Auteur Topic: Eindstation modulebaan  (gelezen 5602 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Eindstation modulebaan
« Gepost op: 17 juli 2017, 01:18:25 »
Voor de modulebaan die ik nu aan het bouwen ben, heb ik al een tijdje een eindstation op het oog: Station Klütz.
Het blijkt dat dit station erg bekend is onder modelspoorders (ik kende het tot voor kort nog niet). Ik wil het niet precies nabouwen, maar vooral het sporenplan gebruiken als basis voor een slechts 2 meter lang eindstation in een boog...

De basis is dus dit sporenplan, met segmentdraaischijf op het eind.

.


Ik ben al af en aan bezig geweest om dit station te verkorten en in een boog te persen. Ik heb dat ook gedaan met rails uitgelegd op de eettafel (op ware grootte ziet het er soms toch anders uit dan plat bij 1:10) en na wat pogingen, waar ik niet zo tevreden mee was, begint het er nu toch ergens op te lijken.

.


Links onderaan komt de meubelfabriek met spooraansluiting. Belangrijk deel wordt de bedrijvigheid op de laad/los sporen, die liggen dus mooi vooraan op de module.
Er is een extra spoor naast de locloods gekomen: de draaischijf heeft gewoonweg 4 aansluitingen. Dit vierde spoor biedt ruimte aan de bekoling; daar is bij het korte spoor naar de locloods geen ruimte meer voor.

Nu nog zoeken naar de juiste gebouwen en kijken of het werkelijk ook allemaal gaat passen... Ik krijg wel zin om te beginnen met de bouw...

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2017, 08:18:03 »
Een leuk onderwerp, laat de updates maar komen. Hoe ziet zo'n 'segment' draaischijf eruit?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2017, 11:21:18 »
Een segment draaischijf kan niet helemaal in de rondte, maar draait slechts voor een deel (segment) van de cirkel. En segment draaischijf wordt niet gebruikt om locs te keren (en vind je dus vooral op plekken waar met tenderlocs werd gereden), maar dient vooral als plaats besparende oplossing voor het bedienen van meerdere sporen (minder lengte nodig dan een wisselstraat).
En plaats besparende oplossingen kunnen we op de modelspoorbaan ook wel gebruiken :) , zeker als ze nog een interessant thema bieden.

In het voorbeeldstation Klütz lag deze segmentdraaischijf.




Voor mijn station heb ik al een handdraaischijf van Fleishmann voorzien van een aandrijving met stappenmotor en besturing met een Arduino (ja daar is de Arduino weer).




De draaischijf werkt goed, maar heeft nog wel wat visuele aanpassingen nodig om in het stationsbeeld te gaan passen...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2017, 21:06:44 »

Voor mijn station heb ik al een handdraaischijf van Fleishmann voorzien van een aandrijving met stappenmotor en besturing met een Arduino (ja daar is de Arduino weer).
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat je daar niet even een instructieve bouwbeschrijving van hebt gemaakt. Dit soort dingen zien we graag op het forum: een Fleischmann hand-draaischijf van 15 euro die je aan de praat hebt gekregen.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2017, 21:45:41 »
Dat zou inderdaad interessant zijn.
Maar ook dat programmeren van de arduino is zeker interessant.

Ik vind het echter wel een heel leuk project!

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.753
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2017, 21:49:58 »
Wat ik wel een beetje jammer vind is dat je daar niet even een instructieve bouwbeschrijving van hebt gemaakt. Dit soort dingen zien we graag op het forum: een Fleischmann hand-draaischijf van 15 euro die je aan de praat hebt gekregen.  ::)
Hoi Wim,
Dat snap ik... Was ik al van plan, hoor! Ik heb deze draaischijf aangepast voor ik actief werd op dit forum. Maar ik heb de foto's (en een filmpje) nog en zet bij deze meteen de bouw in een ander draadje (Mechanische techniek, denk ik).
Rob

Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #6 Gepost op: 18 juli 2017, 11:21:44 »
Mooi project.
Inmiddels weten de meesten op dit forum wel hoe of ze een huisje in elkaar plakken, maar de uitleg van dit soort projecten wordt zeer gewaardeerd.  :)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Eindstation modulebaan
« Reactie #7 Gepost op: 18 juli 2017, 14:30:33 »
Een kleine stap verder en je hebt je volledig zelf gescratchte draaischijf (die kan bijna de helft kleiner  ;)) ....Mooi gedaan!
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands