Auteur Topic: Servo installatie en gebruik. (Riny)  (gelezen 35994 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Riny

  • Gast
Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Gepost op: 13 april 2011, 20:34:52 »
Wanneer de postduif de goede kant op vliegt bestaat de mogelijkheid dat morgen (Donderdag 14-4-2011) mijn bestelde Esu Servo- decoder en de servo's.
Mogelijk dat ik in de komende dagen wat meer uitleg/info geef, of kan geven, over deze decoder en servo's.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #1 Gepost op: 1 mei 2011, 13:55:37 »
Een deel van de buit heb ik al binnen, aankomende week de rest.

Na nog eens aan het smurfen te zijn geweest op het internet kwam ik onderstaande servo's tegen, P/stuk 3,95, dus niet verkeerd geprijsd.
Ik ben benieuwd of de technische specificaties voldoende zeggen voor het gebruik met de UH 67-800 servodecoder en/of de Esu SwitchPilot Servo decoder.
Zelf denk ik dat ze ruim voldoende kunnen functioneren, maar toch,.............

Wie wil er even meedenken voordat ik een miskoop (van 30 stuks) ga doen?


Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #2 Gepost op: 1 mei 2011, 16:51:35 »
Geen verkeerd servo'tje.
Maar en daar komt ie hoor, kun je ook aan tandwieltjes en behuizingen komen?
Want ik ben jaren met radiobestuurde vliegtuigen en auto's bezig geweest.
En als er een keer wat aan een servo defect gaat zijn het die delen.
Tanden van tandwielen breken af en asjes breken uit de behuizingen.
Dit komt vooral voor als je bij het afstellen de servo (per ongeluk) naar zijn mechanische eindpunt laat lopen.
Daar kunnen ze niet tegen, goedkope servo's hebben daar vaak geen beveiliging voor.
Dus dan moet je een bak onderdelen hebben.
Ik weet van de Conrad ES05 van 4.99 Euro dat Conrad die delen wel verkoopt.
Maar ja voor die 3,95 Euro kun je er ook een stuk of e a 5 als reserve onderdelen leverancier gebruiken.

De praktijk is echter dat als er tanden afbreken, dat dat altijb bij het zelfde tandwiel in de gehele tandwieltrein is.
Vaak het eerst kunststof tandwiel dat met de motor in kontakt is.

grt P.


bob

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #3 Gepost op: 1 mei 2011, 16:58:10 »
Helaas heb ik er (nog) geen ervaring mee, maar dat begint door jullie
ervaring al aardig te komen. Op Youtube staan diverse filmpjes over de
Scanner RC servo's, vooral in de modelvlieghobby.

Ik ben het met Piet eens voor die prijs kun je er aantal in reserve houden.


Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #4 Gepost op: 1 mei 2011, 16:59:37 »
Heb beide handleidingen van de servodecoders nog eens goed nagelezen en beiden geven een uitgangsspanning naar de servo's van 5V p/uitgang.

UH schrijft braaf 5V AC.
Esu schrijft 5V gestabiliseerd, hoe leest men dit? AC gestabiliseerd of DC gestabiliseerd?
Dus bij Esu vind ik dat onduidelijk, is het nu 5V AC gestabiliseerd of 5V DC gestabiliseerd?

Men zegt altijd, RTFM maar dan mogen ze die wel eens duidelijker maken,........die fucking manuals. ;D

P.s. Piet, daar heb je een goed punt betreffende tandwielen cq. onderdelen.
Waarschijnlijk zal goedkoop achteraf duurkoop kunnen worden.
Ik had hier niet aan gedacht of bij stil gestaan, dus dank voor de "waarschuwing".

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #5 Gepost op: 1 mei 2011, 17:16:54 »
Heb beide handleidingen van de servodecoders nog eens goed nagelezen en beiden geven een uitgangsspanning naar de servo's van 5V p/uitgang.

UH schrijft braaf 5V AC.
Esu schrijft 5V gestabiliseerd, hoe leest men dit? AC gestabiliseerd of DC gestabiliseerd?
Dus bij Esu vind ik dat onduidelijk, is het nu 5V AC gestabiliseerd of 5V DC gestabiliseerd?
5VAC is pure onzin!
In de radiografische modelbouw wordt een powerpack (oplaadbare accu) van 4.8 volt gebruikt, zoals deze:

Nou ik heb uit een oplaadbare accu nog nooit AC zien komen, maar misschien heeft Uhlenbrock ze wel..........geintje!

