Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 60177 keer)

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #325 Gepost op: 16 juli 2020, 21:28:50 »
Cor, Pierre, Jack: bedankt.

Die 'B' was maar een grapje hè  ;)
Natuurlijk, maar evengoed heb je wel iets versneld hier  ;)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met h0m ombouwprojecten.

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #326 Gepost op: 21 november 2020, 23:01:17 »
Ik vind zowel bouwen, techniek als rijden leuk. En met vernieuwde station Grauberg is het rijden een stuk betrouwbaarder (en dus ook leuker) geworden.

Ik heb gewoon de camera op een vast punt bij station Grauberg opgesteld en met minimale bewerking deze film gemaakt. Het levert dan wel bijna een uur kijktijd op. En dat komt aardig overeen met het uitvoeren van de nieuwe dienstregeling, als ik (zoals in de film) het rijden en rangeren op station Klütz er tussen uit haal.
De film laat ook zien dat een en ander niet altijd feilloos loopt en geeft daarmee een realistisch beeld van de bedrijfsvoering op de modelspoorbaan.

Er zijn een paar 'hoofdstukken' waar je eventueel naar kunt doorspoelen. Deze 'inhoudsopgave' zit aan het begin (na ongeveer 1 minuut).

Klein baantje, enkelspoor en zes treinen analoog in handbediening. Het houdt je bezig :)

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.

Offline iTom

• Super Modelspoorder
  • Het is geen kwestie van kunnen maar van doen.
« Reactie #327 Gepost op: 22 november 2020, 00:54:46 »
Geweldige film, onvoorstelbaar hoe je dat allemaal handmatig kan bijhouden.
Heb het een beetje geprobeerd de handelingen te volgen maar was na 10 minuten al van het padje af.
Knap gedaan allemaal.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Pierre

• Super Modelspoorder
    • Station Hoogbaan
« Reactie #328 Gepost op: 22 november 2020, 13:28:19 »
Mooi filmpje Rob en knap gereden. Ik vind dat je treinen mooi langzaam kunnen rijden en de geluiden die je er in gezet heb zijn grandioos. Top man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en zelfs een klein beetje in N    ;D

Offline Wim Corduwener

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
« Reactie #329 Gepost op: Gisteren om 09:48:47 »
Mooi werk.
Mooie achtergrond ook!
Hij kan dus ook schilderen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

• Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
« Reactie #330 Gepost op: Gisteren om 18:39:31 »
Bedankt voor de veren, heren.

..., onvoorstelbaar hoe je dat allemaal handmatig kan bijhouden.
Een van de manieren is een rijschema (dienstregeling zonder tijden). Dan is het één keer uitpuzzelen in welke volgorde treinen van en naar de stations (inclusief het schaduwstation) gaan en welke sporen worden gebruikt. De andere is het gebruik van wagonkaarten en vrachtbrieven (wagen omloopkaarten): daarmee wordt de verdeling van de wagons geregeld, waarbij ook alles past.
Wat dan overblijft is goed opletten bij het rijden en de rangeerpuzzels oplossen :)

Variatie is ook belangrijk, anders wordt 't eentonig... Daarom maak ik af en toe nieuwe rijschema's en vrachtbrieven en natuurlijk kan de hele verzameling materieel om de beurt worden ingezet....

Rob