Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129585 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #175 Gepost op: 11 februari 2018, 22:17:20 »
Dank je Pierre.

Na mijn avonturen met de afstandsbediening weer verder met de inrichting van het stukje weide. Eerst maar eens het materiaal voor de hekkenmakers bij elkaar zoeken.

De achterwielen van de kar uit Rijswijk heb ik nodig voor een mallejan. Maar de kar zelf wil ik gebruiken voor het transport van het materiaal van het hek. Dus een 'wielendans' gedaan: achterwielen er af en naar achteren, andere wielen er aan de voorkant op.




Na een verfje is de boerenkar alvast geladen met palen. Nog even op zoek naar de Preissertjes die het werk gaan doen, maar ik kan alleen spoorwegpersoneel vinden...




De petten afgevijld en wat andere kleren aan en dan ziet het er al weer anders uit.




(Oeps, ik zie op de foto dat een man een baardje heeft gekregen).
Nu de werkplek nog inrichten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #176 Gepost op: 12 februari 2018, 22:18:19 »
De loonwerkers maar eens aan het hekwerk laten werken...

Het nieuwe hek is neergezet langs de weg. Het nieuwe hek komt ook langs de spoordijk en vervangt het oude hek dat behoorlijk vervallen is.




Daarna kon het gras gezaaid worden en de Preissertjes op hun plek worden gezet.





Er moeten nog wat losse balkjes bij en wat resten van het oude, opgeruimde hek.
Daarna de rest nog begrassen en aanplanten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #177 Gepost op: 13 februari 2018, 08:34:06 »
Dat ziet er goed levendig uit.
Mooi gedaan ook het groen.

Echter één klein puntje, ...
Letterlijk een klein puntje...
Het poppetje bij de kar heeft zo'n rondje van de spuitgietmal op de rug.
Wellicht mooier om die weg te snijden of te vijlen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #178 Gepost op: 13 februari 2018, 10:35:38 »
Dank je, Mark.

Echter één klein puntje, ...
Letterlijk een klein puntje...
Het poppetje bij de kar heeft zo'n rondje van de spuitgietmal op de rug.
Wellicht mooier om die weg te snijden of te vijlen.
Tsja, dat zie je pas op de foto, hè. Maar het ziet er inderdaad niet uit. Vijlen, snijden, of het poppetje andersom. Ik kijk nog even.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #179 Gepost op: 14 februari 2018, 21:46:33 »
Nog wat verder zitten begroenen en afwerken.

Het console voor het sein is nu af met wat zand, groenrandjes, een hek, en "F" borden op het telefoonhuisje. Alleen de ballast bij de rails ontbreekt nog.




Gras, bomen en struiken zijn klaar en bij de loonwerkers is wat extra materiaal klaargelegd.




En daarmee is het stuk tussen inrijsein en de overweg aardig klaar.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #180 Gepost op: 18 februari 2018, 12:52:03 »
Op de stationsmodule staan wat halfreliëf huisjes. Die zijn nog niet helemaal klaar, maar 2 ervan moest echt nog wat aan gebeuren. De eerste had deels geen ramen en kozijnen (omdat er een uitbouw vanaf is gehaald) en de andere was helemaal nog niet gebouwd.

Eerst maar eens het pand zonder ramen.




Het pand staat leeg, dus alle ramen en de deur zijn dichtgetimmerd en ook de verf op de gevel heeft betere tijden gekend.




(op de foto ziet de verf er vlekkeriger uit dan in werkelijkheid)
Deze kan weer terug tussen de andere huizen




Dan het pand dat gebouwd moest worden. Het moet tussen twee andere huizen in, en er is een kleine hoek nodig om de aansluiting aan de weg en achtergrond goed te laten verlopen. Dus een randje van het dak gaat er af en van de vloerplaat wordt maar een hoekje gebruikt.




De boel in elkaar geplakt. De kozijnen zitten er al in, maar de het 'glas' nog niet. Ik wil eerst de plasticglans er af halen (met verf of matte vernis). Ook ontbreken nog wat details.




Eerst maar eens kijken hoe het allemaal past




Dat past verder prima.

Aan alle panden moet nog wel wat gebeuren, maar het algemene beeld is nu beter dan het was.




