Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129554 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Offline L. V. O

  • Perronmedewerker
  • **
  • Berichten: 81
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
  • Leon
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #275 Gepost op: 4 mei 2020, 20:06:39 »
Je gaat wel erg grondig te werk, je moet maar durven ???

Maar blijft het oude stationsgebouw wel bewaard in de nieuwe plannen? Of gebruik je deze gelegenheid gelijk om alles te vernieuwen.
lekker analoog gelijk en wisselstroom, veel zelfbouw, tijdperk 2 en 3, mix tussen de goeie oude Nederlandse industrie en landschap.

Leon

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #276 Gepost op: 4 mei 2020, 20:43:26 »
Mooi werk Rob met goede verbeteringen. Benieuwd naar het eindresultaat. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #277 Gepost op: 4 mei 2020, 22:06:04 »
Dank heren,

De focus is mu op het sporenplan, maar ik zal op enig moment ook iets aan de aankleding moeten doen....

Maar blijft het oude stationsgebouw wel bewaard in de nieuwe plannen? Of gebruik je deze gelegenheid gelijk om alles te vernieuwen.
Het stationsgebouw en goederenloods blijven behouden. Ze gaan wel van hun grondplaat af. En misschien nog een likje verf...
Sowieso ben ik nog aan het denken hoever de renovatie gaat. Deze baan is nog aangekleed met strooisel (gekleurd zaagsel) en (ondertussen wat verschoten) steentjespapier. Mijn idee is nu dat ik de boel aanpak tot aan de muur en de rest voorlopig als 'achtergrond' houdt met een trein er door.....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #278 Gepost op: 5 mei 2020, 18:02:50 »
Ondertussen is de nieuwe opbouw van station Grauberg begonnen.
Een groot deel van de ondervloer is gelegd, spoor 1 ligt al vast en daar is de rijstroom al aangesloten.
Nu begin ik een beetje door mijn 'gewone' Fleischmann rails heen te raken, maar gelukkig heb ik nog een berg flex rails uit een pre-Corona kofferbak ruil met @Pierre . Dat heeft ook als voordeel dat het spoor nog vloeiender gelegd kan worden.
Verder is het precies puzzelen van de rails nog wel even een klusje. Nu ik alles wat nauwkeuriger leg, komt het allemaal toch wat anders uit dan tijdens de eerste legging, zal ik maar zeggen. Vandaar dat spoor 1 vast ligt, dat geeft letterljk houvast bij de rest  ::)




Ook is er al een 'holletje' gemaakt voor de aandrijving van het Märklin uitrij sein, waar alvast een sein in staat. Dat moet nog een éénarmig exemplaar worden, want hier kan je op volle snelheid wegrijden. Ook op spoor 3 kan een éénarmig sein. Dus die ga ik, bij gebrek aan bezoekjes aan Houten, online opsnorren.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #279 Gepost op: 6 mei 2020, 23:34:50 »
Verder met sporen 2 en 3 in het station Grauberg....

Om alles goed te laten passen en aansluiten, was er een 8 mm stuk rails nodig tussen de wissels naar de aftakking, waarvan een zijde geïsoleerd. Ook de raillassen zijn hiervoor aangepast. Bij definitieve montage komt er nog een dummy biels onder.




En dan zijn de sporen aan de zuidzijde klaar (al ligt de rails nog los).




En dan kan ook de noordzijde worden (aan)gelegd.






Spoor 2 kan worden bereden, spoor 3 moet nog worden aangesloten. Voorlopig blijven de rails nog even los liggen. Daarmee kunnen alle hergebruikte materialen worden getest. Maar zo kom ik er ook achter of de ontkoppelaars op de goede plek zitten en de rails op de juiste plaatsen is geïsoleerd (analoog, hè).

