Auteur Topic: Bovenleiding  (gelezen 5235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Bovenleiding
« Gepost op: 17 november 2017, 18:37:34 »
Met mijn Station 2.0 ben ik langzamerhand bezig met de aanleg van rails en perrons. Omdat ik een NS 1200 en een 1100 heb rondrijden -en misschien ooit nog een blokkendoos- wil ik ook bovenleiding aanleggen. Nu heb ik van het merk Sommerfeldt lang geleden een hoeveelheid rijdraad en enkelsporige masten gekocht. Nu ben ik niet waanzinnig streng in de leer, maar dubbelspoor met aan weerszijden enkelsporige masten vind ik geen gezicht.
Voordat ik mijn perrons ga betegelen moeten die masten eigenlijk al in de grond, maar ik denk dat dubbelsporige portalen veel geloofwaardiger overkomen.


Sommerfeldt heeft ook zelfbouw-pakketjes die je zelf inelkaar kunt solderen. En mijn vraag is, heeft iemand van jullie ervaring op dit vlak, tips en trucs?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 17 november 2017, 20:46:36 »
Ik denk dat het nog aardig in de papieren gaat lopen met de masten van Sommerfeldt Wim. Ik denk dat je met wat gestripte rails ook een heel eind in de goede richting komt met zelfbouw masten. Solderen moet je toch. Maak eerst een mal en dan zijn alle bovenleiding portalen precies het zelfde.
In het station kan je ook kiezen voor losse masten met bespanning er tussen waar de bovenleiding aan hangt. Dit zie je in de meeste stations omdat je verschillende sporen moet overbruggen. Ik meen dat je in je nieuwe aanwinst pakket losse mastjes had? Kan je daar niets mee om te beginnen? Ik heb eventueel nog wat bovenleiding over van mijn trammetje. Die mag je wel hebben.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 18 november 2017, 01:16:50 »
In het station kan je ook kiezen voor losse masten met bespanning er tussen waar de bovenleiding aan hangt.
Ik denk dat dit de meest simpele oplossing is en in elk geval beter dan losse enkelsporige masten op een tweesporige baanvak.

Citaat
Ik meen dat je in je nieuwe aanwinst pakket losse mastjes had?
Nee dat waeren lichtmasten.
Ik heb ooit een verzameling enkelsporige masten gescoord en daar zat ook wat rijdraad bij. Ik denk dat ik met een paar van die masten wat ga proberen om zo'n overspanning te maken.

Citaat
Ik heb eventueel nog wat bovenleiding over van mijn trammetje. Die mag je wel hebben.
Als je daar verder geen plannen mee hebt, graag!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 18 november 2017, 10:23:01 »
Ik heb eventueel nog wat bovenleiding over van mijn trammetje. Die mag je wel hebben.
Als je daar verder geen plannen mee hebt, graag!

Het zijn 8 stukken van 37 cm lang. Daar moet je net je station mee kunnen voorzien van bovenleiding lijkt me. Ik neem ze wel mee naar Rijswijk.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 18 november 2017, 11:03:53 »
En anders kom ik nog wel een keer in de buurt.  :D
Tussendoor ga ik eens experimenteren met een overspanning met draad.


En probeer ik een soort van norm aan te houden om te bepalen hoever de rails uit elkaar moeten liggen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2017, 13:31:41 »
Ik heb bij mijn vorige baan ook diverse portalen zelf gemaakt. Messing profielen besteld bij Conrad, mal maken, en solderen maar.
Later overgegaan op Viesmann portalen en rijdraad. Heb nog een grote bak vol met dat spul liggen. Denk niet dat het ooit nog op mn baan komt.

Groet Mies

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2018, 13:57:45 »
Ik volg dit draadje even.

Ik wil zelf ooit op mijn baan functionerende bovenleiding d.m.v. zelfbouw/messing
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol