Auteur Topic: Van analoog naar digitaal  (gelezen 3764 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jaap

  • Gast
Van analoog naar digitaal
« Gepost op: 12 februari 2017, 14:13:39 »
Ik wil een nieuwe modelbaan opbouwen en bezit over een grote hoeveelheid k-rails en tot nu toe nog niet veel locomotieven. Het is de bedoeling dat ik er tzt een stuk of vier tegelijk wil kunnen laten rijden. Wat heb ik dan eigenlijk allemaal nodig om dit te verwezenlijken en kan ik de wisselbesturing beter ook direct digitaal aansturen, of is dat nog niet direct noodzakelijk? Als ik dan 2e hands lokomotieven wil kopen, waar moet ik dan op letten bij de aanschaf. Ik zie allerlei termen voorbij komen , maar als ik er nog een poos plezier van wil hebben, waar moet ik dan opletten als ik een maerklin lokomotief koop of als ik een ander merk wil kopen dat ook op het 3 rail systeem kan rijden? Kan ik ook analoge lokomotieven kopen en kunnen die dan omgebouwd worden naar digitaal en wat kost dat dan ongeveer? Kun je ook een lokomotief ombouwen van het ene digitale systeem naar een nieuwere generatie?


Ik hoor graag goede adviezen, dan kan ik daar al gelijk rekening mee houden.

Jaap

Raages

  • Gast
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2017, 14:38:29 »
Welkom Jaap op het forum. Je vraagt een boel zaken te gelijk. Dat is niet zo gebruikelijk en lastig te beantwoorden.
Stel je zelf eerst even voor en begin met een kleine uitleg van wat je al hebt en wat je wilt gaan maken. De mogelijkheden zijn namelijk legio in deze modelbouwwereld.
Even door de eerdere bijdragen in de index bladeren wil ook vaak helpen.

Jaap

  • Gast
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2017, 21:03:53 »
Ik heb destijds(25 jaar geleden) een analoge startset van k-rails gekocht en daarna een heleboel losse Kraiss en wissels erbij. Daar was onder andere een showtafel bij van maerklin waar het verschil tussen analoog en digitaal en m en k rails werd getoond. Dat was in de begin periode van digitaal rijden. De winkelier hield er mee op, maar had alle digitale onderdelen al aan een andere klant verkocht. Ik heb dus heel veel wissels en kan een aardige baan bouwen. In 1998 ben ik verhuisd en heb de baan die ik destijds had opgebouwd moeten afbreken. De kinderen zijn inmiddels de deur uit en nu kan ik dus opnieuw aan deze hobby beginnen. Ik heb de beschikking over een zolderkamer van 6 meter breed, maar die grotendeels een schuin dak bezit. Het gedeelte dat een dakkapel bezit is ook ongeveer 4 meter diep. Ik kan dus een t model maken. Ik wil nu echter beter beslagen ten ijs komen dan toen ik voor 25 jaar terug begon. De grote vraag is nu; wat heb ik allemaal nodig om van mijn analoge baan een up todate digitale baan te maken waarop max. 4 lokomotieven tegelijk kunnen rijden. Kan ik nu beter een startset kopen met daarin de onderdelen en trafo om digitaal te rijden, of kan ik beter losse onderdelen kopen en wat moet ik dan kopen.

Raages

  • Gast
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2017, 22:23:43 »
Zelf heb ik geen Märklin en automatiseer ik alles zelf met eigen ontwerpen. Dus daarin kan ik je geen advies geven. Maar misschien is een bezoek aan Rail 2017 in Houten een manier om je te oriënteren op wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. Ik heb er vorig jaar ook zo voor gestaan (was er ook 10 jaar uit geweest) en vond het toen wel een succes.

Offline Anne W

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.911
  • Thanked: 31 times
  • Geslacht: Man
  • Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2017, 23:33:58 »
Beste Jaap,

Reserveer komend weekend een dag om naar Rail 2017 in Houten te gaan, de exposanten (dus niet de handel) zullen je ongetwijfeld graag het één en ander vertellen, een alternatief is om op een zaterdag naar Hobby in Praktijk in Werkendam te gaan.

Groet, Anne W
Voorheen: Raptor, Edits booster 10A, 20 digitale loks, automatisch bedrijf (Raptor), voor het volgen van de bouw en de ontmanteling van mijn baan, google \"mochten jullie denken dat ik alleen met\"

Jaap

  • Gast
Re: Van analoog naar digitaal
« Reactie #5 Gepost op: 14 februari 2017, 19:01:26 »
Bedankt voor de reacties. Ik ga denk ik maar eens naar Houten.