Auteur Topic: Wie kan mij helpen met een baanplan?  (gelezen 27575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #25 Gepost op: 19 november 2017, 22:43:08 »
Ja maar mag ook ruimer worden, maakt mij niet zo heel veel uit. Ik  ben al blij als ik een baan heb  ;D

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #26 Gepost op: 19 november 2017, 22:55:44 »
Begin gewoon met rails neerleggen ,en kijk wat je vind en verander wat je wil

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #27 Gepost op: 20 november 2017, 16:02:16 »
Dat ga ik ook doen binnenkort, maar moet even een beetje een idee hebben van hoe of  wat.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #28 Gepost op: 20 november 2017, 17:04:16 »
Ga eens uit van dat laatste sporen plan
Waar dat plan vandaan komt is denk ik een boekje uit een reeks
daar staan heel veel diverse plannen in
Ook heb ik nog een Marklin boek met plannen
Misschien als je wat hebt liggen kunnen we dan met een aanvullend plan komen als aanvullende hulp
Het is ondoenlijk om al die plannen hier neer te zetten

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #29 Gepost op: 20 november 2017, 19:43:51 »
Wat bedoel je met  als je wat hebt liggen. Ik heb niks helemaal niks, ik moet echt helemaal va de grond af beginnen. Ik moet alles kopen.
Ik heb ook geen banenboek met voorbeelden. Mijn plaatjes komen van Google af. Als jij me zou willen helpen graag alle hulp is welkom.
Dat boek lenen van je zal niet gaan denk ik, zou fijn zijn. Ik vind de andere baanplannen mooier dan de laatste dat wel.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #30 Gepost op: 20 november 2017, 20:00:06 »
Google eens op 'modelspoor baanontwerp' en dan onder afbeeldingen. Keuze genoeg denk ik zo.

Maar ik zou eerst eens nadenken wat je naast de rails nog meer wil bouwen en daarop je plan aanpassen.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #31 Gepost op: 20 november 2017, 20:28:47 »
Ik bedoel
Leg eens een baan uit
begin met desnoods een 8 die ongelijkvleors kruist
Dan wat je aan industrie waar denkt
Dan eens een spoor daarheen
Hoef je niet eens direct wissels te plaatsen,maar gewoon van af een denkbeeldig wissel een spoor leggen

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #32 Gepost op: 20 november 2017, 21:40:50 »
Als het goed is komt deze week de startset binnen die ik besteld heb. daar zit een ovale baan bij van 210x90 die leg ik uit om het systeem te leren kennen.
De plaat waar alles op moet ga ik binnenkort mee beginnen om te bouwen. Ik wil ook rails gaan kopen om meer baan te maken dan alleen de ovale, maar zit te  twijfelen over flexrails of via marktplaats Fleischmann rails te kopen 2e hands. Weet niet wat beter of verstandiger is.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #33 Gepost op: 20 november 2017, 21:57:36 »
Dat hangt denk ik ook een beetje af van welke rails er in je startset zit?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #34 Gepost op: 20 november 2017, 22:14:13 »
Dat hangt denk ik ook een beetje af van welke rails er in je startset zit?

Het is een Roco startset met bedding, maar ik wil rails zonder bedding dat vindt ik mooier. De bedding die onder de rails zit is niet zo mooi.
En ik wil zelf dan bedding maken van steentjes zoals de meesten doen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #35 Gepost op: 20 november 2017, 22:23:08 »
Die rails met bedding kun je verkopen via sites als Marktplaats. Belangstelling genoeg.

Kijk eens rustig rond als je andere rails wilt. Er is niets mis met Fleischmann, maar je betaalt wel gauw de hoofdprijs. Merken als Piko en Peco worden ook veel verkocht. Vergelijk ook eens de prijzen van hun wissels.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #36 Gepost op: 20 november 2017, 22:59:19 »
Er wsd iemand op de club waar ik ging kijken die zei dat pico of peco niet zo mooi was. Ik weet even  niet meer welk merk het was of is. Van peco heb ik flexrail gezien  met code 83 want dat is origi wel van Roco ook zo, die zijn ook 2,1 mm hoog. Maar mag ook code 100 zijn voor mij dat verschil zie ik toch niet zo heel erg denk ik.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #37 Gepost op: 21 november 2017, 09:09:14 »
PiKo (met een k) en Peco zijn twee totaal verschillende merken. Piko is Duits, Peco is Engels. Peco kun je in grotere hoeveelheden vaak het best direct in Engeland bestellen, dat scheelt ondanks verzendkosten gewoonlijk stukken met Nederland.

Welke rails je mooi vindt is altijd een kwestie van smaak. Daarover heeft iedereen een eigen mening. Maak vooral je eigen keuze!

 Piko A rails zijn populair en relatief voordelig. De constructie van de meegebogen wissels vind ik echter slapjes.

Mijn voorkeur is Peco code 75 maar ze hebben ook code 100. Hun code 83 is meer een imitatie van Amerikaans spoor. Ik bouw mee aan een Amerikaanse baan, en die doen we dus met Peco code 83.

Wil je echt mooie rails, en met mooie wissels, dan is Tillig zeker een kandidaat. En ze zijn niet de duurste.

Of je het verschil ziet tussen code 100 en lagere rails? Ook dat is een vraag die je voor jezelf moet beantwoorden. De een valt het meer op dan de ander. Je zult wel zien dat het verschil opvallender wordt wanneer je de rails gaat ballasten.

Kijk verder niet alleen naar de rails, maar ook naar het aanbod van wissels en kruisingen dat geleverd wordt. Als je van een bepaald merk de rails mooi vindt maar de wissels lelijk of veel te duur, is dat een argument om mee te nemen in je keuze.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #38 Gepost op: 23 november 2017, 01:17:20 »
Mooie info weer bedankt. Even wat anders. Ik wil met de tafel beginnen waar alles op moet komen te staan, cq liggen. De bodemplaat kan dat ook van MDF of moet het perse een houten plaat zijn.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #39 Gepost op: 23 november 2017, 20:00:40 »
Ik wil met de tafel beginnen waar alles op moet komen te staan, cq liggen. De bodemplaat kan dat ook van MDF of moet het perse een houten plaat zijn.
Volgens mij kan MDF prima, maar dan heb je wel enige ondersteuning nodig. Ik heb een tafel met een plaat van 6 mm MDF op een raamwerk met een raster van c.a. 60 x 60 cm in vurenhouten balkjes. Deze constructie is ook redelijk licht.

Een voorbeeld:






Je kunt sowieso uitgaan van een 'tafel' met een (vuren)houten raster van bijvoorbeeld 50x50 cm met daarop een plaat. Dan is het straks makkelijker als je ook hoogte verschillen wilt maken (de open raamwerk bouwwijze): plaat eraf en tracé op hoogte aan het raster bevestigen. Voor de scenery maak je dan bijvoorbeeld contouren de je bekleed met gaas en papier maché of gips.
Verder kun je overwegen de tafel in enkele delen te maken (zelfstandige tafels die met bouten aan elkaar zijn verbonden), zodat deze nog enigszins demontabel is voor bijvoorbeeld een verhuizing.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2017, 23:59:00 »
Ziet er leuk uit zo, bedankt dan ga ik dat ook met MDF maken. Maakt het niks als het mat worst door middel van de nedsong te maken met verdunde houtlijm met water.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #41 Gepost op: 24 november 2017, 20:05:57 »
Maakt het niks als het mat worst door middel van de nedsong te maken met verdunde houtlijm met water.
???
Euh... MDF kan (eenmalig) wel wat vocht verdragen. Verdunde acrylverf, verdunde houtlijm, behangplak. Geen probleem.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #42 Gepost op: 24 november 2017, 20:11:15 »
Als je met veel gips gaat werken ,dan zou ik er een laag grond verf opzetten

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #43 Gepost op: 25 november 2017, 10:40:43 »
En anders triplex gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Jeroen Bos

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 1
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #44 Gepost op: 7 februari 2021, 15:33:23 »
Hallo ,hier Jeroen
Wie zou mij kunnen helpen met mijn rangeerterrein?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Wie kan mij helpen met een baanplan?
« Reactie #45 Gepost op: 7 februari 2021, 17:47:10 »
Hoi Jeroen,

Fijn dat je lid bent geworden van dit forum. Ik denk dat je je vraag even wat meer moet toelichten, zodat we je ook (beter) kunnen helpen.
En wil je jezelf ook hier nog even voorstellen? Dan weten we een beetje wie je bent en wat je met de hobby doet.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...