Auteur Topic: functie decoder esu  (gelezen 10762 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
functie decoder esu
« Gepost op: 9 april 2011, 10:47:46 »
Beste medehobbieisten,

ik heb een paar esu 52621 decoders.
De bedoeling van deze dingen is dat ze in stammetjes rijtuigen geplaatst worden (met stroomvoerende koppelingen en op 1 rijtuig een sleper))
om de verlichting aan/uit te kunnen schakelen.
Ik zoek me suf naar een voor mij begrijpelijk aansluitschemaatje (ben immers een electronische onbenul)
De aansluitschema's van esu begrijp ik niet, veel te veel draadjes en ik heb er toch maar een paar nodig denk ik.
wie kan mij helpen ?

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Piet

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #1 Gepost op: 9 april 2011, 11:56:15 »
Hallo Kees,
waarom rust je je lok niet uit met ook een stroomvoerende koppeling en gebruik je niet een van de functie uitgangen van de lokdecoder niet om de verlichting van de "sleep" te schakelen?

Je hebt het over "veel te veel" draadjes, heb je een plaatje van zo'n schema zodat we ff mee kunnen denken?
Ik heb me al mottig gezocht maar kan op het internet weinig van de 52621 vinden.

grt Piet.

Riny

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #2 Gepost op: 9 april 2011, 12:24:05 »
Beste Kees,

Welke functie uitgangen wil je gaan gebruiken?
Ik wil wel een schema-tje in elkaar breien zodat je verder kunt maar dit kan een dag of 2 duren i.v.b. het weer om even eruit te zijn met Lady.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:functie decoder esu
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2011, 12:44:40 »
Hoi Piet,

Wat jij aandraagt is natuurlijk ook een oplossing. Alleen wisselen de stammetjes nog wel eens van lok (automatisch via PC) en dan functioneren
de stroomdoorvoerende koppelingen niet zo bedrijfszeker en er zijn ook nog wat loks met telex kopp. zodat ook dat niet een optie is m.i.
Het meest simpele is volgens mij de decoder in het rijtuig inbouwen. En ik heb die dingen nu eenmaal.
Van de esu functie decoder heb ik naturlijk maar een paar aansluitingen nodig terwijl er veel aansluitingen op zitten.
Misschien dat bijgaand scr.sh. helpt.

Het probleem is alleen dat ik niet goed weet welke aansluiting (voeding) naar de sleeper gaat welke de massa is en welke aansluiting(en) voor de functieschakeling zijn. De schema's van esu zijn voor mij niet duidelijk.
En om desastreuze foutjes te maken vraag ik om raad.
Riny weet dit vast wel, maar ja die ligt nog op 1 oor natuurlijk, hij slaapt altijd uit op ma. t/m zon.

Gr. Kees  
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:functie decoder esu
« Reactie #4 Gepost op: 9 april 2011, 12:49:38 »
hoi Riny,

het maakt mij niet uit welke uitgang ik moet gebruiken, als dat licht maar aan en uit kan via WDP.
ik stel me zo voor dat de decoder een eigen nr. krijgt en de verlichting via de lokprogrammer dimmend aan en uit kan worden geprogrammeerd.
via WDP regel ik dan wel wanneer ik schakel.

Gr. Kees
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #5 Gepost op: 9 april 2011, 13:20:55 »
ik stel me zo voor dat de decoder een eigen nr. krijgt en de verlichting via de lokprogrammer dimmend aan en uit kan worden geprogrammeerd.

Beste Kees,

Zoals je het in je citaat aangeeft zo werkt het in ieder geval.
De rest kun je inderdaad via WDP doen.

P.s. Zou niet gek zijn om een een paar dagen achter elkaar te kunnen pitten. ;D

Riny

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #6 Gepost op: 9 april 2011, 13:49:39 »
Beste Kees,

Ik heb nog wat info nodig.

Waarmee worden de rijtuigen verlicht, lampjes, losse Leds of Led-strips.
Dit wil ik even weten om het schema af te kunnen ronden.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:functie decoder esu
« Reactie #7 Gepost op: 9 april 2011, 14:00:21 »
Hallo Riny,

In alle rijtuigen zitten ledstrips, op 1 rijtuig na, dat is de Rheingold, in het panoramadak zitten 3 losse leds maar ook die worden
gevoed via de stoomdoorvoerende kopp. Dus eigenlijk geen verschil met de rest.

Vast bedankt voor je hulp.

Gr. Kees 
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #8 Gepost op: 9 april 2011, 14:05:56 »
Op 1 rijtuig na, dat is de Rheingold, in het panoramadak zitten 3 losse leds maar ook die worden
gevoed via de stoomdoorvoerende kopp.

Kees,

De drie Leds, zit daar een voorschakel-weerstandje voor cq. bij?
Welke Ledstrips worden toegepast (eventueel merk)?

Dit wil ik graag weten want rijtuigen met rookgenerators heb ik nog nooit gezien en die zal jij ook niet willen hebben denk ik.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:functie decoder esu
« Reactie #9 Gepost op: 9 april 2011, 14:17:47 »
Riny,

Die 3 ledjes heb ik los gehaald van de ledstrip die in de rest van het rjtuig zit maar ze er wel weer mee verbonden, dus is er technisch geen verchil.
ik gebruik verschillende merken, Viessmann en digirail meen ik.

Rokende treinen heb ik genoeg, de machinist rookt trouwens ook.  ;D
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #10 Gepost op: 9 april 2011, 14:22:46 »
Kees,

Bedankt voor de Info.
I'll be back when I'm ready.

Ik meld mij straks weer.

Offline Kees

  • Stationchef
  • ***
  • Berichten: 205
  • Geslacht: Man
  • WinDigiPet
Re:functie decoder esu
« Reactie #11 Gepost op: 9 april 2011, 14:34:05 »
hartstikke fijn ouwe reus.
Treinen WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit Tams(rijden), CS1(schakelen) terugmeldingen over HSI usb 56 loks K-en C rail K83, K83 met relais, littfinski schakeldecoders 12 boosters.
FCS WDP 2012 pr. Laptop win 7 64 bit CS2(schakelen), terugmeldingen over HSI usb, Dc en AC voedingen, K83 met relais.

Riny

  • Gast
Re:functie decoder esu
« Reactie #12 Gepost op: 10 april 2011, 10:14:45 »
Inmiddels via e-mail / Pb een schema met uitleg naar Kees verzonden.
Mocht er iemand zijn die deze info ook in de komende tijd nodig heeft stuur mij (Riny) een Pb.