Auteur Topic: Vraagje,  (gelezen 27168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagjes
« Reactie #50 Gepost op: 16 november 2017, 01:58:42 »
Kan de z21 start ook gewoon op mijn Ziggo mediabox. Daar zit een WiFi in en daar heb ik ook alles draadloos op. Of kan dat niet en moet je perse de roco router hebben.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Vraagjes
« Reactie #51 Gepost op: 16 november 2017, 06:11:53 »
Ik rij zelf ook met de z21 en volgens mij werkt het alleen met de Roco router.

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Vraagjes
« Reactie #52 Gepost op: 16 november 2017, 07:25:08 »
Het kan zie de handleiding van de z21 
Als je die niet heb kan je die down loden op de roco site
Er staat een tekening op hoe aan te sluiten
Gr henk
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagjes
« Reactie #53 Gepost op: 16 november 2017, 09:14:26 »
Alle zZ21 varianten kun je gebruiken met elke willekeurige router. Er zijn wel wat mitsen en maren.

Je moet beschikken over kennis van TCP/IP netwerken zoals IP adressen en IP ranges, netwerkmasks en gateways om de zZ21 op een ander netwerk werkend te krijgen. Gebruik je de door Roco geleverde router, dan is alles door Roco al goed ingesteld en heb je daar geen omkijken meer naar.

Of de app op tablet of smartphone goed werkt over de wifi verbinding van het thuisnetwerk hangt af van de kwaliteit van die verbinding, de afstand tot de wifi router, en hoeveel ander dataverkeer er op datzelfde netwerk op dat moment is. Stel bijvoorbeeld, een huisgenoot is flink aan het downloaden en anderen zijn films in HD kwaliteit aan het bekijken en dat allemaal via de wifi router op de begane grond.  Als jij op dat moment de zZ21 op zolder wilt bedienen met een tablet of smartphone via dezelfde wifi router, is de kans groot dat dat niet goed gaat.

Met de z21 en de Z21 kun je in principe werken wanneer deze werkend is aangesloten op een netwerk. Bij de z21 start is dat anders. Die kun je wel via het netwerk benaderen voor onderhoud, maar staat op slot voor wat betreft het bedienen van de centrale. Je kunt dus niet rijden met behulp van een PC, en ook niet met smartphones en tablets als handregelaar. Om dat toch te kunnen heb je een unlock code van 30 euro nodig. Voor 12 euro meer krijg je de unlock code inclusief de Roco router.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagjes
« Reactie #54 Gepost op: 16 november 2017, 11:08:19 »
Dat was mijn volgende vraag Dirk T 😃 als je een nieuwe router van Roco koop zit daar dan de unlock code al bij. Ik zie ze staan voor €39,00 en €42,00. Of moet je de code dan alsnog apart erbij kopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Vraagjes
« Reactie #55 Gepost op: 16 november 2017, 11:59:40 »
Voor 12 euro meer krijg je de unlock code inclusief de Roco router.

Dat is dus de router èn de unlock code. Roco biedt geen router aan zonder code. Een particulier (bijvoorbeeld op Marktplaats) zou dat natuurlijk wel kunnen doen. Koop sowieso je code alleen bij een echte winkel (online of van steen) want je kunt anders niet controleren of die code al eerder gebruikt is. En je kunt een code maar éénmaal gebruiken om een z21 start te unlocken, daarna werkt de code niet meer voor andere z21's.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagjes
« Reactie #56 Gepost op: 16 november 2017, 13:08:58 »
Voor 12 euro meer krijg je de unlock code inclusief de Roco router.

Dat is dus de router èn de unlock code. Roco biedt geen router aan zonder code. Een particulier (bijvoorbeeld op Marktplaats) zou dat natuurlijk wel kunnen doen. Koop sowieso je code alleen bij een echte winkel (online of van steen) want je kunt anders niet controleren of die code al eerder gebruikt is. En je kunt een code maar éénmaal gebruiken om een z21 start te unlocken, daarna werkt de code niet meer voor andere z21's.

Oke dankjewel voor de info weer. Dan koop ik een nieuwe.

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje,
« Reactie #57 Gepost op: 17 november 2017, 00:00:19 »
Even wat anders. Is er iemand die mij kan en wil helpen om een baan te maken, of te ontwerpen. Ik weet niet hoe of waar ik moet beginnen.
Ik wil iets  in de industrie of in de kolenmijnen iets in die geest. Ik wil geen schaduwstation dat hoeft voor mij nog niet. Ik wil met 3 a 4 treinen gaan rijden straks in de toekomst. Ik wil graag dubbelspoor en dat de treinen tegen elkaar in rijden, dus elkaar tegemoet komen en dat soort dingen. Ik ben wel handig met modelbouw en hout, dus een tafel met bodemplaat maken is geen probleem  :D   

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Vraagje,
« Reactie #58 Gepost op: 17 november 2017, 12:36:33 »
Even wat anders. Is er iemand die mij kan en wil helpen om een baan te maken, of te ontwerpen. Ik weet niet hoe of waar ik moet beginnen.
Beste @Willie van Koolwijk,
Je bent in één vraagje nu allemaal verschillende vragen aan het stellen. Voor jou is dat misschien wel handig zo alles bij elkaar, maar om het forum een beetje overzichtelijk te houden stel ik tóch voor om een vraag over het ontwerpen van een baanplan te stellen in Planning modelbaan. Als je daar een nieuw topic start, dan kan iedereen je vraag vinden én beantwoorden. Op die manier houden we de onderwerpen een beetje overzichtelijk.
Alvast bedank,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Willie van Koolwijk

  • Gast
Re: Vraagje,
« Reactie #59 Gepost op: 17 november 2017, 22:26:39 »
Ik wist niet waar het moest staan. Bedankt.

Offline Bjor

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 22
  • Thanked: 1 times
Re: Vraagje.
« Reactie #60 Gepost op: 6 augustus 2018, 10:22:16 »
En heeft er iemand misschien een boek over hoe je een baan kunt maken of plannen. Dan kan ik kijken om een leuke baan te maken om te beginnen.

Willie,

Hier staan er een heleboel:
https://www.bol.com/nl/p/modelspoordhandboek/1001004007040408/

Ben