Auteur Topic: Tram bovenleiding  (gelezen 11181 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #25 Gepost op: 27 september 2017, 18:34:47 »
Precies, daarom weet ik bijna wel zeker dat Pierre geen stroomvoerende bovenleiding gaat gebruiken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #26 Gepost op: 27 september 2017, 20:56:33 »
Dankjewel allemaal.

Ik ga inderdaad geen stroomvoerende bovenleiding gebruiken. Sterker nog de pantograaf van mijn trammetje is niet eens aangesloten.

Mies ... de led hangt met de plus aan de paal om de doodeenvoudige reden dat die langer is en dus mijn "lampje" verder boven de weg komt te hangen. ;D

Mark ... ik kocht pas geleden bij de treinenwinkel om de hoek een handje vol mooie gebruikte bovenleiding die prima geschikt zijn voor dit projectje. Draaddikte is 0,7 mm.  Ik heb me laten vertellen dat het de nieuwe Märklin bovenleiding is. Werkt zoals je kunt zien met haakjes. Vandaar de constructie met de kraaltjes.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #27 Gepost op: 28 september 2017, 12:15:32 »
Gebruikte bovenleiding? Ik dacht dat bij alles nieuw was.  :P
Maar het is mij duidelijk zo.

Alleen die tekst van “de treinenwinkel om de hoek”...

Ik ben jaloers  >:(

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #28 Gepost op: 29 september 2017, 10:31:42 »
Alleen die tekst van “de treinenwinkel om de hoek”...
Die treinenwinkel bij Pierre om de hoek, daar ga ik binnenkort ook eens langs.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #29 Gepost op: 29 september 2017, 17:10:09 »
Waar of welke is dat?

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #30 Gepost op: 30 september 2017, 00:05:57 »
Gebruikte bovenleiding? Ik dacht dat bij alles nieuw was.  :P
Maar het is mij duidelijk zo.

Alleen die tekst van “de treinenwinkel om de hoek”...

Ik ben jaloers  >:(

Bij mij is (bijna) niets nieuw Mark. Zonde geld en je hoeft er niets aan te doen. Niet interessant dus. ;D

De treinenwinkel "De Houtloods" ( http://www.houtloods.nl/ ) zit bij mij natuurlijk niet echt om de hoek maar wel heel dicht bij. Ongeveer 4 minuten fietsen. Ik kom er regelmatig langs en dan kijk ik graag even in de etalage en binnen of er voor mij nog 2e hands "handel" ligt.

Alleen die tekst van “de treinenwinkel om de hoek”...

Die treinenwinkel bij Pierre om de hoek, daar ga ik binnenkort ook eens langs.  :)

Je dochter woont er nog dichter bij Wim. Als je daar op bezoek bent kan je best even gaan kijken.





Weer verder aan de bovenleiding mastjes. Gisteren even een foto geschoten van een afspanmast bij mij in de buurt die een beetje moet dienen als voorbeeld.



Gelijk wat meuk bij elkaar gezocht en begonnen.



Van een stokje van een lolly maak ik gewichten.

 

Het wiel is een karrewiel uit de rommeldoos waar ik een paar spaken uit gesneden heb. Vervolgens daar een paar autowieltjes op gelijmd. De rest spreekt voor zich.





Vervolgens nog een vijftal dikke palen gemaakt en de hele zooi in de verf gezet.



 
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #31 Gepost op: 30 september 2017, 07:58:58 »
Ik sta elke keer weer versteld hoe je uit ouwe zooi iets prachtigs kan maken!
Klasse Pierre, binnen kort maar weer is een bakkie doen :-) #eigenlijkisdatopspionagetocht

Groet Mies

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #32 Gepost op: 30 september 2017, 09:48:45 »
Je dochter woont er nog dichter bij Wim. Als je daar op bezoek bent kan je best even gaan kijken.
Ga ik de eerstvolgende keer ook zeker doen.
Die gewichten heb je weer à lá Pierre op gelost... goede tip!
Mooi gemaakt!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #33 Gepost op: 30 september 2017, 13:40:16 »
De "HOUTLOOS"  bestaat het nog steeds?
Toen ik 10 was kreeg mijn speelgoed  van Sinterklaas, dat heel heel lang geleden.

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #34 Gepost op: 30 september 2017, 16:31:47 »
Bij de Houtloods  ben ik in de zomer ooit een keer geweest.
Heel af en toe kom ik in Rijswijk bij wapstad.
Is geloof ik van dezelfde winkel.

