Auteur Topic: Achtergrond  (gelezen 5981 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Achtergrond
« Gepost op: 17 augustus 2017, 12:56:23 »
Wie heeft er wel  eens  horizontale  bewegende  achtergrond  dan alleen  (lucht/wolken) gezien.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Achtergrond
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:00:29 »
Help even. Je bedoelt wolken die bewegen over de achtergrond en zeemeeuwen die voorbij vliegen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2017, 13:00:54 »
Uhhh Ben, ik snap je vraag niet goed.... leg is uit  :D
Groet Mies

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2017, 22:56:20 »
Als je naar buiten kijk wie doet niet dan zie je  de wolken voorbij trekken,  nu zo iets zou het mooi zijn op onze modelbaan.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Achtergrond
« Reactie #4 Gepost op: 17 augustus 2017, 23:11:54 »
Ik vind het idee leuk. Heb even zitten googlen maar kan niet vinden of zoiets al eens gemaakt is.
Moet volgens mij wel uitvoerbaar zijn.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Achtergrond
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2017, 00:48:40 »
Het enige wat ik zou kunnen verzinnen zou een achtergrond zijn zijn van zwart papier die je aan de zichtkant blauw schildert. In die blauw geschilderde achterwand prik je kleine gaatjes en achter die achtergrond maak he verlichting. Op die manier zou je dus wel een verschil kunnen maken tussen dag en nacht. Door die gaatjes zou je ook fonkelende (kerst)led-verlichting kunnen prikken.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Achtergrond
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2017, 00:51:26 »
Heb wel eens iets gezien van BNLS modulebakken, dat was met een beamer.
Zou dus wel mogelijk zijn om met een beamer een video af te draaien.
Je zou ook iets kunnen maken wat rond draait maar of dat nu iets is wat de baan een meerwaarde geeft, denk dat het te veel afleid omdat er dan meer naar de achterwand wordt gekeken dan naar de baan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2017, 08:11:22 »
Die beamer wat Tom zegt heb ik ooit eens gezien bij een modelbouw tentoonstelling van boten.
Hier was een dun doek gespannen en daar werd van de achterzijde een film op geprojecteerd inclusief geluid. (Zee, wolken, meeuwen, geluiden van de boot en bemanning)

Zoiets is natuurlijk ook mogelijk op de modelbaan, als de afmetingen het toelaten...
Je moet dan wel een behoorlijke afstand achter de baan vrij hebben.
Of het te veel afleid van de baan? Tja, ligt aan het filmpje.  ;)
Volgens mij kan het wel een leuke toevoeging zijn aan een modelbaan.
Zelf vind ik, naast het bewegen van treinen, allerlei beweging, licht en geluid, een baan interessanter maken. Dus waarom dit niet.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Achtergrond
« Reactie #8 Gepost op: 18 augustus 2017, 11:29:02 »
Wat je kunt bereiken (met een beamer of wat anders) ligt ook aan de grootte van (het stuk van) de achtergrond waarop je beweging wilt hebben. Ik heb beamers in frieslijsten gezien die van vooraf projecteren, maar ook de beamer die van achteren projecteert zoals Mark beschrijft. En ook een beamer die vanaf de grond achter de baan langs omhoog projecteert tegen een spiegel, waarbij de spiegel van achteren op een doorschijnend scherm projecteert. Dat lijkt op wat Mark noemt maar neemt minder diepte in. In sommige gevallen kun je goed met oudere platte computerschermen werken. Die tref je dan weer voor een paar euro bij kringloopwinkels aan, dus als het kan is dat lekker voordelig.

Wat ook kan is dat je de achtergrond horizontaal laat rollen. Dat vraagt wat mechanica en kan op verschillende manieren. Zo zou je een achtergronddoek kunnen maken van de juiste hoogte maar een paar keer te lang. Aan beide uiteinden van het betreffende deel van de baan plaats je een verticale stok. Je maakt de uiteinden van het doek vast aan beide stokken, en rolt dan het doek op een van die stokken tot het strak staat. Vervolgens laat je een motoraandrijving het doek naar de andere stok rollen. Is het doek helemaal opgerold, dan laat je een motoraandrijving het doek terug rollen naar de eerste stok zodat de achtergrond nu in de andere richting rolt.
In plaats van oprollen kun je het doek ook rond laten lopen, je doek is dan iets meer dan tweemaal zolang als de achtergrond en heeft begin en eind aan elkaar zitten. Het kan dan permanent doordraaien.
Gebruik je een transparant doek (een folie of zo), dan kun je een vaste achtergrond achter het transparante doek beschilderen, en op het transparante doek wolken en dergelijke langs laten komen.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #9 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:03:46 »
Ik zelf dacht aan een horizontale band/doek of wat dan ook , die verplaatst wordt door een motor.
Alleen zo band/doek moet twee keer de lengte hebben van baan.
Dat is nogal wat maar dat moet te doen zijn.
Ten tweede deze band/doek moet strak gehouden worden.
En wat zijn de volgende beren op je pad.
Daarom was mijn vraag wie heeft zoiets eerder gezien.




Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Achtergrond
« Reactie #10 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:08:56 »
In dat geval moet de stok of rol op het ene uiteinde een aandrijving krijgen. De stok of rol aan het andere einde moet de doek op spanning houden. Die stok monteer je met behulp van sleufgaten, en in het verlengde van het doek gebruik je aan boven- en aan onderzijde van de stok of rol een paar veren of rubbers van voldoende lengte en trekkracht om het doek op spanning te houden.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Achtergrond
« Reactie #11 Gepost op: 18 augustus 2017, 12:31:26 »
en wat is de volgende stap, bewegende poppetjes, rijdende fietsers zijn er al maar als je er een stuk of 50 op je baan wil moet je een extra krantenwijk er bij nemen net als met de auto's. Ergens houdt het een keer op, ik zie nu ook al dag en nachtlichtschakelingen met bliksem en onweer geluid. Leuk hoor, zit je in je eentje naar de treinen te kijken, gaat het onweren en bliksemen alleen geen regen en wordt het donker en dan weer licht. Ik doe gewoon het licht in de kamer uit, lampjes op de baan aan en dan het licht in de kamer weer aan en de lampjes op de baan weer uit. Moeten we er ook nog een blower bij gaan zetten zodat we de blaadjes van de bomen kunnen blazen maar ja, wanneer groeien ze er dan weer aan. Nee, moet niet gekker worden is mijn idee.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Achtergrond
« Reactie #12 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:13:58 »
Nou eigenlijk Tom, wil ik dat er in mijn restauratierijtuigen obers rondlopen die hun gasten echte biefstukjes voorzetten, vers gebakken in de keuken van het rijtuig.  ;D ;D ;D
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Achtergrond
« Reactie #13 Gepost op: 18 augustus 2017, 14:32:22 »
 ........ dan wel wat paddo's er bij en een flesje bubbels. :D :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Achtergrond
« Reactie #14 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:09:26 »
Televisiemanier?


Soort van projectie op groen doek... Geen idee of zoiets haalbaar is en wat de benodigdheden zijn.


Het weer werkt ermee en de grote improvisatieshow ook.


De mate en soort van humor staat niet ter discussie.


Ik heb er een mening over maar die hoort niet hier thuis
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Achtergrond
« Reactie #15 Gepost op: 28 augustus 2017, 19:52:42 »
Soort van projectie op groen doek... Geen idee of zoiets haalbaar is en wat de benodigdheden zijn.
Alleen is je chromakey gaat gebruiken, dan zie je het effect alleen op een monitor.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #16 Gepost op: 29 augustus 2017, 10:36:20 »
Ik sluit me helemaal  aan bij de woorden yenti .
Mijn vraag was heel simpel.
Je zit wel eens te dag dromen en kwam deze vraag naar boven.
Ik ben nu eenmaal niet de man van huisjes en boompjes.
Ieder zijn ding niks mee dacht ik zomaar.
Nu kunnen  dingen leuk bedoelt zijn oké.
Maar een gewoon antwoord lijkt mij toch?
Ik haak dan maar gewoon af , nou dat was het dan.
Boek achtergrond wat mij betreft gesloten .
 
 

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Achtergrond
« Reactie #17 Gepost op: 29 augustus 2017, 15:43:57 »
Ben, je hebt toch een paar serieuze antwoorden gekregen?

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3014.msg49969#msg49969

http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=3014.msg49971#msg49971

Als je dat geen serieuze antwoorden vindt, dan haak ik op mijn beurt af met reageren op jouw vragen  :(
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Achtergrond
« Reactie #18 Gepost op: 29 augustus 2017, 17:23:58 »
Volgens mij waren de meeste antwoorden serieus @Ben
De opmerking van Yentl sloeg volgens mij niet op de foute humor hier maar op de televisie show die genoemd werd.
jammer als je afhaakt want ik vond het wel een interessant onderwerp. Er is niet direct een kant en klare oplossing gegeven maar volgens mij waren er genoeg mensen aan het brainstormen en aan het meedenken hoe zo iets te verwezenlijken zou zijn.

Groet, Gert-Jan

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Achtergrond
« Reactie #19 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:13:42 »
...ik vond het wel een interessant onderwerp. Er is niet direct een kant en klare oplossing gegeven...
Omdat bij dit onderwerp de kant-en-klare oplossingen niet voorhanden zijn, vond ik het juist interessant.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Achtergrond
« Reactie #20 Gepost op: 29 augustus 2017, 22:34:47 »
Omdat bij dit onderwerp de kant-en-klare oplossingen niet voorhanden zijn, vond ik het juist interessant.

Precies. Verzinnen wat er niet (kant en klaar) is, dat is toch het toppunt van modelbouw?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #21 Gepost op: 30 augustus 2017, 00:16:26 »
Natuurlijk  zijn er serieus antwoorden gekomen.
Het is een hersenspinsel van mij, of mogelijk is voor bewegende achtergrond  (wolken) dat zal  niet makelijk zijn.
Of het er van komt wie weet.


Het is gebleken en mijn ervaring dat met dat zulke schrijven vaak niet goed overkomt.
Anders dat  je in een gesprek soms dingen makeler uiteen kan zetten.
 Mijn excuses  dat ik waarschijnlijk  het een verkeerd beeld heb verkregen,
over verschillende antwoorden.   

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #22 Gepost op: 11 oktober 2017, 19:07:24 »
Ha,

De baan van Hans Peter Porsche heeft het ook, zelfs met onweer.....vuurwerk... opkomende maan en vallende sterren... (rond minuut 21) kijk hier maar eens:
https://www.youtube.com/watch?v=ACJp7xtwVdM

Dag en nacht :D het is wat groter als thuis, maar het gaat even om het idee.... projecteren.....

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Achtergrond
« Reactie #23 Gepost op: 11 oktober 2017, 19:12:10 »
Tja, die Hans Peter Porsche heeft knaken genoeg.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Peter.v.L

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 48
  • Thanked: 4 times
  • Geslacht: Man
Re: Achtergrond
« Reactie #24 Gepost op: 11 oktober 2017, 19:13:34 »
Ik zei al, het gaat om het idee, iets met een oude beamer of zo..... die man heeft inderdaad iets meer te besteden, maar het idee is wel gaaf......