Onderhoud, reparatie en ombouwtechniek > Onderhoud van locomotieven

Structureel gierende tandwielen (oude Fleishman locs) - iets aan te doen?

(1/4) > >>

Rob:
Ik heb nog wat oudere Fleishmann (stoom)locs die nog prima werken, maar de overbrenging met tandwielen is nogal lawaaiig, met name met de neus naar voren... Het gaat om de BR78 nieuw gekocht rond 1990 en een BR50 die ik als kind rond 1975 heb gekregen (was toen nieuw). Op de foto de 2 middelste locs.




Tot nu toe was dit lawaai, laten we zeggen, gewoon een onderdeel van het modelspoor leven. Maar met 2 recent aangeschafte 2e hands stomers (Roco's BR57 en Fleishmanns BR38) met erg stille wormwielaandrijving begon ik mij af te vragen of er iets aan die gierende tandwielen te doen is.
De aandrijving ombouwen vind ik te ingewikkeld, dus het zal iets met smering moeten worden.
Ik ben echter terughoudend met olie of vet op de tanden van de kunststof tandwielen, weet niet of dat kwaad kan. Ik heb wel eens vernomen dat de olie of het vet de kunststof zacht maakt, of doet uitzetten, of iets anders.

Tips?

Rob

henkiehenk:
in mijn beroep als tandwielen geluid gaan maken mankeert er wat aan de afstelling
de tandwielen te ver uit elkaar en lopen de tanden op de toppen
te dicht op elkaar te diep
maar in jou geval denk ik aan te scherpe tanden versleten ,,je kan setjes nieuwe tandwielen kopen en klaar weer voor de volgende jaren
montage is zo gedaan ,,
en smeren helpt maar voor even vooral met olie en vet iets langer stil maar het is niet de oplossing
ik denk even google op de nummers die je op de onderdelen lijstje er bij heb of ze te verkrijgen zijn ,,
of op houten in de tandwielen bak ,,maar dat blijft dan een gok of die wel goed zijn tweedehands

gr Henk 

jerry:
Mijn 78 er uit een ruhr set is van af begin lawaaieg
laatst die rot herrie en het 1e wat ik bij de hand had
uier zalf  ??? en practisch stil
na 2 maanen nog steeds
een 50er cab blijft zagen
alle tandraderen incl de wielen nieuw
nog steeds huilend geluid

henkiehenk:
de speling tussen de tanden meten met een dun latoen koper stripje ik denk dat ze te dicht op elkaar lopen
er moet een klein beetje speling tussen zijn de tanden anders een vijltje tussen de tanden door ,bij demontage
let wel op de vorm van de tanden  :o

Rob:

--- Citaat van: jerry op  2 juli 2017, 14:44:43 ---Mijn 78 er uit een ruhr set is van af begin lawaaieg

--- Einde van citaat ---
Ja, Jerry, ik kan mij ook herinneren dat die 78-er altijd al goed te horen was. Eigenlijk ook in beide richtingen ongeveer hetzelfde. Maar die vettigheid helpt dan misschien. Ik wacht nog even meer reacties af voor ik er iets op smeer waar ik spijt van krijg (geen uierzalf in huis).

De 50-er is nooit echt stil geweest, maar ik denk dat-ie nu toch meer herrie maakt dan eerder. Maar ja, hij heeft er ondertussen wel tientallen, zo niet honderden, echte kilometers op zitten. Misschien maakt een nieuw setje tandwielen dat toch beter, en dan vooral ook het rondsel aan de motor as vervangen, denk ik.

En @henkiehenk , je bent blijkbaar goed op de hoogte. Die 50-er draait achteruit redelijk soepel. Zegt dat nog iets?
Het klopt ook dat smering maar heel even helpt, dus dat ondersteund de tandwiel-afstand theorie (=praktijk).

Bedankt voor de tips zover (en ik wacht nog even verder af).

Rob

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie