Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129614 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #250 Gepost op: 15 november 2019, 21:56:39 »
Ik vind het wel wat hebben die rondgang door de kamer. Jammer dat je het daarna weer af moet breken  ???
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #251 Gepost op: 16 november 2019, 11:42:45 »
Leuk, zo'n verrijking van dit draadje met manieren om module overgangen te maken.

Ik zie bij ons op de club nogal eens dat twee messingplaatjes op de bak vastgezet worden, dan worden de railstaven er op gesoldeerd en dan worden de railstaven door gezaagd, waar dan de bielzen blijven heb ik niet erg op gelet.
Met messing of printplaat kun je inderdaad een solide, en best nette (zie Pierre's bijdrage), module overgang maken. Welke methode 'het beste' is, hangt af van wat er nodig is en, in mijn geval, welk materiaal en gereedschap er voor handen is.

Ik gebruik messing schroeven, waarop de rails gesoldeerd wordt. Die heb ik in huis, print- of messingplaat niet.
Eerst de rails over de overgang leggen en dan doorzagen werkt in dit geval niet voor mij:
  • Ik moest sowieso 2 delen flex rails leggen op deze module (stukken van 75 en 65 cm). Door deze twee delen tegen elkaar aan te leggen zijn er geen andere railverbindingen nodig.
  • Ik heb geen Dremel om de rails door te zagen. Dan wordt het een hand ijzerzaag of een haakse slijper. De eerste is lastig om een nette zaagsnede te maken, bij de tweede is er een spleet van minimaal 4 mm en dat is te veel.
Dus dan maar 'gewoon' nauwkeurig (af)werken.
Eerst de spoordijk nog wat bijgewerkt. Af en toe verzamel ik wat houtzaagsel. Dat gebruik ik als plamuur: houtlijm in de kier, zaagsel er in drukken.




Als dat zaagsel/houtlijm droog is, laat het zich prima vijlen en schuren. Meteen ook maar even de rest van de overgang van de spoordijk wat beter passend gemaakt.




Voordat er verder wordt afgewerkt, eerst nog even de overgang van de rails goed bijgewerkt met de vijl. En een laatste afstelling van de hoogte en ligging van een uiteinde van een spoorstaaf door deze opnieuw te solderen.
Als het er goed uit ziet: een paar proefritten met materieel dat het meest kritisch is met hoe de rails ligt.




Loopt goed. Dan kan er afgewerkt worden. Een paar bielzen en wat zwarte verf op de soldeer/schroeven.






Op het 'insteek segment' van de module steken de bielzen wat uit. Dat is wat kwetsbaar, maar in de opberg stand zijn deze beschermd. Of dat heel blijft in gebruik, dat gaan we wel zien....

Ik vind het wel wat hebben die rondgang door de kamer. Jammer dat je het daarna weer af moet breken  ???

Dank je, Jack. Opbouwen en afbreken hoort er bij. Dat moet dus makkelijk gaan. Wat dat betreft zijn deze nieuwe modules al weer beter dan de eerdere. Wat handzamer formaat en stelbare insteekpoten. Zo leren we al doende...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #252 Gepost op: 16 november 2019, 17:27:33 »
Ziet er strak uit en die dwarsliggers maken het toch af.
Hopelijk blijven ze heel bij het in elkaar zetten.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #253 Gepost op: 7 december 2019, 11:57:05 »
Puzzelen met modules in de kamer.

Na het puzzelen op  deze module




kwam de vraag op: hoe gaat de modulebaan nu in de huiskamer passen?

Ik heb aardig wat zitten rondschuiven met de modules, maar de ene keer had ik een opstelling waar er helemaal geen ruimte meer was voor mij en een eettafel, dan weer een opstelling met een onbevredigend spoorverloop of onlogische afwisseling van landschap van landelijk en industrieel.

Uiteindelijk heb ik alle 'oude' modules vanaf het eindstation Klütz neergelegd, zodat er een aansluitend landelijk landschap is. Dat geeft dan wel één plek waar twee verschillende kopprofielen tegen elkaar zitten.




Maar eigenlijk valt dit met alle begroeiing nauwelijks op. Nog even de kopse kanten in camouflage kleuren schilderen, en dan zie je het helemaal niet meer.

Dan heb ik alleen nog een extra 67,5 graden module nodig om terug te draaien in de richting van de vaste baan.




Deze 67,5 graden module is knikbaar en uitgeklapt is de module weer 150 x 30 cm en net zo groot als de 90 graden module en net zo lang als de Ingelnuk rangeerspel module. Dus deze 3 modules kunnen in opslag gestapeld worden, maar dat moet ik nog maken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #254 Gepost op: 8 december 2019, 09:46:25 »
Goed bezig Rob. Dat van die twee kopse kanten tegen elkaar merk je niet. Helemaal niet als je die camouflagekleur nog even toepast.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #255 Gepost op: 8 december 2019, 11:14:18 »
Die twee verschillende kopprofielen tegen elkaar is goed te doen Rob. Misschien kan je nog wat rommelen met boompjes of struikgewas of zo. Het gaat een lekkere lange baan worden zo.  ;)

Alleen ... waar zit nou die aftakking naar de slaapkamer?? ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #256 Gepost op: 8 december 2019, 19:44:50 »
Inderdaad heren, een beetje camoufleren en desnoods wat extra (los)  struikgewas en de overgang is helemaal goed.

Alleen ... waar zit nou die aftakking naar de slaapkamer?? ;D

Misschien ook maar even tijd voor een overzicht van de modulebaan met oude, nieuwe en geplande modules.
Ik heb de nieuwe modules 1:10 uitgetekend. De oude had ik nog. Dan krijg je ongeveer dit.




Vanaf het kopstation Klütz (linksonder) gaat het eerst over het viaduct (met de hoeve in het dal), dan de spooraansluiting voor de bosbouw, de insnijding met bos, dan de 67,5 graden en 90 graden modules (die krijgen nog wel een andere naam als ik weet wat het thema word). Daarna is er een stuk blanco (maar met 230x50 wordt dat een locdepot). Dan nog een knikje, de Ingelnuk module en de overgangsmodule met overweg. Bij de blauwe pijl gaat de baan door de muur van/naar het vaste baantje.

Het nieuwe deel levert ongeveer 6,5 meter extra rijlengte op. Met de 3,5 die er al was tussen de inrijseinen van de stations is het totaal dan een respectabele 10 meter.

Ondertussen is met de 3 nieuwe modules ook een flat gebouwd voor opslag. Twee van de poten paren hebben extra schotten gekregen, waarmee de modules boven elkaar met een paar (vleugel) bouten en moeren vastgezet kunnen worden.




Zo is de boel makkelijk te stapelen én weer snel uit elkaar te halen als de baan wordt opgebouwd.

Binnenkort komt de kerstboom in huis, dus even geen ruimte om te rijden  ;D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #257 Gepost op: 9 december 2019, 12:13:26 »
Als ik de hele opzet zo eens bekijk dan ziet het er best wel geniaal uit en bewijst dat een baanplan opgebouwd uit modules zo z’n voordelen heeft:
• Voor modelspoorders met beperkte ruimte (en ruimte hebben de meesten niet) kun je toch een behoorlijke rijlengte maken.
• Bij een min of meer vaste baan maken de meesten eerst een compleet baanplan, leggen de rails, de bedrading en beginnen daarna met de scenery.
• Bij dit soort modulebanen kun je beginnen met een module en die helemaal afbouwen om daarna pas te verzinnen hoe de aansluitende module eruit gaat zien. Op die manier krijg je relatief kortlopende projecten.
• De losse modules zijn makkelijk weer op te bergen én transportabel voor als je op een beurs wilt exposeren.

Maar er zijn natuurlijk ook wel wat aandachtspunten:
• Je kunt niet te hoog bouwen anders kun je de modules minder makkelijk opbergen.
• De kans op beschadiging is natuurlijk groot bij het monteren en het demonteren van de modules.
• De overgangen van de onderlinge modules vereist enige creativiteit zodat de rails mooi aansluiten en dat je de naden camoufleert.

Het zou natuurlijk mooi zijn als je de onderlinge modules met elkaar zou kunnen uitwisselen, maar dan zou je een soort FREMO-maatvoering moeten toepassen en dat maakt het ook weer vreselijk saai.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #258 Gepost op: 10 december 2019, 19:48:18 »
Modulebaan voor- en tegens mooi samengevat, Wim.

