Auteur Topic: Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s  (gelezen 4275 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fred Amsterdam

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s
« Gepost op: 12 februari 2017, 13:33:25 »
Beste Forum,

Ik ben een tijdje niet meer geweest op dit forum i.v.m. tijdgebrek voor mijn spoorbaan. Nu ik wat rustiger heb wil ik weer actief aan mijn gelijkstroom spoorbaan werken. De basis is een analoge dubbelspoorbaan waar de treinen elk apart per richting door een trafo worden gevoed.

Bij het station heb ik een Wisselstraat waar de treinen van richting en spoor kunnen veranderen. Ik moet hier voor omkeer schakelingen maken. Ik kan nergens op het forum of andere forum schema,s hiervoor vinden. Wel Blokschema e.d. maar geen omkeerschakelingen met  voedingen van verschillende trafo,s Wie kan mij helpen? Bij voorbaat hartelijke dank :) groetjes Fred

Raages

  • Gast
Re: Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s
« Reactie #1 Gepost op: 12 februari 2017, 14:41:31 »
Heb je misschien een tekening of een foto voor ons van de situatie. Dat kan heel verhelderend werken.

Offline Dirk T

  • Super Modelspoorder
  • ******
  • Berichten: 1.345
  • Thanked: 98 times
  • Geslacht: Man
  • Tweerail DCC, NL 1950-1975 met ruime blik
Re: Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s
« Reactie #2 Gepost op: 12 februari 2017, 14:50:53 »
Met twee trafo's en tuimelschakelaars, waarbij elke schakelaar één sectie schakelt:


Met drie trafo's en draaischakelaars, waarbij elke schakelaar één sectie schakelt:
Het einde van een weg wordt altijd bereikt door hem stap voor stap af te lopen.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s
« Reactie #3 Gepost op: 12 februari 2017, 15:14:08 »
Beste Fred,

Ik heb dit in het verleden wel eens opgelost door alle sporen in het station en de plekken waar het spoor gekruisd wordt te isoleren. Dat kan zelfs eenzijdig, mits je de isolatie overal aan dezelfde spoorstaaf houdt.
Vanaf 2 (of in mijn geval 3) trafos kon ik met een schakelaar elk van de sporen of wisselgroep vaan stroom voorzien uit een van de trafos (3-weg schakelaar). Aangezien alle sporen dezelfde gezamenlijke 'massa' hadden, waren enkelvoudige schakelaars voldoende. Die schakelaars zijn goedkoper dan dubbelpolige en het scheelt een hoop bedrading.
Dat werkte in principe goed, al moest ik wel opletten hoe de stroomvoorziening is, voordat je er overheen gaat rijden. Dat ging af en toe mis, maar dat verstoorde alleen de dienstregeling, er ging niets stuk.
Maar laat je sporenplan zien, dan kunnen we dat wat concreter uitleggen.

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...

Offline Fred Amsterdam

  • Kruier
  • *
  • Berichten: 4
  • Geslacht: Man
Re: Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s
« Reactie #4 Gepost op: 12 februari 2017, 18:29:45 »
Allen al hartelijk dank voor de reacties in de bijlage ( ik hoop dat ik het goed heb gedaan) mijn spoorplan.

Offline Rob

  • Forumbeheerder
  • Super Modelspoorder
  • *****
  • Berichten: 2.752
  • Thanked: 161 times
  • Geslacht: Man
  • Rob zegt: denk aan morgen, doe vandaag.
Re: Gelijkstroom wisselstraat met trafo,s
« Reactie #5 Gepost op: 21 februari 2017, 22:06:53 »
Beste Fred,

Ik zou de kruiswissel linksonder isoleren van de donkergroene stroomkring en een eigen stroomkring geven. Je kunt dan makkelijk van alle sporen het middelste stations spoor berijden, terwijl bijvoorbeeld het onderste spoor bezet is met een andere trein. (zie rode vakje op het sporenplan)
Verder kun je de onderste wissel nog vervangen door een rechtse (i.p.v. de linkse nu). Dat geeft een wat rustiger beeld als je (snel) over het onderste spoor rijdt vanaf de buitenbaan (zie gele vakje en tekeningetje er onder).



Kijk maar of je hier iets mee kunt...

groeten,
Rob
Ergens in (West) Duitsland tussen 1960 en 1970 | gelijkstroom analoog, met geluid | kleine vaste baan en uitbreiding met modulebaan.
Nu vooral bezig met van alles en nog wat...