Auteur Topic: Keerlus  (gelezen 17178 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Keerlus
« Reactie #25 Gepost op: 12 april 2017, 23:08:48 »
Een overstap naar 3-rail is in ieder geval de makkelijkste oplossing, maar dat wil niet zeggen dat het op de langere termijn de beste oplossing is.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #26 Gepost op: 13 april 2017, 00:19:49 »
Het is nooit mijn bedoeling geweest om op welke manier een eindeloze discussie aan te vangen.
Maar, ik ben zelf twee-railer en ben daarom wat gekleurd.
Maar het zou wel jammer zijn als we dit soort vragen en onderwerpen van forumleden uit de weg gaan omdat we bang zijn dat discussies misschien een verkeerde kant uit zouden gaan. Immers, daar zijn we zelf bij.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #27 Gepost op: 13 april 2017, 02:27:37 »
Het enige dat ik wel weet is dat het met drie rail gebruik, het niet uitmaakt wat en hoeveel keerlussen en wissels je gebruikt want je je kan geen kortsluiting krijgen.

Precies. En bij tweerail zonder keerlussen kun je ook geen kortsluiting krijgen. Hoeveel wissels je gebruikt maakt daarvoor niet uit. Als @Tom het dus wèl heeft, is er iets anders aan de hand.

Overstappen op een ander railsysteem is dan net zo goed een oplossing als overstappen op een ander merk rails. Je lost het probleem namelijk helemaal niet op, maar je begint opnieuw met andere spullen waardoor een eventueel defect in je huidige spullen er niet meer toe doet. Loop je dan tegen een nieuw probleem aan, en je hebt niet geleerd om problemen op te lossen, dan ben je weer net zover als eerst. En wat doe je dan? Weer veranderen van railsysteem of merk rails?

Vandaar mijn betoog: leer het probleem op te lossen. Anders blijf je vastlopen, hoeveel geld je ook uitgeeft.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Jan Trein

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 180
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • (2+3)-rail rijder
Re: Keerlus
« Reactie #28 Gepost op: 13 april 2017, 19:30:42 »
Bij Märklin wissels rijdt het materieel niet op de wielbanden maar op de flenzen. De diameter van de flenzen en de wielafstand zijn daardoor bij Märklin kritisch als je door de wissels gaat. Klopt het niet, dan krijg je daar ontsporingen.
Dat schrijf je nou zo, maar het valt me op dat bij Piko wissels het zelfde speelt. Op een ander forum speelde de discussie over het opvullen van puntstukken met  ge-etste inlegkruisjes.

De maker van die puntstuk opvulmiddelen, Karst Drenth, merkt daarover op

Citaat
Ook Klaas heeft gelijk, het zou niet moeten gebeuren, maar Piko is ( net als Roco ) nogal 'optimistisch' met de ruimte tussen puntstuk en vleugelrails.

Waarmee ik maar wil aangeven dat het rijden op de flens in de wisselpuntstukken pure bijzaak is, en zeker niet eigen aan alleen 3-rail.

Een van de meest simpele keerlus oplossingen is die op de site van F Geering. Mocht Duits een probleem zijn dan biedt google translate wellicht uitkomst.

Citaat
Grundlage für die Kehrschleifenschaltung sind vier Umschaltkontakte, die zusammen mit der Weiche umschalten.

n dat is het gemak van die methode: een keer voor een wissel verzinnen hoe je het aanpakt, en daarna kun je het zelfde trucje altijd weer gebruiken, met de hand of met een relais.
Groet, Jan

ik spoor niet, ik doe alsof

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2017, 23:15:13 »
Beste @Jan Trein,

In de eerste plaats gaat het mij er niet om dat het rijden op de flens in de wissels exclusief voor Märklin is, maar wel dat het daar de regel is. De flenshoogte bij Märklin is daar ook op gebaseerd. Wielstellen voor tweerail hebben onvoldoende flenshoogte.
In essentie beaam je dat, want anders waren voor de tweerail fabrikanten die er een loopje mee nemen geen opvulstukken in tweerailwissels nodig. En die opvulstukken kun je weer niet bij drierailwissels gebruiken, want dan kunnen daar juist de drierail wielstellen ontsporen doordat de flens te ver opgetild wordt.

In de tweede plaats is het bijzonder aardig dat je een voordelige keerlusoplossing toont, maar we hadden al vastgesteld dat er in dit geval géén keerlus is. En dat er dus ook geen keerlusautomaat nodig is. Bovendien is de betreffende keerlusoplossing alleen toepasbaar in het geval van een lus waarvan begin- en eindpunt op hetzelfde wissel zijn aangesloten, zeg maar "de oer-keerlus". Bij veel keerlussituaties zijn er meerdere wissels in het spel, en dan werkt dit niet.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #30 Gepost op: 14 april 2017, 08:47:23 »
Het probleem zit in de wissels.
Ik heb een wiselautomaat met decoder, die ik d.m.v. de Z21 app bedien.
Een wissel is door de verkoper in de winkel voor me aangepast, de ander heb ik zelf gedaan.
Afhankelijk van de stand van de wissels trad er kortsluiting op. Ik heb nu beide decoders verwijderd, en het probleem is opgelost.
Kennelijk niet goed aangesloten?




Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #31 Gepost op: 14 april 2017, 09:14:14 »
Als je wissels gebruikt met puntstukpolarisatie, krijg je kortsluiting indien het puntstuk verkeerd-om gepolariseerd wordt.
Oplossing: de beide draden van het digitale signaal naar de decoder of schakelaar verwisselen.

Fijn dat je het gevonden hebt!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Keerlus
« Reactie #32 Gepost op: 14 april 2017, 11:23:38 »
Dat melde ik dus in post 21 al

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #33 Gepost op: 14 april 2017, 12:37:10 »
@tom1403
Even tussendoor: als je in een van je berichten een foto wilt plaatsen vanuit MyAlbum, dan is het zaak dat je even controleert of de url die je plaatst ook eindigt op .jpg anders is het niet de goede url omdat het geen foto is en wordt die foto dus ook niet weergegeven.

[img]https://myalbum.com/album/q0bi0otRpcE2[/img]
[img]https://myalbum.com/album/4ouYAH2f4uVS[/img]
Succes.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #34 Gepost op: 14 april 2017, 13:50:33 »
Wim,
Dank je voor de tip.





Nieuwe poging:
Beste @tom1403 ik heb je foto's even zichtbaar gemaakt. Je moet even op de foto klikken vanuit MyAlbum en dan die link gebruiken.
Groet,
Wim

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #35 Gepost op: 14 april 2017, 13:57:25 »
Met de foto's wil het niet echt lukken, moet ik nog eens goed naar kijken.

@Dirk, "de beide draden van het digitale signaal naar de decoder of schakelaar verwisselen."

Er zijn 3 draden: oranje, geel en blauw. Om welke 2 gaat het?

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Keerlus
« Reactie #36 Gepost op: 14 april 2017, 23:12:36 »
Beste Wim en Tom,

Inderdaad .JPG moet erin maar dan wel voor de eerste teksthaak van de laatste IMG.

Mijn  fotohoster, Imageshack, kost U.S. $ 34 per jaar, geeft netjes de juiste link voor elke toepassing

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #37 Gepost op: 14 april 2017, 23:22:34 »
Mijn  fotohoster, Imageshack, kost U.S. $ 34 per jaar, geeft netjes de juiste link voor elke toepassing
Dat doen MyAlbum en PhotoBucket ook: een link voor meerdere toepassingen.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #38 Gepost op: 15 april 2017, 07:08:22 »
Wim, bedankt.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Keerlus
« Reactie #39 Gepost op: 15 april 2017, 08:41:43 »
Heel goed en dus opgelost.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #40 Gepost op: 15 april 2017, 08:57:41 »
Foto plaatsen wel, nu alleen de draadjes van de wissel nog.... :)

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Keerlus
« Reactie #41 Gepost op: 15 april 2017, 17:18:12 »
Ook dat gaat lukken ... let maar eens op. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/