Auteur Topic: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)  (gelezen 34957 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Gepost op: 27 mei 2017, 16:27:27 »
Een heel nieuw project. Voor de deur van mijn treinkamertje wil ik een brug maken die voor de deur langs gaat en de twee tafels met elkaar verbind zodat de treinen helemaal rond kunnen rijden.





Maar geen gewone brug. Ik wil weer iets speciaals ... een dubbeldeksbrug.  Of het bestaat? Geen idee maar ik maak het gewoon omdat ik het leuk vind. :) Boven lopen de treinen en onder moeten de autootjes van het Faller Car System over kunnen steken. Ik heb wel dubbeldeks bruggen kunnen vinden maar dat zijn allemaal bruggen die een kleine overspanning hebben. Dus ik ga een boogbrug maken. Hiervoor gebruik ik als basis een brug zoals er enkele over het Amsterdam-Rijnkanaal liggen. Omdat ik de brug wil maken zonder extra pijlers laat ik het eerste en laatste stuk vervallen en gebruik ik alleen het stuk met de boog.

Ik gebruik twee stroken triplex. Eén voor de weg en één voor de rails. Ik heb geen zin om de magneetstrip in te frezen omdat ik dan bang ben dat het geheel veel te slap gaat worden dus plak ik de strippen met secondelijm op de plank.



Daarna zoek ik in mijn lade met karton de juiste dikte karton op. Het is toevallig een oud kinderboekje dat bijna de juiste dikte heeft. Het is een heel klein beetje dikker.



Het zit me toch niet lekker dat het karton iets te dik is maar het blijkt snel opgelost door de plaatjes van het karton af te trekken.



Ik zet er een laagje verf op en als dat droog is kan ik de geultjes dichtplamuren.





Dit moet even drogen en ondertussen ga ik beginnen met de brug zelf. Ik teken de brug precies op maat af op een stuk MDF .



Ik heb wat messing koker profiel van een oud vitrinekastje. Die vond ik van de week langs de straat en dat is de reden waarom ik nu dit project ben gestart. Ik heb ook nog een hele koker vol met messing flex-rails. Die gebruik ik niet meer en van deze rails heb ik de bielsen af getrokken. Ik ga proberen hier de brug mee in elkaar te solderen.

 

In het brede profiel heb ik eerst sleufgaatjes gemaakt zodat ik er twee stukjes rails in kan solderen.



Ik zet de grote profielen vast op de plank met wat spijkertjes en klemmen zodat ik de stukjes rails er tussen kan solderen.









Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #1 Gepost op: 27 mei 2017, 16:49:51 »
mooi bouw werk en de trein dek maak je die open of een dicht dek
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #2 Gepost op: 27 mei 2017, 16:56:08 »
Het trein dek moet dicht worden Henk. Anders komen er problemen met de auto's er onder als er iemand op de wc zit en doortrekt. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #3 Gepost op: 27 mei 2017, 17:19:00 »
Gaaf idee Pierre! Je gaat ook gelijk weer als een speer :)!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #4 Gepost op: 27 mei 2017, 18:55:41 »
Dank je Nick ... 'tis niet van een middagje hoor. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #5 Gepost op: 27 mei 2017, 20:12:48 »
Pffff... het is hier op Texel 30° C en als ik dit project bekijk dan word ik helemaal licht in m'n hoofd. Tegelijkertijd realiseer ik me dat dit hogere school modelbouw is en voor mij letterlijk en figuurlijk een brug te ver.
En of dit soort bruggen bestaan? Natuurlijk bestaan die... binnenkort bij @Pierre: bruggenbouwer van het eerste uur.
Een fantastisch bouwwerk.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #6 Gepost op: 27 mei 2017, 21:30:17 »
Au ... dat zijn wel een hoop veren in één keer Wim. Bedankt. Maar het is nog niet klaar. Er kan nog van alles mis gaan maar uiteindelijk gaat het allemaal goed komen.

Veel plezier op Texel. Aan het weer zal het inderdaad niet liggen.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #7 Gepost op: 27 mei 2017, 23:23:28 »
Wat een gaaf project.
En dat weer van recycle materiaal.
Helemaal top.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #8 Gepost op: 27 mei 2017, 23:23:42 »
Hoi Pierre,
Het is een pijlerbrug met een deel hangbrug, en geen boogbrug, maar een dubbeldeks brug bestaat tussen Kopenhagen en Malmö. Hier rijden de treinen onder en de auto's boven.
Leuk project. Weer eens wat anders.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #9 Gepost op: 28 mei 2017, 09:27:47 »
Ik ken deze brug Rob. Ik ben er verschillende keren overheen gereden op vakanties. Maar andersom zijn er niet zoveel bruggen. Bovendien hangt deze brug aan kabels/stangen en heeft geen boog. Het probleem is dat mijn treinrails hoger dan mijn wegdek loopt. Vandaar deze oplossing. De boog is alleen omdat ik vind dat het er leuker uit ziet, ik altijd anders wil en altijd op zoek ben naar een leuk project. Bovendien ben eigenlijk gewoon een eigenwijs manneke die zijn eigen zin doet want deze constructie is volgens mijn zo niet eens mogelijk. ;D Behalve bij mij dan. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #10 Gepost op: 28 mei 2017, 11:52:01 »
Hoi Pierre,
Ik snap het. Gewoon doen hoor!
Nog even in detail gekeken naar de constructie. Ik vindt  dat de knik in uiteinden van de boog, daar waar die "op" de vakwerk constructie staat, de krachten niet goed naar de pijlers verdeeld. In het origineel loopt de vakwerk constructie nog verder door. Nu dat deel weg is lijkt er erg veel spanning te komen op het punt waar de boog aan de vakwerk constructie vast zit.
In jouw model zal het wel houden, maar in het groot???
Misschien is het een idee de boog soepel laten doorlopen tot op het onderste dek. De hoek van de uiterste schuine staanders iets veranderen is voldoende, en dan wat robuuster uitvoeren...

