Auteur Topic: Keerlus  (gelezen 17179 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

tom1403

  • Gast
Keerlus
« Gepost op: 4 maart 2017, 13:14:07 »
Voor mijn digitale rocco spoor zoek ik een oplossing voor het probleem dat er kortsluiting ontstaat op het moment dat ik wissels gebruik.
Ik heb op internet iets gelezen over 'keerlus problemen', en dat de oplossing een keerlus module aansluiten is.

Maar welke moet ik hebben? Alle technische beschrijvingen snap ik niet.

Offline Hookies

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 848
  • Thanked: 12 times
  • Geslacht: Man
    • Zakelijke teksten van Martin 'Hookies' Hoekstra
Re: Keerlus
« Reactie #1 Gepost op: 4 maart 2017, 13:50:54 »
Als je werkt met stroomdetectie, kun je een keerlus nodig hebben. Ik weet niet hoe je situatie is, maar bij mij was het zo dat de rail via een boog weer terugkwam op hetzelfde punt. Alleen zaten de spoorstaven verkeerd om. Teken maar eens plusjes bij bijvoorbeeld de rechter spoorstaaf. Volg dat tot je weer terug bent bij die wissel. Zitten de plusjes dan juist aan de andere kant, dan heb je een keerlus nodig.

Dit is een goede. En goede service als je er niet uit komt.

http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html

Mvg,
Martin (een tevreden tweesporenrijder, al is het dan N-spoor)
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Loconet | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #2 Gepost op: 4 maart 2017, 17:01:40 »
Voor mijn digitale rocco spoor zoek ik een oplossing voor het probleem dat er kortsluiting ontstaat op het moment dat ik wissels gebruik.

Dat ligt niet aan de wissels, maar aan de wijze waarop sporen met elkaar verbonden worden. Om in jouw concrete geval daar iets over te kunnen zeggen, is het baanplan nodig. Kun je dat hier plaatsen?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2017, 17:07:49 »
Als je werkt met stroomdetectie, kun je een keerlus nodig hebben.

Het gaat niet zozeer om stroomdetectie op zich. Het gaat erom dat het bij een tweerail baan (en dan heb je inderdaad vaak stroomdetectie) zo kan zijn dat het baanplan een keerlus of een keerdriehoek bevat. Bij tweerail houden keerlussen en keerdriehoeken in dat je een kortsluiting hebt gemaakt. In dat geval heb je elektronica nodig om deze kortsluiting op te heffen. De keerlusautomaat van Rosoft is dan inderdaad een goede en voordelige, als je voldoende lengte in de lus hebt voor de detectie. Anders zijn de keerlusautomaten van Digikeijs, Littfinski en Lenz (LK200) ook goed. Oh ja, als je de LK100 ziet: niet gebruiken. Zelfs de importeur vindt het een verschrikkelijk ding.

Een keerlus of -driehoek is dus iets dat bij tweerail een oplossing behoeft. Dat kan zijn een keerlusautomaat, dat kan zijn een aanpassing van het baanplan.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #4 Gepost op: 4 april 2017, 19:33:15 »
Bedankt voor jullie input.

Als ik het goed heb heeft 3-spoor geen problemen met keerlussen?
In dat geval overweeg ik over te stappen naar Marklin.

Kan ik dan mijn Rocco loc en aanhangers blijven gebruiken? En de Z21? ("kastje" en app?)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Keerlus
« Reactie #5 Gepost op: 4 april 2017, 21:25:58 »
Beste Tom,

Inderdaad 3-rail heeft nooit problemen met keerlussen e.d., simpel omdat de stroomtoevoer altijd in het midden zit en de afvoer altijd aan beide zijkanten.

Nee, de Roco lok zal in ieder geval omgebouwd moeten worden met een sleper voor de puntcontacten in het midden en dan is het nog de vraag of het lekker gaat, de wielen en de wielafstanden zijn verschillend voor 3-rail en 2-rail, wagons kan wel, het liefst even (laten) voorzien van 3-rail wielen.

Er rijden hele volksstammen met 2-rail, alle  andere spoorders als H0 moeten wel want daar is geen 3-rail voor, dus het moet bij jou ook kunnen lukken, kijk eens of je iemand bij je in de buurt kunt vinden die 2-rail rijdt of ga eens op bezoek bij een modelspoor vereniging.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #6 Gepost op: 4 april 2017, 22:42:40 »
Beste Tom,

Een overstap van 2-rail naar 3-rail is per definitie duur (andersom is trouwens ook niet heel voordelig). Terwijl je al goede keerlusautomaten hebt voor € 30. Dan hoef je niet alles opnieuw te doen, en ook geen dikke stapel geld te stoppen in je verandering. Wat Anne al aangeeft: ombouwen van locs kan maar is èn niet eenvoudig èn niet goedkoop èn het geeft niet altijd een prettig resultaat. Bovendien moet je daarbij van alle wagons de assen wisselen, en ook die assen zijn bepaald niet gratis.

Exact een maand geleden vroeg ik je om een baanplan. Alleen met een baanplan is het mogelijk om te zeggen of je keerlussen hebt, en zo ja, hoe je die het beste oplost. Dus nogmaals: kun je je baanplan plaatsen? Dan kunnen we een gericht advies geven!
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #7 Gepost op: 5 april 2017, 09:12:50 »
Bovendien moet je daarbij van alle wagons de assen wisselen, en ook die assen zijn bepaald niet gratis.
Van twee-rail overstappend naar drie-rail hoef je van de wagons toch geen assen te wisselen?
Wèl vraag ik me net als Anne en Dirk af of een keerlus nou zo’n nachtmerrie is dat je daarom zou overschakelen naar een ander systeem.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Keerlus
« Reactie #8 Gepost op: 5 april 2017, 11:00:20 »
Beste Wim,

De wielen en wielenafstand bij 3-rail zijn/is anders als bij 2-rail is anders, soms gaan 2-rail wielen bij wagons op 3-rail goed, soms niet en dan vooral bij wissels, ze pakken dan de verkeerde kant van het puntstuk.

Daarnaast als je massa detectie wilt hebben op je wagons, dan heb je de geleidende assen van 3-rail nodig, geleidende verf kan ook maar is onbetrouwbaarder.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #9 Gepost op: 5 april 2017, 11:53:53 »
Ah, ook nog een andere afstand van de wielen. Vandaar ook mijn vraag.
Een modelspoorder heeft het ook niet makkelijk.  ::)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Keerlus
« Reactie #10 Gepost op: 5 april 2017, 23:01:51 »
Beste Wim,

Nee, een modelspoorder heeft het wat dat betreft niet makkelijk, heeft hij wel aan zichzelf te danken, want naast 17 miljoen voetbalcoaches kennen we ook nog net zo veel modelspoor/elektronica fabrikanten als er modelspoorhobbyisten zijn.....

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #11 Gepost op: 6 april 2017, 06:33:49 »
Een vast baanplan heb ik op dit moment niet.
Wil ik ook eigenlijk niet, het is mijn bedoeling regelmatig van baan en aankleding te wisselen.
Een voorbeeld van wanneer het fout gaat zie je in de bijlage. Afhankelijk van de wisselstand treedt er kortsluiting op als de loc op de wissel komt.
Goede suggestie om eens bij een andere 2-spoor rijden te gaan kijken. Is er iemand van het forum in de buurt van Drenthe waar ik naar toe mag?
Het is in principe geen probleem om een of meerdere keerlus modules te kopen. Maar zijn ze makkelijk te verwisselen als ik een andere layout van de baan wil?
Zijn er voorbeelden van eenvoudige baanplannen, met wissels, waar het keerlus “probleem” niet speelt?

Offline henkiehenk

  • Verkeerleider
  • *****
  • Berichten: 403
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
    • onze baan en materiaal
Re: Keerlus
« Reactie #12 Gepost op: 6 april 2017, 08:39:10 »
Op google afbeeldingen vind je van alles ook voor kleine of grote banen . en ideeėn voor banen zonder keer lus .wat niet zo ingewikkeld is en met stekkertjes zo te koppelen is ....
Een baan of rail geregeld in en uit elkaar halen geefd storing op de verbinding stukkken ..2 en 3 rail ze worden wat ruimer ..
twee rail ,roco flieschmann ,
jaren 60 70 ,,fantasie baan naar vakantie belevenissen
Intellybox sound en omgeving geluiden op de baan
SHM Stoomtram Hoorn Medemblik medewerker werkplaats en chef trein
machinist bij de NS standplaats Alkmaar

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #13 Gepost op: 6 april 2017, 11:04:49 »
Ah, ook nog een andere afstand van de wielen.

