Auteur Topic: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini  (gelezen 1760 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Gepost op: 21 februari 2017, 21:45:01 »
Vorige week een XYZ Da Vinci mini aangeschaft voor mijn kathedraal project, hierbij mijn eerste ervaringen.



Deze printer heb ik gekocht bij https://www.3dninja.nl/nl/3d-printers/ een site met uitstekende reviews waar ik me bij aansluit.

De Da Vinci heeft zeer goede recensies, ondanks zijn veel lagere prijs toch een resolutie vergelijkbaar met de duurdere exemplaren.
Het print oppervlak is kleiner, 15x15x15 cm en hij is niet al te snel. Doch de eerste resultaten gaven mij een zeer bevredigend gevoel.
Het filament kan alleen bij XYZ aangeschaft worden, das dan wel een nadeel, er zit een chip in het filament waardoor er geen filamenten van andere
merken ingezet kunnen worden. Een rol van 100m/600g kost ongeveer 3 tientjes. Ik heb op dit moment nog geen idee hoeveel je daarmee kunt printen.

Installeren was binnen 10min. gebeurt en ook de stuursoftware werkt goed.
De printer komt met 1 rol filament en je krijgt er 3 nozzles bij; 0,1  0,2  en 0,4 mm, dit bepaald je resolutie.
Reinigingsmaterialen en 3 vellen plaktape voor een betere hechting van het werkstuk op het printoppervlak zitten er ook bij.

Een eerste printje liet meteen los van de plaktape. Ik had al van een collega vernomen dat dat een probleem kan zijn en
daarvoor had ik dus gelijk een BuildTak surface mee besteld https://www.3dninja.nl/nl/buildtak-3d-print-oppervlak.html
Deze erop geplakt en daarna heeft het nooit meer losgelaten. Na het printen kun je het werkstuk met een groot plamuurmes van het bed afsteken.

Uitlijnen doet hij met 1 druk op de knop en je hoeft verder niets in- of af te stellen. Naja, je moet het filament aanbrengen  :lol:

Ik heb in eerste instantie gewerkt met het tekenprogramma 'TinkerCad' een simpel online programma om snel wat eenvoudige figuren te maken.
Echter miste ik al snel bepaalde functies en ben overgestapt op Autodesk 123D Design wat gratis te downloaden is. Ook hier zitten nog wel wat bugjes
en onvolkomendheden in maar in principe kan ik er alles mee tekenen, tenminste waarvoor ik het wil gebruiken  ;)





En dan rolt dit eruit (heb de muren geschilderd, dat kan veel beter). Geprint met de 0,2mm nozzle en alles op normale kwaliteit.















De muurdelen doen ongeveer een uur, het kerkraam was in een kwartiertje gedaan en de zuilen 1,5 uur.

Het eerste muurdeel trok tijdens het printen enigszins krom waardoor de printkop tegen het werkstuk aanliep.
Na enig zoeken blijkt dit een bekend euvel vanwege het afkoelen van het filament. De oplossing: ik heb de zgn. 'Brim' instelling geactiveerd.
Deze legt eerst een dun bedje onder je werkstuk waardoor temperatuur verschillen opgevangen worden.
Daarna ging het vele malen beter. Het vliesje kun je naderhand eenvoudig verwijderen (zal er tzt een foto van nemen).

Al met al zijn mijn eerste ervaringen zeer positief te noemen en het is erg leuk om je eigen ontwerp voor je neus tot leven te zien komen.

Wordt vervolgd.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #1 Gepost op: 21 februari 2017, 22:19:07 »
Ik vind het wel wat Jack. De resultaten liegen er niet om. Enuh ... je kan nu ook je eigen stoeptegeltjes maken. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #2 Gepost op: 21 februari 2017, 22:46:03 »
Filament is dan zeker het draadje dat verhit wordt en via de spuitmonding je werkstuk inelkaar plakt?
Ik vind het wel een hoopvolle ontwikkeling zo’n 3D-printer. Ik weet niet of ik nou direct een kathedraal zou maken, maar voor de constructie van de behuizing voor een smalspoorlocje, een geornamenteerde voorgevel of een krat wijnflessen voor in mijn café, daar zie ik zeker mogelijkheden.
Ik kan me wel voorstellen dat het onder de knie krijgen van de 3D-software wel nog even een dingetje is. Maar ik zie zeker mooie mogelijkheden en ik ga eens bekijken welke 3D-software op m’n Mac loopt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #3 Gepost op: 22 februari 2017, 06:40:57 »
Stoeptegels zijn idd geen issue meer haha. Filament is een term voor het plastic wat op de rol zit en zoals je al zei door de spuitkop
verhit wordt tot zo'n 200 graden en dan smelt. Het opent een nieuwe wereld zeker in modelbouwland waar de toepassingen eindeloos zijn.

Nu zal mijn kerkje niet alleen uit plastic gebouwd worden, deuren worden bijv. gewoon van hout. In het weekend eens kijken of ik een 'smeedijzeren' hekje kan printen.

Een ander voor mij groot voordeel: ik werk nogal veel en als ik in de avond thuis kom heb ik geen zin om de hele avond op zolder door te brengen, maar zit ik met vrouwlief
gezellig aan de keukentafel en nu kan ik dan toch met modelbouw bezig zijn. Ik heb geprobeerd om een kit in elkaar te zetten van de Batavia maar dat is toch niet helemaal mijn ding.

Als je helemaal nieuw bent in 3D tekenen zou ik je Tinkercad als een start kunnen aanbevelen. Zit ook een cursusje bij met opdrachten die je dan moet uitvoeren. Eens je dat onder de
knie hebt kun je kijken voor een wat professioneler pakket.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Michel Bikkel

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 551
  • Thanked: 24 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #4 Gepost op: 6 juni 2020, 17:16:53 »
Hoi Jack,

ik ben van plan een 3D printer te kopen om zelf onderdelen voor mn treinbaan te gaan maken.
Voordat ik echter zo'n ding koop ga ik eerst eens proberen of het tekenen me lukt.

Gelijk komt dan mn eerste vraag op: Hoe teken je nou de dikte van een onderdeel. Stel ik teken een muurtje en deze wil ik 1 mm dik hebben.
Teken ik in het programma dan het figuur 1 mm dik?

.... vind het nu al moeilijk... :-[
Groet Mies

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #5 Gepost op: 6 juni 2020, 17:27:25 »
Hoi Michel,

Ja, ligt een beetje aan het tekenprogramma maar in de meeste gevallen zullen deze metrisch zijn
(of je kunt ze ook omzetten naar Engelse maten) maar inderdaad, what you draw is what you get...

Als starter kun je het best misschien met TinkerCad beginnen, daar zijn heel veel howto's en lessen voor beschikbaar en het is gratis.

www.tinkercad.com en geschikt voor de meeste 3d prints.

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Zilte

  • Gast
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #6 Gepost op: 6 juni 2020, 18:05:06 »
@ Michel Bikkel: Ik bezit nu ruim een maand een Creality Ender 3 Pro en gebruik Sketchup als tekenprogramma (Sketchup 2017). Ook hiervoor zijn diverse tutorials te vinden.

In mijn zoektocht naar tekenprogramma's ben ik ook bij Tinkercad geweest, Fusion 360 en Blender. Ik heb in alle 4 het één en ander getekend in de free trials en aan Sketchup blijven hangen. Ik zou je dan ook adviseren wat meerdere te bekijken en dan een keuze te maken.
Je tekent in de programma's op 'ware grootte' en kunt voor de details inzoomen, dus dat is geen probleem. In de instellingen kun je aangeven in welke eenheid je wil tekenen en soms ook de nauwkeurigheid.
Kijk dus wat het beste bij jezelf past. Een handig forum, waar je ook vragen kunt stellen is het 3D Print Forum.
The following users thanked this post: Michel Bikkel

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #7 Gepost op: 8 juni 2020, 01:31:36 »
Ik heb wat spulletjes geprint voor mijn N baan.
Twee types bruggen



Een tunnelportaal

Servo steun, met en zonder schakelaars voor geïsoleerde puntstukken

En een tool om flexrail netjes parallel in bochten te leggen.

Voor H0 en N

Alles is geprint op een Anet A8 printer met als laag dikte 0.08mm en 3600mm/min snelheid.
Met een beetje secuur werken is ook voor schaal N behoorlijk wat detail bereikbaar.

grt Piet.


Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #8 Gepost op: 8 juni 2020, 09:36:28 »
Mooi werk Piet. Vooral die eerste brug vind ik helemaal top. ;)

Ik zie printen eigenlijk meer als een aparte hobby. Meestal (niet altijd natuurlijk) is het voor mij ook op een andere manier te doen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk maar ... voor mij wel een grotere uitdaging.
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Zilte

  • Gast
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #9 Gepost op: 8 juni 2020, 10:01:44 »
@PietB : Welke maat nozzle gebruikt u en welk filament en bij welke temperatuur?

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #10 Gepost op: 8 juni 2020, 10:04:13 »
Ik print alles met een nozzle van 0.4mm op 205 graden en met Jupiter PLA filament van 123-3d
grt Piet.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2020, 10:08:47 »
Mooi werk Piet. Vooral die eerste brug vind ik helemaal top. ;)
Dankjewel Pierre. Is ook één van mijn mooiste prints.

Ik zie printen eigenlijk meer als een aparte hobby. Meestal (niet altijd natuurlijk) is het voor mij ook op een andere manier te doen. Dat is natuurlijk heel persoonlijk maar ... voor mij wel een grotere uitdaging.
Is het ook, zeker.
Maar ik zie me die hekwerkjes van vooral die éérste brug nog niet maken in styreen.
En vooral niet in schaal N.

grt Piet.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2020, 10:38:27 »
Onderdelen verlijmen welk lijm en kan dat?

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #13 Gepost op: 8 juni 2020, 11:28:31 »
Zie er fraai uit!
Maar ik zie me die hekwerkjes van vooral die éérste brug nog niet maken in styreen.
En vooral niet in schaal N.
Daar heb je zeker een punt en die hekjes in H0 maken wordt trouwens ook nog knap lastig. Maar wat ik niet zelf kan of hoef te maken dat koop ik.  8)
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2020, 12:51:52 »
Onderdelen verlijmen welk lijm en kan dat?
Ik gebruik daar Bison kit transparant kontakt voor Ben.
Die koop ik bij Action, kleine tubes.

grt Piet.

Offline Ben

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 301
  • Thanked: 3 times
  • Geslacht: Man
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #15 Gepost op: 8 juni 2020, 18:41:13 »
Hoi Piet dank voor de info

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #16 Gepost op: 12 juli 2020, 11:31:43 »
@SuperSylvester,
Datzelfde heb ik ook bij mijn inktjetprinter; als ik inkt-cartridges van de Action in dat ding prop begint-ie te brullen dat het geen eigen merk is. Maar hij werkt er prima op en ze kosten een drol.
Het filament kan alleen bij XYZ aangeschaft worden, das dan wel een nadeel, er zit een chip in het filament waardoor er geen filamenten van andere merken ingezet kunnen worden.
Ik veronderstel dat die chip niet in het filament zelf zit maar op de rol. Als je die rol met filament leeg is en je rolt daar filament van een ander merk op, wordt de keuze van je filament dan niet veel groter?

Nog een vraag:


Vaak zie ik bij 3D geprinte objecten allerlei aanbaksels zitten en die zitten daar natuurlijk omdat het nog warme filament anders gaat doorzakken. Mijn vraag: verzint die D3-printer zelf waar die ondersteuningen moeten komen of moet je die er zelf bijtekenen?

Nu ik toch bezig ben nóg een vraag: er bestaan allerlei sites waar je gratis of voor weinig bestanden kunt downloaden die je kunt printen. Ik veronderstel dat je die bestanden ook kunt openen met een 3D-tekenprogramma om ze te verschalen of aan te passen. Heeft iemand ervaring met dit soort 3D-sites?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Zilte

  • Gast
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #17 Gepost op: 12 juli 2020, 13:10:36 »
Een site waar ik wel dingen van download is Thingiverse. Meestal kosteloos, maar ik moet voor Sketchup wel van de .stl een .dae maken. Gelukkig was er op het (g)orakel een programma te vinden, die dat doet.
Met het aanbrengen van steunpunten heb ik geen ervaring. Wel weet ik, dat je in de slicer wat zaken aan kunt geven, maar of dat ook de steunpunten zijn? Er zijn wel verschillende tutorials te vinden, die hierover gaan.

Offline PietB

  • Rangeerder
  • ****
  • Berichten: 290
  • Thanked: 8 times
  • Ik slaap slecht, maar daar lig ik niet wakker van.
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #18 Gepost op: 3 augustus 2020, 01:48:01 »
Dat van die supports ligt helemaal aan de instellingen van de slicer.
Er zijn slicers die de gebruiker in staat stellen de bedachte supports op bepaalde plaatsen te blokkeren (support blockers in Prusa slicer)
Ook kun je je slicer laten bepalen of er alleen supports geplaatst moeten worden bij een overhang van meer dan een bepaalde(instelbare) hoek.
Of alleen vanaf de build plate, of ook tijdens een overhang gedurende het printen.
Dus Wim een eenduidig antwoord is er niet makkelijk op jouw vraag te geven.
En over het downloaden van STL bestande, ik gebruik daarvoor https://www.stlfinder.com/ dat is een portal over diverse (betaalde en gratis) sites.
Ik gebruik deze omdat https://www.thingiverse.com/ veelal zo traag is met het opbouwen van een overzicht, dat de lust mij vergaat daar op te wachten.
Stlfinder heeft een index die ieder uur ge-update wordt.
Daarbij kun je ook zien hoe het object er uit gaat zien en dan kunt besluiten de trage site thingiverse te gebruiken om één STL te downloaden.
Want laten we eerlijk zijn de grootste verzameling is bij https://www.thingiverse.com/ te vinden

grt Piet.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.850
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: Modelbouw en 3D printen met de XYZ da Vinci mini
« Reactie #19 Gepost op: 3 augustus 2020, 13:43:04 »
Dankjewel @PietB,
Ik heb al enkele van deze sites bezocht en ook al wat gedownload. Kijken wat het wordt.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)