Auteur Topic: Rubber wieltjes  (gelezen 3465 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Chris

  • Gast
Rubber wieltjes
« Gepost op: 22 februari 2017, 15:06:49 »
Hallo ik heb al aardig wat gevonden op het forum maar nog niks wat mij kan helpen aan het volgende probleem wat ik heb. De trein een jouef REF 843/E heeft ruim 30 jaar in een doos op een zolder gestaan en ik probeer er weer nieuw leven in te krijgen dus een baan gemaakt en rijden met dat ding na een rondje of 4 viel het eerste rubber wieltje er al af.(was natuurlijk helemaal uitgedroogd) na nog een paar rondjes volgde de rest. Nu mijn vraag zijn deze rubber wieltjes nog te krijgen en nog belangerijker hoe vervang ik ze. Ik zie namelijk nergens een schroefje zitten om de wieltjes te demonteren.

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Rubber wieltjes
« Reactie #1 Gepost op: 22 februari 2017, 15:47:27 »
wieltjes ??   Je bedoeld de rubber antislipbandjes ? Moeten via ebay nog wel te krijgen zijn.Vermoedelijk de beste kans in frankrijk.Of vervangende types.Ik heb er besteld in polen omdat ze goed en goedkoop zijn.
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Chris

  • Gast
Re: Rubber wieltjes
« Reactie #2 Gepost op: 22 februari 2017, 16:32:47 »
Hallo johny

Idd de rubber antislipbandjes ik ga ff kijken op ebay.

Nu nog de vraag hoe ik de antislipbandjes er op krijg

Groet chris

Offline bellejt

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 169
  • Thanked: 6 times
  • Geslacht: Man
    • bellejt
Re: Rubber wieltjes
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2017, 12:34:20 »
hangt van model tot model af.Soms moet je boutjes losmaken (stoomlocs) soms zelfs een wiekstek openen.Staat normaal in de handleiding.
Beste is de maat van de bandjes op te zoeken en dan ff googelen of op ebay zoeken.Of je doet zoals ik en legt een voorradje aan met verschillende maten.Zal ff op zoek gaan naar die poolse want die waren echt goedkoop.

link
met vriendelijke groet,
Johnny.
Ecos2 kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann,koploper

Offline Albert Remijn

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 107
  • Thanked: 7 times
  • Geslacht: Man
  • Veel hobby's, veel interesses, kan niet stilzitten
Re: Rubber wieltjes
« Reactie #4 Gepost op: 28 januari 2021, 17:53:24 »
Ook ik heb oudere lokjes met uitgedroogde antislipbandjes. Heb er een zakje ven 10 stuks kunnen kopen bij mijn winkel: Marnan.eu in Roosendaal.
Heb eerst gevraagd naar de maat van de bandjes en toen besteld. Toch had ik de indruk dat ze aan de kleine kant waren!
Als ze er niet goed in liggen ( in de uitsparing van het wieltje ) hobbelen ze op de rails. Het is nogal een gepruts om ze er goed op te leggen!
Graag zou ik willen weten of iemand weet of er geen lijst of tabel is met de juiste maten voor elk type lok en elk merk. Zou wel makkelijk zijn.( 2 gemold! )
Marnan heeft ze in verschillende maten. Je kunt ze ook opmeten op het wieltje , breedte , dikte  diepte b.v. Maar dan is het nóg maar de vraag of je de juiste antislipbandjes hebt.
Albert
Holderdebolderopzolder

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Rubber wieltjes
« Reactie #5 Gepost op: 28 januari 2021, 19:55:39 »
Hoi Albert,

Zo'n universele lijst is er niet, voor zover ik weet.
Ik heb wel specifieke antislipbandjes aangeschaft door de onderdelenlijsten van de betreffende locs te raadplegen. De meeste van de handleidingen/lijsten heb ik via Google gevonden. Dat is soms een tweetraps raket: eerst met het locnummer de fabrikant en productnummer achterhalen, en daarmee de onderdelenlijst zoeken.

Ik heb nu een klein voorraadje aan bandjes in verschillende maten en vaak vind ik wel iets passends.
Naast breedte en doorsnede is ook de dikte belangrijk, heb ik gemerkt.

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Rubber wieltjes
« Reactie #6 Gepost op: 28 januari 2021, 21:49:24 »
Omdat ik veel Märklin treinen heb, is het makkelijk, ik heb ook één Piko lok, daarvan waren de bandjes snel verdwenen, ik heb een in diameter passend Märklin bandje er bij gezocht, is te smal, maar het zit nog steeds prima.

Ik heb wel meer opmerkingen gelezen dan Märklin bandjes gebruikt worden op loks van andere merken en ja, omleggen is niet makkelijk, als er twee "omkeringen" in gekomen zijn, dan met een kleine schroevendraaier onder het bandje gaan en de schroevendraaier om het wiel heen bewegen.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"