Maar waar lees jij dat in de UH handleiding Riny?

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2011, 17:19:45 »
He Piet,

Ik heb geen Lego treintjes hoor, accu's en batterijen geloof ik? hahahahaha.

Toch maar weer een bevestiging dat handleidingen ook niet altijd zaligmakend zijn. :'(

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2011, 20:34:36 »
Hier nog een kleine afbeelding van de goedkopere servo-tjes. (3.95 euro)


Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2011, 21:06:17 »
Ik heb geen Lego treintjes hoor, accu's en batterijen geloof ik? hahahahaha.
Door de bank genomen begrijp ik jouw humor best goed Riny, maar deze moet je ff uitleggen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #9 Gepost op: 1 mei 2011, 22:48:49 »
Ik heb geen Lego treintjes hoor, accu's en batterijen geloof ik? hahahahaha.
Door de bank genomen begrijp ik jouw humor best goed Riny, maar deze moet je ff uitleggen.

Haha die Piet,

De onderliggende gekkigheid zat hem in de getoonde accupack.
Er zijn Lego treintje die op batterijen kunnen rijden, vraag maar aan mijn kleinkinderen.
Voor de rest niet te lang over doordenken, je weet toch dat ik "gestoord" ben? ;) ;D

Ik ga, als de rest binnen is, gewoon aan de gang en we zien wel wanneer er witte rook komt.
Das dan geen nieuwe Paus maar een servo die de geest geeft. :D
Alleen hoop ik verder niet te veel aanloop te hebben a.s. week want ik kom gewoon niet aan mijn eigen dingen toe die ik zou willen doen.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #10 Gepost op: 1 mei 2011, 22:54:42 »
Ik be  al een hele tijd uit de kleine kinderen en heb nog geen kleinkinderen, vandaar dat ik het niet begreep.

Heel erg opletten dat je uit de buurt blijft van de eind van de slag.
Want dat is desastreus voor die servo'tjes.
Succes en ik verneem graag jouw ervaringen.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #11 Gepost op: 2 mei 2011, 10:33:54 »
Hier nog even de echte specificaties van het "goedkopere" servo-tje (zie boven, post #7).

Dit zijn de specificaties:
?   Motor Type : coreless motor
?   Gear Type : All Nylon Gear
?   Dead Band Width : 2 usec
?   Connector Wire Length : 150mm
?   Stall Torque : 1.5kg/cm at 4.8V
?   Operation Voltage :  3.0 - 7.2Volts
?   Dimension : 22mm x 12mm x 29mm
?   Connector Wire Length : 150mm
?   Operating Speed :  0.12sec / 60 degrees (4.8V no load)
?   Temperature Range : -30 to +60 Degree C
 
Ik denk dat ik het gokje maar waag dus ik laat er t.z.t. 30 komen waarin er een paar zitten voor een eventuele vervanging als er een servo defect zou raken.


Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #12 Gepost op: 2 mei 2011, 11:57:17 »
In mijn voorbereiding betreffende het gebruik van servo's voor wissels en armseinen, heb ik het afgelopen weekend veel zitten lezen en zoeken naar meer info dan de handleidingen geven.

De servodecoders zijn gelijk aan de magneetartikeldecoders met, uiteraard een andere werking.
De magneetartikeldecoders van Viessmann (5211) kon je onderling door lussen, dus de eerste kreeg de werk en dataspanning, de tweede (enz) werden weer vanaf de eerst magneetartikeldecoder voorzien van werk en dataspanning.

Zie onderstaande afbeelding.


? by Viessmann?

Maar hoe zit dit (werkt dit) met de servodecoders van Esu en Uhlenbrock?
Heeft iemand daar een idee over?

Het lijkt mij, in de eerste instantie, dat je de servodecoders ieder apart op, bijv. een extra ringleiding met digitale- railspanning, aan dient te sluiten.
Hier ben ik dus nog niet echt uit en kan er in de handleidingen en het Inet nergens iets over vinden.

P.S. Hier een bevestiging dat ik ook echt niet alles weet, hahahaha.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #13 Gepost op: 2 mei 2011, 12:57:10 »
Met de UH67 800 moet je bij iedere decoder de met Gleis gemerkte terminals met de digitaalspanning van de rails verbinden.