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #11 Gepost op: 28 mei 2017, 12:22:34 »
Geweldig project ! Ziet er nu al fantastisch uit.
Verbaas me altijd weer dat jij de meest gecompliceerde bouwwerken zo maar even uit je mouw lijkt te schudden. Ik ga dit volgen want ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Ik ben het wel met Rob eens dat de boog eigenlijk tot het onderste dek door zou moeten lopen.   
En dan nog een vraag: Wordt de kant die we nu zien de buiten- of de binnenkant van de brug?
En nog een vraag: Wordt de brug verwijderbaar of wordt het een vaste brug?

Groet, Gertjan

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #12 Gepost op: 28 mei 2017, 13:31:20 »
Wat de boog betreft is het al te laat. De knikken zitten er al in. Maar in het echt zitten ze daar toch ook? Ik heb ze alleen zwaarder uitgevoerd. Net zo dik als de boog.

Of dit de binnen of buitenkant wordt weet ik nog niet Gert-Jan. Dat bepaal ik als de beide kanten klaar zijn. De andere kant ziet er wel iets forser uit omdat je daar de brede kant van de rails ziet maar is ook vlakker. Ik zie wel. ;D

De brug wordt verwijderbaar. Anders moet ik steeds bukken als ik mijn kamer in of uit ga. Als ik de brug omhoog laat gaan schiet ik niet veel op in hoogte. En opklappen daar is geen plaats voor. Ik denk dat ik de brug gewoon ophang naast de deur. Die enkele keer dat ik ga rijden. ::)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #13 Gepost op: 28 mei 2017, 15:23:56 »
Weer helemaal top Pierre👍
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #14 Gepost op: 28 mei 2017, 17:57:05 »
Hoi Pierre,
Die knik in het voorbeeld zit er inderdaad ook. Maar een deel van de spanning wordt opgevangen door de doorlopende constructie aan beide zijden van de boog. Ik zou het i.d.d. nu niet meer anders maken. Het is een eigen constructie en met een voldoende zware uitvoering aan de uiteinden lijkt me een en ander plausibel.
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Lokaalspoor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 305
  • Thanked: 2 times
  • Geslacht: Man
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #15 Gepost op: 28 mei 2017, 18:16:21 »
Gaaf Pierre
Met vriendelijke groet,

Sander

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #16 Gepost op: 29 mei 2017, 23:21:21 »
Dank Sander.



Eén zijkant is nu klaar. Het blijkt dat ik niet genoeg lange profielen heb voor de bovenkanten van de brug. De brug (en ik) zal het moeten doen met een houten latje. Ik heb er gelijk maar een kleurtje op gezet en even op mijn baan gepast of de maat goed was en of het er goed uit ziet.









Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2017, 07:08:45 »
Zo, het gat is gedicht. Nu nog afwerken en zien dat er een trein op kan rijden.

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2017, 08:51:55 »
Dat ziet er al mooi uit Pierre! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #19 Gepost op: 30 mei 2017, 09:31:42 »
Zo, het gat is gedicht. Nu nog afwerken en zien dat er een trein op kan rijden.
Volgens mij moet er nog zo'n boog komen.  ::)
Je hebt 'm nu al in de verf staan, maar hoe ga je dat dan doen met de dwarsverbindingen? Mijn ervaring is dat verf en solderen of lijm werken niet lekker samen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #20 Gepost op: 30 mei 2017, 13:03:18 »
Er moet inderdaad nog een andere kant komen. ;D
Waar de dwars verbindingen komen krabbel ik de verf er wel weer af Wim. Dat gaat simpel omdat ik bewust geen primer heb gebruikt. Ik was gewoon even benieuwd hoe de brug zou staan tussen de twee oevers.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #21 Gepost op: 30 mei 2017, 13:24:47 »
Ziet er alweer veelbelovend genoeg uit zo. Knap hoor.
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #22 Gepost op: 30 mei 2017, 13:30:39 »
Ik was gewoon even benieuwd hoe de brug zou staan tussen de twee oevers.
Nou ja Pierre, wat denk je zelf; staat-ie?
Volgens mij staat het prima!
Mooie brug.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Cor

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 291
  • Thanked: 9 times
  • Geslacht: Man
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #23 Gepost op: 30 mei 2017, 19:12:33 »
Geweldig Pierre
Volg je project, ik loop ook met het idee een brug te bouwen en heb al wel in december op de beurs oude rails hiervoor gekocht.
Ben er nog niet aan begonnen, maar als ik dit zie beginnen mijn handen wel te jeuken.
Ik zal je goed volgen kan ik weer wat van je leren.
Succes met je bouw.
 Groet Cor 

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Dubbeldeks boogbrug (van ongeveer 80 cm)
« Reactie #24 Gepost op: 30 mei 2017, 19:43:49 »
Pierre weer een grandioos project. Toevallig hebben ik 2 van dit soort bruggen over het A'dam-Rijnkanaal (bij Weesp) gebouwd zien worden. De eerste brug werd geklonken. De 2e brug werd een aantal jaren later gebouwd en deze werd gelast en aan beide zijde opgebouwd en steeds een klein stukje naar elkaar toegeschoven. Naast de oudste brug ligt ook een breed fietspad. Zelfs zo breed en sterk, dat ik er een met een dienstauto overheen kon rijden en tegemoet komende fietser gewoon konden passeren.     
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.