Producten in de Spotlight > Treinen

Engelse merken

(1/3) > >>

Bert Senden:
Ik mis hier de melding van de Engelse merken. Ik weet wel dat ze hier in Nederland niet zo populair zijn. Maar er zijn toch verschillende modelspoorliefhebbers die met Engels materieel rijden. Ook zijn er diverse (stoom) locomotieven die zich uitstekend lonen voor ombouw naar een Nederlands model.

Hornby
Bachmann
Dapol
Heljan

Gr. Bert.

Wim Corduwener:
Aldus gebeurd.  8)

Dirk T:

--- Citaat van: Bert Senden op 24 januari 2018, 20:00:39 ---...de Engelse merken ... Ook zijn er diverse (stoom) locomotieven die zich uitstekend lonen voor ombouw naar een Nederlands model.
--- Einde van citaat ---

Persoonlijk vind ik Engels vaak erg mooi. Maar voor gebruik op een Nederlandse baan is het allemaal te groot. Hun OO heeft wel dezelfde spoorwijdte als ons h0, maar de schaal van de modellen is met 1:76 veel te groot tussen onze 1:87 modellen. Een Engelsman van 1m80 is op onze baan een reus van 2m06...

Bert Senden:
Het is bij mij ooit begonnen met de aanschaf van een Dapol J98 (NS 8800) . Voornamelijk is het ook het grote prijsverschil tussen de hier verkrijgbare merken.
De schaal is inderdaad een groot verschil. Maar..................let eens op de schaal van de huisje en toebehoren, faller, Kibri enz. maakt hun modellen meestal 1:100 of zelfs 1:120. Dit valt het meeste op als je zelf exact 1:87 gaat bouwen, dan zie je dat de bouwpakket huisjes veel te klein zijn.
Dus dan heb je mooi materiaal dat tegenwoordig netjes 1:87 is en de rest er omheen klopt dan ook niet. De grote kerk in Sittard heeft een toren van 80m hoog dus in Ho is dat 919,5mm, vergelijk dat maar eens met de kerkjes die in de handel zijn.

Gr. Bert.

Wim Corduwener:
Ik denk dat ik wel een eind met Bert mee ga. Ik heb hier zat voorbeelden staan van gekochte bouwwerken die onbruikbaar zijn omdat ze qua schaalverhouding voor geen meter kloppen.


▲ Preisertjes die moeten bukken zijn echt geen uitzondering.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie