Auteur Topic: Fleischmann e44056  (gelezen 1793 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bertstomphorst

  • Gast
Fleischmann e44056
« Gepost op: 10 februari 2018, 20:35:27 »
Ik heb op ebay een 2e hands e44 gekocht nu koste deze bijna niks maar het euvel is dan ook dat hij op de analoge baan altijd een richting oprijden de ene met frontverlichting en andere zonder is net of de motor niet om geschakeld word.
Heeft er wieland een idee?

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Fleischmann e44056
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2018, 12:32:22 »
Het omschakelen van de motor is iets typisch van Märklin wisselstroom. Bij (Fleischmann etc.) analoog gelijkstroom wordt de rijrichting bepaald door de polariteit van de rails: de plus zit altijd rechts en de min altijd links in de gebruikte rijrichting. Keer je plus en min om, dan keert de rijrichting om. Daarvoor hoeft er in de motor niets te veranderen, dat gaat vanzelf goed.

Dat gebeurt bij jou niet, en dat doet mij vermoeden dat er in de lok iets gedaan is met diodes, en wel op een verkeerde manier. Ook het probleem met de frontseinen kan komen door problemen met een diode - maar ook door een defect lampje of een losse aansluiting.

Mijn advies: maak de lok open, en maak dan een goede foto van de bedrading in de lok. Laat de foto hier zien, dan kunnen we meer zeggen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.