Auteur Topic: Tram bovenleiding  (gelezen 11170 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Tram bovenleiding
« Gepost op: 24 september 2017, 22:33:54 »
Ik wil me gaan bezig houden met de trambaan die voor mijn station loopt. Beginnen met bovenleiding. Nou heb ik de mazzel dat ik in een stad woon waar de tram volop aanwezig is. Dus voorbeelden genoeg. De rijdraad heeft de rechte stukken dubbel draad net als de trein maar bij de bochten gaan ze vaak over in enkele draden.



De tramrails ligt voor een groot stuk naast de weg en wil natuurlijk weer iets bijzonders maken. Omdat er niet zoveel plaats is tussen de weg en rails en dus bijna geen lantaarnpalen meer tussen passen maak aan de andere kant van de bovenleiding paal een straatlantaarn. Ik wil alles van messing en koper in elkaar solderen.

Dit is zo’n beetje het ontwerp van de paaltjes.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2017, 00:13:14 »
Ik ben benieuwd.
En je maakt twee verschillende palen; een met een korte en een met een langere arm, zodat de rijdraad een lichte zigzag-vorm maakt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2017, 00:53:33 »
Ik ben benieuwd.

Ik ook Wim. ;D

Citaat
En je maakt twee verschillende palen; een met een korte en een met een langere arm, zodat de rijdraad een lichte zigzag-vorm maakt?

Dat kan maar je ziet ook wel dat de onderste draad wat naar links of rechts getrokken wordt.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2017, 13:04:49 »
Maar omdat je tramlijn dwars (van links naar rechts v.v.) langs je baan loopt zul je dat zigzag-effect ook niet echt missen. Ik vind die combinatie van lantaarnpaal-bovenleidingmast trouwens wel weer weer erg uitgekookt bedacht: heel erg Pierre. :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 25 september 2017, 16:03:42 »
Maar omdat je tramlijn dwars (van links naar rechts v.v.) langs je baan loopt zul je dat zigzag-effect ook niet echt missen.

Ik wil het toch wel doen Wim. Beter nu gelijk goed dan later moeten veranderen omdat ik me loop te ergeren. (ik ken mezelf maar al te goed ::))

Citaat
Ik vind die combinatie van lantaarnpaal-bovenleidingmast trouwens wel weer weer erg uitgekookt bedacht: heel erg Pierre. :)

 ;D Dat maakt je baan weer heel persoonlijk. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 25 september 2017, 16:42:04 »
Hier in mokumhangenze de draden aan alles waar ze maar houvast vinden
gevels
licht masten (wel versterkte van die dikke dingen)
apartemasten
Maar alleen in de buiten gedeeltes tussen stads delen staan (soms) echte masten

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 25 september 2017, 17:01:32 »
Dat klopt, maar tegenover Pierre’s station daar staan helemaal geen huizen; daar staat Pierre zelf.  :D
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 25 september 2017, 22:41:13 »
Ik vind het een leuk ontwerp.

Succes.

Online Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 25 september 2017, 22:46:59 »
Ik vind het ook een mooi mastje. Dat wordt een aanwinst op het stationsplein.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2017, 17:21:43 »
Hier in mokumhangenze de draden aan alles waar ze maar houvast vinden
gevels
licht masten (wel versterkte van die dikke dingen)
apartemasten
Maar alleen in de buiten gedeeltes tussen stads delen staan (soms) echte masten

Klopt Jerry ... hier in de binnenstad ook op veel plaatsen. Mijn trambaan loopt helemaal vrij dus ik moet wel. Alleen bij het viaduct/viersprong komen wat losse palen met overspanningen en misschien is het ook nodig om daar een paar bevestigingen aan de muur te maken. We zien wel.




Update:

Nu ik weet wat ik wil kan ik de losse onderdelen van de mastjes maken. Een plankje met wat spijkers zal het solderen een stuk makkelijker maken en alle paaltjes worden precies gelijk. Het zigzaggen van de bovenleiding wil ik oplossen door de bovenste ophanging van de rijdraad in een beugeltje te laten hangen met twee kraaltjes. Door om en om de haakjes naast de kraaltjes te hangen heb ik net genoeg ruimte Nu hoef ik ook niet twee soorten paaltjes te maken.