Inderdaad. Wielafstand van 13,8 of 14,3 mm. En dan heb je ook nog de wieldiameter.

Bij Märklin wissels rijdt het materieel niet op de wielbanden maar op de flenzen. De diameter van de flenzen en de wielafstand zijn daardoor bij Märklin kritisch als je door de wissels gaat. Klopt het niet, dan krijg je daar ontsporingen.

Het is in principe geen probleem om een of meerdere keerlus modules te kopen. Maar zijn ze makkelijk te verwisselen als ik een andere layout van de baan wil?
Dat is op zich geen enkel probleem. Je moet wel altijd even goed kijken waar je de automaat het beste kunt plaatsen, en dan is het een kwestie van wat draadjes aansluiten.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #14 Gepost op: 6 april 2017, 15:37:20 »
Dag @tom1403,
Nog even los van je keerlusgebeuren, waarom exporteer je je foto's als pdf? Je kunt foto's toch ook standaard als jpg wegschrijven? Je kunt de foto's dan gewoon in je bericht zetten en hoeven we ze niet als bijlage apart te openen.
Groet,
Wim
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Keerlus
« Reactie #15 Gepost op: 6 april 2017, 20:53:47 »
Hallo @tom,

Op de foto die je in de bijlage hebt toegevoegd zie ik geen keerlus. volgens mij is dit gewoon een enkel spoor dat in de bocht dubbel spoor wordt en dan na de bocht weer terug gaat naar enkel spoor.

Om foto's in je bericht te kunnen plaatsen kan je deze link even door lezen:
http://www.h0modelspoor.nl/index.php?topic=1327.0

Groet,
Gert-Jan


Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #16 Gepost op: 9 april 2017, 17:01:54 »
De pdf onder je bericht had ik gemist, @Tom, maar nu ik die zie moet ik zeggen dat GéJé volgens mij helemaal gelijk heeft:

Op de foto die je in de bijlage hebt toegevoegd zie ik geen keerlus. Volgens mij is dit gewoon een enkel spoor dat in de bocht dubbel spoor wordt en dan na de bocht weer terug gaat naar enkel spoor.
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #17 Gepost op: 9 april 2017, 19:42:44 »
ok, geen keerlus.
Maar wel kortsluiting....
Ik heb nu mijn baan aangepast. Het is nu een aaneen gesloten baan, waarin 3 wissels zijn opgenomen waarvan de aftakkingen dood lopen.
En ook dan krijg ik, afhankelijk van de stand van de wissels, kortsluiting.

Kan iemand me vertellen waarom?
Omdat ik het graag wil snappen ben ik op zoek naar een artikel waarin e.e.a, liefst in Jip en Janneke taal  :) wordt uitgelegd.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #18 Gepost op: 9 april 2017, 19:45:12 »
Kun je een foto plaatsen van dat wissel in de kortsluitstand?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

tom1403

  • Gast
Re: Keerlus
« Reactie #19 Gepost op: 12 april 2017, 06:57:12 »
Bedankt allemaal voor de input.
Op dit moment neig ik naar overstappen naar 3-rail.
Ik heb slechts één loc en 2 wagons, en niet zo veel rails. Dus de kosten vallen wel mee.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Keerlus
« Reactie #20 Gepost op: 12 april 2017, 11:41:38 »
Dat kun je natuurlijk doen. Maar als je kortsluiting kunt krijgen in een tweerail baan zonder keerlus, dan kun je ook kortsluiting krijgen in een drierail baan. In die zin lost het niets op. Hooguit dat je dan geen probleem hebt omdat je de oorzaak van je huidige probleem niet meeneemt naar je nieuwe baan.

