Auteur Topic: Servo installatie en gebruik. (Riny)  (gelezen 35958 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #25 Gepost op: 3 mei 2011, 10:34:24 »
Voor mij is jouw verhandeling duidelijk, Riny.

Maar blijf ik nog steeds zitten met jouw oorspronkelijke vraag.
Het lijkt mij, in de eerste instantie, dat je de servodecoders ieder apart op, bijv. een extra ringleiding met digitale- railspanning, aan dient te sluiten.
Voor wat de UH67800 is er geen tweede instantie.
Er zal voor iedere decoder een aansluiting op de digitale en een aansluiting op de lichtspanning gemaakt moeten worden.

In deze opstelling dienen er vanaf de bruine en de gele klem draden te gaan naar de klemmen Trafo.
Iets wat in mijn optiek een dood normale manier van aansluiten is, toch?
En met de Esu is het precies het zelfde.

Alleen daar heten de klemmen Pw A en B voor de lichtspanning en Trk A en B voor de digitale railspanning.

En we kunnen er weken over door blijven schrijven, ik kan aan de Viessmannmethode geen enkel voordeel ontdekken.
Sorry.

grt P.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #26 Gepost op: 3 mei 2011, 11:08:47 »
beste Heren,

Loer eens naar deze link    http://modeltreinbaan.nl/?p=1897                                           
groet,
Ben

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #27 Gepost op: 3 mei 2011, 11:15:32 »
Deze site is mij bekend, Ben.
Ik geloof zelfs dat ik hem jou een keer heb aangeraden toen jij voor je ophaalbrug met een servo bezig was.
Maar dat is onze bedoeling niet, wij (in iedergeval Riny en ik) willen dat onze DCC of MM centrale dmv een speciale decoder wissels en seinen of overwegen gaat besturen.

grt P.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #28 Gepost op: 3 mei 2011, 11:52:14 »
Oke een volgende poging  ;D

In Railhobby april 2011 jaargang 34, nr 34 een artikel DIGITAAL SERVO'S NEMEN BEWEGING OVER. :D

groet Ben  ;)

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #29 Gepost op: 3 mei 2011, 12:29:28 »
Beste Ben en Piet,

Zoals altijd kom ik zelf wel uit dit vraag stuk, ben ook niet van yesterday ;) :D :D.
Wilde alleen meerdere mogelijkheden/info weten om de servodecoders toe te passen betreffende voeding, niet meer en niet minder.
Wat de aansluitingen betreft aan beide type decoders is mij meer dan duidelijk.

Ben, ik zal de railhobby eens even bij de buurman (boeken en tijdschriftenwinkel) gaan halen, hopelijk hebben zij deze nog liggen.

Piet, Ik meld mij weer wanneer ik meer mogelijkheden heb uitgezocht en zal verslag doen van de resultaten.

Dus het vraagstuk over het voeden sluiten wij hierbij af, op naar de volgende handelingen. :-*

Wordt vervolgd.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #30 Gepost op: 3 mei 2011, 12:37:16 »
Wordt het nu vervolgd met de eerste aanvang voor de treintafel :P

Grapje, maar ff serieus, het is een zeer informatief topic geworden.
Mijn complimenten.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #31 Gepost op: 3 mei 2011, 12:47:01 »
Het is een zeer informatief topic geworden.

Wij, ik proberen ons best te doen net als jullie dat doen,
En houd het topic maar in de gaten want er komt nog veel meer in te staan.

Velen tonen wat er mogelijk is, zelf wil ik het opbouwen, dus het bewerken van wissels en seinen, bevestigingshandelingen van de servo's aan de onderdelen en uiteraard het aansluiten ruim de revue laten passeren zodat het meer een handleiding gaat worden dan weergave van hoe het geworden is.
Wanneer dat dan gereed is kunnen de delen van het topic samengevoegd worden en mogelijk, als baas Tom het er mee eens is, in het  workshop deel geplaatst worden op het forum zodat alles bij elkaar staat.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #32 Gepost op: 3 mei 2011, 20:32:45 »
Daar zegt "baas" Tom geen nee tegen want daar is het topic Workshop ook voor bedoelt.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #33 Gepost op: 4 mei 2011, 09:09:43 »
Gisteren, eind van de middag, de resterende onderdelen ontvangen.
Dus als alles meezit,..................
Deze week eens een aanvang, op de werktafel, met wat testopstellingen beginnen.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2011, 12:38:00 »
Vandaag dus eens alles aangesloten en programmeren betreffende de Esu en Uhlenbrock servodecoders.
Alle handelingen exact volgens de handleidingen uitgevoerd.
Bij de Esu ging alles perfect. ;D
Bij de UH 67 800,.................. een spontane rookgenerator, dus de UH 67 800 is ten hemelen. >:( >:( >:(

