Auteur Topic: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf  (gelezen 44464 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf
« Reactie #100 Gepost op: 28 juni 2022, 19:05:32 »
Hoi Rob,
Het was even stil rond de draaischijf. Inmiddels zijn de plannen wat aangepast en willen we (doe het samen met zoon Rutger) de schijf graag met DCC aansturen.
In de test deden we het met schakelaars en een weerstandsarray, bekend.

Rutger heeft een Ecos (met een loconet converter)
Verder gebruiken we DCCnext voor aansturing van o.a. De wissels.

Een denkbare oplossing:
10 DCC next uitgangen aansturen voor de 10 draaischijf posities met elke uitgang een andere DC waarde voor de analoge input van de Arduino.
Dit komt me wat krom over, heb jij (of een andere uiteraard) betere ideeen?


Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf
« Reactie #101 Gepost op: 29 juni 2022, 15:44:35 »
Hoi Bert,

Een denkbare oplossing:
10 DCC next uitgangen aansturen voor de 10 draaischijf posities met elke uitgang een andere DC waarde voor de analoge input van de Arduino.
Dit komt me wat krom over, heb jij (of een andere uiteraard) betere ideeen?

Ik ben niet bekend met het DCC protocol, maar ik kan me voorstellen dat je gewoon commando's naar de Ardino kan sturen, bijvoorbeeld met een serieel protocol. Ik gebruik (andersom) wel seriële communicatie (zend/ontvang) met een MP3 spelertje in mijn geluidsmodules. En dat werkt prima.
Anders kun je denken aan 10 pinnen één voor elke stand, maar die is ook weinig elegant.
Beter is dan misschien om 4 pinnen te gebruiken waarop je binair gaat tellen van 0 t/m -maximaal-  15.

Maar hoe je dit alles aansluit op DCC, ik heb geen idee of dat kan en hoe dat zou moeten.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf
« Reactie #102 Gepost op: 29 juni 2022, 15:47:49 »
Bedankt voor de reactie Rob!
10 pinnen had ik in gedachte, het lijkt me beter te kunnen, ff verder studeren.
Laat het nog wel weten! ::)

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf
« Reactie #103 Gepost op: 30 juni 2022, 12:57:04 »
Alhoewel ik nog niet het gevoel heb dat het de perfecte oplossing is……

Met DCC-next kun je een PWM signaal uitgeven, daar is eenvoudig een DC signaal van te maken die vervolgens aangesloten kan worden op de analoge ingang van de draaischijf Nano……
In plaats van de DCC-next kan het ook “gewoon” een Arduino zijn met een opto schakeling voor de DCC in.
Moet ik nog wel even weten hoe de Ecos een draaischijf aanstuurt, het is waarschijnlijk eenvoudiger dan het nu lijkt

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf
« Reactie #104 Gepost op: 30 juni 2022, 14:16:56 »
Hoi Bert,

Het begint al te rijpen, zo te lezen.

Alhoewel ik nog niet het gevoel heb dat het de perfecte oplossing is……

Met DCC-next kun je een PWM signaal uitgeven, daar is eenvoudig een DC signaal van te maken die vervolgens aangesloten kan worden op de analoge ingang van de draaischijf Nano……

Je kunt ook nog overwegen de PWM met de draaischijf Nano direct uit te lezen (dus zonder DA omzetting). Dat vereist wel wat herprogrammering van de draaischijf Nano om de tijd tussen de flanken van het PWM signaal te meten en dat om te rekenen naar een pulsbreedte percentage. Het kan in ieder geval: ik doe dit bij het 'lezen' van de PWM rijstroom met de geluidsmodules in mijn treinen.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Bert

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 372
  • Thanked: 20 times
  • Geslacht: Man
Re: Aandrijving inbouwen in handdraaischijf
« Reactie #105 Gepost op: 30 juni 2022, 14:41:41 »
Goed idee Rob! Lijkt me stabieler dan de gedachte route. Nu nog even de Ecos begrijpen.
Laat het nog wel weten.