Auteur Topic: Arduino  (gelezen 2374 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 255
  • Geslacht: Man
Arduino
« Gepost op: 19 juli 2017, 19:21:14 »
Arduino
Kan ik mijn ophaal met Arduino gebruiken.
Trein stop
Brug vrij van verkeer
Slagbomen  (fietspad) dicht
Brug open
Scheep verkeer
Brug dicht
Slagbomen  (fietspad) open
Trein verkeer vrij geven.
Dit zijn mijn wensen.
Is dit te doen met ARDUINO.
Wie weet dat ?

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.211
  • Thanked: 35 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2017, 21:09:48 »
Hoi Ben,

Dat lijkt me zeker te doen met een Arduino.
Maar het vereist wel een vrij uitgebreid progamma (Sketch).
Heb je al enig idee hoe je een en ander gaat aandrijven? Volgens mij kun je met gemak tot 12 servo's aansturen of 2 stappenmotoren.
Een stappenmotor, 4 servo's en een paar relais bijvoorbeeld moet ook kunnen met een goede voeding.
Verder zitten er genoeg (analoge en digitale) input pinnen op.
Als het moet besteed je een deel van het werk uit aan een 2e Arduino, maakt het programmeren ook iets overzichtelijker. De kosten zijn het niet met de Chinese Nano's voor minder dan 4 euro...

Rob



Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.941
  • Thanked: 178 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Arduino
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2017, 23:07:33 »
@Super Jack heeft ooit voor mijn basculebrug een schemaatje gemaakt. Ik denk dat er wel overeenkomsten zijn:



Uitgangspunten:

- De leds van de lichten met dezelfde functie worden parallel geschakeld
- De servo's worden parallel aangestuurd
- De servo's van de slagbomen krijgen 1 uitgangssignaal; "Signaal hoog" = slagboom omhoog, "Signaal laag" = slagboom omlaag

Misschien kun je er wat mee.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 255
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2017, 00:09:55 »
Zie
 
<a href="http://youtu.be/4gy4B-dimes" target="_blank" class="aeva_link bbc_link new_win">http://youtu.be/4gy4B-dimes</a>

Hier zijn slagboom nog niet aangebracht
Vier servo met print van conrad
Motor voor de brug uit een computer.
Maak veel lawaai heeft aandacht

Ik heb je filmpje even zichtbaar gemaakt.
Groet,
Wim

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.513
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2017, 09:35:18 »
En Wim, hoe ver ben je al met die brug?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 255
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2017, 11:15:58 »
Ben is klaar met de brug , alleen ik zou het graag willen automatisch laten werken.
Nu heb  ik Arduino ontdekt spullen kopen niet het punt maar ik moet wel programma leren maken.
Dat vergt enige tijd neem ik aan.
Het lijkt mij een nieuwe uitdaging.
In grijze verleden heb ik veel gwbasic en visueel basic gewerkt.
Dus weer studeren 

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.513
  • Thanked: 42 times
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2017, 11:38:48 »
Hoi Ben,

Er leiden veel wegen naar Rome natuurlijk, Arduino is prima, ikzelf doe het met de PIC microcontroller in PIC Basic.

Staat ook een online cursus met alles wat je nodig hebt (in het Nederlands  :):

https://www.picbasic.nl/

Tis maar waar je voorkeur naar uit gaat.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0, ECOS 2, Trams, Dinamo Carsysteem, Periode 1600 - 2014, Nederland

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 26
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #7 Gepost op: 20 juli 2017, 12:17:16 »
Moet kunnen, is het niet met een nano of uno danwel zeker met een mega

Arduino
Kan ik mijn ophaal met Arduino gebruiken.
Trein stop                                                   koppelen aan een bezetmelder
Brug vrij van verkeer                                   beweegt je verkeer echt of moet ik hier virtueel denken?
Slagbomen  (fietspad) dicht                         als bezetmelder=ja dan slagbomen dicht
Brug open                                                  aantal sec na slagbomen dicht - brug open
Scheep verkeer                                           varen de schepen (of ook virtueel?) tijdspanne van ..?
Brug dicht                                                   aantal sec na scheepverkeer = brug dicht
Slagbomen  (fietspad) open                          aantal sec na brug dicht slagbomen open
Trein verkeer vrij geven.                               aantal sec na slagbomen open bezetmelder vrijgeven
Dit zijn mijn wensen.                                            voila   loop van maken hoe vaak jij wil evt timer erop  een override knop om handmatig te doen zou ook moeten kunnen
zoals al gezegd wordt de sketch wel even puzzelen
Is dit te doen met ARDUINO.       jup
Wie weet dat ?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 8.941
  • Thanked: 178 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Villa Volta
Re: Arduino
« Reactie #8 Gepost op: 20 juli 2017, 12:18:49 »
En Wim, hoe ver ben je al met die brug?  ;D
Ik heb maar twee handen én ik kan pas met het ene verder als het andere klaar is. Dat heet geloof ik logistieke planning. Anders moet ik constant over een brug hangen om het andere klaar te krijgen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 6.344
  • Thanked: 171 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Station Hoogbaan
Re: Arduino
« Reactie #9 Gepost op: 20 juli 2017, 15:21:02 »
Het is wel een heel verschrikkelijk mooie brug Ben. Ik ben diep onder de indruk. ;)
Groet Pierre.




Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) .    ;D

Offline Robvd

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.211
  • Thanked: 35 times
  • Geslacht: Man
  • Denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Arduino
« Reactie #10 Gepost op: 20 juli 2017, 19:45:42 »
Hoi Ben,

Prachtige brug, mooi trage bewegingen ook.

Als ik het zo zie en lees, is het merendeel van wat je nodig hebt een soort van vaste volgorde uit te voeren bewegingen/verlichting en heb je vooral de timing nodig.
Ik dacht even dat je ook schepen wilde besturen met de Arduino.... Maar (nog) niet dus.

Dan is het niet al te ingewikkeld.
Op veel kleinere schaal heb ik de Arduino gebruikt voor een overweg met een inreisein er voor.
De volgorde is
Overweglampen aan (knipperen doet de Arduino niet zelf, maar een flip-flop schakelingetje)
Paar seconden wachten
Overwegbomen dicht (gaan 'vanzelf' langzaam dicht tot eindafschakeling)
Dan is er getimed hoe lang dat duurt (seconde of 6, zo uit mijn hoofd)
Dus na 6 seconden kan het sein open...

Als de trein voorbei is:
Sein op rood
even wachten
spoorbomen open
weer even wachten
lichten uit.

Dit is nu te bedienen met 2 drukknopjes. Ik heb echter ook een en ander voorbereid op automatische schakeling door een trein. Ik dacht dat eerst te doen met reed relais, maar denk nu aan Arduin HAL sensors (detectie magnetisch veld).

In jouw geval lijkt het er vooral op det je bepaalde acties in een bepaalde volgorde met tijdsintervallen hoeft te doen. Als er alleen maar iets in een bepaalde volgorde en timing uitgevoerd hoeft te worden, is het programmeren niet al te ingewikkeld. Het wordt wat lastiger te programmeren (maar niet onmogelijk) als er meerdere zaken tegelijk bediend moeten worden....

Ik heb het ook al even bij mijn draaischijf projectje geschreven: dergelijke programmatjes maken is heel goed te doen als je het in stukjes doet en dan later de boel samenvoegt.

hopelijk kun je hier iets mee...

groeten,
Rob
Ergens in West Duitsland rond 1970 / gelijkstroom analoog / kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met module voor eindstation "Klütz" met segmentdraaischijf.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 255
  • Geslacht: Man
Re: Arduino
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2017, 10:52:51 »
Beste mensen,
Met Arduino is voor mij een wereld  open gaat.
Zoals een van jullie opperde stap voor stap.
Want Keulen en Aken zijn ook niet in dag gebouwd.
Ideeën zijn van harte welkom.
Dank voor de reacties.
Ben

 

Offline Yentl

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 465
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Arduino
« Reactie #12 Gepost op: 28 juli 2017, 13:46:58 »
Wauw! Mooi gedetaillerde ophaalbrug @Ben, alvast een veer daarvoor.


Verder volg ik dit draadje even, ik hoop wat van de arduino mannen op te kunnen steken.
Märklin c rail, digitaal via rosoft spullen.

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain denk ik. Wordt wel DCC protocol