De servo's van Esu en van Conrad werken beiden goed en bewegen mooie en gelijkmatig, dus de goedkopere Conrad Servo's zijn gewoon goed en voor de prijs van 1 Esu servo kan men dus beter 2,5/3 Conrad Servo's aanschaffen. :D

N.B. Ik heb vanaf het begin de IB's van Uhellenbrock al ondingen gevonden, resetten, 100.000 handelingen verrichten voordat er eens resultaat is, ze zijn veel te omslachtig betreffende het programmeren, ondingen dus en voor mij een waardeloos merk.
Nu dan blijkt dat de handleiding, qua duidelijkheid, ruim te kort schiet heb ik het helemaal gehad met dit merk. >:( >:( >:(
Boucnen of niet voor mij geen UH meer.
Dus weer een kl*te dag en het gaat al zo lekker,........ niet dus. >:( >:( >:(

Ik kap er mee en ga nu gewoon NIKS doen tot dat deze gigantische DIP weg ge-ebt is, ik heb het helemaal gehad.

Zo, dat is er ook weer uit.



Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #35 Gepost op: 4 mei 2011, 12:49:29 »
Hi Riny,
je bent bevooroordeeld voor wat betreft UH!
Dat was mij bekend, je hebt natuurlijk recht op je eigen mening.
Maar om ??n ongeluk nou op alle UH produkten te projecteren gaat me te ver.

De eerste Intelliboxen waren 'resetboxen'  omdat het S88 deel niet goed werkte, maar dat is inmiddels helemaal voorbij.

Die UH67 800 moet gewoon in een enveloppe doen en terugsturen.
Je hebt recht op garantie, tenslotte.

grt P.


Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #36 Gepost op: 4 mei 2011, 16:22:07 »
Maar om ??n ongeluk nou op alle UH produkten te projecteren gaat me te ver.

Piet,

UH is zeer eigenzinnig en wel om de volgende reden.
Je weet NMRA is de standaard voor DCC, de Esu Ecos-1 is een allesvreter als het om decoders in de juiste CV's te zetten gaat, ongeacht welk merk, zowel MM1, MMII en DCC.
Maar die ziet heel de UH 67 800 niet eens dus welk protocol, betreffende DCC, UH er op na houd is voor mij een raadsel. :o

Persoonlijk is UH voor mij altijd al een vreemde eend in de bijt geweest en heb het dan ook nooit echt kunnen doorgronden.
Maar mogelijk is de UH 67 800 al defect geweest en heeft het aansluiten de boel verder negatief be?nvloed.

Ik heb Ad inmiddels al een mail toegezonden en wacht even zijn reactie af.
Komt er een nieuwe dan probeer ik het nog 1 maal en lukt dit dan ook niet dan heb ik het helemaal gehad met UH en worden het toch Esu SwitchPilot Servo decoders.
Voor 1 euro verschil ga ik mij niet druk maken, en zoals eerder aangeven, dan maar geen gewip van de armseinen.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #37 Gepost op: 4 mei 2011, 17:19:44 »
Maar die ziet heel de UH 67 800 niet eens dus welk protocol, betreffende DCC, UH er op na houd is voor mij een raadsel. :o
Persoonlijk is UH voor mij altijd al een vreemde eend in de bijt geweest en heb het dan ook nooit echt kunnen doorgronden.
Is me ook een keer opgevallen met een UH magneetartikeldecoder, niet te benaderen..........
Ff ge googeled en jawel hoor de digital draden omgedraaid en werken.
Heb dat ook vaak met de LDT wisseldecoders, gehad.
Dus daar kijk ik niet zo gek van op.
Bij de UH67 800 is het zo dat als je op het programmeer schakelaartje drukt (bij een goed werkende he?) dat hij dan open staat voor het protocol dat je er naar toe stuurt.
Stuur je er een DCC wisselopdracht naar toe dan accepteert hij DCC, is het eerste signaal een MM dan wil ie vanaf dat moement een MM signaal hebben.
Het is dus niet mogelijk om de decoder (uit de verpakking) op een programmer aan te sluiten en hem uit te vragen, zonder dat er een protocol is geactiveerd.

