Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129711 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #125 Gepost op: 4 december 2017, 19:05:02 »
Hier worden meters gemaakt! Mooie plaatjes. Ik zou nog elektriciteitspalen en draden aanbrengen en dan is het perfect.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #126 Gepost op: 7 december 2017, 19:12:25 »
Dank je. Die elektriciteitspalen is ook wel een idee. Ik had de eerst kraan als handbediening gedacht, maar elektrisch kan natuurlijk ook!
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #127 Gepost op: 9 december 2017, 17:36:23 »
Nu de kolenbunker zo'n beetje gereed is, tijd om de locloods eens aan te pakken.

Het een en ander voorzien van vakwerk muren en met het dak (nog zonder dakbedekking) er los op eens bekeken hoe dit staat en waar de waterkraan kan komen.



Om de locloods op de baan te laten passen, moest het bijgebouw dat om de achterste hoek liep aangepast worden. Ik heb er maar 2 uitbouwen van gemaakt. De afwerking van de 2 extra muren die zo zijn ontstaan heb ik verder niet heel nauwkeurig afgewerkt: dit deel zit immers bijna tegen de achtergrond aan...




Verder ligt het dak nog los omdat ik wel wat aan inrichting wil doen. Er zitten grote ramen in en ik denk dat ik de deuren altijd open laat staan. Ook de uitbouw boven heb ik alvast voorzien van een vloertje en heldere ramen (om een of andere reden waren de meegeleverde ramen mat). Ik weet nog niet wat dit gaat worden, misschien een seinhuis.




Maar eerst de werkvloer. Hier komt een inspectieput. Tijd dus voor mijn overmaatse Dremel om die uit de vloerplaat te slijpen.




De rails ligt vast, en de loods wil ik los laten staan, zodat ik die kan wegnemen om bijvoorbeeld de rails te reinigen. Dus ik maak een vloertje om de rails heen, die aansluit bij de vloer van de loods.






Nu kan de loods verder worden ingericht. Ik denk vooral ook eerst aan wat houtwerk van de muren en (het onderste deel van) de dakspanten (die zitten niet in het bouwpakket). De muur bij de deur geeft volgens mij aan hoe die spanten er uit kunnen zien. Maar dat komt later. De muurdelen van het station zijn ondertussen ook geverfd. Ben ook wel benieuwd hoe het geheel er uit gaat zien met stationsgebouw er bij.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #128 Gepost op: 9 december 2017, 18:57:56 »
Mooie update weer Rob ... en knap werk. Je gaat als een speer man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #129 Gepost op: 9 december 2017, 20:45:40 »
Dank je, Pierre.
Jij zit overigens ook niet stil  :)
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #130 Gepost op: 10 december 2017, 11:00:15 »
Mooie loods.
Zeker omdat de ramen in een spouw verwerkt zitten.

Iets van balken aan de binnen zijde van de muren is zeker een goede optie.

Ben benieuwd naar het resultaat.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #131 Gepost op: 13 december 2017, 23:19:22 »
Dank je Mark.

Ondertussen heb ik de afwerking van de loods even laten liggen om eerst eens te zien hoe de rest van de stationsgebouwen worden neergezet. Dus nu begonnen aan de bouw van het het ontvangstgebouw en de goederenloods van het station.
Aan het station zit origineel een goederenloods vast.




Maar in mijn inspiratie-station Klütz staat de loods (ver) weg van het stationsgebouw. Dat heb ik eerder al even met wandjes neergezet op de module en die opzet bevalt me wel.




Nu zijn er hier kitbashers op het Forum die er niet voor terugdeinzen hele stations op te trekken uit restmateriaal, maar laat ik eens beginnen met aanpassing aan een bouwpakket: de loods gaat los.




Dan ontbreekt er een vakwerk muur aan de loods. Dus uit resten karton van het bouwpakket een passend muurtje gesneden. Het wordt een blinde muur, waar ik ongeveer het vakwerk patroon van de tegenoverliggende muur in snij.




Dan wat witte en donkerbruine verf en het begint al ergens op te lijken.




Even passen




Goed genoeg om de boel verder in elkaar te gaan plakken...