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #280 Gepost op: 6 mei 2020, 23:58:05 »
Beste Rob,

Er zijn ook dunnere railscheiders van Fleischmann, de 6433.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #281 Gepost op: 8 mei 2020, 18:34:27 »
Hoi Anne,

Ja, die dunnere railscheiders. Volgens mij heb ik die in een grijs verleden wel eens gehad. Maar deze heb ik op voorraad en ze doen wat ze moeten doen :)

Ondertussen is begonnen met de aandrijvingen voor de seinen en wissels. De magneetspoelen van de seinen worden verdiept ingebouwd en zonder het grijze plastic kapje ligt de bovenkant mooi op maaiveld hoogte.
De plaats van elk sein is een compromis van realistisch (voor de eerste wissel), optiek (op een rijtje), zo lang mogelijke sporen  en enige plek om aandrijvingen van seinen en wissels in te kunnen bouwen. Wat dat betreft zit het middelste sein het meest in de knel.




Vanwege de beperkte ruimte tussen de sporen komen de seinaandrijvingen deels onder de rails te liggen. De middelste wissel krijgt een "Oberflurantrieb", omdat hier direct onder de seinaandrijving zit. Deze wisselaandrijving verdwijnt straks in het perron.
Natuurlijk moeten de treinen ook nog langs de seinmasten kunnen zonder deze te raken.




Alles ligt nog los en ook de seinen kunnen nog een beetje heen en weer worden geschoven in hun 'holletje'. Nog even het totaalbeeld.




Nu een en ander verder aansluiten.
Oh ja, de twee buitenste seinen worden uiteindelijk eenarmig.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #282 Gepost op: 8 mei 2020, 19:05:21 »
Dag @Robvd,
Nu je die grote knollen van aandrijvingen zo mooi aan het inbouwen bent, ga je -nu je tóch bezig bent- die wisselaandrijvingen ook inbouwen?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #283 Gepost op: 8 mei 2020, 19:25:40 »
Hoi Wim,

Dag @Robvd,
...ga je -nu je tóch bezig bent- die wisselaandrijvingen ook inbouwen?
Ja, de wisselaandrijvingen gaan op de kop. Behalve die ene boven de seinaandrijving, dan. En verder zie je op de foto nog aandrijvingen voor de ontkoppelaars, die kunnen niet ondersteboven. Het merendeel gaat echter onder het perron verdwijnen. En de rest maskeer ik wel op een of ander manier.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #284 Gepost op: 8 mei 2020, 20:00:46 »
Intermezzo: Fleischmann wisselaandrijvingen inbouwen.

Voor diegenen die met Fleischmann rails bouwen (zolang het nog kan): hier een korte uitleg hoe je de wisselaandrijving (bijna) onder de grond krijgt. Ik gebruik Modell Gleis maar dit werkt hetzelfde bij wissels van Profi Gleiss.

De wisselaandrijving zit aan de wissel geklemd. Die trek je er af.




Aan de zijkant van het wissel zit een heveltje waarmee de wisseltongen worden bediend.




Dat heveltje trek je er uit en zet je er ondersteboven weer in.




en vervolgens klik je de wisselaandrijving ook op de kop weer aan de wissel.




Hierna werk ik de aandrijving vaak weg onder wat karton en ballast. Bij het ballasten wel oppassen dat er geen korrels of lijm in de kieren komt.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: Wim Corduwener

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #285 Gepost op: 8 mei 2020, 21:38:23 »
Kijk, dit is nou dingen duidelijk uitleggen!
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #286 Gepost op: 13 mei 2020, 13:01:44 »
Nu de sporen in het station liggen wordt het tijd om deze uit te proberen.
Naast wat tests met locs en treinstellen, ga ik ook een paar rijschema's (dienstregelingen zonder tijden) uitvoeren. Hierbij wordt gereden en gerangeerd. Zo kom ik er achter of de ontkoppelaars op de juiste plek liggen en of de onderbrekingen (stroomkringen) goed zijn gepositioneerd.

Voorlopig zijn alle ontkoppelaars en een deel van de wissels nog handbediening. Voor de wissels die al wel elektrisch zijn, is het bedieningspaneel al wat aangepast.


^ voor


^ na


De aanpassingen aan het paneel zijn nog niet volledig, maar voldoende om te kunnen rijden.
Het perron is in aanbouw. Ook hier ligt nog niet alles vast, zodat de aandrijvingen nog bereikbaar zijn en eventueel verplaatst kunnen worden.
Afgezien van een test van de technische aanpassingen, moet ik de infra voor de Preissers goed zijn. Ze moeten wel van en naar het eilandperron kunnen als er een personentrein staat.