Maar hij mag natuurlijk niet spontaan gaan roken!
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #38 Gepost op: 4 mei 2011, 18:34:29 »
Beste Piet,

Even de volgorde van handelen.

IB via het menu in wisselinstellingen in het protocol DCC gezet in de eerste 4 adressen.
Vervolgens de UH 67 800 aan de IB aangesloten op het programmeer gedeelte van de stekker achter op de IB.
Deze staat bij mij trouwens op automatisch ingesteld zodat, wanneer er geen hoofdbaan is, dat de IB zelf de programmeer rail aansluiting gebruikt, dus altijd prijs ongeacht de situatie.
Vervolgens de switch van de UH 67 800 ingedrukt en vast gehouden zodat hij na 5 maal knipperen zelf het te gebruiken protocol inleest.
Het gekke is, na deze 5 maal gaat het Ledjes ineens met 3 snelle puls-jes knipperen en blijft dit doen.
Via "stop" "Go" is de Leds uit te schakelen, bij het weer op "Go" te drukken, nog geen muziek uit de UH 67 800.

De optie van draden wisselen had ik ook al uitgeprobeerd maar gaf geen resultaat.
Ook de aangegeven 16Volt, daar kom ik niet boven.
De servo op de pennen geplaatst met de zwarte draad richting de kunststof behuizing.

Het op de Esu programmer plaatsen heeft geen zin want die is uitsluitend te gebruiken voor Esu materiaal en leest geen enkel ander merk uit, laat staan dat deze dan te programmeren zijn. (Ook dit is mij bekend na jaren van gebruikt betreffende de Esu programmer).
 
Ik heb al vele problemen gezien en opgelost maar dit is voor mij een raadsel.
 

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #39 Gepost op: 4 mei 2011, 22:18:47 »
Hoi Riny,
Ik denk het volgende, het wissel schakel signaal komt niet op de programmeer rail, dat staat alleen op de baan rail!

Een stukje tekst uit de handleiding:

Hij knippert afwisselend 5 seconden 3 keer achter elkaar voor DCC en 5 keer achter elkaar voor MM
Tijdens het protocol instellen moet je de programeer toets ingedrukt houden
En als je het juiste protocol hebt  --- = DCC, dan de knop loslaten, dan is DCC geselecteerd.

Daarna kun je pas de outputs programmeren, volgens onderstaande handleiding.


grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #40 Gepost op: 4 mei 2011, 22:35:41 »
Ik denk het volgende, het wissel schakel signaal komt niet op de programmeer rail, dat staat alleen op de baan rail!

Beste Piet,

Dank voor het meedenken alleen is wat je aangeeft mij ook bekent en om die reden heb ik ook de baanaansluiting van de IB uitgeprobeerd.
Men moet immers alles uitsluiten. Ik heb de tik om systematisch alle mogelijk stappen te volgen om alle mogelijke problemen dan hopelijk tegen te komen. In diagnose stellen zit uiteindelijk een systeem om bij de bron van de oorzaak te komen, dit was ook een deel van mijn vakgebied.
Daarbij staat dit gegeven ook in de handleiding van de IB.

Maar het is goed dat je het aangeeft want ik had het ook na kunnen laten en dan was er nog een optie geweest.
Nogmaals dank voor het meedenken. :-*

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #41 Gepost op: 4 mei 2011, 22:44:52 »
Hoi Riny,
Maar je moet dus echt niet op het programmeer spoor zitten met die dingen.
En de programmeer toets bij het juiste protocol op tijd loslaten.
Want dat lees ik niet in jouw verhaal.
Heeft Ad al gereageerd?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #42 Gepost op: 4 mei 2011, 22:58:54 »
Piet,

De aansluiting naar "Gleis" is rechtstreeks van de IB afgekomen, zonder tussenkomst van andere zaken, directer en zekerder kan het niet.
Maar ja, als het een rookgenerator wordt valt er weinig betrouwbaars meer van te verwachten.