Maar als je dit probleem niet kunt oplossen, dan kun je tegen een ander probleem in de drierail baan lopen dat je ook niet op kunt lossen. En dan zit je alsnog.

Het is jouw keuze en op de korte termijn zal het best helpen als je op drierail overstapt. Maar als je wat wilt leren zodat je ook later een (nieuw) probleem aan kunt pakken, zou ik toch proberen te achterhalen wat er nu echt gebeurt.

Overigens is drierail niet alleen duurder omdat je je huidige materieel moet vervangen, maar ook omdat drierail spullen gewoonlijk (soms flink) duurder zijn dan tweerail spullen.

Als je het toch nog eens wilt proberen: kun je een schets van je hele baanplan maken, en vertellen wanneer het fout gaat? Je zegt "wanneer ik wissels gebruik", wat bedoel je daar precies mee? Is dat wanneer je ze opneemt in je baan? Of is dat wanneer je een bepaald wissel omzet? Of is dat nog wat anders?
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline jerry

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 506
  • Thanked: 9 times
Re: Keerlus
« Reactie #21 Gepost op: 12 april 2017, 11:56:08 »
Als ik dit lees,dan lijkt het dat er een draad aan de verkeede rail zit
Meeste wissels zijn /kunnen 1 kant geisoleerd zijn
Als je de wissel dan schakeld ,koppel je 2 staven aan elkaar met verschillende aan sluiting op de trafo
Volg de draden van de trafo naar de rails
de ene aansluiting van de trafo op links en dan daar houden

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Keerlus
« Reactie #22 Gepost op: 12 april 2017, 16:43:51 »
Ik denk dat ik een flink deel meega met het verhaal van Dirk. Volgens mij heeft elk rail-systeem zo z'n eigen problemen en die kun je zien als onoverkomelijk, maar je kun ze ook zien als een uitdaging. En dat hoort wel een beetje bij de modelspoorhobby.
Daarnaast is volgens mij het aanbod van materieel en materiaal een stuk groter en daardoor ook een stuk voordeliger. Maar, ik ben zelf twee-railer en ben daarom wat gekleurd.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline nico

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 207
  • Thanked: 10 times
  • Geslacht: Man
Re: Keerlus
« Reactie #23 Gepost op: 12 april 2017, 21:09:22 »
Ik wil eigenlijk niet in een strijd terechtkomen tussen 2 rail (gelijkstroom) en 3 rail (wisselstroom) gebruikers en daar krijg ik gezien de laatste opmerkingen een beetje  het idee van. Het enige dat ik wel weet is dat het met drie rail gebruik, het niet uitmaakt wat en hoeveel keerlussen en wissels je gebruikt want je je kan geen kortsluiting krijgen. Ik weet dat je met 3 rail alleen kortsluiting krijgt als je de middelrail (puncto) verbindt met een van de 2 rails.
Ik hoop en verwacht ook van dit forum dat het gezegde  "Leven en laten leven" in ieder op dit Forum nog steeds geëerbiedigd wordt Ik respecteer elke spoorbaan bouwer gebruiker 2 of 3 railer.   
Marklin digitaal, k-rails, alleen stoom- en diesellocs, geen voorkeur voor een land, vrije fantasie, aansturing middels IB.+computer alleen weet ik nog niet met welk besturingsprogr.

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: Keerlus
« Reactie #24 Gepost op: 12 april 2017, 21:44:18 »
Beste @tom,

Overstappen naar 3-rail kan natuurlijk altijd. Maar het probleem dat je beschrijft wordt niet veroorzaakt doordat je 2-rail gebruikt. Als je ons wat meer informatie geeft over je baanplan en hoe je het aangesloten hebt, dan denk ik dat we er hier met z'n allen samen wel uit komen.

@nico,
Ik ben het helemaal met je eens en ik denk dat niemand hier een oordeel probeert te vellen over 3-rail of 2-rail. Als Tom over wil stappen op 3-rail moet hij dat uiteraard zelf weten, maar zoals gezegd, overstappen op 3-rail is niet de oplossing van het probleem aangezien de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door het feit dat hij 2-rail gebruikt.

Groet,

Gert-Jan