Auteur Topic: Ed zijn nieuwe ontwerp  (gelezen 5733 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

EdvS

  • Gast
Ed zijn nieuwe ontwerp
« Gepost op: 12 november 2017, 22:56:49 »
Hier onder de baan die ik wil gaan gebruiken, deze komt van internet en moet hier en daar wat aangepast worden, ook moet ik hem nog omzetten naar de rails die ik wil gaan gebruiken (Roke geoline met bedding).


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2017, 10:02:44 »
Hoi Ed,
Dat is een indrukwekkend baanontwerp. Mooi dubbelspoor ontwerp.
Ik ga maar eens los met wat commentaar  ;)

Ik vind wel dat er veel sporen parallel lopen. Dat geeft meestal een wat starre indruk. Misschien is het een idee het station e/o rangeerterrein in een boog of iets schuin te leggen? Ik zou ook het rangeerterrein meer in het zicht/handbereik leggen. Hier moet je goed kunnen zien wat er gebeurt en mijn ervaring is dat af en toe ingrijpen met rangeren nodig is (koppelen/ontkoppelen).

Nog een ander detail: de verbinding tussen het dubbelspoor links van het station maakt het niet echt makkelijk om van industrie naar rangeerterrein te gaan (en omgekeerd). Lijkt me op zich logisch om dat te kunnen doen. Tenzij je graag de extra rangeerbewegingen via het station wilt, natuurlijk.

Verder is het schaduwstation alleen voor een richting, zo te zien. Voor meer variatie in het treinverkeer kun je die in 2 richtingen maken.
Verder zie ik 2 dubbelspoor ovalen. Is het een idee een van de twee enkelspoor te maken?

Het zijn mar wat ideeën, hoor!

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

EdvS

  • Gast
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2017, 10:57:31 »
Hoi Ed,
Dat is een indrukwekkend baanontwerp. Mooi dubbelspoor ontwerp.
Ik ga maar eens los met wat commentaar  ;)

Ik vind wel dat er veel sporen parallel lopen. Dat geeft meestal een wat starre indruk. Misschien is het een idee het station e/o rangeerterrein in een boog of iets schuin te leggen? Ik zou ook het rangeerterrein meer in het zicht/handbereik leggen. Hier moet je goed kunnen zien wat er gebeurt en mijn ervaring is dat af en toe ingrijpen met rangeren nodig is (koppelen/ontkoppelen).
Ik heb dit van internet af, en er moet idd het een en ander veranderen.

Nog een ander detail: de verbinding tussen het dubbelspoor links van het station maakt het niet echt makkelijk om van industrie naar rangeerterrein te gaan (en omgekeerd). Lijkt me op zich logisch om dat te kunnen doen. Tenzij je graag de extra rangeerbewegingen via het station wilt, natuurlijk.
Zo ver had ik nog niet eens gekeken, daar heb je idd een punt.

Verder is het schaduwstation alleen voor een richting, zo te zien. Voor meer variatie in het treinverkeer kun je die in 2 richtingen maken.
Verder zie ik 2 dubbelspoor ovalen. Is het een idee een van de twee enkelspoor te maken?
hoe zou jij het laten lopen? schets?

Het zijn mar wat ideeën, hoor!

groeten,
Rob

Dank je voor de tips, ik zal eens om te tafel gaan zitten en kijken hoe ik dat kan veranderen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2017, 12:45:42 »
Hoi Ed,

Zoiets voor het schaduwstation?




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2017, 14:39:25 »
Ik vind het wel een indrukwekkend sporenplan Ed. Ik zie ook nog wel hier en daar een maar. Als je het niet erg vind zal ik hierover ook maar eens een ei leggen. Het is geen kritiek hoor ... ik geef gewoon mijn mening. ;D

Ten eerste is het wat vreemd dat je een uithaal/passeerspoor in een woonwijk hebt. Die kan je beter wat naar achteren plaatsen als dat mogelijk is. En dan tussen de rails en woonwijk een muur of een hek. En ook is het niet tof dat je opstel sporen helemaal achterin lopen. Door de rails naar en van de opstel sporen te verlengen en weerskanten voorzien van een extra boog kan je ze aan de voorkant leggen. Bijkomend voordeel dat je wat meer (wel onzichtbaar) spoor hebt en dus de treinen langer wegblijven. Ook heeft de grotere lengte het grote voordeel dat de hellingen veel minder stijl hoeven te lopen. De twee bogen die op je tekening zijn volgens mij te kort om minimaal 10 cm te zakken. Deze laatste optie werkt natuurlijk niet als de opstelsporen gewoon vlak in een berg of zo lopen. Maar dat kan ik niet duidelijk uit je tekening halen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #5 Gepost op: 18 november 2017, 21:32:35 »
Hoi Ed,

Mooie baan di wil ik ook gaan maken  :D Weet jij al wat je nodig hebt aan rails en dan bedoel ik de nummers.
het aantal recht, bochten, wissels enz  enz. Ik wil hem ook gaan maken maar dan met rails zonder bedding. Soms zit ik te twijfelen om met bedding te gaan doen. maar ik vind zelf een bedding maken met zand of grind mooier dan de originele bedding van Fleischmann of  roco. Ik weet niet wat ik hier voor nodig heb aan  het aantal meters van de rails.

EdvS

  • Gast
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #6 Gepost op: 19 november 2017, 14:11:31 »
hier het nieuwe ontwerp.
Nu is mijn vraag of dit kan en waar ik nog rekening mee moet houden.
wie is er berijd om het een ander te bekijken?
ook wil ik weten waar ik de aanstuur punt(en) maken.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #7 Gepost op: 19 november 2017, 16:12:17 »
Hoi Ed,
Wat is een .tra voor een bestand? Met wat voor programma moet ik dat openen?
Misschien kun je een beter een plaatje neerzetten, dan kunnen we het allemaal meteen zien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

EdvS

  • Gast
Re: Ed zijn nieuwe ontwerp
« Reactie #8 Gepost op: 19 november 2017, 18:46:59 »
Hoi Rob,
Het ontwerp is gemaakt in wintrack.
ik zal ff kijken of ik een plaatje kan plaatsten.

Hoi Ed,
Wat is een .tra voor een bestand? Met wat voor programma moet ik dat openen?
Misschien kun je een beter een plaatje neerzetten, dan kunnen we het allemaal meteen zien.

Rob