Ik maak vooraf alle onderdeeltjes op maat. Gelukkig heb ik maar vijf van deze paaltjes nodig.



Ik maak alvast één paaltje helemaal af om te kijken of dit recept bevalt.



Ik ga er nog een nachtje over slapen maar ik denk er over om de onderste verdikking van de paal te laten vervallen. De paal is nogal massief zo. Wat denken jullie?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2017, 18:19:55 »
Eerlijk
Ik zou hem zelfs, zeker de onderste helft nog iets dikker maken

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2017, 19:18:29 »
Eerlijk
Ik zou hem zelfs, zeker de onderste helft nog iets dikker maken

Je brengt me nu wel heel erg aan het twijfelen Jerry :-\
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 26 september 2017, 19:44:04 »
Als de draden alleen aan de palen hangen
Dan komt er heel wat trek op te staan
en meest hingen er ook spanners aan
En de stroom voorziening zat er bij met schakelaar om bij calla mie dinges de stroom er af te halen
Dus die dingen moesten wel stevig zijn /  staan
Als tussen paal kan je met een enkele dunne mast wel toe, maar dan staan ze wel elders aan een gevel of wat ook

Online Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 26 september 2017, 21:09:11 »
Hoi Pierre,

Ik ben het wel met Jerry eens. Als ik zo wat plaatjes op google bekijk (zoek "bovenleiding tram") dan zijn de ronde palen inderdaad vrij stevig.
Misschien dat er hier en daar nog een reden is de onderkant van zwart/witte strepen te voorzien en dan heb je ook al weer een ander beeld bij zo'n paaltje...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 26 september 2017, 21:51:40 »
Ok ... jullie hebben me overtuigd. Inmiddels de andere paaltjes klaar (met dikke onderkant :) ) op schilderen na. Morgen weer verder. Bedankt voor jullie inbreng. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #15 Gepost op: 26 september 2017, 21:54:10 »
We denken graag mee

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #16 Gepost op: 26 september 2017, 23:06:30 »
 ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #17 Gepost op: 27 september 2017, 10:16:32 »
Over die verdikking op het onderste deel van je paal: als je dat buisje aan de bovenkant met een fijn schuurpapiertje een beetje een afronding maakt (puntenslijper?) dan loopt het dunne deel wat soepeler over in het wat dikkere deel.
Verder? Prima paal!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #18 Gepost op: 27 september 2017, 14:05:18 »
Ik lees je bericht iets te laat Wim. De paaltjes staan al alle 5 in de verf.



En dit is dan het eindresultaat.



Nu ga ik nog een afspanmast maken en wat losse palen en dan kunnen ze geplaatst worden.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #19 Gepost op: 27 september 2017, 14:09:45 »
Fantastisch mooi!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #20 Gepost op: 27 september 2017, 16:40:29 »
Prima paaltje Pierre! Zie volgens mij dat de massa van de Led aan de paal zit. Betekend dat je niet met echte bovenleiding gaat rijden?
Groet Mies

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #21 Gepost op: 27 september 2017, 16:41:21 »
Ontzettend goed gelukt.
Welke bovenleiding ga je gebruiken en hoe wordt die vast gezet?

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #22 Gepost op: 27 september 2017, 16:59:16 »
Zien er goed uit
je kan de spanmast zelfs dikker maken
daarlooprt ook de stroomvoorziening door,en er zit een handle /schakelaar op
Zelfs met in mijn jeugd dagen al een slot
En toen was de jeugd nog braaf,en durfde er niet eensaan te komen  :o

 ;D

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.848
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #23 Gepost op: 27 september 2017, 17:09:13 »
Betekent dat je niet met echte bovenleiding gaat rijden?
Fleischmann heeft ooit locs gemaakt die omschakelaar waren om stroom van de  pantograaf af te nemen, dan kon je met twee locs op een baan rijden. Maar dat was geloof ik niet echt een succes.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Tram bovenleiding
« Reactie #24 Gepost op: 27 september 2017, 18:03:12 »
Dat klopt Wim, maar als je de massa van de Led aan de mast knoopt gaat dat niet goed komen met bovenleiding... Dan krijg je namelijk 2 stroomkringen die gekoppeld worden.
Groet Mies