Auteur Topic: Bioscoop  (gelezen 33586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #25 Gepost op: 8 november 2017, 20:28:26 »
Dank je Wim.

Update:

Weer wat verder gegaan met de bioscoop. Wat deuren uit de rommelbak gevist en deze een beetje verbouwd. De rechter dubbele deuren moeten open komen te staan zodat het interieur wat beter te zien is en de rij Preisertjes voor de kassa.





Alle ramen zitten er in en zijn geschilderd.



Van wat restmateriaal maak ik de etalages met filmposters. Ik plak de bovenkant af met dun schilders tape zodat de bovenlichten boven de etalages geblindeerd zijn maar wel licht doorlaten.





Het voorlopige resultaat.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Bioscoop
« Reactie #26 Gepost op: 8 november 2017, 20:31:03 »
Wanneer kan ik de 1e film komen kijken  :D
Ziet er goed uit

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bioscoop
« Reactie #27 Gepost op: 8 november 2017, 20:50:17 »
Wanneer kan ik de 1e film komen kijken  :D
Ziet er goed uit
Ik hoop dat “De trottoirmeisjes van Pierre” een beetje jouw genre is.
Ik heb me helemaal scheel gezocht waar Pierre die filmposter vandaan heeft, maar ik kon niks vinden.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Bioscoop
« Reactie #28 Gepost op: 8 november 2017, 21:02:05 »
 “De trottoirmeisjes van Pierre”
 :o Is dat zo'n bleu movie
Daar mag ik nog niet heen  :)  ;)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Bioscoop
« Reactie #29 Gepost op: 8 november 2017, 22:16:05 »
Ik heb me helemaal scheel gezocht waar Pierre die filmposter vandaan heeft, maar ik kon niks vinden.  :o

Ik denk deze.  ::)

'Les compagnes de la nuit' door Ralph Habib
1953
Met: Françoise Arnoul, Raymond Pellegrin, Marthe Mercadier, Suzy Prim, Pierre Cressoy Noelle Rocquevert, Pierre Mondy, Jane Marken
Schrijver: geschreven door Jacques Constant en Jacques Companeez
Distributie: Corona

Ook wel grappig dat er een Pierre in mee speelt!  :D

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #30 Gepost op: 8 november 2017, 23:28:44 »
Dat is nou juist leuk. Als je iets hebt op je treinbaan dat niemand anders heeft. ;D

Google op afbeeldingen en tik in "bioscoopreclame lido" .
Het is een handgeschilderde bioscoopreclame van het Lido in Leiden. Eigenlijk is de afbeelding in kleur maar ik doe het ook hiervoor. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Bioscoop
« Reactie #31 Gepost op: 9 november 2017, 08:49:36 »
En daarmee heeft Pierre z'n bijzonder fraaie bioscoop gedateerd op september 1961  :D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Bioscoop
« Reactie #32 Gepost op: 11 november 2017, 10:06:26 »
Mooi gedaan Pierre, wederom een uniek project. Klasse!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #33 Gepost op: 22 november 2017, 21:25:57 »
Dank heren.


Update:

De kassa met eigen verlichting.







Zodra de kassa geplaatst is stromen gelijk de eerste bezoekers binnen. Er komt ook een tussenwandje met zware verduisterende gordijnen.





Boven plak ik wat zombies. De bioscoop staat redelijk achter op de baan dus het verschil met echte Preisertjes zal nauwelijks te zien zijn. Ook hier wordt de verlichting geplaatst.



Dan komt er een probleempje. Ik wil dat de muren aan de buitenkant er uit zien als muren die ruw afgesmeerd zijn met cement. Net als het echte gebouw. Ik ben wat aan het proberen geweest met gezeefd zilverzand en zelfs gips maar dat wordt allemaal veel te grof of te klonterig. Het beste resultaat is nog door wat verf dik op de muur te tamponneren met een stevige kwast. Nadeel is dat het niet in één keer dekt en ik het nog een keer moet doen. Hopelijk gaat het dan niet te grof worden. Misschien heeft een van jullie een idee/tip?



Binnen zijn nog wat versteviging stroken aangebracht zodat de boel niet vervormd.




De raamkozijnen moeten nog wat bijgeschilderd worden maar voorlopig is dit het resultaat. Morgen maar eens aan het dak en dak etage beginnen.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Bioscoop
« Reactie #34 Gepost op: 22 november 2017, 21:41:18 »
Ik ben met een oud houten flulen station van faller bezig
Ik ga proberen om latex  met vogelzand erdoor op de wanden te rollen met een nylon (heel grof voor strutuur plafond spul) er op te rollen

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #35 Gepost op: 22 november 2017, 21:59:26 »
Doe eerst maar een proefstukje op een oud huisje of een stukje styreen voordat je het station er aan gaat wagen Jerry. Ik ben er ook mee bezig geweest maar het was toch wel heel erg grof. :(
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Bioscoop
« Reactie #36 Gepost op: 22 november 2017, 22:01:29 »
Ik heb niet echt een optie.

