Auteur Topic: Grote fabriek over de sporen en verdere industrie.  (gelezen 42874 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Grote fabriek over de sporen en verdere industrie.
« Gepost op: 9 maart 2017, 22:50:30 »
Ik heb een paar industriegebouwen aangeschaft en van een paar wil ik een grote fabriek maken die over de sporen heen loopt. Dit om de keerlussen een beetje te camoufleren. Ik vind zo’n boog met sporen altijd een lelijk gezicht. Bovendien hebben vele mensen dit soort fabriekjes op de baan staan en ik wil natuurlijk weer wat anders.



Ik ga het grootste gebouw en de toren gebruiken voor mijn project. De rest krijgt een andere bestemming. Eerst maar eens het grote gebouw ontmantelen.



Te beginnen met de lelijke torentjes er af te halen en daarna alle delen die er op en aan hangen.



Een groot en een klein deel plak ik aan elkaar en het geheel moet 4 cm verhoogd worden om de trein er straks fatsoenlijk onder door te laten rijden. Het is een beetje stapelen met styreen om de goede dikte te krijgen. De steentjes zijn bijna dezelfde maat maar het verband is niet helemaal juist. Het is niet anders. Steentjes plaat met het juiste verband zijn helaas niet te krijgen.





Dan de eerste brug.



De toren moet hier en daar een beetje gelijmd worden en ook ontdaan van de lelijke torentjes.



Dan kan ik in grote lijnen alvast wat in elkaar gaan lijmen om te passen.





En zo moet het er dan een klein beetje op de baan komen te staan. Er lopen dan 3 sporen onder het gebouw door.



Er moet nog veel aan gebeuren maar het begin is er. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #1 Gepost op: 10 maart 2017, 00:54:08 »
Mooi wetk Pierre. Ik heb precies zo’n fabriek. Die lelijke torentjes gooi je toch niet weg? Daar kun je een prima -bij deze fabriek passende- bakstenen muren van maken.  :o
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #2 Gepost op: 10 maart 2017, 07:39:16 »
Ik gooi niet zo gauw wat weg Wim. Dat is soms juist een probleem. :P
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #3 Gepost op: 10 maart 2017, 09:33:32 »
Wordt weer een parel Pierre!
Groet Mies

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #4 Gepost op: 10 maart 2017, 10:02:49 »
Leuk, en wat wordt er in die fabriek gefabriceerd?  ::)
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #5 Gepost op: 10 maart 2017, 15:55:29 »
Leuk, en wat wordt er in die fabriek gefabriceerd?  ::)
Ik heb horen zeggen dat er huishoudzeep wordt gefabriceerd:



Wat komt er voor het verhoogde spoor: arcadebogen of nog meer gebouw?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #6 Gepost op: 10 maart 2017, 16:17:33 »
Leuk, en wat wordt er in die fabriek gefabriceerd?  ::)
Ik heb horen zeggen dat er huishoudzeep wordt gefabriceerd:

Ik heb geen idee. De naam staat aan de voorkant dus ....


Wat komt er voor het verhoogde spoor: arcadebogen of nog meer gebouw?

Deels muur en deels gebouw.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #7 Gepost op: 10 maart 2017, 16:21:40 »
Ik heb geen idee. De naam staat aan de voorkant dus ....
Ach ik zie het al: een krulspeldenfabriek.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #8 Gepost op: 10 maart 2017, 18:55:04 »
leuke bureau blad achtergrond op je computer  :D
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #9 Gepost op: 10 maart 2017, 20:44:33 »
Beste Pierre,

Gelukkig ziet deze fabriek er nog mooi uit! Sommige van die fabrieken hebben hun "beste" jaren gehad.  ;)

Weer een leuke klus!  :o

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #10 Gepost op: 10 maart 2017, 22:35:16 »
leuke bureau blad achtergrond op je computer  :D

Ach Henk ... die wisselt om de 10 minuten.

Gelukkig ziet deze fabriek er nog mooi uit! Sommige van die fabrieken hebben hun "beste" jaren gehad.  ;)
Weer een leuke klus!  :o

Zeker een leuke klus Johan. Deze fabriek herken je straks denk ook bijna niet meer terug.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #11 Gepost op: 11 maart 2017, 10:02:45 »
Dat ziet er weer interessant uit Pierre! Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat :)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #12 Gepost op: 17 maart 2017, 19:43:09 »


Ik heb de fabriek nog een cm hoger gemaakt zodat ik later als ik dat wil ook nog ruimte heb voor bovenleiding. Bovendien kan ik er nu ook nog makkelijk in de hoeken wat pijpen of buizen onder door laten lopen.



Verlichting aangebracht en sommige ramen geblindeerd. Nou brand er in een fabriek wel of geen licht maar we moeten ook aan het milieu denken … toch.? De plekken of platen die makkelijk licht doorlatent heb ik zwart geverfd. De ramen daar heb ik melkglas van gemaakt door ze simpelweg af te plakken met plakband van de Action.





Nou heb ik nog twee resten over en het is zonde om die niet te gebruiken dus ….





… we maken er nog maar een uitbouwtje bij.



Die moet natuurlijk wel stevig ondersteund worden.







Er moet alleen nog een kruisstuk in komen maar dat is werk voor morgen.

Nou kwam ik op OnTraxs een baan tegen die me geweldig veel inspiratie gaf. Helemaal stampvol met allemaal ketels en onnodige of onduidelijke leidingen. Heerlijk! Dit is wel een beetje wat ik voor ogen had. Ik heb natuurlijk lang niet zoveel diepte maar misschien kan ik wat met de achtergrond rommelen. Ik zal morgen eens de bergen weghalen en daar wat industrie op plakken/schilderen.


Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #13 Gepost op: 17 maart 2017, 20:05:13 »
Heel erg fraai! En ik blijf deze fabrieken een topproduct van Kibri vinden.
Ik ben wel benieuwd of dat bouwwerk dat onder het spoor staat blijvend is of dat daar iets komt dat meer bij de rest past.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Johan

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.121
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Oude-Tonge Zuid-Holland
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #14 Gepost op: 17 maart 2017, 20:31:23 »
Beste Pierre,

Wellicht kun je in dit draadje ook nog wat inspiratie opdoen. Zelf vind ik dit een zeer mooie fabrieksomgeving.

Groet,
Johan
Marklin, M-rails, Analoog, Tijdperk III

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #15 Gepost op: 17 maart 2017, 20:36:36 »
Erg mooi Johan dank je wel maar ik heb niet zoveel ruimte en moet dus een beetje schipperen. Maar ... het komt goed.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline mark mms

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.224
  • Thanked: 26 times
  • Geslacht: Man
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #16 Gepost op: 18 maart 2017, 06:45:17 »
Pierre het wordt weer fantastisch!

Voor het gebouw onder het spoor had ik nog een leuk idee gezien.
Kijk maar eens wat je er van vindt.

http://www.nproject.org/nl/modelspoor-scenery/plezier-met-een-lcd-usb-sleutelhanger.html

Ik vond het heel creatief bedacht.

Groeten mark

Offline NickvR

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 689
  • Thanked: 25 times
  • Geslacht: Man
    • Reizen met de trein
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #17 Gepost op: 18 maart 2017, 08:54:20 »
Het gaat er steeds mooier uitzien Pierre :)!

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #18 Gepost op: 18 maart 2017, 10:20:11 »
Dank Mark en Nick.

Ik hou het in gedachte Mark. ;) Vind het idee wel leuk maar het ziet er een beetje erg wit uit in een donkere loods. Als reclame bord zou deze sleutelhanger het wel goed doen denk ik maar dat is weer te modern voor mijn baan.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Raages

  • Gast
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #19 Gepost op: 18 maart 2017, 17:48:16 »
Je hebt er weer een flinke onderneming van gemaakt Pierre. Buitengewoon.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #20 Gepost op: 18 maart 2017, 20:16:30 »
Je hebt er weer een flinke onderneming van gemaakt Pierre. Buitengewoon.

Ach Frits ... we rommelen maar wat aan. Ik hoop dat ik het voor elkaar krijg zoals ik in mijn hoofd heb maar ik denk het wel. :)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #21 Gepost op: 19 maart 2017, 08:46:12 »
Dat is erg goed nieuws voor al die werklozen van Hoogbaan, ga je ook iets met een rookgenerator-tje doen of andere technische snufjes?
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #22 Gepost op: 19 maart 2017, 11:42:27 »
Ik ben wel benieuwd of dat bouwwerk dat onder het spoor staat blijvend is of dat daar iets komt dat meer bij de rest past.  ::)
Er staat me bij dat je ooit nog eens vanuit de voortent van jullie caravan een fabriek hebt gebouwd. Waar is dat ding dan gebleven?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline arend65

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 665
  • Thanked: 23 times
  • Geslacht: Man
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #23 Gepost op: 19 maart 2017, 15:48:28 »
Heb je vanwege drukke werkzaamheden even niet gevolgd Pierre, en wat zie ik, je gaat als een speer. prachtig!!!
Groet Arend


Wisselstroom    Raptor  OC32     C-rail    Tijdperk III-IV    Oost Duits    Stoom / Diesel

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Grote fabriek over de sporen.
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2017, 21:01:19 »
Dat is erg goed nieuws voor al die werklozen van Hoogbaan, ga je ook iets met een rookgenerator-tje doen of andere technische snufjes?

Ik weet het nog niet Jack ... Volgens mij heb ik alleen maar plek voor de verlichting ;D

Ik ben wel benieuwd of dat bouwwerk dat onder het spoor staat blijvend is of dat daar iets komt dat meer bij de rest past.  ::) 

Het is alleen maar een probeersel Wim. Er is nog niets vast daar.

Er staat me bij dat je ooit nog eens vanuit de voortent van jullie caravan een fabriek hebt gebouwd. Waar is dat ding dan gebleven?

Als je goed kijkt naar de derde foto van onderen naast de gashouder ... daar zie je nog net de resten tegen de muur staan. Ik heb de lifttorens van de kolenmijn ook afgebroken en ben toevallig net bezig om te kijken of ik daar een dubbele lift van kan maken op een ander fabriekje die bij mijn fabriek pretpakket zat. Ik heb nog een klein hoekje over in de volgende bocht links naast de grote fabriek. Daarover later meer. Anders krijg ik wel heel veel projecten naast elkaar lopen en komt er niets af. ;)

Heb je vanwege drukke werkzaamheden even niet gevolgd Pierre, en wat zie ik, je gaat als een speer. prachtig!!!

Dank Arend. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/