Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 32008 keer)

Hookies en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.218
  • Thanked: 35 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #225 Gepost op: 16 maart 2019, 20:18:38 »
Boemelen

Na een hectische werkweek en een volgende drukke week in het vooruitzicht, had ik vandaag zin om eens te onthaasten: even lekker boemelen... Dus geen bouwverslag (oeps, off topic!).

Ik bouw ook om te rijden, dus de dienstregeling voor gemengde treinen er maar eens bij gepakt. Op enig moment stond er een aardige Gmp (Güterzug mit Personenbeförderung) klaar voor vertrek, en ik had eigenlijk wel zin om daar ook een filmpje van te maken.
Bij deze...

De film is redelijk in 'werkelijke tijd' gemonteerd, dus het duurt echt zo'n 10 minuten om deze boemel over 15 meter modelspoor te krijgen (en dat is dan nog zonder het rangeerwerk op het vertrekstation).
Bij zo een tempo is de drukte snel vergeten  ::)

<a href="http://youtu.be/Lbgu7v7QUB8" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://youtu.be/Lbgu7v7QUB8</a>


(Tsjee, wat maken de ontkoppelaars eigenlijk een herrie. Eens kijken of die wat stiller zijn op gelijkstroom)

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.938
  • Thanked: 178 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #226 Gepost op: 16 maart 2019, 23:46:36 »
OK, heren. Ik ben om. Toch nog een slaapkamertje of zo.
...maar een slaapkamer op de bovenverdieping van een station  ::) het zou kunnen natuurlijk  :)
Dat klopt. Op kleinere stations was het "Obergeschoss" (de bovenverdieping) vaak een dienstwoning.
Zo heb ik de indeling van dit stationgebouw ook gedacht.
@Robvd heeft gelijk. En niet alleen in Obergeschoss of all places maar ook veel dichter bij huis.


Voor zover ik weet zijn alle Standaardstations van de Staatsspoorwegen -beter bekend onder Waterstaatstations- gebouwd met een dienstwoning op de bovenetage.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.218
  • Thanked: 35 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #227 Gepost op: 9 augustus 2019, 15:29:50 »
Groot onderhoud op Grauberg…

Mijn vaste baantje, ook wel beginmodule "Grauberg", begon wat kuren te vertonen. Daarnaast zat de boel onder het stof. Tijd voor groot onderhoud.

Een van mijn nieuwe aanwinsten met een sterke (en te laag geplaatste) neodymium magneet had wat draadbruggetjes van de wissels in het schaduwstation meegenomen. Sinds die tijd stond zo'n beetje alles stil op de wissels die hier open gereden worden. Natuurlijk op de meest onbereikbare plaatsen.
Daarnaast had ik wat 'nieuwe' locs die in het schaduwstation continue ontspoorden.
Dit maakte het rijden niet leuk meer. Ik heb zelfs overwogen een nieuwe eindmodule te gaan bouwen. Maar toch eerst maar eens kijken hoever we komen met een reparatie en schoonmaakslag. Daarvoor moest wel de hele baan naar voren worden gehaald. Dat is op zich geen probleem, maar er staat nog een vitrine voor en allerlei dozen onder.

Toch maar "even" gedaan.

Klussen in het schaduwstation:
  • Opruimen, afstoffen en rails schoonmaken
    Van de laatste ongelukken in het schaduwstation kon ik nog wat onderdelen terugvinden: een buffer, een rong en een trappetje... Dat kan weer terug naar de eigenaren.
    Al het stof weg en de rails meteen ook schoongemaakt en opnieuw een filmpje ATF aangebracht.
  • Draadbruggen wissels terugplaatsen
    De oude Fleischmann model rail wissels kunnen 'denkend' worden gemaakt door wat draadbruggen te verwijderen. Stroom loopt dan alleen naar het spoor waar de wissel naar toe wijst. En dat geldt ook voor de wisseltong. In mijn schaduwstation worden wissels 'open' gereden. Er staat nog wel stroom op de rails (van de andere kant ook aangesloten), maar niet op de wisseltong. Vandaar dat bij het open rijden bijna alle treinen stroomloos bleven staan.
  • Wisseltongen contact verbeteren
    Zelfs na het terugzetten van de draadbruggen bleven de locs soms staan. Vuil tussen de wisseltongscharnieren, denk ik. De boel verdronken in de SR24, wissel goed heen-en-weer bewogen, de boel drooggedept. Dat hielp in ieder geval.
  • Ontsporingen
    Dit bleek met name een in 3D gebogen wissel te zijn. De binnen boog van de Fleischmann model rail gebogen wissel is met 357 mm straal erg krap. Lange drijfwerken, met name die met wielen met lage flenzen, hebben hier sowieso moeite in het gareel te blijven. Maar als de wissel dan ook nog eens bol staat....
    De betreffende wissel weer plat gemaakt (gelijmd) en nu gaat het nieuwere materieel meestal goed de bocht om.
  • Testritten
    Zo'n beetje de helft van het materiaal over alle sporen in het schaduwstation laten rijden terwijl ik goed kon zien waar er eventueel nog haperingen waren. Zo toch nog een missende draadbrug gevonden...

Nu ik er vrij goed bij kon heb ik de hele baan eens goed stofvrij gemaakt. Verbazingwekkend hoeveel kleur er onder de grijze waas vandaan komt :)
Alle wissels gecheckt en (ook hier) nog een ontbrekend draadbruggetje teruggezet. Ook alle rails weer opnieuw van ATF voorzien. 
Verder al het materieel afgestoft en weer terug op de baan of in de vitrine. De vitrine heb ik ook opnieuw ingedeeld. Deze dient nu vooral als 'betriebswerk', waar ik het materiaal kan kiezen waar ik mee ga rijden.




Vandaag is het een regenachtige dag. Een mooi moment om een van de dienstregelingen er bij te pakken en te gaan rijden. Dit keer nodig: 2 treinstellen, 2 locs voor trek-duw treinen, een zware goederenlocomotief en een rangeerloc.


^zoek de verschillen  8)

Goed, geen bouwbericht. Maar onderhoud en reparatie hoort er ook bij, toch?

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.218
  • Thanked: 35 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #228 Gepost op: 20 augustus 2019, 20:36:45 »
De inrichting van de dienstwoning van het station.

Vandaag weer eens het stationsgebouw van "Klütz" opgepakt. We kijken vanaf de straatzijde in het stationsgebouw, dus daar komt een eenvoudige inrichting van een slaapkamer, een open deur en een dressoir in de huiskamer (dat is het enige deel van de kamer dat door de slaapkamerdeur is te zien).




Met wat stukjes heen-en-weer gevouwen groen papier zijn gordijnen aangeduid.




Wat mij betreft prima zo. het plafond met verlichting kan er in...

Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 4.505
  • Thanked: 84 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #229 Gepost op: 20 augustus 2019, 21:01:20 »
Ziet er gezellig uit.
H0e baantje | Rails Roco Veldspoor | DR5000 | Rosoft | iTrain |
Met vriendelijke groet,
Tom

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.218
  • Thanked: 35 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #230 Gepost op: Gisteren om 19:11:41 »
Dank je, Tom.
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.