Auteur Topic: Engelse merken  (gelezen 8130 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Engelse merken
« Gepost op: 24 januari 2018, 20:00:39 »
Ik mis hier de melding van de Engelse merken. Ik weet wel dat ze hier in Nederland niet zo populair zijn. Maar er zijn toch verschillende modelspoorliefhebbers die met Engels materieel rijden. Ook zijn er diverse (stoom) locomotieven die zich uitstekend lonen voor ombouw naar een Nederlands model.

Hornby
Bachmann
Dapol
Heljan

Gr. Bert.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Engelse merken
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2018, 20:50:18 »
Aldus gebeurd.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Engelse merken
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2018, 22:49:02 »
...de Engelse merken ... Ook zijn er diverse (stoom) locomotieven die zich uitstekend lonen voor ombouw naar een Nederlands model.

Persoonlijk vind ik Engels vaak erg mooi. Maar voor gebruik op een Nederlandse baan is het allemaal te groot. Hun OO heeft wel dezelfde spoorwijdte als ons h0, maar de schaal van de modellen is met 1:76 veel te groot tussen onze 1:87 modellen. Een Engelsman van 1m80 is op onze baan een reus van 2m06...
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Engelse merken
« Reactie #3 Gepost op: 25 januari 2018, 08:32:32 »
Het is bij mij ooit begonnen met de aanschaf van een Dapol J98 (NS 8800) . Voornamelijk is het ook het grote prijsverschil tussen de hier verkrijgbare merken.
De schaal is inderdaad een groot verschil. Maar..................let eens op de schaal van de huisje en toebehoren, faller, Kibri enz. maakt hun modellen meestal 1:100 of zelfs 1:120. Dit valt het meeste op als je zelf exact 1:87 gaat bouwen, dan zie je dat de bouwpakket huisjes veel te klein zijn.
Dus dan heb je mooi materiaal dat tegenwoordig netjes 1:87 is en de rest er omheen klopt dan ook niet. De grote kerk in Sittard heeft een toren van 80m hoog dus in Ho is dat 919,5mm, vergelijk dat maar eens met de kerkjes die in de handel zijn.

Gr. Bert.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Engelse merken
« Reactie #4 Gepost op: 25 januari 2018, 09:20:36 »
Ik denk dat ik wel een eind met Bert mee ga. Ik heb hier zat voorbeelden staan van gekochte bouwwerken die onbruikbaar zijn omdat ze qua schaalverhouding voor geen meter kloppen.


Preisertjes die moeten bukken zijn echt geen uitzondering.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Engelse merken
« Reactie #5 Gepost op: 25 januari 2018, 10:19:28 »
Dat betekent dus dat die gebouwen in 1:100 nog erger te klein zijn wanneer je ze gebruikt met (rail-)voertuigen in 1:76.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Engelse merken
« Reactie #6 Gepost op: 25 januari 2018, 10:38:21 »
Dat betekent dus dat die gebouwen in 1:100 nog erger te klein zijn wanneer je ze gebruikt met (rail-) voertuigen in 1:76.
Dat zou zomaar kunnen, maar de vraag van Bert was waarom er geen Engelse merken worden genoemd in de lijst van de meest gangbare merken. Ik vond dat een prima suggestie en ik heb de ontbrekende merken toegevoegd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Engelse merken
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2018, 10:59:45 »
Daarom bouw ik mijn eigen gebouwen. Zo kan ik maken wat ik wil en ............... op schaal.

Gr. Bert.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Engelse merken
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2018, 11:00:10 »
Dat snap ik, Wim, en ik vind het ook vaak mooi spul. Maar ik reageerde vooral op de opmerking dat sommige Engelse modellen " zich uitstekend lonen voor ombouw naar een Nederlands model."

Zo heb ik er gezien die Engelse OO modellen van een Class D3 loc op een h0 baan in wilden zetten als NS 500/600. Dat is namelijk hetzelfde model. Maar de OO is wel 14% te groot. En dat ziet er dan weer niet uit. Van andere modellen die een erg smalle bouw hebben vanwege het Engelse PVR zou ik me aanpassing nog wel voor kunnen stellen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Engelse merken
« Reactie #9 Gepost op: 25 januari 2018, 11:06:31 »
Tja die Class 08 kun je inderdaad niet naast een roco 500/600 zetten, maar dat doe ik ook niet. Maar deze https://railsofsheffield.com/br-black-4-4-0-d16-3-class-br-1948-locomotive-e2524-JJJA25802 kun je wel gebruiken voor een NS 2100 of deze  https://railsofsheffield.com/lner-black-class-j15-0-6-0-steam-locomotive-5444-JJJA29938 voor een NS 2900.

Gr. Bert.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Engelse merken
« Reactie #10 Gepost op: 25 januari 2018, 11:23:06 »
En dat zijn dan ook nogeens goed betaalbare modellen. Gauw kopen voor de Brexit  ;)
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Engelse merken
« Reactie #11 Gepost op: 25 januari 2018, 12:13:51 »
Dat bedoel ik. Maar je moet er uiteraard een liefhebber van zijn.



Gr. Bert.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Engelse merken
« Reactie #12 Gepost op: 27 januari 2018, 12:08:08 »
Ik vind dat de maat van de locs erg mee valt t.o.v. mijn H0 materiaal Bert. Ik heb ook nogal wat Engels spul waar ik eigenlijk hoognodig wat mee moet gaan doen. Het voorste kleine Hornby diesel locje heb ik in het verleden al voorzien van een Roco aandrijving en verlichting maar verder is alles nog zoals ik het gekocht heb.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Engelse merken
« Reactie #13 Gepost op: 27 januari 2018, 13:33:50 »
Ik denk dat het meevallen komt omdat de Engelse loks in 1:1 wat klein zijn, in verband met het Engelse PVR (Profiel Vrije Ruimte) dat daar kleiner is dan op het vasteland. En zolang het dan gaat om modellen die niet op het continent gereden hebben kan er een boel. Maar als je een 1:76 model van een lok die in Engeland èn in Nederland gereden heeft (bijvoorbeeld een Class66, een NS1500 of een NS500/600) tussen je 1:87 spul zet, valt het wel degelijk op en zijn ze lomp groot.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: Engelse merken
« Reactie #14 Gepost op: 27 januari 2018, 20:03:15 »
Geweldig Pierre.

Die kleine 2 linkse heeft Joueff ook gehad. Ik heb er ook een van Hornby Acho. Deze werden gemaakt door de meccano fabriek in Frankrijk, hij is uit 1964 en rijdt nog als een naaimachientje. Deze is wel Ho.

Gr. Bert.