Die afspanmasten worden ook weer top.
Fantastisch hoe je de werkelijkheid zo goed kunt benaderen.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #35 Gepost op: 30 september 2017, 19:10:19 »
Weer bedankt voor de veren heren.



Ik sta elke keer weer versteld hoe je uit ouwe zooi iets prachtigs kan maken!
Klasse Pierre, binnen kort maar weer is een bakkie doen :-) #eigenlijkisdatopspionagetocht 

Je weet het ... altijd welkom Mies  ;)





De "HOUTLOOS"  bestaat het nog steeds?
Toen ik 10 was kreeg mijn speelgoed  van Sinterklaas, dat heel heel lang geleden.

Jawel Ben ... bestaat nog steeds maar heeft nu dezelfde eigenaar als DeWapstad. Had vroeger ook poppenhuis spullen maar dat is niet meer. Wel is het 2e hands gedeelte voor modeltreinen gebleven maar helaas ook niet meer zo groot als vroeger.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #36 Gepost op: 4 oktober 2017, 21:02:20 »
Update:

Ik ben klaar met de bovenleiding en heb deze op mijn baan gezet. Gelijk trappetjes aan het station gemaakt, spoor geballast en een beetje groenvoer langs de baan geplakt. Ennuh … de foto’s spreken voor zich … toch?


















Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #37 Gepost op: 4 oktober 2017, 21:11:29 »
@Pierre je hebt 't 'm wéér geflikt: fantastisch mooi! Je laat zien dat goed geproportioneerde bovenleiding heel mooi kan zijn. Slim ook om die bovenleiding zwart te schilderen, waardoor die draden dunner lijkten.
Tsja, het wachten is nu natuurlijk op "Bovenleiding the Movie"

Tóch nog één klein beetje miereneuken: die taxichauffeur die tegen die taxi aanhangt. Ik heb net even buiten geprobeerd om zo tegen mijn auto aan te hangen, maar dat is me niet gelukt. Kun je die gast niet beter andersom over de motorkap laten hangen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #38 Gepost op: 4 oktober 2017, 22:23:39 »
Heel sfeervol beeld, Pierre.
Nu alleen nog de voorste rand van de baan even zwart (of andere donkere kleur) maken  ;D
Dan komt het stationsplein los van de kamer...
Ook heel mooi, de (logisch) gevarieerde ophanging van de bovenleiding.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #39 Gepost op: 4 oktober 2017, 23:49:19 »
Dank heren voor de veren. ;)

Tóch nog één klein beetje miereneuken: die taxichauffeur die tegen die taxi aanhangt. Ik heb net even buiten geprobeerd om zo tegen mijn auto aan te hangen, maar dat is me niet gelukt. Kun je die gast niet beter andersom over de motorkap laten hangen?

Eigenlijk staat dat poppetje er gewoon tegen aan Wim. ;D Het is om een gaatje in de auto weg te moffelen. Hij moet gewoon op de motorkap zitten en dat doet hij nu.

Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #40 Gepost op: 5 oktober 2017, 09:25:23 »
Eigenlijk staat dat poppetje er gewoon tegen aan Wim. ;D Het is om een gaatje in de auto weg te moffelen. Hij moet gewoon op de motorkap zitten en dat doet hij nu.
Gaatjes en onregelmatigheden wegmoffelen doe ik met regenpijpen en klimop.  ;D Maar dit staat een stuk beter zo.
Trouwens, elke keer als ik die foto's bekijk ontdek ik weer wat nieuws: het mooie wegdek; geen bestrating uit de printer, maar echt asfalt. En als het om de details gaat: een put in het trottoir, een bus/tramhalte met haltebordjes en een oprijstukje op de trap bij de fietsenstalling.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #41 Gepost op: 5 oktober 2017, 12:54:38 »
Het zijn vaak de kleine dingen die het doen Wim. Ze vallen (liefst) niet gelijk op maar maken wel het geheel een stuk aannemelijker. :)
Er moet nog meer aankleding komen hier maar dat is voor later.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #42 Gepost op: 9 oktober 2017, 19:48:44 »
Heeej er komt leven in de brouwerij! Mooi man, ik ga die details eens allemaal goed bekijken, ideetjes opdoen voor later... :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #43 Gepost op: 23 november 2017, 21:33:03 »
Dat Semantha en/of Wim de foto van het forum hadden, aangepast, wist ik meteen, dat is de baan van Pierre.


Mooi gemaakt.


Ik ga niet zoeken naar vautjes of zo.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol