Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129590 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #350 Gepost op: 11 januari 2021, 11:31:59 »
Goed bezig Rob.
Ik heb nog ramen(sponningen) over van mijn Krachtcentrale, zal ze eens opmeten misschien iets voor jouw fabriek.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #351 Gepost op: 12 januari 2021, 00:08:58 »
Ik weet niet of je er iets aan hebt.



ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #352 Gepost op: 12 januari 2021, 10:56:38 »
Hoi Tom,

Ik denk dat ik wel iets kan doen met dit spul om de deuren in het Faller station wat meer op schaal te krijgen.
Als je het wil opsturen: graag. Ik stuur wel even een PB met m'n adres.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #353 Gepost op: 5 april 2021, 21:25:58 »
Module "De Viersprong"

Soms komt er een tijd weinig in het zicht, omdat ik dan bezig ben met het uitknobbelen hoe verder. Zo ook voor deze module.
En als ik dan het ontwerp klaar heb, dan nog de tijd vinden om ook te bouwen. Vandaag was het zo ver. Vanmorgen meteen een afspraak met de bouwmarkt gemaakt voor vanmiddag, zodat ik vandaag de module ook in elkaar kon schroeven.




Wat in deze kleine module bij elkaar moet komen :
  • Een 67,5 graden boog met een straal van 45 cm.
    Ik heb een paar weken geleden de modulebaan weer eens anders opgebouwd. Met een kleine 67,5 graden module hou ik een beetje meer Lebensraum over in de huiskamer met de volledig opgebouwde baan
  • Een overgang van normaalspoor en meterspoor naar 3 rail.
    Voor een later te bouwen 3 rail havenbaan moet ik 'ergens'  smalspoor en normaalspoor bij elkaar laten komen.
  • Een aansluiting naar nog te bouwen meterspoor modules.
  • Een meer industrieel ingerichte module

Vier doelen, vier aansluitingen: de viersprong....

Na de onderbouw: het ballastbed van de rails uit ondervloer..




Dan alvast de krappe boog van 67,5 graden. De wissel  is nog niet verlijmd.




En als ik ook de rest van de rails er even los op leg, dan is te zien wat zo'n beetje de bedoeling is.




Deze module sluit bijvoorbeeld aan de linkerkant aan op de "Ingelnuk" rangeerpuzzel en aan de rechterkant op de 90 graden boogmodule. Al zijn andere configuraties natuurlijk ook mogelijk....

tot zover weer even...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #354 Gepost op: 7 april 2021, 20:32:20 »
De viersprong wordt gemaakt met 4 merken/typen rails. Dat geeft wat uitdagingen om de overgangen goed te maken.
De nep-Fleischmann flex rails past goed op de oude messing wissel van Roco.
De Pilz H0/H0m overgang naar 3 rail spoor heeft een vrij laag en smal profiel van de spoorstaaf. In plaats van te pielen met raillassen, heb ik de messing rails aan de Pilz rails gesoldeerd. Door deze op een glad oppervlak op de kop te solderen was de railhoogte in ieder geval goed. Ik soldeer en meteen een draad aan: dat maakt de verbinding steviger en kan meteen de stroom naar de rails brengen.




Het Bemo meterspoor moet ook aan de Pilz rails worden vastgemaakt. Daar was enige overtuigingskracht (een hamer) nodig om de rails in de raillassen te krijgen.




Maar dan ligt alle rails ook vast.




Als deze module aansluit op de Ingelnuk module, dan komt het meterspoor achter de muur uit.




Achter deze muur kan ik dan een meterspoor verbergen voor een H0m pendeltrein, of ik maak hier t.z.t. een aansluitende meterspoor module tegen aan. Dat is voor later.

In een verhuisdoos zat nog een gashouder. Daar is na in 25 jaar in een doos verpakt te zijn geweest en 4 verhuizingen later wel een en ander uit elkaar gevallen. Dus die moet  weer even in elkaar geplakt. Voor het beeld alvast even neergezet hoe de opstelling zou kunnen worden.




Goed, nu de uitneembare poten maken en de doorgaande rijstroom leiding maken. Dan is de module al (functioneel) te gebruiken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #355 Gepost op: 8 april 2021, 10:51:16 »
Mooi hoor Rob. Dit gaat wel weer wat worden denk ik zo. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #356 Gepost op: 11 januari 2022, 20:14:14 »
Verhuizing (intern)

De slaapkamer van mijn zoon werd niet meer gebruikt. Tussen Kerst en Oud/Nieuw heb ik een begin gemaakt om deze als trein-hobby-kamer in te richten




Kamer leeg gehaald, muren geverfd in een lichte crème kleur. En dan kan het vaste baantje met station Grauberg worden verhuisd. Die baan is een soort van deelbaar.




Maar de twee delen zijn wel weer een gepriegel om in elkaar te zetten.






... en dan past het weer heel redelijk met een kleine breuklijn. Er is nog verder wat klein herstelwerk nodig aan hekjes en omgevallen bomen.
Ondertussen is alles weer aangesloten en werkt het weer. Ook heeft de Ingelnuk module (Inglenook puzzel) een plek gekregen.




Voorlopig is station Klütz nu niet meer bereikbaar, want de modulebaan kan nog niet worden aangesloten.
Aan de linker (achterkant) ligt in de tunnel al een wissel voor een een uitbreiding. De aansluiting met de modules moet hier nog worden gemaakt. Dat wordt een van de eerste projectjes, zodat er naar de Ingelnuk spooraansluiting en halte gependeld kan worden.




Een de andere kant van de vaste baan is nu een extra 80 cm breedte beschikbaar. Hier past de overgangsmodule, die eerder aan de andere kant van een muur zat.




Wat ik precies in deze hoek ga doen, weet ik nog niet. Mogelijk komt hier een keerlus, of misschien zelfs twee. Een gat in de muur voor een modulebaan kan ook, maar ik weet niet of dat handig is: het komt dan voor de toiletdeur uit in het halletje. We gaan het zien.

Voor nu ben ik vooral ook blij met een klein bureau, en de nodige opslagruimte uit verzaagde Billy boekenkasten. Kan ik alle meuk die zo'n beetje door het hele huis ligt eens verzamelen, sorteren en opbergen. En heb ik alles bij de hand om aan het bureau te knutselen...
Ook zijn er ondertussen 6 warm witte (2700K) LED spots van elk 7 Watt gemonteerd. Dat geeft een aardig daglicht gevoel en voldoende licht om alles ook 's avonds goed te kunnen zien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #357 Gepost op: 12 januari 2022, 16:38:09 »
Wauw ... da's een hele operatie Rob. Wat een werk! Maar je gaat er wel een paar stappen op vooruit als je alles bij elkaar in een kamer hebt inplaats van overal door het hele huis.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #358 Gepost op: 24 januari 2022, 21:36:28 »
Bedankt, Pierre,

Misschien gaat er evengoed  nog een deel door het huis, maar voorlopig kan ik me hier uitleven.

Als eerste maar eens de Ingelnuk module aansluiten op het geheel. Er komt een 'halve' (75 cm lange) nieuwe module bij.




En aan de vaste baan komt een extra aanbouw die weer aansluit op deze nieuwe module




Nu kan er in ieder geval al weer gependeld worden van en naar de Ingelnuk halte en brandstoffenhandel/puzzel.


Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #359 Gepost op: 25 januari 2022, 18:43:29 »
Dat ziet er gezellig uit  :D en je kunt zelfs uitbreiden naar het balkon  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #360 Gepost op: 25 januari 2022, 19:44:39 »
Dat ziet er gezellig uit  :D en je kunt zelfs uitbreiden naar het balkon  ;D
Haha, Jack. Had ik nog niet aan gedacht. Goed idee!
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #361 Gepost op: 2 april 2022, 13:08:26 »
In de nieuwe setting is het station Klütz nog steeds onbereikbaar. Ik heb in ieder geval een begin gemaakt daar wat aan te doen. Een begin, want er zijn meerdere extra modules nodig om de rest van de modulebaan weer te kunnen aansluiten, én het losse eindje uit station Grauberg weer ergens heen te leiden.


^ Een belangrijke splitsing in aanleg: linksonder gaat het later naar Klütz, rechts terug naar station Grauberg.





^ Met een makkelijk uitneembare (en onderdoor te kruipen) 90 graden module gaat het weer richting Grauberg


Als de rails ligt komt enig landschap er bij uit horrengaas en papier maché. Deze keer leg ik over het horrengaas velletjes WC papier, die ik vervolgens met behangplak doordrenk. Dat werkt eenvoudig en snel, en is licht in gewicht.






^ Met een beetje plakkaatverf alvast wat kleur. Dit is nog niet definitief, maar het geeft even snel een betere indruk dan het witte papier.

En nu even verder puzzelen hoe ik precies het laatste 45 graden gat ga dichten. De puzzel is vooral ook wat ik nog meer wil in dit hoekje en of dit een module wordt of een deel van de vaste baan.
En verder de verbinding naar KLütz. Dat wordt een "stalen" brug van 80cm schuin door een deuropening. Ook die wordt als module gebouwd, waarbij de brug makkelijk uitneembaar moet zijn...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #362 Gepost op: 15 april 2022, 22:19:19 »
De (keer)lus is gesloten




Dat is de eerste lus. Er komt er nog een bij aan de linkerkant.

En dan natuurlijk de analoge keerlus problematiek. Dit keer opgelost met twee regelaars. Schematisch ziet dat er zo uit.




Het gebied van rijstroom-regelaar 1 beslaat 5 meter doorgaand spoor, met een halte en spooraansluiting. Dus is er genoeg tijd om regelaar 2 "synchroon" in te stellen als de trein de keerlus doorloopt.
Dit werkt goed, voor alle Roco en Fleischmann locomotieven, maar er is ook materieel dat op de overgang stopt. Dit zijn locs en treinstellen waar alleen rechts voor en links achter stroomafnemers op de wielen zitten. Zoals bijvoorbeeld bij de Rivarossi BR96 op de foto.



Nu is dit natuurlijk op te lossen door in de locomotieven links voor en rechts achter stroomafnemers toe te voegen, maar.... Ik heb nogal een verzameling van materieel dat dan aangepast moet worden (ik kom al gauw op een stuk of 10 locs en treinstellen). Dus ik ben nog aan het nadenken/uitzoeken of er een andere oplossing mogelijk is.

Maar goed, de rails ligt er in ieder geval, en het meeste spul kan hier nu rijden :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #363 Gepost op: 16 april 2022, 09:46:03 »
Grote vorderingen Rob. Succes met puzzelen voor de keerlus. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #364 Gepost op: 16 april 2022, 22:22:51 »
Fantastisch werk!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #365 Gepost op: 7 mei 2022, 23:37:36 »
Goed, naast andere zaken ook verder met de keerlus problematiek.
Ik heb 2 verschillende keerlussen nu, en elk met een eigen oplossing.

Om te beginnen: met een diode kun je er voor zorgen dat de Rivarossi (etc) met stroomafnemers rechts voor en links achter de overgang tussen de regelaars kunnen nemen.



Dit werkt echter maar voor de helft, maar dan weer wel aan beide overgangen. In dit voorbeeld kan zonder probleem van de  keerlus af worden gereden, niet er op. Maar als je de diode omdraait, kun je wel de keerlus op, maar er weer niet af. Meerdere diodes geeft altijd op enig moment kortsluiting. Dus ik denk dat het iets omschakelbaars gaat worden.
Dit is dan de oplossing voor de 'grote' keerlus in het zichtbare deel, waar ook de nodige bedrijfsvoering en rangeerwerkzaamheden plaatshebben.

Ik ben echter ook bezig geweest met de keerlus als toevoeging bij het schaduwstation.




Hier kan altijd in één richting worden gereden en kun je met 4 diodes en zonder extra rijstroom regelaar de lus doorlopen. Dit werkt voor alle locs. gewoon 'ergens' in de lus de rijstroom omdraaien (maar in ieder geval voor de lus wordt verlaten).




Keer alle diodes om, en je rijdt met de klok mee. Voeg nog een onderbreking toe, en de loc stopt totdat de stroom wordt omgekeerd.




En dat heb ik toegepast in de keerlus in het schaduwstation.




Er is nu wel een grote spanningsval: ik meet 0,85 V per diode , dus 1,7V totaal. Dat is veel voor mijn PWM rijstroom van 10V. Ik ga deze 1n4001 diodes nog vervangen door Schottky diodes om de spanningsval te beperken.

Één van de redenen om een keerlus aan het schaduwstation toe te voegen is dat ik met langere treinen kan rijden op mijn baan, bijvoorbeeld omgeleide sneltreinen.




Deze keerlus biedt ruimte aan één trein met 9 lange rijtuigen of eventueel twee treinen met 4 rijtuigen achter elkaar.

Oh ja. Die wissel met stootblok: dat is voor een eventuele uitbreiding met doodlopende sporen voor extra treinstellen of trek-duw treinen die niet door de lus hoeven.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #366 Gepost op: 10 mei 2022, 21:14:23 »
Kleine update

Ik heb de gewone diodes (1N4001) in de keerlus vervangen door "dikke" schottky diodes (1N5822) en daarmee de totale spanningsval van ruim 1,7 V terug gebracht naar 0,7 V of minder. Over de gewone diodes staat een spanning van 0,83 tot 0,88 V (afhankelijk van het stroomverbruik van de trein). Nu meet ik per diode een spanning van 0,30 tot 0,34 V, dus over 2 diodes is dat een verlies van minder dan 0,7V.



Schottky diodes zijn wel anderhalf keer duurder dan de gewone (15 cent ipv 10 :) ), maar de prestaties zijn veel beter!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #367 Gepost op: 24 juni 2022, 20:51:20 »
Na wat hoofdbrekens, experimenten, nieuwe ideeën en niet werkende of te complexe oplossingen, issie er dan:

De SPA: Stroomkringen Passeer Automaat

Voor de zichtbare keerlus, die is opgebouwd uit modules, zocht ik een compacte oplossing die bij voorkeur op één van de overgangen wordt aangesloten en het op- en afrijden van de keerlus op beide overgangen kan regelen. Idealiter als iets dat gewoon tussen de modules kan worden geplaatst, zonder speciale voorzieningen op de modules zelf.

Een overgang van stroomkringen waarbij één van de spoorstaven is doorverbonden werkt goed voor alle typen locomotieven en stroomafnemers, ook als links en rechts de stroomafnemers zijn "versprongen".
Voor een ritje op de keerlus, is dan eerst bij de ene overgang een verbinding nodig, en later bij de andere overgang:




Nu is de verbinding tussen de 2 linker spoorstaven aan de linker overgang hetzelfde als een gekruiste verbinding aan de rechter overgang




Dus dit biedt de mogelijkheid de schakeling aan één overgang te doen, waarbij beide overgangen bedient kunnen worden.




Om een rijstroom overgang te gebruiken, moet de rijrichting aan beide zijden van de overgang gelijk zijn. Dat is logisch, maar het betekent ook dat de polariteit van de rijstroom hetzelfde is. Met andere worden: door naar de polariteit van de rails te kijken kun je voorspellen welke van de overgangen gebruikt gaat worden. Dus worden een paar 'sensoren' toegevoegd.




Een sensor bestaat uit een diode. Daar loopt stroom door als de bijbehorende rails de positieve pool is. Met een elco vlak ik mijn PWM rijstroom af om een constant "hoog" te kunnen meten. De elco wordt over een weerstand ontladen als er geen stroom meer door de diode gaat (zo wordt de sensor weer "laag").
In bovenstaand voorbeeld is de polariteit van de rijstroom gelijk, en meten beide sensoren 'laag' (er loopt immers geen stroom door de diodes). Dus is de rijrichting op deze overgang voor beide stroomkringen gelijk (beide naar boven).

Als nu voor de onderste stroomkring de polariteit (en dus de rijrichting) wordt omgedraaid veranderd de waarde van sensor 2 naar "hoog"




Op deze overgang zijn de rijrichtingen tegengesteld, maar op de andere overgang gelijk. Dus schakelen we om en wordt een spoorstaaf op de andere overgang verbonden (= op deze overgang kruiselings).




Nu zijn ook beide sensoren "hoog".

Met enige logica en een relais is een en ander nu automatisch te bedienen. Dus voeg ik een microcontroller uit de Arduino familie toe die de sensoren meet en het relais schakelt. En dan proberen.


^ Proefopstelling met DigiSpark (Arduino neefje) en een relais unit (2 van de 8 zijn in gebruik)


De sketch voor de Arduino is vrij eenvoudig: schakel het relais om als de beide sensoren verschillende waarden aangeven (één hoog, de ander laag). Bij gelijke waarden (beide sensors hoog hoog of beide laag) hoeft niets te worden gedaan.

/*
 * Stroomkringen Passeer Automaat
 * -------------------------------------
 * Keerlus schakelmodule
 */

#define sensor_1    0
#define sensor_2    2
#define relaisPin   1

void setup() {
  pinMode (sensor_1, INPUT);
  pinMode (sensor_2, INPUT);
  pinMode (relaisPin, OUTPUT);
  digitalWrite (relaisPin,LOW);
}

void loop() {
  while (digitalRead(sensor_1) == digitalRead(sensor_2)) {
    // doe niets zolang de rijrichtingen voor de huidige overgang hetzelfde zijn.
  }
  delay (50);
  if (digitalRead (sensor_1) != digitalRead (sensor_2)) {   // rijrichtingen nog steeds verschillend
    digitalWrite (relaisPin, ! digitalRead (relaisPin));    // schakel relais om
    delay (200);                                            // even wachten tot relais is omgeschakeld en sensoren de nieuwe situatie meten
  }

}

Zo nu nog alles een beetje netjes maken en dan is ook dit keerlus probleem opgelost.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #368 Gepost op: 25 juni 2022, 10:29:58 »
Pfff ... wat een hersenbrekers Rob. :-\  De schakeling snap ik maar van de Arduino snap ik geen moer. Knap man dat je dit zo hebt opgelost.  ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #369 Gepost op: 25 juni 2022, 19:13:43 »
Ha, Pierre,

Bedankt.
De schakeling snap ik maar van de Arduino snap ik geen moer.
Ik had ook nog bijna een geheel analoge oplossing door een bistabiel relais te schakelen met het spanningsverschil tussen de spoorstaven bij tegengestelde rijstroom, maar die kreeg ik niet betrouwbaar.

Dus dan toch maar weer de Arduino er bij :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #370 Gepost op: 27 juni 2022, 11:15:40 »
Nog een aanvulling op de SPA.

Ik heb de schakeling uitgebreid met 2 LEDs om te kunnen zien wat de sensoren aangeven, en extra weerstanden toegevoegd naar de pinnen van de (neef van de) Arduino om een te hoge spanning op de sensor op te vangen.
Daarnaast heb ik wat met waarden van weerstanden en Elco's geëxperimenteerd om ervoor te zorgen dat de schakeling ook bij lage rijsnelheden werkt.




Op een plankje heb ik volgens de oude leer de elektronica componenten op messing spijkertjes gesoldeerd en de grote brokken gemonteerd.




Voorlopig is de SPA zichtbaar gemonteerd, zodat ik kan zien wat-ie doet. En dan gebeurt er iets merkwaardigs met locs met grote draaistellen met 'verschoven' stroomafnemers (elk draaistel neemt van één rail op): op een van de overgangen van de stroomkringen en in één richting schakelt de automaat om als een draaistel over de overgang rijdt en dan ontstaat er kortsluiting.


^ Deze Rivarossi Challenger geeft problemen als achteruit over één van de stroomkring overgangen wordt gereden

Ik vermoed dat dit komt omdat de pulsbreedte van beide stroomkringen niet gesynchroniseerd is. Bij vol gas treedt dit fenomeen niet op. Gelukkig kon ik met aan de LEDs zien dat deze stonden te knipperen en dus dat de sensoren even "in de war" zijn tijdens het passeren van de loc.
Oplossing is: het daadwerkelijke omschakelen vertragen. Met 1,5 seconde kunnen de grootste locs ook langzaam over de stroomkring overgang komen, zonder dat er geschakeld wordt en kortsluiting optreedt.

De sketch is in essentie niet veranderd, maar ik heb alles even netjes in definities gezet (en daarbij de wachttijd anders gemaakt) en nog wat commentaar in de code toegevoegd.

/*
 * Stroomkringen Passeer Automaat
 * ------------------------------
 * Keerlus schakelmodule
 * Verbindt één rail van 2 gescheiden stroomkringen
 * op basis van de rijrichtingen (polariteit) van elke stroomkring
 *
 * Rob van Deursen - Jun 2022
 */

// --- Definities ---
#define sensor_S        0                                  // sensor op niet schakelbare rail (Permanent)
#define sensor_P        2                                  // sensor op schakelbare rails (Schakelbaar)
#define relaisPin       1                                  // pin waarop relais wordt aangestuurd

#define wachtenVoor  1500                                  // Wachttijd (ms) voor 2e sensor meting en het relais schakelen
#define wachtenNa     100                                  // Wachttijd na het schakelen