En op de met trafo gemerkte terminals moet je de 'verlichtings' spanning zetten.

Het staat inderdaad niet in de handleiding.
Ik vind dat een ernstig gemis.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #14 Gepost op: 2 mei 2011, 13:32:02 »
Even mijn gedachten,

Bij mijn Tams MC heb ik 3x Tams B2 boosters waarvan ik 1 booster denkt te gebruiken voor de servodecodergroep, dus om deze naar de railspanning (digitaal) aansluiting te brengen.
Alle servo's worden nooit gelijk aangesproken dus ik mijn gedachten zou dit moeten kunnen.

Bij het gebruik van alleen de rail- aansluiting wordt de UH 67-800 zowel gevoed als ook de data doorgegeven aan de decoders.
De booster- uitgang is gelijk aan de rail- uitgang(en) vanaf een centrale/interface.
Vandaar mijn idee van aansluiten, zie afbeelding.

Uit de handleiding.
Connecting the Servo decoder
The terminals labeled ?Gleis? (track) are connected with the track terminals of a DCC or
Motorola Digital center. In this case the decoder is supplied via the track power.


Graag jullie/je mening hierover.

P.s. Bij gebrek aan een afbeelding van de B2 maar even een M* 6017 booster geplaatst voor de duidelijkheid.



Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #15 Gepost op: 2 mei 2011, 16:11:41 »
Riny,
zonde om daar een booster voor te gebruiken!
Een servo in beweging neemt plm 150-170 mA en 350-400 als ie geblokkeerd is.
Daar ga je toch geen booster aan "opofferen"

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #16 Gepost op: 2 mei 2011, 17:03:56 »
Daar ga je toch geen booster aan "opofferen"

Hoi Piet,

Mogelijk liever niet, alleen ging het mij om de manier om meerdere decoders op 1 railspanning uitgang te plaatsen.
Vandaar de afbeelding.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #17 Gepost op: 2 mei 2011, 19:28:23 »
Mogelijk liever niet, alleen ging het mij om de manier om meerdere decoders op 1 railspanning uitgang te plaatsen.
Ja maar je schrijft ook dat je 1 Booster denkt te gebruiken voor de servo decoder groep.
Dat doe je toch bij magneetartikel decoders ook niet.
Als ik jou was zou ik ze gewoon aantakken aan de digitale ringleiding en aan de licht ringleiding.
Het is nauelijks een belasting op je digitale ringleiding, alleen de fan-in van je decoder.
De voeding voor de 4 servo's komt uit de licht ringleiding.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #18 Gepost op: 2 mei 2011, 20:10:38 »
Piet,

Met de te bouwen modelbaan, welke aanzienlijker kleiner zal zijn als wat er geweest is waar de 5211's extern gevoed en de datasignaal liep via de ringleiding t.b.v. digitale railspanning, zal er weinig verlies van vermogen zijn op de komende modelbaan.
Je hebt gelijk dat het een verwaarloosbare factor is betreffende het gebruik van de digitale railspanning.
Alleen ging het er mij om of je de UH samen kan voegen, zoals op mijn tekening is weergegeven, en in principe van 1 rails spanning aansluitpunt de dataoverdracht en voeding voor meerdere UH servodecoders kan toepassen zonder verlies naar de volgende decoders.

Verder geeft de handleiding, van de UH 67 800, weer dat het gebruik van de Gleis aansluitingen voldoende is/zou zijn voor dataoverdracht en tevens de UH 67 800 van voeding te voorzien.
Bij de 51802 Esu SwitchPilot Sevro is dit echter anders, zie afbeelding.


? by Esu?

Hopelijk verwoord ik het allemaal begrijpelijk want het valt niet mee om weer te geven wat ik uit wil drukken.

Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #19 Gepost op: 2 mei 2011, 21:19:58 »
Riny,
ik ben bang dat we een aardig potje langs elkaar heen aan het praten zijn.
Maar ik zie het probleem, als de uitvoering zich beperkt tot de UH67800, niet.
Je sluit alle aansluitingen gemerkt met trafo aan op de licht ringleiding en de aansluitingen met de tekst rails aan op de rails of digitale ringleiding.
Simpeler kan het echt niet.
En bij de Viessmann aansluiting kan ik alleen opmaken dat de uitgangen die naar de wisselspoelen lopen gevoed worden door de railspanning (Rd en Bn) en dat de 5211's geen externe voeding hebben.

grt P.

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #20 Gepost op: 2 mei 2011, 21:52:53 »
Beste Piet,

Ik zal er wel uitkomen.
Even terzijde, de Viessmann 5211 kan ook extern gevoed worden.



Piet

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #21 Gepost op: 2 mei 2011, 23:34:06 »
Duidelijk Riny,
Die E en de bruine of zwarte draad is de externe voeding.
En de rode en bruine is de rail(digitale) spanning.
Lees ik het zo goed?
En in mijn opinie is het hele doorverbinden grote onzin.
Want je kunt toch veel beter iedere decoder rechtstreeks aan de ringleiding vebinden?
Het enige minpuntje is dat de 0 van de externe voeding en de 0 van de railspanning aan elkaar verbonden moeten worden.
Dat is dan weer opletten als je twee verschillende bronnen gebruikt.
Want hier kunnen faseverschillen gaan optreden.
Dan vind ik de oplossing van Uhlenbrock (gescheiden circuits) een mooiere.

grt P.
P.S. Het wordt zo wel een chat tussen twee man, he?

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #22 Gepost op: 3 mei 2011, 00:58:20 »
als het maar bij een chat blijft en geen schat gaat worden vinden we het allemaal best.
Toch is het ook voor andere een interessant verhaal aan het worden.
Wie weet waar we het nog eens voor gaan gebruiken.
Gaan jullie maar lekker door met dit verhaal. ;)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

bob

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #23 Gepost op: 3 mei 2011, 08:55:33 »
P.S. Het wordt zo wel een chat tussen twee man, he?
Gaan jullie maar lekker door met dit verhaal. ;)

Helemaal mee eens. Ben er nog niet mee bezig maar als ik overga heb ik/hebben wij mooi jullie ervaring en een
vlekkeloos digitale baan met de beste elementen ;D

Riny

  • Gast
Re:Servo installatie en gebruik. (Riny)
« Reactie #24 Gepost op: 3 mei 2011, 09:52:53 »
P.S. Het wordt zo wel een chat tussen twee man, he?

Naar mijn mening heeft een forum tot doel discussies te voeren over vraagstukken.
Dat dit (nog) gedaan word door 2 man is niet ter zaken doende.
Niet iedereen, die of er niet mee bezig is, of mogelijke niet de ervaring of kennis heeft, zal zich wat op de achtergrond houden iets wat ik zelf ook doe wanneer het scenery betreft. (schoenmaker, blijf bij je leest)

Wanneer een dergelijk vraagstuk leid tot een gegeven of oplossing kunnen anderen hier weer de vruchten van plukken.
Tenminste, dat lijkt mij het doel van een forum, elkaar helpen in het zoeken van oplossingen of doorgeven van kennis.

En in mijn opinie is het hele doorverbinden grote onzin.

Het doorverbinden heeft tot doel alle wissel/magneetartikeldecoders vanuit 1 punt van voeding te voorzien.
Ondanks dat de 5211 modules in serie staan zal er bij een defecte module geen invloed zijn, de daarop volgende module te onderbreken van voeding. Bij lampje of Leds is dit wel het geval.
Voorbeeld:
10 Leds in serie, wanneer Leds 5 defect zou gaan, zullen Led 6,7,8,9,10 niet meer branden (licht geven).
10 x 5211 in serie, wanneer module 5 defect zou zijn/gaan, blijven de modules 6,7,8,9,10 gewoon hun werk doen voor de nodige magneetartikelen zelfs de adressen (Dipswitch) blijven hun nummer volgorden behouden.
Dat is het principe en de gedachten achter de manier van aansluiten betreffende de meerdere 5211 modules in serie vanuit 1 voedingspunt.
Bij het werken met gescheiden stroomkringen (boosters) zal men dan ook geen problemen ondervinden.

Bij het gebruik van Boosters en trafo's van exact de zelfde technische gegevens waarde zal er geen fase verschuiving plaatsvinden.
Om een dergelijke reden heb ik gekozen voor eenheid in het te gebruiken voedingsdeel van de aankomende modelbaan.
Dit was trouwens ook al het geval met mijn vorige modelbaan en problemen, zoals faseverschuiving, heb ik nooit kunnen meten.

Onderstaande meetapparatuur vertellen mij alles wat wij willen weten.