Ik kan nu ook verder met de stoep en straat aan de rechter kant van de stadspoort.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #181 Gepost op: 26 februari 2018, 20:20:13 »
Werk aan het spoor...

Op station "Klütz" zijn de 2 goederensporen aan de voorzijde van de module gelegd. Een spoor ligt aan de laad/los straat, de andere (voorste) is voor het verladen van bulk goederen als zand, grind, kolen en voederbieten. Daarmee is nu bijna al het spoor definitief gelegd, alleen de korte spooraansluiting naar de fabriek ligt nog los; ik wil even zien hoe ik straks ut kom met de fabriek zelf.






Een groot deel van de bedrading is gedaan en de bedieningspanelen zijn gereed. Al zijn sommige knoppen nog 'loos' omdat nog niet alle ontkoppelaars zijn geïnstalleerd. Verder is er nog ruimte voor wat extra knoppen, bijvoorbeeld om de waterkraan te kunnen bedienen als deze beweegbaar is gemaakt.

Ook op het andere station, "Grauberg", is een verandering aan de sporen gepland. Bij het eerste plan (van 11 jaar geleden) was een doodlopend spoor bedoeld om een (pendel) railbus te laten stoppen. In de verdere uitwerking is aan dit spoor een goederenloods gekomen en is het personen-perron aan dit spoor komen te vervallen




Maar daarmee is dit spoor vaak bezet met wagons bij de goederenloods, waardoor  het korte spoor aan de laadstraat moeilijk te bedienen is. Bovendien zit de ontkoppelrail nu ook niet meer op de goede plek. Tijd om hier wat te veranderen.
Via marktplaats een kruising laten komen, zodat het spoor aan de laadstraat direct te bedienen is vanaf een doorgaand spoor. Het spoor bij de loods kan dan na de verbouwing 4 korte,  of 3 lange, twee-assers opnemen (dat zijn er nu maar 2).




Het wordt nog wel even wat wissels verbouwen. Met een driewegwissel kom ik niet uit, en met 2 losse wissels ook niet. Dat wordt dus nog even wat wissels aanpassen en wat friemelen om de wisselaandrijvingen in te bouwen.




Wordt vervolgd....

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #182 Gepost op: 9 maart 2018, 00:27:24 »
Misschien een beetje off-topic, omdat dit bericht niet zozeer over de bouw gaat. Maar ik bouw ook om te rijden...
Ik heb aardig zitten puzzelen over een manier om zinvol te kunnen rijden, en na maanden proberen ben ik er nu redelijk uit. Ik zal jullie de details van verkeersanalyses, wagonkaarten, vrachtbrieven en omlopen besparen. Maar een beeldverslag van één van de uitdagingen leek me wel aardig...

Op enig moment had ik in mijn schema een vrij lange (voor nevenbaan begrippen), doorgaande goederentrein vanuit het kopstation "Klütz" naar het schaduwstation. Alleen de loc die hiervoor was ingedeeld (een BR70) kan het laatste stuk met helling vanuit het tussenstation "Grauberg" naar het schaduwstation niet aan. In plaats van de hele indeling te veranderen, zit er nu een dubbele lokwissel van twee kruisende treinen in de dienstregeling...

Dat geeft in ieder geval aardig wat bedrijvigheid op het kleine station Grauberg. Het ziet er zo uit:

De trein uit Klütz, met bestemming schaduwstation, is binnengekomen op spoor 1 in Grauberg. De BR70 heeft niet voldoende trekkracht voor de helling op het volgende traject.




De loc wordt afgekoppeld en rijdt naar de andere kant om straks de andere goederentrein te kunnen oppakken.




De loc parkeert op een uitgaand spoor om ruimte te maken voor de andere, binnenkomende goederentrein.




De BR91 arriveert met de goedrentrein uit het schaduwstation. Deze trein heeft als bestemming Klütz, over een vlak traject.




De BR91 rangeert de wagons voor Grauberg, en zichzelf, uit de weg. Dan wordt de BR70 voor de trein richting Klütz gespannen....




... en vertrekt dan in de richting van Klütz.




Nu is er weer ruimte voor de BR90 om te rangeren en om te rijden.






Dan gaat de loc weer voor de trein en pakt eerst nog water voor de steile rit naar het schaduwstation.