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #132 Gepost op: 14 december 2017, 23:32:10 »
Nog even wat verder gewerkt aan de goederenloods.
Nu deze los staat moet ook het dak wat langer worden, zodat het ook aan de nieuwe blinde muur iets uit steekt.
Dus een klein stukje extra dak uitgesneden en aan het oorspronkelijke dak vast gemaakt.




En dan kom ik natuurlijk ook iets aan dakbedekking te kort. Het is een planken dak, dus dat is niet zomaar langer te maken. Maar een lat aan elke rand geeft een acceptabel beeld.




Nu kan het dak in de verf. Het ligt er nog even los op, zodat ik tegelijkertijd de onderkant kan verven. Dan trekt het karton minder krom en kan ik het achteraf weer helemaal recht buigen voor het vastgeplakt wordt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #133 Gepost op: 15 december 2017, 09:54:00 »
Hallo Rob,

Normaal ben ik niet zo van papierbouw, maar dit vind ik toch wel heel erg mooi worden.

Zijn dat bouw pakketten of snij je deze zelf uit karton?

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #134 Gepost op: 15 december 2017, 20:03:02 »
Hoi Mark,

Ik was ook wat terughoudend bij karton, maar heb nu geen reserves meer.

De locloods en het stationsgebouw zijn allebei lasercut kartonnen bouwpakketten. Wel aardig aan de prijs, maar dan heb je wel een vrij uniek gebouw en goed op schaal: de Preissertjes kunnen bijvoorbeeld makkelijk door de deuren.
De locloods is van Noch: Lokschuppen "Tannau (Berg)". Het station is "Herges-Vogtal" van MBZ. Noch brengt zijn spullen in een doos met echte stap-voor-stap handleiding. MBZ doet alles compact en plat in een diepvrieszak en heeft alleen een bijgesloten "exploded view", dus enige bouwervaring is daarbij wel handig.

Plastic of karton: ik kijk vooral naar het bouwsel en de toepassing. Ook in mijn eigen verbouwingen pas ik beide toe. Zo is het dunne karton van ontbijtgranenverpakkingen bij mij ook een veel gebruikt bouwmateriaal.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #135 Gepost op: 21 december 2017, 22:03:58 »
Verder bezig geweest het stationsgebouw in elkaar te zetten. Met name ook al het fijn gedetailleerde vakwerk is wel even een klusje. Nog niet alle details zitten er op en ook het dak heb ik er even voor de vorm los op liggen, maar het begint wat te worden



Bij het voorbeeldstation Klütz stond de goederenloods op een soort verhoogd "eiland".






Ik heb wat minder ruimte dan in het voorbeeld, maar ik wil wel een dergelijk goederen 'eiland' maken. Dus tussen het huizen plakken door maar eens begonnen met het goederenperron in ruwbouw.




Dit moet allemaal maar eens drogen en dan komt de bekleding met klei er over.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #136 Gepost op: 21 december 2017, 22:16:48 »
Mooi plan Rob. Ik volg je met spanning. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #137 Gepost op: 22 december 2017, 18:18:02 »
Dank, Pierre.

Ik wil, net als in het voorbeeld, veel kinderhoofdjes toepassen voor de bestrating. Ik zie er alleen tegenop om elk steentje apart in de klei te stempelen. Ben dus op zoek naar andere methoden.
Een gedachte, die ik voorlopig weer even heb laten varen, is asfalt over de kinderhoofdjes. Dan is hier en daar het asfalt weg en komen de onderliggende stenen tevoorschijn. Dit heeft @iTom volgens mij wel eens gedaan bij een goederenperron, dacht ik.

Een ander idee is een bosje rietjes nemen, deze vervormen zodat ze niet meer rond zijn, en dan stempelen. Ik kan hier in de buurt alleen niet zo gauw de kleine rietjes vinden, alleen de grote.
Toch maar even de grote aangeschaft om te proberen of het concept werkt.




Dat lijkt wel te werken, maar de keien zijn inderdaad te groot om te gebruiken als straatstenen....
Dus toch maar op zoek naar de ouderwetse kleine rietjes.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #138 Gepost op: 22 december 2017, 20:36:28 »
Hallo Rob,

Dat wordt een mooi station. Ik vind je plan om met klei te werken ook een goed idee. Ik heb zelf ook regelmatig met klei gewerkt. Om snel veel steentjes te stempelen heb ik daar een stempelblokje voor gemaakt. De beschrijving hiervan staat in mijn baanbouw topic maar omdat ik daar al een tijd niet actief mee ben is dat misschien moeilijk terug te vinden.  Dus hierbij even een korte samenvatting.

Maken van een stempel om stenen te stempelen in klei.

Op een voorbeeld druk je een dun plakje klei.


Daarna voorzichtig het plakje weer van het voorbeeld afpellen en met een mesje er een recht stuk uitsnijden.

vervolgens plak je het met houtlijm op een blokje hout.

Goed uit laten harden en dan heb je een mooi stempelblokje waarmee je het steenpatroon in de klei kan stempelen.

Groeten, Gert-Jan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #139 Gepost op: 22 december 2017, 20:59:37 »
Goed idee, GéJé. Dank voor het opnieuw delen.
Eens kijken of ik ergens een steenpatroon kan vinden dat als mal kan dienen voor de stempel.
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #140 Gepost op: 28 december 2017, 22:50:53 »
Bij gebrek aan kleine rietjes en een goed keien patroon om een stempel van te maken, ben ik toch maar ambachtelijk de bestrating aan het stempelen geslagen.




Tussendoor doe ik ook andere klusjes, zoals een houten laadperronnetje bij de goederenloods in elkaar zetten van wat restjes lasercut 'planken' en luciferstokjes.







tot zover weer even,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #141 Gepost op: 30 december 2017, 00:01:42 »
Nog een goederenperron als projectje tussendoor...

Deze zomer op weg naar de Harz kwam ik langs deze goederenloods.




Wat me opviel was het verlengde houten laadperron, ondersteund met bakstenen kolommen en een een stuk rail.
Iets dergelijks komt ook hier op het laadperron.




Dus eerst een stukje karton voor de vorm. Dit wordt de planken vloer.




Verdere materialen: een schoorsteen van een oud seinhuis voor de bakstenen kolommen, twee stukjes railstaaf en wat verf.




De vloer en de railstaven hebben al wat kleur gekregen en de meeste baksten kolommen zitten er al onder. Even los op de plek zetten.




De lijm moet nu verder drogen en dan kunnen de bakstenen ook op kleur worden gebracht.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #142 Gepost op: 30 december 2017, 10:00:34 »
Leuk Rob ... ik hou van dit soort projectjes. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #143 Gepost op: 1 januari 2018, 21:58:57 »
Dank je, Pierre.

Ik  heb nog steeds geen animo om de rest van de kasseien te gaan stempelen en wil weer eens wat in het zicht gaan brengen, dus tijd voor het perron voor de reizigers.
Op mijn voorbeeld/inspiratie station was het perron ongeveer zo:




Eerst even het resultaat tot zover. Daarna komt het bouwverslag.




Een deel van het perron heeft lage een rand uit bielzen, aan de linkerkant wat langer dan rechts. Ik maak de rand net wat hoger, dan kan ik de magneetspoelen van de ontkoppelrails in het perron wegwerken. Maar daarmee kom ik wel in het profiel van de cylinders van de stoomlocomotiefen. Even passsen en meten dus. Met name deze oude BR50 steekt nogal uit




Ik maak eerst de perronranden uit een strook dun hout, waarin 'bielzen' zijn ingekerfd. Daarna wordt het midden opgevuld met wat restmateriaal als karton van een sinaasappeldoos.




Vervolgens worden de gaten en spleten opgevuld met surrogaat DAS klei. En dan komt de vorm er al redelijk in.




Terwijl de klei een beetje droogt kunnen de perronranden in de basiskleur worden geverfd.




De 'bielzen' van de perronrand worden op hun plaats gehouden door 'stalen' staven. Dat wordt bij mij een stukje styreenprofiel. Ook dat krijgt alvast een basiskleur van zwart met wat steenrood.




Een zo'n staafje staat alvast op een hoek, zodat het zand eromheen gestrooid kon worden. Als de boel allemaal een beetje droog is kan de perronrand er verder mee worden afgewerkt.





Even wachten dus, voor ik weer verder kan...
Tot zover.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #144 Gepost op: 6 januari 2018, 12:15:28 »
Het perron nog even verder afgewerkt. Overtollig zand wegzuigen en nog wat zand-randjes en plekjes bijwerken, met name ook bij de ontkoppelrail magneten. En verder aan de zichtkant alvast de staven langs de perronkant geplakt.




Vandaag de modules allemaal weer eens aan elkaar leggen, stukje rijden (eerst poetsen) en dan zien waar ik weer verder wil bouwen.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #145 Gepost op: 7 januari 2018, 16:33:48 »
Een van de redenen om weer eens een rij-dag te doen is deze nieuwe aanwinst.




Jawel, de lading is een mini camera. Kost niets (het 16 GB geheugenkaartje dat er in zit is duurder) en je kunt er een uur lang video mee opnemen voor de ingebouwde accu leeg is. Foto's maken kan ook. Zelfs in het donker filmen is mogelijk met de ingebouwde infrarood leds.
Alleen was het lang wachten: 3 maanden na bestellen ontvangen.

Hiermee kun je dus op de trein filmen en op plekken waar je anders niet vandaan kunt kijken (nadeel is wel dat je de baan ook moet afwerken voor delen die je anders niet kunt zien),

Meteen maar even een ritje met een goederentrein gefilmd van, inderdaad, Grauberg naar Klütz.



Ik vond het gewoon een geinig hebbedingetje en de beeldkwaliteit is best aardig...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #146 Gepost op: 7 januari 2018, 16:40:27 »
Leuk hebbedingetje!
Als ik een beetje rijlengte heb zal ik dit ook eens proberen met mijn GoPro. Ik heb geen tunnels of bruggen dus dat moet vast wel passen.  8)
Maar, krijg je niet een veel mooier beeld als je de camera op een wagon zet vóór de loc?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #147 Gepost op: 7 januari 2018, 16:44:01 »
Hoi Wim
Maar, krijg je niet een veel mooier beeld als je de camera op een wagon zet vóór de loc?
Ik vind het beeld 'vanuit de cabine', wat veel wordt gedaan, saaier dan zo langs de trein filmen. En mijn modulebaan, die in een grote boog ligt, leent zich erg voor het langs de trein filmen.
Al sluit ik voor de verdere filmactiviteiten beelden vanuit het machinisten standpunt ook niet uit. Beetje variëren (en uitproberen) is waarschijnlijk het beste.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #148 Gepost op: 8 januari 2018, 21:53:52 »
Enkele naweeën van de rij-dag...
De draaischijf werkte na de inbouw en met de rails en de rest vastgelegd niet meer helemaal jofel. Deels was dat mechanisch, en deels moest de uitlijning in de software van de Arduino worden aangepast.
Alleen, het programma uploaden gaf een foutmelding. Even wat zitten proberen, maar het bleek een hardware probleem in de Arduino. Nu had ik er nog eentje liggen en ik wilde sowieso de stroomvoorziening aanpassen. Die was tot nu toe via de USB aansluiting, maar dit was meteen een goede aanleiding om ook de Arduino en de stappenmotor uit de 14V~ te voeden.

Dus toegevoegd (vanaf het kroonsteentje linksonder op de foto waar de 14V~ op wordt aangesloten): blok gelijkrichter, extra Elco om spanningsverschillen op te vatten, en het bekende step up/down printje, ingesteld op 7V=. Deze levert stroom aan de Arduino en aan de stappenmotor van de draaischijf. Daarmee heeft de draaischijfmotor wat meer kracht gekregen dan met de 5V= waar deze eerst op draaide.




Nu de boel meteen netjes inbouwen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #149 Gepost op: 8 januari 2018, 23:29:31 »
Hallo Rob,

wat een leuk filmpje. Het geeft een heel mooi overzicht van je baan.
Heb je een link waar je deze camera gekocht hebt?

Groet,

Gert-Jan