Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129613 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #75 Gepost op: 9 oktober 2017, 10:46:50 »
Ik zag trouwens op Marktplaats eenzelfde setje huizen staan. Mocht je dat straatje verder willen afbouwen in dezelfde stijl.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #76 Gepost op: 9 oktober 2017, 11:13:24 »
Ik zag trouwens op Marktplaats eenzelfde setje huizen staan. Mocht je dat straatje verder willen afbouwen in dezelfde stijl.
Goeie tip, Wim,
Er kan in ieder geval nog een huis bij in dit straatje.
En aan de andere kant van de poort (op het andere segment van het station) wil ik ook nog wel iets neer zetten. En achtergevels kunnen er ook nog bij.
Ik ga ff kijken.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #77 Gepost op: 9 oktober 2017, 22:53:01 »
De wisselstraat aan het begin van het kopstation is gelegd...
Maar voor alle rails definitief wordt vastgezet eerst nog de uitrij seinen goed neergezet. Op aanwijzing van Pierre is het sein tussen de sporen iets meer parallel aan het spoor gezet. Ik moest daarvoor een stukje van de behuizing van de spoelen weghalen, zodat deze een stukje onder de wisselaandrijving past.




Daarna kan de rails worden vastgelegd en krijgt de seinaandrijving een deksel van een stukje houten IKEA luxaflex.




Likje bruine verf erover en de aandrijving is verdwenen (foto is niet geweldig in kunstlicht met flits).




Na de nodige test van wissel en sein aandrijvingen is de rest van de wisselstraat gelegd. Dat betekent ook een overgang van meerdere sporen onder verschillende hoeken op de rand van het segment. Daar komen allemaal messing schroeven in de rand, waarop de rails wordt gesoldeerd. Het valt nog niet mee de soldeer goed te laten vloeien, zonder de bielzen te smelten (en daarmee de rails onstabiel te maken). De verbindingen zijn daarmee geen schoolvoorbeeld van net soldeerwerk, maar het zit vast.




Na het solderen wordt het teveel met de haakse slijper afgeslepen (met 1 mm oversteek), en vervolgens precies tot aan de rand afgevijld.




De verdere afwerking (bielzen weer aanbrengen e.d.) komt pas nadat het andere deel is gemaakt. Zo kan eventueel de rails nog wat gericht of de hoogte worden aangepast aan het andere deel door de soldeer weer te smelten.


Ondertussen ligt de wisselstraat er helemaal op.






Dit hele stationssegment begint al wat vorm te krijgen.




Het inrijsein ligt vrij kort op de eerste wissel, maar er is voldoende ruimte om een loc om te kunnen rijden zonder langs het sein te rijden. Ook is er net genoeg ruimte voor wat rangeerwerk vanaf de omrijsporen en goederenloods en voldoende ruimte om te rangeren op de opstel en laad/los sporen. Bij ruimte en tijd kan er altijd nog een stukje tussenin gemaakt worden.

Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #78 Gepost op: 11 oktober 2017, 23:11:48 »
Kliederen met Klei.
Een van mijn favoriete materialen is de DAS modelleerklei (of die van de Aktie winkel die er op lijkt). Ik hebruik het voor muurtjes, om wegen vlak te maken, als stoep en soms als vulmiddel waar een stukje gips ontbreekt...

Gister- en vanavond heb ik lekker zitten kleien. Even wat foto's daarvan.

De sokkel van het inrijsein is voorzien van steenmotief




De weg sluit nu goed aan bij de overweg. Een rijtje stenen zit tussen de rails en het asfalt (dat komt later).




De straat bij de huizen heeft een stoep tot aan de stadspoort gekregen.
De klei van de stoep langs de huizen loopt tot onder de huizen. De huizen worden in de klei gedrukt, zodat de stoep goed aansluit tegen de gevel.








De klei moet nog even drogen, dan kan er 'geasfalteerd' worden.




Tot zover,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #79 Gepost op: 12 oktober 2017, 07:19:58 »
Klei gebruik ik ook overal voor.
Fijn spul, maar kan wel nog eens krimpen.
Om het dan op de plaats te houden smeer ik de plaats eerst in met polymax van bison.
Dit kan natuurlijk ook de montagekit zijn van de action.

De stoep bij de huizen is wel wat smal, een eventuele lantaarnpaal wordt erg lastig.
Of wellicht aan de andere zijde van de straat.

Maar zeer zeker netjes gedaan.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #80 Gepost op: 12 oktober 2017, 20:56:17 »
Klei gebruik ik ook overal voor.
Fijn spul, maar kan wel nog eens krimpen.
Om het dan op de plaats te houden smeer ik de plaats eerst in met polymax van bison.
Dit kan natuurlijk ook de montagekit zijn van de action.

De stoep bij de huizen is wel wat smal, een eventuele lantaarnpaal wordt erg lastig.
Of wellicht aan de andere zijde van de straat.

Maar zeer zeker netjes gedaan.

Dank je Mark,
Ik heb de klei ook vastgelijmd. Gewoon met witte houtlijm in dit geval. Als je dat niet doet, ontstaan er inderdaad kieren, met name op de naden waar verschillende lapjes klei aan elkaar zijn gelegd.
Het stoepje is inderdaad erg smal. Beetje compromis voor weinig ruimte. Straat is ook niet erg breed. Maar geeft ook wel sfeer van vestingstadje, denk ik.
Lantaarnpalen had ik sowieso niet voorzien op de stoep en eigenlijk ook nog niet echt gepland. Misschien alleen een paar bij de stadspoort en de overweg.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #81 Gepost op: 12 oktober 2017, 21:25:19 »
Of een gevel lantaarn in N uitvoering

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #82 Gepost op: 12 oktober 2017, 22:17:42 »
Of een gevel lantaarn in N uitvoering
Gevellantaarns. Hmm, dat is ook een idee, Jerry. Misschien ga ik zelf proberen zoiets in elkaar te fröbelen uit een LEDje o.i.d.
Die gaat even in de ideeënbox.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #83 Gepost op: 12 oktober 2017, 22:39:44 »
Je kleiwerk ziet er heel goed uit. Slim ook om de huisjes in de klei te drukken zodat ze in de bestrating staan en niet er op. ( Of had ik dat al in een ander topic ter sprake gebracht?  ::) )

Of een gevel lantaarn in N uitvoering
Gevel lantaarns in H0 zijn inderdaad veel te groot. Ik gebruik als gevel lantaarns ook liever N.

Groet, Gert-Jan


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #84 Gepost op: 12 oktober 2017, 22:56:17 »
... de huisjes in de klei te drukken zodat ze in de bestrating staan en niet er op. ( Of had ik dat al in een ander topic ter sprake gebracht?  ::) )
Ja, GéJé, dat had je inderdaad in een ander topic al genoemd. En gelukkig maar. Dat bracht mij op het idee  ;D
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...
The following users thanked this post: GéJé

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #85 Gepost op: 15 oktober 2017, 21:39:15 »
Het tweede segment van de stationsmodule "Klütz" wordt wat minder mobiel dan de het andere deel en de rest van de modules.
Dit stuk station wordt opgebouwd als een soort van tafel van 166 x 78 cm, met een achtergrond.

Eerst maar even het frame precies uitmeten en inpassen. Ook de stalen poten (uit de kringloop), moesten iets worden ingekort. Er zitten nu ook stelvoetjes onder, zodat ook de hoogte precies goed kan worden ingesteld.




Daarna de achtergrondplaat. Deze wordt gemaakt uit één deel lakplaat (hardboard met een witte kant). Deze achtergrond plaat wordt zo'n 55cm hoog. De hoek wordt gebogen met een straal van 25 cm. Dat gaat in 2 stappen: eerst achterkant vochtig maken en de eerste keer buigen (zonder te breken), voor zover als dat gaat. Met wat stoelen en lijmtangen wordt de juiste curve gemaakt.




Na de tweede keer bevochtigen en verder buigen kon de plaat worden vastgeschroefd. Weer even 2 uur laten drogen, poten er onder en de boel op de plek gezet.




Daarna gaat de 6mm MDF plaat er op. Deze ligt voorlopig nog even los, zodat er nog makkelijk aan gewerkt kan worden.




Klaar om verder op te bouwen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #86 Gepost op: 16 oktober 2017, 09:51:42 »
Op mijn vaste baan heb ik een achtergrondfoto geplakt, maar dit keer wil ik zelf de achtergrond maken. Lijkt me leuk om te doen en ik wil eens kijken hoe het is om de achtergrond en voorgrond in elkaar te laten overlopen (als dat lukt).
Zelf verven en/of plakken dus.
Maar ik was net bij de bouwmarkt en het goedkoopste potje matte lichtblauwe verf is 30 euro.  :o

Wie heeft er nog tips voor achtergrondverf? 30 euro is me iets te veel geld voor een lichtblauwe basis.
Ik wil in ieder geval een basis van "lucht" neerzetten en misschien daarvoor nog bomen en/of huizen schilderen of plakken.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #87 Gepost op: 16 oktober 2017, 10:10:14 »
Mooi die ronde hoeken in de achtergrond.
Als verf zou ikzelf gewoon lichtblauwe muurverf op latex-basis gebruiken. Wel met een doekje eerst de ondergrond ontvetten. Dan kun je daarna nog overwegen of je er iets van wolkenstructuur op wilt schilderen. En ik kijk even naar buiten, maar met een strak-blauwe lucht is volgens mij niks mis.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #88 Gepost op: 16 oktober 2017, 16:23:43 »
Rob ... ik gebruik gewoon de acrylverf van de Action. Tube blauw, wit voor de lucht en wit, zwart voor de wolken. Laat zich makkelijk mengen en verdunnen met water. Daar kan je prima voor een paar euro de achtergrond mee schilderen. Een restje latex is ook goed en  kan je ook prima kleuren met deze tubes.

Wat plaatjes uitprinten en plakken en na een dagje fröbelen heb je dan een aanvaardbare achtergrond in elkaar geknutseld.
Door wat struikjes of bomen op de voorgrond te schilderen (liefst mengen in de kleur van je gras of eigen boompjes) maak je een overgang tussen je baan en de achtergrond. Een muurtje of hekje is ook een goede overgang.



Deze kerk heb ik doorgezaagd en staat bijna strak tegen de achterwand aan. Door op de achterwand dennenboompjes te schilderen in dezelfde kleur als de (simpele) steeksparren zie je dat het best aardig werkt. Ook deze kleuren zijn gewoon gemengd met verf van Action.



Succes man! ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #89 Gepost op: 16 oktober 2017, 23:00:17 »
Dank voor de aanwijzingen, heren. Deze achtergrondinformatie, daar kan ik wel wat mee.

Bedankt @Wim Corduwener voor de tip van de huisjes op Marktplaats. Ze zijn ondertussen binnen. Ik moet ze nog wel zelf in elkaar plakken (en schilderen en zo). Voor deze module ga ik ook een paar huisjes van mijn vaste baan kannibaliseren (links op de foto), maar dat wordt dan ook weer op een iets andere manier aangevuld met de nieuwe aanwinsten.




Duidelijke uitleg, @Pierre , zoiets was ik inderdaad van plan (had ik al eerder in je draadjes afgekeken, natuurlijk). Nu droogt die Acrylverf altijd een stuk donkerder op dan je 'm mengt, dus dat is een kwestie van een paar tinten lichter mengen, denk ik. Beetje gokken, proberen en eventueel weer veranderen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #90 Gepost op: 18 oktober 2017, 13:02:35 »
Een beetje van alles wat... Uitmeten van de lokloods en draaischijf, de sporen uitleggen en alvast wat met de achtergrond aan het proberen.

Er is weinig ruimte voor de lokloods, hij zit klem tussen de achtergrond, het stationsspoor en de draaischijf. Dus dit alles eerst maar eens 1 op 1 uitgelegd.




Waarschijnlijk gaat er een stukje van de uitbouw van de lokloods af. Maar sowieso moest de hoek van de draaischijf sporen wat aangepast worden. Dus daar zit nu in het midden een half 'tegeltje' tussen. Daar moet ik wel de Arduino software straks wat op aanpassen, want de draaihoeken zijn nu anders.




Ik heb nog even overwogen het 4e kleine spoor weg te laten, maar dan heb ik geen ruimte voor de bekoling. Dus die er toch maar in gelaten.
Nu de draaischijf goed is uitgemeten, kan ook de rest van de sporen precies worden uitgelegd. Daarvoor moest wel de aansluiting op het andere segment nog een cm naar binnen worden gelegd (gelukkig was dat nog niet afgewerkt.




Qua sporen klopt zo'n beetje alles wel, De segmentdraaischijf kan ingebouwd worden. Deze komt verdiept te liggen, dus er moet een gat worden uitgezaagd.




Terwijl de verdiepte vloer voor de draaischijf ligt te drogen, ben ik al een beetje met de achtergrond aan het experimenteren geslagen.
Het grappige is, dat ik stadse plaatjes van mijn afgelopen vakantiebestemming (Wernigerode) aardig kan laten aansluiten bij de Faller huisjes.




Ik denk dat ik de huizenrij als losse coulisse op een stuk karton of hardboard ga plakken en deze iets voor de achtergrond neer zet. Op zich werkt de berg met burcht en kerktoren best aardig, dus die hou ik op de achtergrond, denk ik.
Bij het zoeken van de plaatjes, hou ik ook rekening met de lichtval en schaduw. De zon moet wel zo'n beetje aan dezelfde kant staan overal. Dit geeft ook aan dat de verlichting van deze module van rechts voor moet gaan komen.

Tot zover weer even.
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #91 Gepost op: 18 oktober 2017, 21:38:55 »
Dat ziet er al best gezellig uit.
Goed om te lezen dat je let op details zoals lichtinval.
Let ook een beetje op de verticale lijnen in de achtergrond.
Als deze niet (voldoende) recht staan, staan die huizen scheelt achter de rest.

Succes.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #92 Gepost op: 18 oktober 2017, 22:44:09 »
Dat ziet er al best gezellig uit.
Goed om te lezen dat je let op details zoals lichtinval.
Let ook een beetje op de verticale lijnen in de achtergrond.
Als deze niet (voldoende) recht staan, staan die huizen scheelt achter de rest.

Succes.
Dank ja, Mark.
Die verticale lijnen (of juist niet) vielen mij ook op, maar pas op de foto  :D
Dat wordt dus foto's maken voor de boel definitief wordt vastgeplakt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #93 Gepost op: 19 oktober 2017, 00:48:18 »
Mooi Rob. Goed gevonden deze plaatjes. Lak ze straks nog even af tegen het verkleuren. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #94 Gepost op: 21 oktober 2017, 12:46:09 »
Voor mij weer een nieuw gebied: perspectieven op de achtergrond.
Even een tussenstand van de ontwikkelingen.

Een rijtje van de achtergrond huizen die redelijk vooraan staan (begrijpen we het nog?) heb ik op een losse coulisse geplakt. Ze staan daarmee net een centimetertje van de echte achtergrondplaat.
Een stukje karton van een schrijfblok is de ondergrond. Ik heb eerst beide kanten van het karton met behangplak ingesmeerd, om overmatig kromtrekken te voorkomen. Daarna de huizenrij papier erop geplakt (bij het drogen steeds keren, zodat beide kanten regelmatig drogen). Na het drogen de randen langs het dak en de muren met een scherp mes afgesneden en de randen langs het dak met wat rood/bruine verf bijgewerkt, zodat het grijze karton niet meer te zien is. Als laatste met wat haarlak de print gefixeerd.




Op de achterkant een paar latjes om wat extra stevigheid te geven.




Daarna de huisjes nog wat aangepast om de aansluiting zo onopvallend mogelijk te maken. De huisjes moeten daarom in een boog worden gezet: het middelste huisje moet nog in elkaar geplakt worden met een aangepast dak om deze bocht mogelijk te maken.
Verder alvast wat gefröbeld met de huizen die direct op de achtergrond worden geplakt. Ze zitten nu nog even vast met wat plakbandjes, zodat ik het geheel kan bekijken of het wat is.

De module is maar 77 cm diep, dus de achtergrond kan uit verschillende hoeken worden bekeken. Daarom even wat foto's uit verschillende standpunten:








Ik ben wel tevreden met de werking zo. Nu eens kijken of in het witte vlak in het midden een parkje gemaakt kan worden met een soepele overgang van dichtbij naar verder weg op de achtergrond. Ik vind het erg leuk om met perspectief te werken en... so far so good.

Ben ik dit artikel aan het schrijven, valt me de afgekapte luifel op het laatste huis van de losse coulisse op. Dit valt waarschijnlijk wel weg tegen de bomen op de voorgrond, straks, maar toch (voorlopig?) even een snelle fix met een stukje papier...



Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #95 Gepost op: 21 oktober 2017, 13:07:20 »
Heel netjes gedaan Rob. De goed uitgekozen plaatjes geven precies de gewenste diepte. Top. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #96 Gepost op: 21 oktober 2017, 14:15:10 »
Dat ziet er perfect uit. Hele mooie diepte werking.
Ik heb nog een tip voor de invulling van het pleintje. Als je vooraan werkt met H0 materiaal en op de achtergrond met N (lantaarns e.d.) dan creëer je ook een mooi diepte effect.

Groet,

Gert-Jan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #97 Gepost op: 26 oktober 2017, 22:59:46 »
Dank Pierre en GéJé.
Ik heb nog een tip voor de invulling van het pleintje. Als je vooraan werkt met H0 materiaal en op de achtergrond met N (lantaarns e.d.) dan creëer je ook een mooi diepte effect.
Zoiets ben ik inderdaad van plan, GéJé, al is de schaal op de achtergrond eerder TT dan N. Dus dat wordt toch zelf wat knutselen..

Ondertussen nog wat aan het pielen geweest met de plaatjes: beetje kleiner, andere manier aansluiten, nog wat uitbreiding op rechts. En verder ook de achtergrond iets hoger gezet, zodat de struikjes op de foto nog meedoen met het diepte effect...
En de straat van de voorgrond, langs de coulisse op de achtergrond aangesloten (in ruwbouw).
Effe pielen met een muurtje (hoe hoog dan?), plankjes als ondergrond voor het parkje (hoe scheef). Zoiets, dus:




Het is dus veel kijken, beetje andere opstelling, weer kijken, en dan wat definitiever maken. Belangrijk gereedschap ook: potlood en gum om de paden en wegen uit te tekenen en dan net zo lang gummen en tekenen tot het perspectief klopt.




Eens even wat hekjes, bankjes en bomen heen en weer zetten.... Zoiets dan?




Dat lijkt 'm wel te worden. Muurtje bouwen en even wat basiskleur voor het geheel.
Dan check uit verschillende standpunten.








Dus nu verder het parkje aankleden...

Rob.
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #98 Gepost op: 27 oktober 2017, 09:20:38 »
Muurtje ..ok.
Perspectief .. dik ok. (erg mooi) ;)
Parkje .. ok.
Maar die zielige boompjes en struiken ... zonde man. :o
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #99 Gepost op: 27 oktober 2017, 17:12:29 »
Maar die zielige boompjes en struiken ... zonde man. :o
Muuh... Je hebt gelijk, Pierre. Ik probeer het zelf bomen en struiken maken te vermijden, maar ik moet er dan toch maar eens aan geloven...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...