Auteur Topic: De ombouw van onze V160  (gelezen 5314 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
De ombouw van onze V160
« Gepost op: 24 oktober 2017, 23:26:33 »
Ha Medespoorders,

Ben bezig met een ombouw van mijn V160. Leuke klus, alleen na het reinigen van de motor wil ie niet helemaal doen wat ik wil. Soms lijkt het alsof er een lekstroomje op de motorbehuizing terecht komt waardoor de boel in de stress schiet en op STOP vliegt.... heb de vraag al uit staan op een ander forum maar mocht hier iemand een idee bij hebben hoor ik het graag...... ik denk er aan om de rotor en motorschild te vervangen maar wie weet komen er nog ideeën los waar ik nog niet aan had gedacht (zo veel ervaring heb ik nou ook niet  (y))

Hier een filmpje over de ombouw, hierna moet er nog een buffercondensator in en moet de verlichting worden herzien van dit model, we blijven lekker bezig  ;D

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2017, 21:22:04 »
Ik heb er zelf ook al 2 van deze omgebouwd maar dan zonder geluid en volgens mij wordt er geadviseerd om de ontstoringsspoeltjes( de bruine) te verwijderen. Ik heb er ook een die al kant en klaar was met geluid. Ik zal hem opzoeken en kijken hoe het vanuit de fabriek gebouwd is. Je moet me wel even de tijd gunnen.
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2017, 23:28:04 »
Hoi Peter,
Ik zie geen filmpje. Alleen een groot wit vlak.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2017, 23:44:46 »
Goedenavond allen,

Na enig speurwerk bleek in een fout in de montage van het frame op het draaistel te hebben gemaakt...... lang verhaal kort, de stroomafnemer (montage plaatje ervan) maakte af en toe net even sluiting tegen het draaistel...... beginnersfoutje denk ik ;D ;D
Maar het resultaat is er, hij loopt als een zonnetje, zie hier de eerste rit


@Robvd ; geen idee waarom je deze niet ziet, iets van AdBlocker of iets in die geest actief in je browser?

P.s. in mijn handtekening staat mijn YouTube kanaal ook.....


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #4 Gepost op: 26 oktober 2017, 10:12:35 »
Mooi werk Peter  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #5 Gepost op: 28 oktober 2017, 00:18:35 »
En..... na een aantal rondjes toch weer af en toe sluiting  :'(
Wat blijkt, verkeerde schroefje gebruikt voor de sleper (iets te lang), wat een knutselaar  ;D maar vond het wel het delen waard, je zoekt je tenslotte toch kleurenblind  ;)
Ik heb het speakertje verplaatst naar de voorkant van de locomotief, zo kan het geluid beter weg via de gaten langs het wielframe en klinkt hij niet zo dof als je de kap er op zet.

Ook nog wat andere hoorns er in geprogrammeerd, de originele klonken mij te "plastic".
Moet zeggen dat het wel een heel mooi extraatje geeft aan het rijden, zo met geluid. De jongens zijn er helemaal gek mee   

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2018, 01:25:51 »
Ha medespoorders……

Coming soon   :D, nieuwe verlichting in onze V160.


Nieuwsgierig?



Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: De ombouw van onze V160
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2018, 23:06:10 »
Ha medespoorders,

Bij deze mijn video over de ombouw van onze verlichting.



We hebben een hoop geleerd, wat ons betreft een geslaagde missie. Het werken met directe leds geeft veel licht en vereist lage stroomsterkten waardoor de beïnvloeding in verschillende schakelstanden te zien is. Voor ons niet storend, maar wel iets om in het vervolg rekening mee te houden. Kortom, al doende leert men  ;)

De link naar het schema: https://pvlmodelspoor.files.wordpress.com/2018/06/aansluitschema-verlichting-v160.jpg
De link naar de basisprint: https://pvlmodelspoor.files.wordpress.com/2018/06/basisprint-kap-v160.jpg
De link naar de connectorprint: https://pvlmodelspoor.files.wordpress.com/2018/06/connector-lokframe-v160.jpg