Auteur Topic: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan  (gelezen 3942 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Romavami

  • Gast
Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Gepost op: 14 februari 2017, 22:51:26 »
Hallo Forum,

nadat ik mijzelf heb voorgesteld is het tijd om mijn baan voor te stellen. Ik zal met een zekere regelmaat foto's plaatsen van de vorderingen.

Ik was al een eind op dreef met de bouw van mijn vorige baan maar was nog niet aan de scenery toegekomen. Digitaal rijden als je zelf nog uit het analoge tijdperk komt vraagt meer tijd dan je van te voren kunt bedenken. Mijn vorige baan was een treintafel zoals we die vroeger bouwden; grote platen op poten en aan de muur bevestigd. Je kon er slecht bij, moest (te) diep in de knieen als je onder de tafel moest werken. En dan was er nog het verhuizings-spook. Ik kon volledig in paniek raken als het woord verhuizing viel omdat ik wist dat verhuizen van de treinopstelling met deze constructie geen optie was.

Het deed even pijn maar ik besloot het hele spul af te breken en opnieuw te beginnen. Ik noem het een harde reset.
Het plezier aan het bouwen van een nieuwe baan heeft echter de overhand.

Dus mijn randvoorwaarden voor een nieuw baan zijn:
- beschikbare ruimte 350 x 330 cm
- werkhoogte ca 110 cm
- goed bereikbaar !!!
- moduletafels van 122 x 61 cm
- een schaduwstation
- een klimspriraal
- een draaischijf
- doorgaand (rondrijdend) personenvervoer
- goederenvervoer en rangeerterrein.

Moduletafels: Deze heb ik gemaakt van vurenhouten poten, randen van 12 mm multiplex en een werkblad van 9 mm multiplex ook voor het schaduwstation. In het schaduwstation heb ik geen moduleovergangen gemaakt. Wel op het bovenste deel van de tafels. Voordeel daarvan is dat ik het bovendeel er uit kan lichten om te bewerken (boven en onderzijde). Ook kun je een bovenplaat nog eens meenemen naar de woonkamer zodat ik niet telkens in de kelder hoef te zitten. Mocht het ooit op een verhuizing aankomen dan kan ik de sporen van het schaduwstation met een dremel doorslijpen. Ik hoef dus niet met mijn baan naar tentoonstellingen of beurzen maar kijk wel naar de toekomst.

Schaduwstation: Ik heb veel treinstellen en wil de mogelijkheid hebben die ergens op te stellen en ze willekeurig naar boven te laten rijden. Dit geeft afwisseling en spanning.

Klimspriraal: Bij een schaduwstation hoort een klimspiraal. Ik heb deze kant en klaar staan (nog van de vorige baan) volgens de bouwmethode van de trapeziumvormige multiplexplaatjes. De buitenradius is 529 en de binnenradius 472 mm. Hij maakt drie volledige cirkels en overbrugt een hoogte van 24 cm. Volgens mijn berekeningen blijf ik daarmee ruim onder klimpercentage van 3%.

Draaischijf: Op Ebay.de compleet gekocht een Flm 6052 voor 50€. Het is een apart project geworden om deze draaischijf digitaal te maken. Een draaischijf geeft naar mijn idee een zeer dynamisch stuk scenery op kleine oppervlakte. Deze draaischijf ligt op het niveau +1 en is een aparte stapelbare module.

Zoals de foto's laten zien heb ik de klimspiraal in twee moduletafels gehangen. Daardoor moest ik wel twee moduletafels permanent koppelen (tegen mijn principe) maar als je de poten eraf haalt wordt het een goed verplaatsbaar pakketje van 122 x 122 x 35 cm.

Misschien in de ogen van sommigen een rare start; eerst een klimspiraal in de module bouwen, maar ik ben gebonden aan vaste maten van de klimspiraal. Ik heb de bovenkant (in- en uitrijzijde) gelijk gemaakt met de bovenzijde van de andere modules. Het schaduwstation wordt nu gebouwd op de hoogte van de onderzijde van de klimspiraal. Ik ben de vorige bouw heel lang bezig geweest met het inpassen van de klimspiraal in een bestaande baan.Nu was het in een halve dag gefikst, zonder stress.

Mijn kelderruimte oogt misschien wat rommelig maar in Duitsland is een gezegde; Wer alles schön aufräumt ist zu faul zum suchen. (wie alles netjes opruimt is te lui om te zoeken) Mijn vrouw denkt dat ik deze zelf verzonnen heb.







Ik heb voorheen de rails altijd gespijkerd maar wil dat nu niet meer doen.
Ik heb de blauwe Gamma ondervloerplaten in huis gehaald en heb de rails nu gelijmd.









De moduletafels zijn klaar. Ze staan op de plaats. Nu het niveau voor het schaduwstation erin zetten en de zaak uitrichten.
Door de hoogte van de tafels (110 cm) heb ik veel bergruimte en natuurlijk werkruimte. De bovenplaat ligt er los op, gefixeerd met latten zodat hij er wel strak en onbeweeglijk tussen ligt. Deze maak ik met moduleovergangen volledig uitneembaar. Zo kan ik ook makkelijk bij het schaduwstation.

De moduletafels zijn klaar en op hoogte gesteld. Het niveau van het schaduwstation ligt er ook in.
Op enkele tafels heb ik de blauwe Gamma plaatjes al geplakt. Ook even een verrijdbaar computermeubeltje gemaakt.
Het ding stond altijd in de weg en nu rijd ik hem simpel aan de kant.

Ik ga de verbindingen tussen de verschillende modules maken met D-Sub 25 polige stekkers. Ik ging even naar de plaatselijke electronicahandel om er alvast een paar te halen. Ik mocht voor een behuizing 3,20 € en voor de connector 1,75€ afrekenen. Een simpel printplaatje met éénzijdig koper (10 x 16 cm) kostte 7,95€. Dan toch maar even op Ebay.de gezocht. Ik kocht 25 connectorbehuizingen voor 7,50€ incl. verzendkosten, 3 printplaatjes 10 x 16 cm voor 3,90€ en 30 connectoren D-Sub 25 male en female voor totaal 8,10€. Ik gun de kleine middenstand ook wat maar de hobby moet wel betaalbaar blijven.

In de klimspiraal zit een zelf gesoldeerde keerlusmodule. Die heb ik al weer aangesloten en het werkt. Het schaduwstation gaat straks als een keerlus werken en met die module mag dat geen probleem geven.

Ik was na een jaar bouwen zover dat ik automatisch kon rijden met 4 treinstellen. Tegelijkertijd begonnen zich ook problemen aan te dienen. De moduleovergangen waren niet wat ik wilde. En er ontstonden grote problemen met de Roco wissels. Constant sluiting en daardoor stoppen van het automatisch bedrijf. Irritatie ten top. Wissels bijna niet meer te krijgen, zelfs in Duitsland niet.

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Dus met pijn in het hart toch maar weer een harde reset. Alle rails er af gehaald en verkocht op Ebay. Daarna op beurzen en op Internet Fleischmann Profirails gekocht. Dat is voldoende (gebruikt) te krijgen voor redelijke prijzen.
En dus maar weer overnieuw begonnen........

Voor de blauwe Gamma onderplaat heb ik steeds strips afgesneden (ca 5 cm breed) en in de bochten gewoon iets ruimer. Om het netjes af te snijden als een balastbed wat naderhand met strooisel afgewerkt kan worden heb ik een apparaatje gemaakt. Misschien dat ik iemand op een idee breng ?







Hier de baanplannen voor mijn niveau 0 en schaduwstation:











Romavami

  • Gast
Re: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Reactie #1 Gepost op: 14 februari 2017, 23:00:46 »
Voor de aankleding was ik op zoek naar passende verlichting.
Op Aliexpress.com vond ik leuke verlichting die ik jullie niet onthouden wil.
Het zijn ouderwetse straat lantaarns met een gloeilampje van 6 volt. Ik heb er ook een omgebouwd naar witte led. Zie beide foto's. Ik ben van mening dat de 6 volt gloeilamp het mooiste resultaat geeft. Op de foto's geven ze altijd meer licht dan in werkelijkheid.

Het opmerkelijkste is dat ik voor deze lampjes slecht 14 Dollarcent heb betaald. Ik heb er meteen 60 besteld en had ze 3 weken later in huis. Overigens hebben ze daar nog veel meer soorten. Ga op Aliexpress maar eens zoeken op light H0 scale.

Gloeilampje:


Led:



Romavami

  • Gast
Re: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Reactie #2 Gepost op: 14 februari 2017, 23:06:10 »
Er moest ook een tunnel komen. Mijn kleinzoon had dit als eis gesteld.
Met isoplaten, aluminiumgaas en gipsverband aan de slag. De tunnelportalen heb ik met een figuurzaag uitgezaagd en vervolgens bepakt met karton waarop ik een muurplaat geprint had. Voor mijn eerste tunnel vind ik zelf een redelijk resulaat (er moet nog veel aan gebeuren) en mijn kleinzoon was zeer tevreden.






Romavami

  • Gast
Re: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Reactie #3 Gepost op: 14 februari 2017, 23:12:32 »
En nog een klein tunneltje om de ingang van de klimspiraal te verbergen.



De draaischijf is inmiddels gedigitaliseerd en ligt op zijn plek.





Zo dat was het voor vandaag.

Groet, Rob


Raages

  • Gast
Re: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Reactie #4 Gepost op: 15 februari 2017, 08:26:49 »
Een schitterend verhaal en mooie foto's Rob. Over spullen en ruimte heb je volgens mij niet te klagen. Over de aanpak is goed nagedacht.

Offline Pierre

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 7.919
  • Thanked: 334 times
  • Geslacht: Man
  • Woonplaats: Den Haag (Loosduinen)
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Reactie #5 Gepost op: 15 februari 2017, 09:36:33 »
Mooie baan en een verhaal Rob. Aan de tunnelportalen mag inderdaad nog wel wat aandacht aan besteed worden. Maar net wat je zegt ... dat is van later zorg. ;D
Groet Pierre.

Ik rommel wat met treintjes en bouwwerkjes in H0 (H0e) en ook een klein beetje in N  .... Scratchbuilding, kitbashing en weathering.  ;D Lid van de http://haagsemodelbouwclub.nl/

Romavami

  • Gast
Re: Zevenheuvelenbaan vallen en opstaan
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2017, 00:46:42 »
Ik ben meer van de enen en de nullen. Echt digitaal dus. Van hout kan ik alles maken en met electronica lukt het ook wel. Maar vraag mij niets iets te tekenen uit de losse hand want dat is een drama. Dus scenery komt voor mij veel later pas.

De overgangen tussen de modules blijft een punt van zorg. Ondanks dat ik berkentriplex gebruikt heb blijkt het hout toch te werken. Een fout die ik gemaakt heb is dat ik het bovenblad los op de modules heb liggen. Ik vond dit in het begin makkelijker maar nu heb ik daar wel spijt van. Er is af en toe wat hoogteverschil waardoor wagons ontsporen.

Ik moet daar nog eens goed over nadenken.

Groet, Rob