.

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2011, 20:28:00 »
En als je de decoder op je decodertester zet, wat gebeurt er dan?
Doet ie dan ook zo raar?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2011, 20:56:57 »
Dit heeft geen zin.
Daar werken ze allemaal goed op omdat dit niet de weerstand geeft van een "echte" loc.
Binnen het gebruik van een loc spelen andere factoren een rol mee die op de tester niet van toepassing of aanwezig zijn.
Daarbij komt, het motortje is van een heel ander type en vele malen lichter.
Het is ?cht een decodertester met de daarbij behorende functies, niet meer en niet minder.

Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #15 Gepost op: 16 april 2011, 21:08:50 »
En als je de decoder in een andere loc zet?
Ff een NEM-stekkertje overzetten is toch niet zo'n heel groot probleem.
Of ben jij er ook zo een die het eerste dat hij doet na het uitpakken, "knip daar ging NEM".
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #16 Gepost op: 16 april 2011, 21:52:26 »
Of ben jij er ook zo een die het eerste dat hij doet na het uitpakken, "knip daar ging NEM".

YES.  :P :P

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #17 Gepost op: 16 april 2011, 22:06:37 »
Er is bij de "buren" een topic genaamd "Hulp gevraag bij Lopi V4 Treurnis" er is sprake van nieuwe firmware en een gesprek in Dortmund met Esu.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #18 Gepost op: 17 april 2011, 09:35:16 »
Beste Anne,

Zoals (mogelijk) al eerder aangegeven zit ik persoonlijk daar ook in die discussie.
Alleen jammer dat er tot op heden nog geen oplossingen zijn aangedragen.

Het is daar al net als hier, veel gepraat maar weinig oplossingen.
Er zijn hobby collega's die je vertellen, je kunt dit en dat doen en dan zijn je problemen opgelost, maar aangeven wat er exact moet, of zou moeten gebeuren, of kunnen worden toegepast, daar hoor je niemand over.

Jammer dat Esu de V4.0 te snel op de markt heeft gegooid, de V3.0 was perfect dus waarom veranderen?
Ze hadden beter de V4.0 eerst beter door kunnen ontwikkelen.
Maar ja, het gaat niet altijd zoals wij denken wat beter zou zijn.

1 ding weet ik wel, er zullen, wanneer Esu niet met een oplossing komt, vele trouwe LoPi koper/afnemers overstappen naar andere merken decoders die wel doen wat ze moeten doen en in een zelfde prijsklasse liggen.
Dit is mijn gedachten en overweeg dit zelf ook te gaan doen.


Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #19 Gepost op: 17 april 2011, 11:08:30 »
Het is daar al net als hier, veel gepraat maar weinig oplossingen.
Nou, nou, doe je daar je eigen forum niet veel te kort?
Er zijn hobby collega's die je vertellen, je kunt dit en dat doen en dan zijn je problemen opgelost, maar aangeven wat er exact moet, of zou moeten gebeuren, of kunnen worden toegepast, daar hoor je niemand over.
Op welk forum gebeurt dat wel dan?
We zijn toch allemaal hobbyisten die kunnen bogen op toevallige succesjes van ons zelf en anderen.
De zgn. echte specialisten waar jij naar op zoek ben zul je niet op hobby fora aantreffen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #20 Gepost op: 17 april 2011, 11:18:55 »
Nou, nou, doe je daar je eigen forum niet veel te kort?
Nee hoor piet,
Het heeft niets met wat voor forum dan ook te maken maar de mensen op fora's waaronder ook ik zelf.
Ook ik ben niet Roomser dan de Paus.

Op welk forum gebeurt dat wel dan?
Op alle voor ons bekende fora's.

De zgn. echte specialisten waar jij naar op zoek ben zul je niet op hobby fora aantreffen.
Mijn contacten reiken verder dan de gewaardeerde hobby collega's (fora's).
Alleen duurt het altijd allemachtig lang eer je van die mensen eens een reactie (E-mail) retour krijgt.



Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #21 Gepost op: 17 april 2011, 11:28:52 »
Op welk forum gebeurt dat wel dan?
Op alle voor ons bekende fora's.
Daar zitten toch ook geen echte specialisten meer, die zijn toch al lang afgehaakt.
Sommige zijn er verdwenen omdat ze veel te veel met geneuzel bestookt werden en daardoor geen tijd meer hadden voor de eigen hobby.
Andere weer omdat ze door hun eigen horkerige gedrag zichzelf buitenspel hebben geplaats.
Nee het op die andere fora een hoog lange tenen gehalte hoor.
Ook het respect voor de mening van een ander is soms ver te zoeken.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #22 Gepost op: 17 april 2011, 11:36:21 »
Piet,

Vandaar het opnieuw opzetten van een eigen forum.
Gewoon een beperkt clubje is voor mij voldoende waarbij meningen mogen verschillen.
We hoeven het niet altijd eens te zijn met anderen of elkaar, maar kan wel op een redelijke manier weergegeven worden, al kan ik soms zelf ook wel eens kort door de bocht gaan. :'(

Ik ben ook geen heilige,..................alhoewel? ;) :D

Maar goed, laten wij maar weer terug gaan naar het onderwerp, wij zijn weer aan het afdwalen.

Riny

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #23 Gepost op: 17 april 2011, 16:16:48 »
Vandaag (Zondag) maar weer eens een uur of vier bezig geweest met de LoPi v4.0
1 plaatje zegt meer dan duizend woorden.



En dan te weten dat ik nog 15 van die (on)dingen heb liggen,...Pfffffffffffffffft.


Piet

  • Gast
Re:Loc Pilot 4.0 stress.
« Reactie #24 Gepost op: 17 april 2011, 16:29:44 »
Ik leef met je mee, Riny.
Zeker als je weet dat ik gisteren een V3.0 heb ingebouwd in een lok van een vriend.
35 minuten werk incl het ding op het juiste adres zetten en de afrem CV4 op 1 zetten, want hij moet door koploper geremd worden, geen eigen inbreng.
Mijn advies, zet toch eens even in de lok een stekkertje en prik er een andere aan.
Misschien heb je wel een 'rottig' exemplaar.

grt P.