Het zou natuurlijk mooi zijn als je de onderlinge modules met elkaar zou kunnen uitwisselen, maar dan zou je een soort FREMO-maatvoering moeten toepassen en dat maakt het ook weer vreselijk saai.
Universeel heeft nog een ander voordeel: je zit niet vast aan één opstelling. En saai? Dat ligt er maar aan. Tussen de beide kopprofielen heb je alle vrijheid op je module om baan en landschap vorm te geven.
Enkele voorbeelden van profielen en overgangen met een spoordijk met greppels er langs en vlak land aan beide zijden (Fremo E96).



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #259 Gepost op: 10 december 2019, 20:55:42 »
Het wordt steeds overzichtelijker, jij bewijst dat je met modules een ruimte optimaal kunt benutten. Ga ik zeker mijn voordeel mee doen.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #260 Gepost op: 11 december 2019, 00:51:17 »
Het mooie van Rob’s modules is is dat ze relatief klein zijn, waardoor je van elke afzonderlijke module een overzichtelijk project maakt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #261 Gepost op: 11 december 2019, 20:21:20 »
Zo'n module baan heeft zeker voordelen, maar hoe zit dat met opslag?
Is dat in rekken of zoiets?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #262 Gepost op: 1 januari 2020, 19:42:37 »
Hoi Mark

... maar hoe zit dat met opslag?
Is dat in rekken of zoiets?

Opslag werk ik nog  aan. Van de nieuwe modules is een paar poten tevens het rek om te stapelen. Voor de andere modules ben ik nog aan het kijken hoe die op te ruimen. Eén optie is iets met plankendragers.

Ondertussen heb ik tussen het Kerstdiner en de oliebollen door de Ingelnuk uitbreiding in de modulebaan opgenomen om wat te rijden.

En filmpje van de module in gebruik als spooraansluiting.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #263 Gepost op: 1 januari 2020, 19:55:14 »
Beste Rob,

Mooi filmpje!

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #264 Gepost op: 3 mei 2020, 10:39:12 »
De bouw van de modulebaan lag even stil: te druk bezig met materieel.
Tijd om de draad weer eens op te pakken.

Maar voor ik verder ga met bouwen, eerst eens wat slopen. Op mijn "oer" baantje (of "basismodule") was ik wat ontevreden over het sporenplan bij station Grauberg. Aan de rechterkant (zuidzijde) van dit station sluit de modulebaan naar Klütz aan op de traditionele dubbele lus van het vaste baantje (de aansluiting naar de modulebaan staat op de foto rechts onder).




Dat betekent (al geruime tijd) dat er wordt uit- en ingereden over de dubbelkruis wissel en de sporen in het station vrij kort zijn geworden. Daarnaast liggen de sporen niet zo elegant. Tel daar bij op dat de kruiswissel na 25 jaar en enkele keren in en uitbouwen (op deze en een vorige baan) niet meer betrouwbaar werkt en dat er veel locs op haperen.
Dan is het tijd voor een verbouwing.

Nu loop ik al een tijdje te dubben om deze hele baan af te breken, maar ja, dat geeft zo'n rommel, hè  ;D Dus dan misschien alleen het station opnieuw inrichten? Dat idee is gisteren in gang gezet.

Als concept: meer een doorgaand spoor (van/naar de modulebaan) met een aftakking naar een kleinere baan.
Wat is verder de bedoeling:
  • Vloeiender sporenverloop
  • Geen kruiswissel meer
  • Effectief langere sporen (tussen de seinen)
  • (iets) Meer rangeer/opstel mogelijkheden

Ik ben aan de rechter kant begonnen met slopen en met rails te puzzelen voor een nieuw verloop.




Op het voorste spoor kan nu niet meer van/naar de aftakking worden gereden. Het middelste spoor kan zowel het hoofdspoor als zijtak bedienen. Het achterste spoor is vooral om te rangeren  maar kan eventueel ook binnenkomende en vertrekkende treinen van de aftakking bedienen.
Dit keer neem ik ook de plaatsing van de seinen mee in het ontwerp...




Dat is al best aardig. Misschien komt er nog een extra opstelspoortje parallel aan het hoofdspoor. Maar dan moet ik een wissel inkorten.
Nu de andere kant van het station aanpakken.

Als deze "ontwerpfase" klaar is, dan wordt het tijd om de ondergrond te repareren en deels te vernieuwen voordat de rails kan worden gelegd.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #265 Gepost op: 3 mei 2020, 10:48:34 »
Gaat dat wel goed met die wissel in spoor 2, die de ene kant naar de boog gaat en de andere kant naar dat enkele spoortje aan de voorzijde? Ziet er merkwaardig uit.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #266 Gepost op: 3 mei 2020, 10:55:56 »
Hoi Martin,

Dank voor het meedenken.
Gaat dat wel goed met die wissel in spoor 2, die de ene kant naar de boog gaat en de andere kant naar dat enkele spoortje aan de voorzijde? Ziet er merkwaardig uit.

Dat enkele spoortje aan de voorzijde is het doorgaande spoor naar de (hoofd)baan op de modules aan de andere kant van de muur.
Is het dan nog steeds raar?

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #267 Gepost op: 3 mei 2020, 11:12:53 »
Nee, het gaat me om die wissel die enigszins scheef ligt.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #268 Gepost op: 3 mei 2020, 11:32:09 »
Oh, je bedoelt dát die wissel scheef ligt. En daardoor ook een (kleine) tegenboog als je vanaf de grote boog het station in rijdt.
Je zet me aan het denken... ik zal er nog eens naar kijken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #269 Gepost op: 3 mei 2020, 12:11:06 »
Ik denk dat het railtechnisch wel kan maar het ziet er idd een beetje vreemd uit.

Je zou die 2 wissels iets naar links kunnen schuiven en er 2 rechtse wissels van maken maar dat kost je wel wat perronlengte.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #270 Gepost op: 3 mei 2020, 17:24:02 »
Hoi Jack,

Ja, dan moeten de wissels een heel eind naar links. Punt is dat er ook nog een 9 graden knik (boog) in het hoofdspoor zit naar de modulebaan en dat maakt het wat lastig met alleen maar 15 graden wissels. Dat was ook een van de redenen dat die kruiswissel in een vreemde hoek lag.

Maar ik heb de wissel op spoor 2 recht gelegd, de boogwissel naar links opgeschoven en dan komt er misschien een klein slingertje op spoor 3 (spoor 1 is aan de voorkant). Dan blijft er nog genoeg ruimte voor een perron tussen spoor 1 en 2. Het kost alleen wat rangeerspoorlengte op spoor 3.




Nog even het zicht vanuit machinistenperspectief.




Ik kan alleen geen wissel meer kwijt voor een extra opstelspoortje, maar het ziet er zo wel strakker uit. En ik win nog 4 cm perron/spoorlengte op spoor 1.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #271 Gepost op: 3 mei 2020, 17:48:32 »
Ik snap 'm en het oogt al een stuk beter zo  :) hopen dat de treinen niet meer dienst weigeren!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #272 Gepost op: 4 mei 2020, 18:57:58 »
Jack, Martin,

Bedankt voor de ideeën. Jullie hebben me behoedt voor een scheve wissel (die er inderdaad wat raar uit zag, ook bij het rijden).
Ik ben nu tevreden met het sporenplan aan de zuidkant.
Aan de noordkant heb ik nu ook e.e.a. "ontworpen".

voor:




na:




Hier zijn 2 korte opstelsporen aan het eind van spoor 3 en de overgang naar spoor 2. Op deze manier kan ik hier 5 tweeassers kwijt. Op het laadspoor aan de zuidkant kan ik nu 3 tweeassers (i.p.v. 2 voorheen) opstellen. Daarmee is de totale capaciteit op de dode sporen 8 wagons en dat is gelijk aan voorheen. En ik heb nu extra (tijdelijke) capaciteit op spoor 3.

Goed: tijd om de nieuwe ondervloer te leggen. Dan moet eerst het oude piepschuim er uit.




De schakelspoelen en ontkoppelrails heb ik even laten zitten zodat ik nog weet waar alle draden voor zijn... Maar die zullen er nu toch ook af moeten.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #273 Gepost op: 4 mei 2020, 19:26:25 »
Dat zijn serieuze verbouwingen Rob. Ik heb net je draadje op m'n gemak nog eens doorgenomen en ik vind dat je een erg mooie treinbaan hebt met veel variatie, sjappoo!

(doch moet ik Pierre gelijk geven, die boompjes smeken om een bijl....  ;)

Succes met de klus!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #274 Gepost op: 4 mei 2020, 19:28:37 »
Mooi werk!
Het ziet er ineens heel logisch uit.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)