// --- Intitalisatie ---
void setup() {
  pinMode (sensor_S, INPUT);                               // Sensoren op input en pullup weerstanden uit
  pinMode (sensor_P, INPUT);
  digitalWrite (sensor_P,LOW);
  digitalWrite (sensor_S,LOW);
  pinMode (relaisPin, OUTPUT);                             // Relais aansturing op output, relais niet bekrachtigd
  digitalWrite (relaisPin,HIGH);
}

// --- Hoofdprogramma ---
void loop() {
  while (digitalRead(sensor_S) == digitalRead(sensor_P)) {
    // doe niets zolang de rijrichtingen voor de huidige overgang hetzelfde zijn.
  }
  delay (wachtenVoor);                                      // even wachten voor een 2e meting van de sensoren
  if (digitalRead (sensor_S) != digitalRead (sensor_P)) {   // rijrichtingen nog steeds verschillend
    digitalWrite (relaisPin, ! digitalRead (relaisPin));    // schakel relais om
    delay (wachtenNa);                                      // even wachten tot relais is omgeschakeld en sensoren de nieuwe situatie meten
  }

}

Hoppa, weer een projectje klaar. Op naar de volgende.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #371 Gepost op: 28 juni 2022, 15:41:10 »
Hoppa, weer een projectje klaar. Op naar de volgende.


Toppie!! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #372 Gepost op: 24 juli 2022, 12:00:48 »
De uitbreiding op de vaste baan met keerlus is ook de plek waar mijn meterspoor baantje een plek gaat vinden. Dit is een zelfdragende constructie, maar er moeten wel een paar steunen komen,




En dan kan het baantje er los op




^Even kijken of er nog steeds voldoende ruimte is voor de grootste normaalspoor locs op de keerlus


Dan kan ik beginnen met het landschap. Het wordt hier vrij steil. Eerst maar eens met wat gaas een, ja, draadmodel maken (dat ook straks de papier-maché gaat dragen)




Met het vormen van het gaas, kan ik al aardig zien hoe het landschap wordt en wat dat betekent voor de zichtlijnen. De klif belemmert het zicht op de smalspoorbaan vanaf het bedieningspaneel. Da's jammer, want het is al zo'n klein baantje. Dus nog even wat knippen en buigen om die klif wat anders te vormen.


^ Nu is er voldoende zicht op de smalspoorbaan

En dan maar weer eens ouderwets papier-maché maken. Een avondje papier scheuren is niet genoeg voor het geheel, maar wel een belangrijk deel. Als dit droog is, wordt het geheel ook wat minder flieberig.




Vanavond verder met papier scheuren.
En ook verder met het ontwerpen van steunmuren en de rest van de bergen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #373 Gepost op: 24 juli 2022, 13:14:09 »
Dat is weer een leuke klus.
Papier scheuren ?, ik gebrukte altijd een papierversnipperaar, gaat sneller en geen vieze handen van de kranteninkt.
Inmiddesl gebruik ik alleen nog maar Sculptamold, werkt prettiger en geen natte troep op de baan wat kan krimpen.
Kost wel wat meer maar ja, hobby mag geld kosten zeg ik altijd tegen mijn vrouw  :D en tegenwoordig gelooft ze me. :)
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #374 Gepost op: 25 juli 2022, 17:32:39 »
Bedankt, Tom

Papier scheuren ?, ik gebrukte altijd een papierversnipperaar, gaat sneller en geen vieze handen van de kranteninkt.
Ach, ik heb geen versnipperaar. Maar een beetje scheuren en terwijl naar een oude film op TV kijken gaat eigenlijk best goed.

Inmiddesl gebruik ik alleen nog maar Sculptamold, werkt prettiger en geen natte troep op de baan wat kan krimpen.
Kost wel wat meer maar ja, hobby mag geld kosten zeg ik altijd tegen mijn vrouw  :D en tegenwoordig gelooft ze me. :)
Ja en er is nog een reden: zoveel (kranten)papier is er niet meer. Ik ben al een paar maanden het lokale suffertje aan het sparen en heb al het krantenpapier van ontvangen pakketjes bewaard om voldoende papier op voorraad te hebben...

En tsja, naast geld, mag een hobby ook tijd kosten :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...