Ad is 's Woensdag niet aanwezig dus ik zal morgen wel bericht krijgen, alle vertouwen in die baas, komt goed en ik hou jullie op de hoogte.

Wanneer de IB op de wisselinstellingen op DCC gezet is en bevestig met enter is niet te zien welk protocol de UH 67 800 uitleest.
Het was makkelijker geweest wanneer UB voor de twee verschillende protocollen ook de Led anders zou laten knipperen, Bijv. 5 x voor MM en bij wijze van spreken, 3x voor DCC te ontvangen.

Dus wanneer de IB goed is ingesteld, en men is uit het menu, dan kan men tijdens handelingen niets meer uitlezen tijdens acties.
Dit is bij de Ecos 1&2 of de CS 1, 2, 3 wel anders, daar lees op het scherm precies uit wat je doet of gedaan hebt.

Maar goed, Ik wacht even op Ad en dan beginnen wij vrolijk opnieuw.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #43 Gepost op: 4 mei 2011, 23:11:45 »
Er staat nergens beschreven dat je net de IB moet!!! programmeren.
Als jij denkt dat het met een andere centrale beter gaat doe je dat toch!
Ik kan me jouw aversie tegen de IB niet voorstellen(al eerder gememoreerd) maar je zit er niet aan vast hoor!
Dan hang je hem toch aan een andere centrale.
Ik heb mij IB via het menue zo ingesteld dat hij allen DCC uitspuugt, behalve 1 lok daar zit heleaas nog zo'n MM decoder in.
Maar de rest is gewoon DCC ingesteld.
Ik ben daar niet meer benieuwd naar als ik aan het programmeren ben.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #44 Gepost op: 5 mei 2011, 10:02:02 »
Er staat nergens beschreven dat je met de IB moet!!! programmeren.
Als jij denkt dat het met een andere centrale beter gaat doe je dat toch!
Ik kan me jouw aversie tegen de IB niet voorstellen (al eerder gememoreerd) maar je zit er niet aan vast hoor!
Dan hang je hem toch aan een andere centrale.

Beste Piet,

Neem mij niet kwalijk maar vind de reactie (zie citaat) deels enig zins vreemd en kort door de bocht. :'(
Misschien eens iets beter lezen wat ik probeer weer te geven cq. bedoel. :(

Ongeacht welke centrale, zijn niet alle onderdelen van UH uit te lezen of te benaderen.
Daarbij komt, voor ik ergens aan begin en zeker met voor mij nieuwe onderdelen, lees ik mij vooraf goed in en zo nodig nog enkele keren.
De materialen zijn te duur om zonder kennis mee te gaan zitten klooien.

Het volgende punt, de IB was mijn eerste centrale waar ik de eerst paar jaar mee heb gewerkt en ken hem van haver tot gort.
Geef toe, als je iets wil benaderen of instellingen wilt wijzigen, je heel wat handelingen moet verrichten dus niet echt gemakkelijk en gebruiksvriendelijk.
Wanneer ik een aversie zou hebben richting UH zou de IB al in de kliko hebben gelegen en zou ik nooit de servodecoder aangeschaft hebben aangeschaft.

Ook heb ik weergegeven dat de UH 67 800 met andere centrales niet uit te lezen is of CV- instellingen te benaderen zijn.
Dit geeft bij iedere andere centrale een foutmelding. :o

Dus niet gaan zitten katten, of niet te onderbouwen reacties geven, h? maatje. :D :D


Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #45 Gepost op: 5 mei 2011, 11:05:09 »
Nee Riny, het is absoluut geen katten, begrijp me nou alsjeblieft niet verkeerd.
Maar jij wilt iets dat niet kan, die UH67 800 is niet uit te lezen, althans ik heb die feature niet in de handleiding kunnen vinden.
m.a.w hij communiceert niet terug!!!!
Je kunt hem alleen je wil opleggen, sommigen van ons noemen dat programmeren.
En dat kan met iedere, thans bekende, centrale met de mogelijkheid om wissels om te zetten.
Het is niet alleen een heel klein decodertje maar ook een heel simpel dingetje.
Hij luistert in de programmeer stand alleen naar commandos van de centrale.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #46 Gepost op: 5 mei 2011, 11:20:52 »
Beste Piet,

Ik heb inmiddels een reactie van Ad retour gekregen dus de UH 67-800 wordt vandaag terug gezonden.
Hij sprak er niet over om een andere toe te zenden maar hem door te sturen naar Uhlenbrock.
Mijn reactie; "stuur mij maar een Esu SwitchPilot Servo 51802", prijsverschil is nihil.

Zoals al eerder aangegeven, dan maar geen bounce voor die paar armseinen.
Voor toepassing op de wissels hebben wij dat niet nodig, kan niet en zou raar overkomen van die stuiterennde wisseltongen. :D

Dus verder maar even afwachten wat Ad zijn reactie zal zijn.
Mocht er geen Esu SPS voor terugkomen heb ik toch voor het eerst en laatst een UH 67-800 aangeschaft.

P.s. Til niet te zwaar aan mijn reactie(s), het zijn maar uitdrukkingen en daar dien je een beetje doorheen te prikken.
Je kent mij nu onderhand toch wel een beetje op dat vlak.
"Nooit de soep zo heet als hij wordt opgediend. :-* :-*


Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #47 Gepost op: 5 mei 2011, 11:40:47 »
Zoals al eerder aangegeven, dan maar geen bounce voor die paar armseinen.
Voor toepassing op de wissels hebben wij dat niet nodig, kan niet en zou raar overkomen van die stuiterennde wisseltongen. :D
Nee dat zou raar zijn.
P.s. Til niet te zwaar aan mijn reactie(s), het zijn maar uitdrukkingen en daar dien je een beetje doorheen te prikken.
Je kent mij nu onderhand toch wel een beetje op dat vlak.
Ja ja maar ik wil niet de indruk wekken dat wij elkaar een beetje zitten af te vangen.
Niets is minder waar.
En ik weet dat ik bij tijd en wijle een scherpe tong heb, maar wel altijd de beste bedoelingen.
grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #48 Gepost op: 5 mei 2011, 11:49:09 »
Ja ja maar ik wil niet de indruk wekken dat wij elkaar een beetje zitten af te vangen.
Niets is minder waar.
En ik weet dat ik bij tijd en wijle een scherpe tong heb, maar wel altijd de beste bedoelingen.

Beste Piet,

Maak je niet druk, zoals aangegeven, wij kennen elkaars uitdrukkingsvaardigheden nu wel zo'n beetje.
Ik ben ook geen heilige. :( :'(
En,..............als wij elkaar "nodig" hebben zijn wij er voor elkaar, mooier kan toch niet?

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #49 Gepost op: 5 mei 2011, 13:31:00 »
Met alle begrip richting Ad (AnW), maar balen dat ik nu moet bloeden voor de stunten van anderen, maakt mijn dag weer helemaal goed (maar niet heus).
Het verschil met Uhelenbrock en Esu is hiermee gigantisch groot.
Esu maakt van dergelijke problemen geen punt als het om garantie gaat, dus voor mij staat Esu mijlen ver boven Uhlenbrock.

Hieronder de begrijpelijke en door mijn gerespecteerde reactie van Ad.

Hallo Riny,
 
Ik stuur eerst de Decoder terug naar Uhlenbrock. Afhankelijk van de actie van Uhlenbrock kunnen we besluiten wat we gaan doen. Zij kunnen nagaan of de decoder defect was of door het aansluiten defect is gegaan.
 
In het verleden heb ik artikelen direct omgeruild en die bleken later door de klant, volgens Uhlenbrock, te zijn opgeblazen. Ik kan dan voor de kosten opdraaien, sindsdien bij ik voorzichtiger geworden.
Als de decoder binnen is zal ik het melden.
 
Groet,
Ad

En dan "volgens Uhlenbrock",......... Ja die kunnen van alles vertellen aan een winkelier en klanten.
Dit is door ons nooit te achterhalen.
Hiermee heeft Uhlenbrock voor mij voorgoed afgedaan, dus voor mij nooit geen aanschaf meer waar Uhlenbrock achter zit.

Wanneer ik mijn gemoedsrust moest uiten in deze,...........#$%^&^%$#