Auteur Topic: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch  (gelezen 52451 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #25 Gepost op: 17 juli 2017, 00:30:30 »
Schilderen is toch echt niet mijn sterkste punt... maar ik ben blij dat jullie positief zijn  :D
Nou Jack,
Ik dacht even dat je vrouw het schilderwerk had gedaan. Als schilderwerk niet je sterkste punt is, dan kan ik je uit de droom helpen: je schilderwerk ziet er perfect uit.
Citaat
En Wim, ik ben nooit weggeweest hoor. Heb alleen wat tijdgebrek...
Ik bedoelde eigenlijk: je bent weer terug... met iets wonderbaarlijks.

Citaat
Die MDF plank is 12mm dik, van wat plastic dingetjes gaat die niet krom trekken hoor, maar om je gerust te stellen; er komt een tafelframe onder.
Oké oké.  :-X
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #26 Gepost op: 17 juli 2017, 22:32:20 »
Wow  :o!
Dat ziet er heel goed uit! Wat zeg ik? Dat ziet er geweldig uit!

Kleur van het schilderwerk is helemaal goed. Ik ga dit met veel belangstelling volgen.

Groet,

Gert-Jan

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.743
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #27 Gepost op: 17 juli 2017, 23:08:48 »
Hoi Jack,

Dat ziet er allemaal veelbelovend uit hoor. Ik kan me voorstellen dat er nogal wat 3D 'proefdrukken' nodig zijn voordat alles goed past, en dat vreet tijd, denk ik.
Maar het resultaat: top!

Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #28 Gepost op: 18 juli 2017, 06:47:53 »
Dank voor de positieve reacties!

Aangezien 3d printen voor mij ook nog vooral 'trial&error' is zal dit zeker veel tijd in beslag nemen.

Tijdens het printen zet de kunststof ietsjes uit, een paspen van 8 mm doorsnede past dan niet in een 8mm gat,
maar zal de paspen ca 7,5mm moeten zijn (of het gat ietsje groter  :) , daar moet je dus continu rekening mee houden.

Maar het hoeft ook niet morgen af he :-) in het echt hebben ze er eeuwen voor nodig gehad...

Jack
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2017, 11:27:25 »
Misschien denk ik nu een paar stappen te ver, maar komt deze kathedraal als zelfstandig kunstwerk ergens in een vensterbank te staan of krijgt-ie een plek ergens in een groter geheel?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #30 Gepost op: 18 juli 2017, 13:19:27 »
Beide zijn mogelijk Wim en ik weet nog niet precies wat ik ermee ga doen. Het gaat in eerste instantie om het bouwen zelf en (nog) niet zozeer om het eindresultaat.
(eerst zien of het kunstwerk een 'Kunstwerk' mag worden  :) Het ligt er ook een beetje aan wat ik met de modelbaan doe maar ik heb plek zat om hem (of haar?) ergens tussen te persen.

Ik wil er in ieder geval iets van een interieur in maken voor zover als dat zichtbaar is, verlichting, wat klokkengeluiden, misschien een psalm op het kerkorgel,
pastoor, misdienaartjes in processie en de hele klimbim.

Op de vensterbank gaat die in ieder geval niet passen  :-\ ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #31 Gepost op: 19 juli 2017, 12:13:11 »

Tijdens het printen zet de kunststof ietsjes uit, een paspen van 8 mm doorsnede past dan niet in een 8mm gat,
maar zal de paspen ca 7,5mm moeten zijn (of het gat ietsje groter  :) , daar moet je dus continu rekening mee houden.


met welk materiaal print je ? PLA/ABS/anders? en welke 3d printer ?

normaal zou dit nl perfect moeten passen of er zou een setting niet goed moeten staan
hier is 8mm printen ook echt 8mm nl

Fred

Offline Yentl

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 505
  • Thanked: 11 times
  • Geslacht: Vrouw
  • Bad nailpolish is better than a good day at work
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #32 Gepost op: 19 juli 2017, 19:08:07 »
Schattige 'bouw inspecteur'  :P ;D :-*


Pierre bouwt een brug
Sylvester een kathedraal


volledige logica in dit forum...  ;D :P
Märklin c rail, digitaal. Arduino mega's met shields

Scenery wordt volledig fictief tussen NL en AU.

