Auteur Topic: Modulebaan Grauberg - Klütz  (gelezen 129561 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #150 Gepost op: 9 januari 2018, 00:01:17 »
Dank je, Gert-Jan.

Over deze vraag
Heb je een link waar je deze camera gekocht hebt
die moest ik even opzoeken (op mijn oude computer), maar hier is de link:
https://www.lightinthebox.com/nl/mini-dv-hyq8-webcam-hd-camera-met-4-stuks-led-licht_p5069206.html

De verzending was binnen een dag, maar het pakketje heeft dus 3 maanden in de post gezeten. Ik kreeg wel netjes antwoord op mijn vraag waar de zending bleef ("Nog even afwachten, meneer. Tante pos en de douane..."). Ik had er geen track&trace bij gekocht, maar een volgende keer ga ik dat wel doen...
Tsja en de handleiding die er bij zit, in een vreemd soort Engels, is moeilijk te begrijpen, maar ik ben er uiteindelijk toch redelijk uit gekomen. Wie leest er nog handleidingen? Nou ja, als je heel veel functies hebt, 2 knopjes, geen schermpje maar alleen een rood-blauwe led: dan dus.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #151 Gepost op: 9 januari 2018, 07:26:37 »
Geinig ding en een leuk filmpje.
Daar heb je niet zo'n camera loc voor nodig.

Gaat op het verlanglijstje.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #152 Gepost op: 9 januari 2018, 10:21:55 »
Leuk filmpje Rob! Geeft mooi beeld van je baan :)!

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #153 Gepost op: 9 januari 2018, 18:54:25 »
Bedoel je zoiets? Aliexpres: mini camera's.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #154 Gepost op: 14 januari 2018, 15:29:03 »
Ik heb afgelopen woensdag een goed deel van de dag besteed om de draaischijf helemaal goed en betrouwbaar te krijgen. Achteraf bleek vooral dat de speling van de brug aan de as van de motor langzamerhand groter was geworden , maar toch ook weer wat wrijving had.  Hierdoor was het gedrag met en zonder locs, en met andere locs allemaal wat anders. Toen ik dat een maal door had (na eerder -tig andere afstellingen en bijstellingen gedaan te hebben) was het na het vastzetten van de brug-as verbinding allemaal kinderspel...
Wat me wel opviel tijdens al het testen en proberen: de locs die ik heb zijn vrij groot voor de kleine draaischijf. En de BR64 past wel in de loods, maar ook niet heel ruim. Dus gisteren in Rijswijk eens uitgekeken naar een kleiner lokje. Het is een BR70 van Fleishmann geworden.




Daarmee val ik wel een beetje uit mijn tijdperk: de BR70 reed tot 1963. Maar het oogt wel goed op dit kleine eindstation en ik merk dat ik gaandeweg sowieso neig naar wat eerder dan 1970...
Locje rijdt goed, nadat de wielen eerst eens goed zijn  schoongemaakt.  En hij rijdt beter langzaam dan de BR64 die hier eerst zijn thuishaven had. Dus wordt de BR70 ingezet voor rangeerdienst op het station "Klütz" en voor lokale goederentreinen.

Verder aanwinsten:
2 kalkwagens, een tractor, een paard-en-wagen (het gaat me vooral om de karrenwielen), 2 dozen bomen uit zeeschuim en een berg knopjes voor de bediening van ontkoppelaars en seinen op de stationsmodule (knopjes voor de wissels heb ik nog)




Ik kan weer even voort...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #155 Gepost op: 14 januari 2018, 17:55:03 »
Mooi werk heb je geregeld met die draaischijf. Ik zou dat ding al lang verbannen hebben,  :P. Prima aanwinsten in Rijswijk, zo te zien. Daar kun je wel weer mee vooruit. Waarom ben je alleen geïnteresseerd in de wielen van de paard-en-wagen?
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #156 Gepost op: 14 januari 2018, 18:13:15 »
Dank je, Mark.
Waarom ben je alleen geïnteresseerd in de wielen van de paard-en-wagen?
Ik heb nog steeds het plan een bewegende mallejan te maken op de bosbouw module. Zoiets...




Daar heb ik dus grote karrenwielen voor nodig. Misschien zijn de achterwielen van de Rijswijkse kar groot genoeg.
De rest van de kar krijgt ofwel kleinere wielen die ik nog heb, en komt dan nog ergens een op leuke plek, of gaat als karren-wrak naar de hoeve op de module met het viaduct.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #157 Gepost op: 15 januari 2018, 08:14:08 »
Mooie buit Rob. Ik verheug me op dat mallejan project. Het idee vind ik al schitterend. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #158 Gepost op: 15 januari 2018, 10:57:00 »
Daarmee val ik wel een beetje uit mijn tijdperk: de BR70 reed tot 1963.
Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om je tijdperk wat ruimer te nemen of te vervroegen. Dan kun je ineens een heleboel meer laten rondrijden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #159 Gepost op: 15 januari 2018, 11:23:21 »
Dank, mannen.

Je zou natuurlijk ook kunnen overwegen om je tijdperk wat ruimer te nemen of te vervroegen. Dan kun je ineens een heleboel meer laten rondrijden.
Daar zat ik inderdaad aan te denken, Wim. Dat tijdperk is immers een zelf opgelegd kader, dus dat kan ook opgerekt of verschoven worden. Waar ik nu aan denk is mijn vaste baantje rond 1970 houden, en de modulebaan een decennium (of meer) eerder. Er zit sowieso een muur tussen...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #160 Gepost op: 15 januari 2018, 11:32:36 »
Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben -en misschien heb ik daar een keer overheen gelezen- waarom je gekozen hebt voor 1970. Wat is er in dat jaartal gebeurd?
Ikzelf heb bijvoorbeeld voor 1950-1960 gekozen omdat ik dan de vrijheid heb om zowel met diesel, stoom als met electrisch te rijden en ben ik bovendien wel gecharmeerd van de grauwe somberheid van de vijftigerjaren.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #161 Gepost op: 15 januari 2018, 11:46:00 »
Hoi Wim.

Waar ik dan wel nieuwsgierig naar ben -en misschien heb ik daar een keer overheen gelezen- waarom je gekozen hebt voor 1970. Wat is er in dat jaartal gebeurd?
Het is nooit echt een heel bewuste keuze geweest. Ik ben gewoon in mijn kinderjaren met 'treintjes' begonnen. Dat was 1972 of zo. Toen gespeeld en spullen gespaard, ongeveer tot 1980. Daarna heb ik de hobby tussen 1994 en 2000 weer opgepakt en ben toen min of meer in dat eerste decennium blijven hangen. Toen weer een tijdje niet, en nu dus weer wel een paar jaar met de hobby bezig.
Voorheen probeerde ik ook dubbelspoor met sneltreinen te rijden. Nu vind ik boemelen steeds leuker.
Kortom: de keuze is niet vast...
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #162 Gepost op: 15 januari 2018, 12:27:12 »
Ik denk dat meer mensen dat wel kennen.
Zelf van elektrisch Nederlandse Spoorwegen tijdperk vier naar Duits tijdperk vier naar Zwitsers tijdperk vier.
Dan weer terug naar Duits diesel en stoom.
Nu zelfs helemaal naar tijdperk één en wellicht weer een beetje naar twee.

Tja wat is een vaste keuze in het leven?
Verandering kan ook heel leuk zijn.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #163 Gepost op: 15 januari 2018, 22:18:21 »
Zo is het, Mark.
En ondertussen neemt de verzameling (niet of zelden gebruikt) materieel toe... Maar hoe erg is dat?
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #164 Gepost op: 21 januari 2018, 21:57:32 »
Ik heb gisteren eens alle locs uit de “opslag” gehaald en geprobeerd op de baan te zetten.  :o

Moet toch eens gaan nadenken of ik eens wat moet verkopen.
Heb echt te veel en rij er nooit mee.
Er zat zelfs spul bij waarvan ik niet eens wist dat ik het had.  :-[

Dan is het verzamelen wel iets doorgeslagen, mag ik concluderen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #165 Gepost op: 22 januari 2018, 14:34:31 »
Hoi Mark,
Er zat zelfs spul bij waarvan ik niet eens wist dat ik het had.  :-[
Zaten er nog leuke verrassingen bij?

Heb echt te veel en rij er nooit mee.
Dan wordt het inderdaad eens nadenken wat je er mee gaat doen...
Misschien kun je een deel van wat je nog leuk vind opstellen in een vitrine? Dan blijft de boel toch een beetje in het zicht en kun je spul af en toe wisselen met wat er op de baan rijdt.

Ik ken het dilemma van teveel aan materieel ook en probeer er toch af en toe mee te rijden. Zo heb ik afgelopen weekend geprobeerd met zoveel mogelijk materieel op de baan een afwisselende bedrijfsvoering te doen. Daarvoor een dienstregeling in elkaar gepuzzeld met personentreinen en goederentreinen die wagons halen en brengen. Die dienstregeling kan ik dan met verschillende locs uitvoeren. Zo zijn bijvoorbeeld een V100 diesel en een BR64 stoom uitwisselbaar: één van de twee staat op de baan, de andere in de vitrine.
Nu was die dienstregeling zo ingewikkeld geworden, dat ik hem wel kon uitvoeren, maar er niet aan toe kwam met het oog langs het spoor te genieten van de langskomende treinen....
Ik ben nu de boel wat simpeler aan het maken, en dat betekent minder locs op de baan en meer in de vitrine. Omdat ik meer wil gaan boemelen, gaan vooral de sleeptender locs van de baan af. Waar ik eerst 3 sleeptender locs (of grotere diesels) op de baan had staan, is er nu nog maar 1. Het afwisselen blijft. Zo kan een personentrein uit de dienstregeling nu worden getrokken door een BR38, BR50 of zelfs een BR57 voor stoom, of door een V100, V160 of zelfs een V200 in diesel. Aan het begin van een rij'dag' kies ik wat er op de baan komt voor welke inzet en wat niet. Zo heb ik elke keer een ander beeld op de baan en blijft niets eindeloos staan te verstoffen.
(Al heb ik ook nog ergens een verhuisdoos met materieel dat echt niet gebruikt word...)

Nou ja, misschien een idee waar je ook iets mee kunt...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #166 Gepost op: 25 januari 2018, 21:16:23 »
De laatste tijd behoorlijk wat gereden om te ervaren wat ATF doet voor de rijeigenschappen op de modulebaan (en vaste baan). Om te rijden, moet er natuurlijk ook een en aan infrastructuur zijn. Dat zijn toch aardig wat klusjes bij elkaar.

Allereerst een bedieningspaneeltje voor het draaischijfgebied in elkaar gezet en aangesloten. Hiermee is de draaischijf te bedienen en elke rails naar de draaischijf van de rijstroom af te halen. Ook de wissel en de ontkoppelrails zijn nu te bedienen. Het paneeltje ligt nog even los: het wordt later aan de zijkant van de stationsmodule ingebouwd.




Dit geeft in ieder geval wat mogelijkheden te rangeren en locs op te stellen aan deze kant van het station.

Volgende stap: de 14V~ stroom naar elke module brengen. Dat wordt een doorgaande leiding waarmee worde de Arduino's en schakelmagneten van stroom voorzien. Elke module heeft nu 2 (dubbele) aansluitingen aan elke kant: een zwart/rode versterkerdraad voor de rijstroom met zwarte en rode stekkers en bussen, en een grijs/zwarte versterkerdraad met groen/gele stekkers en bussen voor de wisselstroom.




Het aansluiten van alle periferie is nu geregeld. Dat betekent niet alleen bediening van wissel, sein en overweg, maar ook de animaties op de modules doen het nu.

Verder bleek tijdens het rijden dat ik met de ter-plekke bediening wel aardig wat moet rondlopen. Nu is dat niet erg (en zelfs fijn) als je met de trein mee kunt lopen, maar de 'overdracht' naar de vaste baan was toch wat lastig. Hier staat een inrij-sein dat met de hand (knoppen drukken) moet worden bediend, maar het station waar het om gaat ligt in de kamer er naast. Dat was me iets te veel omlopen. Dus hier wil ik de trein zichzelf laten aanmelden.




In mijn knutseldoos had ik nog wat reed relais liggen. Deze ligt nu tussen de rails aan het begin van de overgangsmodule en is de 'sensor' voor de Arduino. Als een trein aankomt, wordt eerst de overweg gesloten, even later gaat het sein op groen en 20 seconden later gaat het sein op rood en de overweg weer open.
Op elk moment kan ik overstappen op handbediening en wordt de automatische cyclus verbroken.

Maar om dit te laten werken heb ik magneten nodig. in de knutseldoos zaten nog wat 25 jaar oude magneten en de meeste waren niet veel soeps meer. Maar er is nog een doosje met magnetische speel-staafjes in huis waar de kinderen zijn uitgegroeid. Deze neodymium magneten zijn klein en krachtig, ze hoeven alleen maar bevrijd te worden uit de plastic staafjes (en dat is niet makkelijk: het is de bedoeling dat dit niet zomaar kan).




Meestal passen deze magneten ergens onder het midden van een loc, maar bij de BR64 heb ik er een aan elke kant bij de loop-wielen gezet...

Tot zover weer even.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #167 Gepost op: 28 januari 2018, 20:46:26 »
Ik ben met van-alles-en-nog-wat bezig en ik vond dat niet zo opschieten. Dus besloten weer even terug te keren naar een te behappen deel: verder met het eerste segment van het eindstation Klütz, het deel waar wordt binnengereden. Dat geeft weer wat focus.

Gisteren heb ik hier alle elektriek aangesloten, dus de bediening van de seinen en wissels, en het bijbehorende bedieningspaneeltje gemaakt. Met het rijden heb ik gemerkt dat ik wel wissels kan stellen, en een sein op veilig zetten, maar dat bij het voorbijrijden van het sein deze nooit meer op rood werd gezet. De dienstleider/seinwachter zit immers ook op de trein als machinist/conducteur... Daarom worden nu alle seinen van het eindstation door één reedcontact tussen de rails op rood gezet. Deze zit midden tussen het inrijsein en de uitrijseinen. Rijdt hier een trein over, gaan alle seinen op rood (hoewel er op dit enkelspoor er als het goed is altijd maar een op groen staat).




Het werkt, maar het ziet er nog niet uit. Dus de wisselbedieningen weggewerkt, de bielzen weer gerepareerd en alles op kleur gebracht.






Nu is dit segment nog wel wat kaal.





Even kijken waar de lommer uit Rijswijk neergezet gaat worden. Dat doe ik nog even tijdelijk tot ik er tevreden mee ben. Eerst bij het karrenspoor.




En dan nog wat bomen langs de weg.




Het begint al ergens op te lijken. Even een nachtje over slapen en dan kijken of het nog steeds goed staat. Dan kan de boel begrast en verder aangeplant worden.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #168 Gepost op: 28 januari 2018, 21:29:32 »
Rustig kijken of het naar je zin is.
Zonde om werk weer af te breken.
En volgens mij staat er nergens geschreven dat het snel af moet zijn.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #169 Gepost op: 29 januari 2018, 10:01:19 »
Ziet er goed uit Rob. ;)
Is het niet makkelijker om eerst gras te zaaien en daarna de boompjes planten?

Tipje: Als je een reed contact plaatst in plaats van een biels (en zwart maakt) valt hij haast niet op. Hij werkt dwars ook. De magneetjes moeten er wel sterk genoeg voor zijn.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #170 Gepost op: 29 januari 2018, 10:29:51 »
Dank voor de steun, Mark.
En dank voor de tip, Pierre.

Is het niet makkelijker om eerst gras te zaaien en daarna de boompjes planten?
De boompjes staan even los in het gips/MDF gestoken. Ze gaan er nog even uit voor het gras wordt gezaaid. Ik heb al wat boompjes verplaatst, en dan verdwijnen de niet gebruikte plantgaten vanzelf bij het begrassen. Verder doe ik vaak onder de bomen niet iets anders (gras, loof of juist wat kaler). Dan is het goed om te weten waar ze komen voordat het gras en zo er op gaat.

Tipje: Als je een reed contact plaatst in plaats van een biels (en zwart maakt) valt hij haast niet op. Hij werkt dwars ook. De magneetjes moeten er wel sterk genoeg voor zijn.
Kijk, daar had ik nou niet aan gedacht. Vóór het neodymium tijdperk was dat inderdaad vaak te ver weg van de magneet, maar nu een goede optie.
Deze laat ik overigens even zitten waar-ie zit. Dit reedcontact schakelt 3 magneetspoelen, dus hij moet krachtig sluiten om zo min mogelijk te vonken: hoe dichter bij de magneet, hoe beter.
Het andere reed contact, bij de overweg, vervang ik door een kleinere en eens kijken of ik die er alsnog overdwars in kan friemelen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline iTom

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 5.306
  • Thanked: 146 times
  • Geslacht: Man
  • Blijf braaf, gezond en modelbouwen.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #171 Gepost op: 29 januari 2018, 10:53:43 »
Het wordt een heerlijk sfeertje zo met al dat groen, bomen planten is altijd een leuk werk, geeft gelijk meer leven op de baan.
ROCO Proline zonder bedding: DR5000 DIGIKEIJS/LocoNet, DCC: iTrain 5 pro:Rosoft s88: h0

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #172 Gepost op: 31 januari 2018, 11:30:21 »
Klopt, Tom,
Het aanplanten van groen is een van mijn favoriete bezigheden, geeft inderdaad wat meer sfeer en "hoog-laag" effect.
Overigens doe ik dit graag in 1:87, maar ook 1:1.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #173 Gepost op: 31 januari 2018, 21:59:26 »
Het aankleden van het inrij-segment van het station begint al wat te worden.

Allereerst is de weg geasfalteerd en zijn er wat hekjes geplaatst.




Bij de 'aanplant' probeer ik zoveel mogelijk 'achtergrond' te maken...




...maar gelijkertijd ook wat doorkijkjes te houden. Zoals deze.




Verder is hier een stukje 'landelijk' om de overgang tussen stad en natuur (bosbouw) te maken. Zoals dit hoekje.






De 'buitenkant/achterkant van het segment is aardig klaar, de voorkant moet nog gedaan worden.




Het open vlak links vooraan heeft een agrarische bestemming. Ik ben nog even aan het denken wat het gaat worden, maar ik denk aan een weide. Niet met koeien, maar met een boer en knecht die een hek aan het maken zijn. Is weer eens wat anders, dacht ik zo.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modulebaan Grauberg - Klütz
« Reactie #174 Gepost op: 1 februari 2018, 08:33:43 »
Jij blijft ook maar gaan hè Rob. Het ziet er weer mooi uit. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/