Het sein staat op veilig: vertrekken!




Ondertussen is de andere goederentrein in Klütz aangekomen.




Na aankomst worden alle wagons over de juiste sporen verdeeld.




Nu zit de dienst er voor de BR70 bijna op. Eerst nog even water tanken...




.. en kolen bunkeren...




.. en dan de loods in.




Zoals jullie zien, ben ik niet (meer) van het rondjes rijden. Ik vind het leuk om van A naar B naar C te boemelen. Daarbij is het best ingewikkeld gebleken om de treinen goed verdelen over de stations en de sporen. Daarom heb ik die complexiteit gevangen in een ritten-schema (dienstregeling zonder tijden). Dan hoef ik daar niet steeds over na te denken en kan ik me concentreren op het rijden van de ritten en de rangeer activiteiten op de stations, en van en naar de fabrieksaansluitingen.

Voor een wisselend beeld, verander ik de beladingen en wat er op een bepaalde wagon gaat. Verder kunnen voor dezelfde rit steeds weer andere locs worden ingezet. Ook maak ik variaties in de dienstregeling.
Elke (rij)dag is dan anders.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #183 Gepost op: 10 maart 2018, 18:24:27 »
Geweldig!  :o :o
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #184 Gepost op: 10 maart 2018, 20:12:14 »
De plaatjes zijn zeer indrukwekkend.
Net zoals het uitwerken van een dienstregeling.
Dat lijkt me een hele kluif.

Rijden met treintjes is inderdaad wel een onderdeel van onze hobby.
Maar bij jouw lijkt me dat naar een hoger plan getild.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #185 Gepost op: 10 maart 2018, 21:56:26 »
Yentl, Mark, bedankt.
Ik hou wel van een puzzel, en als ik daar eenmaal aan begonnen ben, dan wil ik 'm ook oplossen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #186 Gepost op: 10 maart 2018, 22:03:38 »
@Rob,

vraagje: Is deze hele dienstregeling dan geautomatiseerd of doe je dit handmatig? Als het geautomatiseerd is dan vind ik dat een geweldige prestatie. ( ik ben zelf zo analoog als een telraam.)
Als je dit handmatig doet dan vraag ik me toch af of steeds dezelfde handelingen volgens een treinboekje niet gaan vervelen?

Groet,

Gert-Jan 

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #187 Gepost op: 10 maart 2018, 22:20:14 »
Hoi Gert-Jan,
Ik rij analoog, dus is de uitvoering van de dienstregeling allemaal handwerk. Ik werk beroepsmatig al veel met automatisering, dus voor mijn hobby hoeft het niet op grote schaal.
De variatie zit onder meer in de vrachtbrieven. Dat betekent dat elke ronde wagons een andere 'vracht' krijgen en weer andere wagons naar de verschillende plekken op het traject moeten om goederen op halen of te brengen. Met 4 spooraansluitingen en 2 stations met goederenloods en laad/los straten is er aardig wat variatie, met name in het rangeerverkeer (elke keer weer een rangeerpuzzel)
Daarnaast varieer ik in de dienstregeling (ik kan hier nog wel variaties verzinnen voor verschillende "dagen van de week") en de inzet van materieel.
Even voor het beeld: Er zijn ruim 30 ritten nodig om alle stations en spooraansluitingen te bedienen en de personen te vervoeren. Na die 30 ritten zijn er 2 van de 4 rondes in de vrachtkaarten uitgevoerd. Dus pas na 60, 70 ritten (en zo'n 7 uur bedrijfsvoering) is er kans op herhaling. Kans, want zelfs als alle wagons weer op dezelfde sporen staan, kan de volgorde (en dus de benodigde rangeerbewegingen) anders zijn.
De vracht wordt met 20 goederenwagons vervoerd. Elke wagon krijgt een vrachtbrief met een bepaalde omloop en steeds verschillende lading. Een omloop in 4 rondes ziet er bijvoorbeeld zo uit voor een van de rongenwagens:
1. Leeg naar de bosbouw aansluiting
2. Boomstammen van bosbouw naar spooraansluiting houtzagerij
3. Planken van houtzagerij naar de spooraansluiting van de meubelfabriek
4. Leeg naar 'thuis' station

En als evengoed verveling dreigt, dan kunnen we altijd weer een stukje bouwen!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: GéJé

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #188 Gepost op: 16 maart 2018, 19:00:25 »
De laatste tijd vooral bezig geweest met rijden en een 2e rijschema in elkaar puzzelen. Voor mij zijn gemengde treinen (PmG - "Personen mit Güterbeförderung" of nog erger GmP - "Güter mit Personenbeförderung") het ultieme boemelen, dus die maar eens proberen op te nemen in al het vrachtverkeer. Dat is gelukt: hier boemelt in GmP juist na het oppikken van 2 rongenwagens van de bosbouw aansluiting.




Maar het rijden brengt ook wat onvolkomenheden aan het licht  :(

Zo schakelde de wissel bij de bosbouw aansluiting niet meer goed. De aandrijving kwam niet helemaal op de eindstand, en kon daardoor niet meer op 'rechtuit' terug worden gezet. Dus dan maar de (ondergronds weggewerkte) aandrijving vervangen.




Een 'nadeel' van de film ATF op het spoor, is dat de rijsnelheden van de treinen veel lager kunnen zijn, en dat ik gewend ben geraakt aan bijna kruipende locs op de stations. Dat betekent meteen dat het duidelijk wordt waar het spoor niet perfect ligt. Met name de "nieuwe" 50-er is gevoelig voor knikken in het spoor (spoor ligt niet goed vlak) bij railverbindingen en blijft daar staan. Zoals hier op de overgang tussen de beide station segmenten.




Ik heb ook nep-Fleischmann flex rails, waarvan de bielzen (zo blijkt nu) iets dunner zijn. Op een ander punt op het station is daardoor ook een lichte knik op de overgang van de nep-flex naar een gewone fleishmann rail. Dat is nog niet van balast voorzien, dus die ga ik ook nog afvlakken.

Al met al geen onoverkomelijke probleempjes die nog vrij simpel zijn op te lossen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #189 Gepost op: 16 maart 2018, 22:32:03 »
@Robvd ,

Even een tip voor de wisselaandrijving. je kan de wisselaandrijving ook op z'n kop monteren. Dan liggen ze vlak met de bovenkant van de tafel / modulebak. Daarvoor moet je dus een uitsparing maken in je tafel maar het voordeel is dan dat je ze van onderaf kan demonteren zonder in je scenery te moet hakken en zagen.

Je baantje vind ik prachtig Rob en dat plaatje van het boemeltje ziet er heel sfeervol uit.

Groet,

Gert-Jan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #190 Gepost op: 16 maart 2018, 23:06:06 »
Dank je Gert-Jan.
De wisselaandrijvingen zitten bij mij inderdaad ondersteboven (Unterflur Antrieb). Op de modules ligt de rails op een bedding, waar de aandrijving bijna helemaal in weg valt. Vandaar dat ik die bedding hier een beetje moest slopen.
Ondertussen is, op het grind na, de bedding weer gerepareerd (stukje dun karton over de aandrijving) en de wisselaandrijving 'verdwenen'.



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #191 Gepost op: 18 maart 2018, 20:55:51 »
Pfff...
Ik heb me gisteren en vandaag het schompes staan stempelen... Maar dan heb je ook wat.




Het straat naar het verhoogde perron, de laadstraat en de straat voor het stationsgebouw zijn nu allemaal bestraat met gestempelde kasseien.

Een aardig detail leek me wel om een struik naast de goederenloods uit de straat te laten groeien. De straatstenen zijn wat omhoog gekomen.




Hopelijk wordt dat straks met wat kleur iets duidelijker.

Maar eens even het een en ander opgesteld om alvast een indruk te krijgen van de sfeer op het station. Het overzicht




Zicht van de nog te maken spoorovergang naar de laadstraat.




Blik op de goederenloods




En een haag bij het spoor voor het station lijkt me ook wel wat. Misschien stopt hier ook wel een bus.




Tot zover weer

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #192 Gepost op: 19 maart 2018, 22:53:17 »
Vandaag maar weer eens de locloods opgepakt.
Hier zitten grote ramen in, maar eigenlijk zie je niets van de binnenkant. Ook als er een loc in staat, zie je dat nauwelijks. Er moet dus verlichting in.

Afgelopen kerst lag dit setje kerstverlichting bij de BigBazar. Mooi kleine LEDjes, die je er makkelijk vanaf kunt knippen (zie rechtsonder op de foto)




Nu zocht ik nog eenvoudige lampenkapjes. Die maak ik uit waxinelichtjes bakjes. Eerst probeerde ik een vorm te stempelen met een boorgat en een schroef met bolle kop, maar het aluminium scheurde. Dan zie ik dat er al 'deukjes' zitten in de onderkant: uitknippen en met een schroevendraaiertje een gaatje er in geprikt. Daar kunnen de draden van de LED door.




Zo een stuk of 5 lampjes gemaakt. De lampen worden opgehangen aan 'dakspanten' van saté prikkers.




Even testen met de grootste loc die in de loods past (een BR78) of de lampen goed hangen.




Op zich hangt een en ander redelijk goed. Het licht schijnt echter nog door het gat in de kapjes heen. Ook is 5 LEDs in serie nog te weinig voor de 14V waar ze op aangesloten gaan worden, dus er komt nog een 6e lamp bij. Lampjes in onverdunde zwarte acrylverf gezet, zodat er geen licht meer naar boven doorschijnt. Ook de dakspanten donkerbruin geverfd.

.


En dan kan de boel worden aangesloten: brug gelijkrichter en weerstand van 100 ohm er tussen en dan eens op de baan zetten en aansluiten.




De loc is nu goed te zien.




Nu dacht ik: de draadjes hoeven niet zo strak, want je ziet er niets van. Maar deze foto is dan toch weer onverbiddelijk....




Het belangrijkste 'interieur' is de loc. Maar als die weg is, is de loods wel erg schoon en leeg. Toch eens kijken of er een eenvoudig interieur gemaakt kan worden. Maar dat wordt een volgende keer.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #193 Gepost op: 19 maart 2018, 23:11:41 »
Heel knap gedaan die lampjes Rob. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #194 Gepost op: 19 maart 2018, 23:40:31 »
Dank je, Pierre. De inspiratie kwam van jouw lampenkapjes uit kraalringetjes:

Om de leds heen lijm ik ringetjes.

 

Een verfje ….




maar die ringetje had ik niet bij de hand  :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #195 Gepost op: 20 maart 2018, 23:36:03 »
De locloods is nog erg schoon en leeg van binnen.
Dat schoon ga ik ook nog iets aan doen, maar met opvullen ben ik al wat begonnen.

Eerst maar eens wat varia aan meuk bij elkaar gescharreld.




Waarschijnlijk ga ik niet alles gebruiken, maar genoeg spul om een en ander in elkaar te verzinnen. 
Ne een beetje plakken en verven en dan is er een begin van de uitzet.




Alvast even kijken of het al een beetje opvult. Er moet natuurlijk wel een en ander in de loods staan, maar er mag ook nog wel ruimte overblijven voor de loc en de Preissertjes om iets aan de loc te kunnen doen.




Het is al beter dan helemaal leeg. Maar eerst ga ik nog iets aan de vloer en de muren doen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #196 Gepost op: 21 maart 2018, 00:02:07 »
Een flinke wetwash met zwart of donkerbruin en je bent helemaal het mannetje!  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #197 Gepost op: 21 maart 2018, 06:09:34 »
Wellicht nog wat posters of bouwtekeningen aan de muur.
Is simpel, vult lege vlakken en je neemt geen vloeroppervlakte weg.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #198 Gepost op: 21 maart 2018, 09:01:00 »
Zoiets?


Ikzelf heb alleen Nederlandse affiches maar er is genoeg Duits spul op internet te vinden.  ;D
Trouwens, de inrichting van een locloods ziet er volgens mij niet heel veel anders uit dan bijvoorbeeld de inrichting van een garage: een werkbank, wat gereedschap, een paar olievaten en onderdelen van een gesloopte loc.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #199 Gepost op: 21 maart 2018, 14:14:16 »
Ziet er goed uit Rob. Inderdaad nog een beetje vuil en dan is het klaar.  ;)

Je bent me net een stap voor. Ik ben ook bezig met een beetje inrichten van mijn locloods.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/