Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129577 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #200 Gepost op: 21 maart 2018, 18:17:31 »
Ik zat jouw foto's eens goed te bekijken, soms lijkt het zo uit de Fleischmann catalogus te komen, erg fraai.
Met die loods gaat het helemaal goed komen  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #201 Gepost op: 21 maart 2018, 18:55:22 »
Heren, dank voor de veren en ook voor de tips!

De tips heb ik ter harte genomen, maar deze
Een flinke wetwash met zwart of donkerbruin en je bent helemaal het mannetje!  8)
Vond ik iets te spannend op mijn kartonnen muurtjes!

Het alternatief: een droge kwast met zwart voor de vloer, en bruin voor de onderkant van de muren. Het roet van bovenaf heb ik gedaan met grafietpoeder, dat spul om je sloten mee te smeren.




De deuren naar de bijgebouwen ontbraken nog, dus die heb ik er eerst maar ingezet. Daarna nog wat Preissertjes gezocht en dan ziet de inrichting er van boven zo uit.






En vanaf het station is ook te zien dat er in de loods gewerkt wordt.




Er is ook nog plaats voor een loc in de loods...




De muur is opgeleukt met miss August van Wim. Die bouwtekening van een loc vind ik ook een goed idee, dus die komt nog achterin boven de werkbank.




Je bent me net een stap voor. Ik ben ook bezig met een beetje inrichten van mijn locloods.

Tsja, Pierre, ik heb het ook makkelijker met een bouwpakket én ruimte voor maar één loc  :D

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #202 Gepost op: 21 maart 2018, 22:24:57 »
Het is een gezellige loods geworden.
opgeruimd en netjes in te werken, orde en netheid.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #203 Gepost op: 21 maart 2018, 23:21:40 »
Dank je, Mark,

En naar jouw idee, @mark mms ,de 'finishing touch': een technische tekening aan de muur van de loc die hier zijn thuishaven heeft: de BR70.




Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #204 Gepost op: 22 oktober 2018, 22:32:33 »
Zo, langzamerhand wordt het weer eens tijd de bouw van de baan op te pakken.
Op het eindstation Klütz was de bedrading deels af, deels provisorisch en deels nog niet gedaan. Tijd om dat aan te pakken.
Een van de klusjes: een nieuwe '0 positie meting'van de segment draaischijf. Deze draaischijf wordt met een stappenmotor bediend. Bij het inschakelen moet deze eerst weten / meten waar de beginstand is, zodat de voor rest van de draaiing het aantal stappen kan worden gemaakt om precies op het gewenste spoor te komen.

Oorspronkelijk was deze meting een verbinding van een spoorstaaf van de brug met een van de sporen. Dat werkte meestal best goed, maar ik wilde het sowieso vervangen door iets anders. Het is een magneetsensor geworden met een magneetje in de brug.




En nu verder met bedraden...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #205 Gepost op: 2 december 2018, 17:21:24 »
De bouw van station Klütz ligt al enige tijd stil. Vandaag maar weer eens de draad opgepakt. De locloods wil ik eerst afmaken.

De 'uitbouw' van de locloods wordt een seinhuis. Ik wil daar dan ook enige inrichting in maken.
Aangezien hier armseinen worden gebruikt, dacht ik aan zoiets om de seinen en wissels te stellen.




Het hoeft niet zo gedetailleerd, maar een indruk van deze installatie en een buro'tje erbij zou wel leuk zijn. Ik had nog wat wielen van minitanks in de knutseldoos zitten. Een rijte van 6 wieltjes, wat uiteinden van tandenstokers, een kast en wat restjes plastic:






Maar voor ik alles vast zet, eerst nog even en een en ander een verfje geven. Ook wil ik de achterwand van het seinhuis nog even behangen naar een lichtere kleur...
En dan nog verlichting voor het dak er op kan.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #206 Gepost op: 2 december 2018, 20:25:51 »
Simpel en doeltreffend.
Ik zou wel nog een boekje op buro en een klok aan de muur.
Anders klopt de dienstregeling niet.  ;)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #207 Gepost op: 2 december 2018, 23:34:08 »
Ha Mark,

Die klok, goed idee. De dienstregeling ligt niet op het buro maar hangt nu aan de andere muur.






Er komt nog wat vals licht onder de dakrand vandaan, maar die zit nog niet vastgeplakt...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #208 Gepost op: 9 december 2018, 15:28:56 »
Ondertussen is de locloods met seinhuis verder afgebouwd. Alleen nog weatheren en de dakgoten er aan.




Maar ik denk dat eerst de omgeving van de loods verder wordt afgebouwd. Hier komt nog een waterkraan en wat rommel. Aan de andere kant nog een tankstation voor diesels.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #209 Gepost op: 9 december 2018, 23:01:25 »
Ik vind hem erg mooi geworden.
Zeker doordat die grote ramen veel zicht naar binnen geven.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #210 Gepost op: 6 januari 2019, 22:28:30 »
Ik ben in gedachten al een tijdje aan het puzzelen wat er in dit hoekje tussen spoor en locloods zou kunnen komen.




Een van de opties was een extra waterkraan, maar ik vond dat wat te veel voor zo'n klein station: er staat er al een op het perron tussen de sporen.
Maar met de komst van de accu-treinstellen leek het me wel leuk om hier een laadstation voor de accu's te maken. Daar zijn niet zo heel veel plaatjes van te vinden, maar deze 2 dienen ter inspiratie.






Het wordt dus een soort van betonnen pad langs het spoor, met een kastje op pootjes en een  paar lange kabels die op de grond liggen...

Daarvoor eerst de grond wat opgehoogd (en meteen de andere kant bij het stationsgebouw ook). Dan kan het 'betonnen' pad er op van DAS klei.




Dat ziet er al aardig uit




Het beton moet even drogen, krijgt daarna een kleurtje. De rest wordt opgevuld met zand/grind.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #211 Gepost op: 6 januari 2019, 22:58:48 »
Goed idee Rob, de details maken het toch wel af. Mooie plaatjes alweer en die locloods is een plaatje!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #212 Gepost op: 7 januari 2019, 21:50:04 »
Dank je, Jack.

Ondertussen had ik vandaag steeds wat stukjes tijd. Prima dus om het betonnen pad af te maken: steeds weer wat schilderen of strooien en tussendoor kon dat mooi drogen terwijl ik andere dingen aan het doen was.

Maar even een serie foto's als een soort van mini-workshop.

In de klei had ik wat barsten gemaakt, die na het drogen mooi verder zijn open gespleten. Als eerste de grijs-blauwe DAS klei een andere basiskleur gegeven van veel wit en een heel klein beetje bruin.




Daarna een wetwash met zwart




Vervolgens een dry brush met wit om de barsten en randen wat verweerde accenten te geven




De barsten zijn bewust erg groot, zodat er wat zand tussen kan. Er komt ook zand tussen het pad en de rails en verder bij de loods.




Dan nog even een 'streetview'




Het pad en de verdere bezanding en begroening is klaar.




Nu maar eens zo'n laadstation in elkaar klussen

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #213 Gepost op: 7 januari 2019, 23:11:34 »
Je gaat weer lekker Rob. Dat pad ziet er goed uit. Nu de rails nog een beetje "roestig" maken. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #214 Gepost op: 10 januari 2019, 23:20:17 »
Hoi Pierre,

Bedankt...
Nu de rails nog een beetje "roestig" maken. ;)
Tsja, tot nu toe wacht ik gewoon tot het messing dof wordt... ik zal er nog eens over nadenken. Ballasten moet sowieso nog worden gedaan.

Ondertussen een laadstation in elkaar gefröbeld.
Ik ben nog wat verder aan het zoeken geweest naar foto's, en kwam onder meer deze tegen.



Die van mij wordt een mix van alle voorbeelden. Eerst wat meuk om mee te bouwen.




Dan maar even wat plakken en kliederen






Even meten. Het gele kastje is me iets te hoog.




De bruine kast wordt iets om de stekkers van de laadkabels in op te hangen. Het leek me niet z'n goed idee om 600 V stekkers in de regen op de grond te laten slingeren.
Dan de boel in elkaar plakken. Een paar gewichtjes houden alles op de plek terwijl de lijm droogt.




Het laadstation voor accu treinstellen is nu klaar






Het is niet in detail naar een echt voorbeeld, maar ik vind het er wel plausibel uitzien.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #215 Gepost op: 11 januari 2019, 07:55:15 »
Nou Rob, ik vind jou versie mooier dan de echte.
En dat van wat restmateriaal. Heerlijk.  :)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #216 Gepost op: 11 januari 2019, 08:11:10 »
Nou Rob ... dat laadstation mag gezien worden hoor. Leuk opgelost. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #217 Gepost op: 11 januari 2019, 10:18:13 »
Kan ik mn fiets daar ook opladen  ::) ? Leuk bedacht!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #218 Gepost op: 11 januari 2019, 19:13:37 »
Dank voor de leuke reacties, heren.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #219 Gepost op: 20 januari 2019, 17:38:00 »
Het stationsgebouw staat al een hele tijd half afgebouwd op de module. Daar maar weer eens aan verder....

Aan de spoorzijde is de oversteek naar het perron gemaakt. Ook is aan de zijde van het station zand gestrooid, zodat de preisertjes zonder te struikelen de treinen kunnen bereiken




Het station staat al zo lang met een los dak op de module, omdat ik nog aan het twijfelen was over een inrichting (of helemaal geen). Nu is de ingerichte locloods me wel bevallen, dus komt er een eenvoudig, niet erg gedetailleerd, interieur in het stationsgebouw.

Eerst maar eens de wachtkamer met een kleine toog voor versnaperingen.




Er zit een soort van overkapt terras aan het station. Daar komt een biertafel met banken.




De stationshal krijgt aanduiding van een loket, een kast voor bagage, en een paar banken.




Nu verlichting er in maken en dan kan de vloer in het middendeel er op. Ik weet nog niet of de 1e verdieping ook een inrichting krijgt, of gewoon wat gordijnen voor de ramen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #220 Gepost op: 20 januari 2019, 20:10:40 »
Die inrichting is toch prima, niks mis mee.
Het geeft net dat beetje extra vind ik, ook al zie er uiteindelijk maar weinig van.
Daarom is een kleine inrichting al voldoende voor de illusie dat er nog veel meer is.
Zeker met verlichting. Boven kunnen natuurlijk gordijnen, maar al doe je een kamer met een raam open/geen gordijnen, met een bed en kast. Dat geeft toch een andere indruk.

En ja, daar kunnen nog altijd de censuur poppetjes van familie preiser...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #221 Gepost op: 20 januari 2019, 20:26:12 »
Een eenvoudige inrichting maakt het allemaal wat transparanter inderdaad, maar een slaapkamer op de bovenverdieping van een station  ::) het zou kunnen natuurlijk  :)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #222 Gepost op: 20 januari 2019, 22:47:04 »
OK, heren. Ik ben om. Toch nog een slaapkamertje of zo.

...maar een slaapkamer op de bovenverdieping van een station  ::) het zou kunnen natuurlijk  :)
Dat klopt. Op kleinere stations was het "Obergeschoss" (de bovenverdieping) vaak een dienstwoning.
Zo heb ik de indeling van dit stationgebouw ook gedacht.

Ondertussen zit het licht er in. Met het dak van de wachtruimte nog los, eerst even gekeken hoe dat er uit ziet.






Nu verder met de bovenverdieping

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #223 Gepost op: 21 januari 2019, 01:16:53 »
Ik vind het een mooi stukje werk Rob. ;)
Waar heb je het station zelf van gemaakt? Is dat karton?
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #224 Gepost op: 21 januari 2019, 10:04:06 »
Dank je, Pierre.
Het stationsgebouw is een lasercut bouwpakket van MBZ: station "Herges-Vogtal". Het meeste is inderdaad van karton met verschillende diktes. Verder nog wat lasercut houtfineer voor onder andere het vakwerk, kozijnen en raamlijsten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...