Pc besturing wordt iTrain of Rocrail. Wordt wel DCC protocol

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #33 Gepost op: 19 juli 2017, 23:37:47 »
Ik wil er in ieder geval iets van een interieur in maken voor zover als dat zichtbaar is...

Zou jammer zijn als je dat niet zou doen. Zoiets?


Als je de deuren van je kathedraal openzet dan heb je al heel snel zicht op je interieur. Dit is een wat sobere kerk uit De Orde van de Heilige Schaal, maar jij kunt natuurlijk helemaal los gaan met Maria-beelden, Sint Johannes, Sint Petrus en afbeeldingen van de Kruisgang.
Dat wordt nog wat.

Glas-in-lood-ramen kun je trouwens prima maken door met een laserprinter afdrukken te (laten) maken op overheadsheets.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #34 Gepost op: 20 juli 2017, 09:06:17 »
@Fred, als het moet krijg ik het er wel ingeperst maar dan moet ik tamelijk wat kracht(termen) toepassen met het risico dat o.a. de
gotische pinakels afbreken.  Ik heb zo'n beetje de goedkoopste 3d printer (Da Vinci mini) die ik kon vinden en dan ben je gebonden aan hun PLA.

@Yentl, Professor NomfiNomfinus is schattig maar ook een wolf in schaapskleren... vraag dat maar aan die andere Bengalen  :-\

Wim, Ik had wat testjes gedaan met overhead vellen en mijn eigen inktjet printer en dat gaat als de brandweer, zal wel foto's plaatsen tzt.
Je zult wel hier en daar naar binnen kunnen kijken maar om nou alle details na te bouwen? En jouw kerkje kon ik natuurlijk al en dat is ook ongeveer wat ik voor ogen heb.

We zullen zien.

Pierre bouwt een brug
Sylvester een kathedraal

volledige logica in dit forum...  ;D :P

Ja toch?  ;D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #35 Gepost op: 20 juli 2017, 10:12:23 »
[Idee] Dit soort middeleeuwse gebouwen vragen heel veel onderhoud en het is zelden dat er niet ergens iets in de steiger staat.
Hier zou ik een raam of twee weg kunnen laten omdat die momenteel gerestaureerd worden...? [/idee]
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline The Breeze

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 29
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #36 Gepost op: 20 juli 2017, 12:08:29 »
@Fred, als het moet krijg ik het er wel ingeperst maar dan moet ik tamelijk wat kracht(termen) toepassen met het risico dat o.a. de
gotische pinakels afbreken.  Ik heb zo'n beetje de goedkoopste 3d printer (Da Vinci mini) die ik kon vinden en dan ben je gebonden aan hun PLA.


ja die ken ik wel, had deze bijna zelf gekocht
helaas weet ik daar verder niets vanaf

heb zelf voor de vertex k8400 gekozen alleen al vanwege het feit dat ik hier ook ander filament bij kon gebruiken en je meer invloed hebt op het printen zelf

kan van alles zijn, extruder te snel (te veel materiaal per laagje), kop te traag (materiaal wordt niet voldoende uitgesmeerd als het ware), temp te hoog (PLA max 190)   zijn zo enkele zaken die dit zou kunnen veroorzaken

Fred

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #37 Gepost op: 20 juli 2017, 12:11:17 »
[Idee] Dit soort middeleeuwse gebouwen vragen heel veel onderhoud en het is zelden dat er niet ergens iets in de steiger staat.
Hier zou ik een raam of twee weg kunnen laten omdat die momenteel gerestaureerd worden...? [/idee]

Tsja, @Pierre heeft dat ook een keer gedaan met de locloods op zijn vorige baan. Maar dat was volgens mij omdat de vorige plakker van die loods een raamkozijn ondersteboven erin had gefröbeld én omdat er wat raamspijlen waren gesneuveld.


Dat heeft Pierre toen behoorlijk charmant opgelost en het raam door een paar Preisertjes dicht te laten spijkeren. Eerlijk gezegd weet ik niet of Pierre een prima raam zou dichtspijkeren.  ::)
Ikzelf -en dat is natuurlijk heel persoonlijk- zou dit soort [ideeën] bewaren voor als er echt een raam onherstelbaar is gesneuveld en niet al op voorhand dit soort mankementen inplannen.
[idee]
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #38 Gepost op: 21 juli 2017, 08:37:35 »
Hmm, uhu, okay, tja, echt waar? ga weg, ach nee toch, nou weet je ...  :-X

... ik zal er 's over nadenken  :D
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #39 Gepost op: 19 december 2017, 20:46:28 »
Hallo Jack,

Ik was op het www op zoek naar plaatjes van een kathedraal en toen kwam ik via Google toevallig weer op dit topic.
En dat maakt mij dan weer benieuwd. Hoe gaat het inmiddels met dit project?

Groet,

Gert-Jan

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #40 Gepost op: 24 december 2017, 15:19:41 »
Hoi GertJan, dit project is veilig opgeborgen in verhuisdozen incl. printer.

Vanaf 10 januari verhuizen, daarna zal het nog even duren voordat alles een plekje heeft en de modelbouw opnieuw opgestart kan worden.

De handen beginnen alweer te jeuken....  ;)

Maar even een andere vraag, jij op zoek naar een kathedraal, boze plannen??
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline GéJé

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.672
  • Thanked: 52 times
  • Geslacht: Man
  • Gert-Jan
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #41 Gepost op: 26 december 2017, 22:58:43 »
Nee hoor @Jack,

Ik was gewoon op zoek naar een leuk plaatje voor op een kerstkaart.

Offline Bert Senden

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 217
  • Thanked: 6 times
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #42 Gepost op: 7 januari 2018, 08:37:24 »
Dit is gewoon geweldig, wat een project.  ;D

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De Sint-Janskathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #43 Gepost op: 13 juni 2018, 19:40:38 »
Aan dit 'geweldige' project  8) wordt momenteel weer hard gezaagd en getimmerd.

Ik kwam tijdens mijn zoektocht nog een leuke verrassing tegen, noem het toeval of niet....

Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #44 Gepost op: 14 juni 2018, 17:31:24 »
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #45 Gepost op: 16 juli 2018, 20:20:36 »
Ik werd al een paar dagen geplaagd door een ontstoken kies en vanochtend werd ik daar eindelijk van verlost.

Als dank hierbij een paar plaatjes van de huidige stand van zaken. (en ook op verzoek van een zeer gewaardeerd forumlid :-)

Precies een jaar geleden zag het er nog zo uit, let vooral op de vloerdelen:




In het nieuwe huis heb ik een heel klein hoekje gevonden op de logeerkamer waar ik wat spulletjes kan neerzetten.

Zoek het Preisertje!  Geeft je een idee van het formaat van dat ding.













Zoals je ziet zijn de vloerdelen groen geworden, echt lelijk vind ik het niet maar hmm.

Ik denk dat het komt omdat ik die met verdunde houtlijm op de MDF plaat gelijmd heb, daarna pas een matte lak erover.
Misschien de volgorde omdraaien?

Voor de rest gaat het printen zijn gangetje, deel 1 is bijna klaar. Ohja, alles staat nog los op de ondergrond zodat ik eerst het interieur
nog kan bepalen.


Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.918
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #46 Gepost op: 16 juli 2018, 21:38:22 »
Wauww. ... schitterend werk Jack. Echt niet stil gezeten hè. Top man. ;)
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #47 Gepost op: 16 juli 2018, 22:35:02 »
Dank je Pierre, ik heb wel een pauze van een paar maanden gehad maar de laatste weken heb ik weer wat kunnen doen.

Tis ook maar een tussendoorprojectje hé  8) (totaal irrelevant: ik zit nu op 232 onderdelen...)



Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands

Offline Wim Corduwener

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 10.844
  • Thanked: 300 times
  • Geslacht: Man
  • Enschede (import)
    • Portfolio
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #48 Gepost op: 17 juli 2018, 01:34:31 »
Ziet er schitterend uit!
Die groene vloer, heb je die met een inktjet of met een laserprinter afgedrukt?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbutchering... en ik maak eigenlijk nooit wat af.

Meest recente projecten: Frans diorama 2.0 (Spoor 0e) en Verbouwing Magic Train (schaal 0e)

Offline SuperSylvester

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 2.054
  • Thanked: 77 times
  • Geslacht: Man
Re: De St.Jans-kathedraal van 's-Hertogenbosch
« Reactie #49 Gepost op: 17 juli 2018, 08:51:52 »
Met de inktjet, ik heb geen laserprinter meer.
Groet, Jack. Dwarsliggers houden het spoor recht....

H0 gelijkstroom, ECOS 2, Carsysteem, Periode pre-historie tot heden, grensoverschrijdend Nederlands