Langzamerhand komen er ook nog wat stroomgeleidingsproblemen in de rails en wissels naar boven. Dat heb je zo met hergebruikt materiaal. Vooral oxidatie verwijderen en raillassen beter laten klemmen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #287 Gepost op: 18 mei 2020, 20:16:12 »
De rails is vastgelegd en nu wordt het eilandperron tussen spoor 1 en 2 gemaakt.

Materiaal: meer ondervloer schuim, dunne latjes en karton van een ontbijtgranenverpakking




Met 2 lagen ondervloer en 2 lagen karton is het perron precies even hoog als de magneetspoel van de ontkoppelaars. Maar bij de afbuigende wissels wordt het perron lager, zodat de locs er langs kunnen zonder het perron te raken.






Op het karton komt straks een laagje zand. Om het sein komt een "betonnen" sokkel van karton.




Nu de rest van het perron uitknippen. En dan het perron bij spoor 3 waar ook stationsgebouw en goederenloods gaan komen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #288 Gepost op: 23 mei 2020, 10:51:35 »
Ondertussen vordert het perron bij spoor 3 aardig. Ik heb besloten het perron door te trekken tot aan laadstraat, en ook de laadstraat zelf wat te verlengen. De kanten zijn gezet, het perron is op hoogte gebracht met ondervloer schuim en dan wordt het beton (uitgerolde nep DAS klei) gestort.




Daarmee zijn ook het stationsgebouw en de goederenloods op hun definitieve plek gekomen. En ook aan deze kant zijn personenperron en laadperron met elkaar verbonden.




En verder is tussen spoor 1 en 2 de waterkraan opgesteld op een (binnenkort) betonnen vloertje dat meteen de magneetspoel van de ontkoppelaar gaat verbergen.




Nu de straatzijde van het station en goederenloods nog van beton voorzien...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #289 Gepost op: 23 mei 2020, 11:13:22 »
Goed bezig, wel een behoorlijke verbouwing maar dat is modelbouw en het wordt steeds mooier.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #290 Gepost op: 23 mei 2020, 12:32:55 »
Mooie vooruitgang.
Je bent onlangs bezig geweest met het weatheren van je materieel, ga je die gebouwen ook nog bewerken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #291 Gepost op: 23 mei 2020, 13:14:26 »
Tom, Wim, bedankt.

Goed bezig, wel een behoorlijke verbouwing maar dat is modelbouw en het wordt steeds mooier.
Ja Tom, jij bent ook niet bang om iets af te breken en weer iets nieuws op te bouwen  ;) . En mijn vaardigheden en technieken zijn ook, mede vanwege dit Forum, ook weer wat verder dan toen ik de afwerking van dit baantje opnam, nu pakweg 6 jaar geleden. En zo bouwt gaandeweg de ontevredenheid op, tot het moment daar is er iets ingrijpends aan te doen :)

Je bent onlangs bezig geweest met het weatheren van je materieel, ga je die gebouwen ook nog bewerken?
Ja, dat moet nu wel, anders steekt het zo af, hè  8). Maar ook wel leuk om te doen. De stationsgebouwen neem ik in ieder geval onder handen, de stadsgebouwen voor de muur misschien, en alles achter de muur (voorlopig) niet.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #292 Gepost op: 23 mei 2020, 13:52:56 »
Het schiet al lekker op en het ziet er weer netjes en verzorgd uit!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #293 Gepost op: 23 mei 2020, 17:31:19 »
Tjonge Rob jij gaat snel!  :o Ziet er allemaal weer verzorgt en netjes uit. Vooral het wegwerken van de magneetspoel van de ontkoppelaar met de waterkraan op een perronnetje vind ik mooi gevonden. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #294 Gepost op: 30 mei 2020, 11:45:00 »
Bedankt mannen...

Ondertussen ben ik wel door gegaan, maar weinig in het zicht gebracht: bedraden en aansluiten. Zo toch maar weer bijna elke avond een paar uurtjes zoet geweest. En dat wat van al dat werk is te zien, moet nog eens weggewerkt en gecamoufleerd worden  :(


^ Niet mijn beste soldeerwerk, maar het zit


Alle rails is aangesloten en vele stukken kunnen stroomloos gemaakt worden. Ook de 'massa' (binnenste rail) op verschillende punten aangesloten. Dit is nodig om de stroomslurpers bij stilstand van voldoende vermogen te voorzien, zodat ook overal de geluidsmodules blijven werken. Daarnaast alle wissels en de seinen aangesloten en het bedieningspaneel verder aangepast.




Pff... Ondertussen is het "beton" opgedroogd en hier en daar wat gescheurd. Die scheuren had ik verwacht en worden straks provisorisch met wat zand en grind opgevuld.




groet,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #295 Gepost op: 30 mei 2020, 11:56:01 »
Bedankt mannen...

Ondertussen ben ik wel door gegaan, maar weinig in het zicht gebracht: bedraden en aansluiten. Zo toch maar weer bijna elke avond een paar uurtjes zoet geweest. En dat wat van al dat werk is te zien, moet nog eens weggewerkt en gecamoufleerd worden  :(


^ Niet mijn beste soldeerwerk, maar het zit

groet,
Rob

Analoog en digitaal komen wat bedrading betreft toch wel zo dicht bij elkaar.  :D
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #296 Gepost op: 1 juni 2020, 15:52:25 »
Tom, ik denk dat je bedoelt: veel bedrading  ;D ?

Ondertussen is de klei op het perron wat bijgewerkt met vijltje en schuurpapier om de grootste oneffenheden weg te halen.




Dan kan het perron (en andere 'betonnen'' constructies) op kleur gebracht worden. Ik meng veel wit met wat zwart en bruin en een vleugje geel. Dat laatste is om een blauwe waas van het grijs weg te nemen.




Het is nog wat donker van kleur, maar ik denk (hoop) dat een en ander nog wat lichter opdroogt.

Verder heb ik vooraf aan het betonverven nog wat met karton zit fröbelen om de magneetspoelen van de seinen weg te werken.




De sokkel kon dan meteen mee met de betonverf. Ook heb ik de magneetspoel van de ontkoppelaar op spoor 1 'in beton gegoten' en een soort van (kabel)gootje er naar toegemaakt. Misschien dat ik hier een of twee kabelspanners op kwijt kan, om deze constructie wat zin te geven....




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #297 Gepost op: 2 juni 2020, 21:51:15 »
Het 'beton' droogde mij toch iets te donker en blauwig op. Nog een dunne (niet dekkende) laag met licht beige maakt de basiskleur beter.




Dat beton krijgt nog een (bijna) zwarte wetwash als het goed droog is.

Ondertussen een oversteekpunt gemaakt. Dat moet meteen een ontkoppelaar maskeren.




De dunne latjes krijgen een planken/balken patroon ingekerfd. Dan bruin en een zwarte wetwash er over. Ook de ontkoppelaar wordt ongeveer op kleur gebracht.




Weer een klusje klaar. Verderop komt nog een oversteekpunt, maar dat wordt een legpuzzeltje in een driewegwissel.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #298 Gepost op: 2 juni 2020, 21:59:12 »
Mooi Rob ... je gaat lekker man ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #299 Gepost op: 4 juni 2020, 23:02:00 »
Bedankt, Pierre. We gaan dus maar door.

Dit keer de perronranden van het perron tussen spoor 1 en 2. Die randen zijn opgetrokken uit latjes waar al wat 'kieren' tussen de balken waren ingekrast. Met een laagje bruine verf worden die wat meer zichtbaar.




Het is de bedoeling dat deze balken door palen of staven op hun plek worden gehouden. Uit wat restjes dik bruin karton (van het lasercut bouwpakket van het andere stationsgebouw op Klütz), knip ik de 'staven' uit.




En die worden dan tegen de zijkanten aan gelijmd.






Het hoge deel van het perron is gedaan, nu het lagere deel nog. En dan alles goed laten drogen voor een donkere 'wash'.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...