Stucadoren met spachtel is wellicht een optie, maar wel erg breekbaar.
Of eerst glad en daarna opruwen met schuurpapier?

Wel heb ik een foto kunnen maken wat ophangt in Heerlen van de bioscoop.In het langs lopen heb ik even een foto gemaakt, moest meteen aan je project denken. Zelfs mijn vrouw wist meteen waarom ik de foto maakte.



Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Bioscoop
« Reactie #37 Gepost op: 22 november 2017, 22:05:54 »
Is schuurpapier een idee

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Bioscoop
« Reactie #38 Gepost op: 22 november 2017, 22:18:25 »
Hoi Pierre,

Misschien is deze asfaltstructuur iets wat je zoekt?




Ik maak asfalt door gewoon zand (uit het plantsoen) te gebruiken.
Eerst zeven met een keukenzeef
Daarna nog een keer met een theezeef.

Smeer witte houtlijm op de ondergrond
Strooi daar het dubbel gezeefde zand op met de theezeef, zodat het goed verdeeld.
Laten drogen.
Afkloppen of met de stofzuiger het overtollige zand er af.
Dan op kleur brengen met (acryl) verf: Niet met een kwast, maar deppen met een stukje keukenspons die in de verf is gedoopt.
Als het nog te korrelig is, gewoon nog een keer verven (deppen).

Het is op een gebogen gevel misschien wat lastiger dan een vlakke straat als ondergrond, maar het zou moeten kunnen als je het zand strooien in delen doet.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Bioscoop
« Reactie #39 Gepost op: 22 november 2017, 23:42:13 »
Wat een geweldig project ben je weer aan het maken.
Man waar haal je de energie vandaan, top hoor.
Knap werk zeker met die gebogen muur waar de ramen reeds zijn uitgesneden.
Ik weet hoe lastig het is om het dan te buigen zonder dat de raamlijsten knikken, knakken of torderen.
Wordt weer een spektakel op jouw baan, ook al komt het niet vooraan te staan, het is en blijft een uniek stuk scenery.

ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #40 Gepost op: 23 november 2017, 09:00:53 »
heb ik een foto kunnen maken wat ophangt in Heerlen van de bioscoop.In het langs lopen heb ik even een foto gemaakt, moest meteen aan je project denken. Zelfs mijn vrouw wist meteen waarom ik de foto maakte.

Dank je wel voor de foto Mark. :)

gewoon zand (uit het plantsoen) te gebruiken.
Eerst zeven met een keukenzeef
Daarna nog een keer met een theezeef.
Smeer witte houtlijm op de ondergrond
Strooi daar het dubbel gezeefde zand op met de theezeef, zodat het goed verdeeld.
Laten drogen.

Deze methode heb ik als eerste geprobeerd Rob zelfs met zilverzand (van de kanarie). Is me veel te grof helaas. Ook langs de smalle spijltjes van het raam is het geen doen om te strooien. Bedankt voor het meedenken:)

Wat een geweldig project ben je weer aan het maken.
Man waar haal je de energie vandaan, top hoor.
Knap werk zeker met die gebogen muur waar de ramen reeds zijn uitgesneden.

Wordt weer een spektakel op jouw baan, ook al komt het niet vooraan te staan, het is en blijft een uniek stuk scenery.
 

Dank Tom voor deze veer.
De energie? Ach ... ik ga niet zo heel snel hoor. En ik hoef er niet bij te staan maar zit op een luie stoel met een muziekje aan te fröbelen. Jij maakt pas meters met je baan. :)

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bioscoop
« Reactie #41 Gepost op: 23 november 2017, 11:20:23 »
@Pierre het resultaat ziet er fenomenaal uit en je hebt het met die ronde vormen zeker niet makkelijk gemaakt. Maar ja, makkelijk is niet jouw ding en je weet altijd wel wat te verzinnen waardoor je het meest voor de hand liggende weet te omzeilen.
Wèl nog een vraagje: die verlichting in de kassa, is dat een stukje ledstrip?

En nog even over stucwerk in H0: dat blijft een lastig dingetje omdat het meestal te grof wordt. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar voor uitgeraapte buitenmuren zou ikzelf het styreen wat opschuren waardoor de structuur wat grover wordt. Ik heb ook wel eens waterproof schuurpapier tegen de buitengevel geplakt. Waterproof schuurpapier heeft een fijne korrel en krijg je een fijne structuur en houdt bovendien het licht tegen. De verf niet te dik houden anders schilder je die structuur natuurlijk weer weg. Later met een lichte drybrush haal je de structuur weer wat op.


▲ Voor grind op een grindpad of platdak gebruik ik ook schuurpapier. Asfalt heeft een fijnere structuur dan grind, dus daar gebruik ik dan weer waterproof schuurpapier voor. Er is ook rood schuurpapier met een grovere korrel en dat gebruik ik dan weer voor hoogpolig tapijt.
Maar nogmaals: het is een bijzonder kunstwerk geworden!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #42 Gepost op: 23 november 2017, 11:57:23 »
Dankjewel Wim.

Wèl nog een vraagje: die verlichting in de kassa, is dat een stukje ledstrip? 

Klopt ... Een gaatje geboord en daar een stukje ledstrip met één ledje ingeplakt met secondelijm. Stripje heb ik dubbel gevouwen om de draadjes er aan te kunnen solderen.

En nog even over stucwerk in H0: dat blijft een lastig dingetje omdat het meestal te grof wordt.

Dat is inderdaad het probleem. Schuurpapier plakken is ook geen optie. Ik blijf met al die verrekte smalle strookjes zitten tussen de ramen in. Dat krijg je nooit netjes en het steekt dan een beetje uit :(
Ik heb ondertussen de 2e laag verf er op getamponneerd en ik denk dat ik het daar bij maar bij laat. Ik vind het zelf heel acceptabel. Dus .... op naar het dak met de bovenverdieping. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bioscoop
« Reactie #43 Gepost op: 23 november 2017, 13:29:19 »
Dankjewel Wim.

Wèl nog een vraagje: die verlichting in de kassa, is dat een stukje ledstrip? 

Citaat
Klopt ... Een gaatje geboord en daar een stukje ledstrip met één ledje ingeplakt met secondelijm. Stripje heb ik dubbel gevouwen om de draadjes er aan te kunnen solderen.
Goed idee. Ik probeer dit soort dingen ook steeds vaker te doen. Op die manier heb je geen gedoe met allerlei weerstanden en verschillende voltages. Ik gebruik nu een trafo uit een caravan die gebruikt werd voor de waterpomp en geeft precies 12 volt. En ik voor de ledstrips van de Action gebruik ik (voorlopig) een telefoonoplader en die geeft 5 volt.

En nog even over stucwerk in H0: dat blijft een lastig dingetje omdat het meestal te grof wordt.
Dat is inderdaad het probleem. Schuurpapier plakken is ook geen optie. Ik blijf met al die verrekte smalle strookjes zitten tussen de ramen in. Dat krijg je nooit netjes en het steekt dan een beetje uit :(
Ik heb ondertussen de 2e laag verf er op getamponneerd en ik denk dat ik het daar bij maar bij laat. Ik vind het zelf heel acceptabel. Dus .... op naar het dak met de bovenverdieping. ;)
Wat jij acceptabel vindt, dat vinden wij waarschijnlijk geniaal!  :D
Voor het platte dak kun je waarschijnlijk wèl grover schuurpapier gebruiken. Er is ook zandkleurig schuurpapier, met een beetje verdund groen kun je daar mooie effecten mee krijgen.
Die keukenrolgordijnen vind ik ook wel een vondst. Daardoor krijg je een mooie spreiding van het licht.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #44 Gepost op: 23 november 2017, 16:21:41 »
Ik weet nog niet wat ik met de dakbekleding ga doen. De daken hebben zulke rare hoeken en rondingen dat ze bijna niet netjs uit te knippen zijn. Ik denk dat ik de daken wel met zand strooi maar zover ben ik nog lang niet. Ik had al het grote dak gemaakt van dubbel styreen plaat waar de hele dakverdieping op moest komen maar die is verschrikkelijk kromgetrokken. Geen idee hoe dat kan. Ik ben nu met een nieuwe bezig van schuimplaat. Dit is dikker en sterker. Volgens mij moet dat goed komen. De opbouw wordt dan wel weer van styreen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bioscoop
« Reactie #45 Gepost op: 23 november 2017, 17:46:59 »
Styreen dat uit meerdere lagen bestaat en dan krom trekt daar heb ik ook lullige ervaringen mee.  :(
En er moet natuurlijk nog een constructie op het dak komen met de neonletter ROIJAL of ROYAL.
Hou er wel rekening dat je van @Jack bepaalde letters niet mag gebruiken. :o

Een fles Royal Club heeft misschien wel een bruikbaar etiket:
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #46 Gepost op: 23 november 2017, 19:37:51 »
 Ik ga voor ROIJAL. Omgerekend moeten letters van ongeveer 1 cm hoog voldoende zijn dus dat moet wel kloppen.(Niks tegen Jack zeggen maar ... ik doe het misschien stiekem toch Wim)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Bioscoop
« Reactie #47 Gepost op: 23 november 2017, 19:43:49 »
Niks tegen Jack zeggen maar ... ik doe het misschien stiekem toch Wim.
Ik zeg niks!
En hij leest er waarschijnlijk toch overheen als er geen plaatjes bij staan!  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Bioscoop
« Reactie #48 Gepost op: 23 november 2017, 20:31:01 »
OK  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Bioscoop
« Reactie #49 Gepost op: 27 november 2017, 19:53:34 »
Ik ken iemand en die heeft binnenkort een hoop letters over, precies de maat die jij zoekt  8)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands